Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

Googla endurance+gear så får du träffar från andra länder :) Jag har beställt ett par byxor från en sida från USA som jag tycker funkade bra.

Kanon, tack för hjälpen! PM:ar dig så att jag vet om jag hittade samma sida som du :)
 
Sv: Allt runt distans

Är det någon som vet när rittkartan för 2013 kommer ut? Den på Svenska ridsportförbundets hemsida.
 
Sv: Allt runt distans

Jaha, du menar så :D Nej, det har jag inte sett någon men det kommer förhoppningsvis :)
 
Sv: Allt runt distans

KL

Har läst igenom hela tråden, mycket värdefull information till en gröngöling inom distans. Jag och min häst tänkte iaf vara med i en prova på till våren. Vill ha mer tips på hur vi ska förbereda oss! :)
 
Smått och Gott

Hej alla!
Jag tänkte de skulle vara roligt att rida distans någon gång, men jag vet inte så mycket om detta ämne,
som tex hur långt man ska starta första gången,
vad för häst som är bäst (arab vet ja ju redan, men tänkte mej någon annan ras?) Vad för ryttar-häst klädsel/sadel/utrustning etc.
Hur gammal häst och ryttare ska vara?
Vart och hur man anmäler sig för sin första gång.
Ja alltså allt som har med Distans att göra!
Tack i förhand :)
Kram Natta
 
Sv: Smått och Gott

Gör en sökning så kommer du hitta massa info. Jag tror att det faktiskt finns någon tråd som behandlar allt du beskriver, i den tråden kan du ställa frågor om det är något mer du undrar över.

Jag trianglar tråden då det finns information om detta redan.
 
Sv: Smått och Gott

Ett tips för att få svar på de flesta av dina frågor är att läsa TR Distans för där står i princip allt du fågar efter!

Angående raser, det går bra att rida distansritt på alla raser, däremot ifall man vill satsa brukar arab/arabkorsningar vara de som gäller. Men det finns de som ridit 12-16 mil på t ex travare, nordsvensk eller fjordhäst.
 
Sv: Smått och Gott

Hej,
Vad kul att någon från Borås hör av sig. Din närmaste tävling finns i Herrljunga kommun - Sämsholmsritten - c:a 4 mil norr om Borås. I år går den lördagen den 13 april. Kom och kolla på oss! Vi har klasserna 8 mil, 5 mil, 4 mil CR, pröva på 2 mil samt en handikappklass på 1 mil.
Du behöver vara med i en ridklubb, ha grönt kort, licens för häst och ryttare och ett konto i tävlingsdatabasen. Det är lite pill i början men sedan går det lätt när man väl kommit in i systemet. Behöver du grönt kort får du gärna kontakta mig.
Bäst att nå mig på liliantanneby@hotmail.com
 
Sv: Smått och Gott

ett tillfälle att ställa alla frågor o snabbt få svar på dem är att komma på Distansgalan. det blir en helg full av bukefalos Live :p

den kommer vara i Askersund 9-10 mars och då kommer massor av distansryttare som umgås o lyssnar till föreläsare. Å du kommer var jätte peppad när du åker därifrån. Distansfolket är trevliga så du kommer lära känna många nya intressanta människor.

mer info finns läkat här på buke under tråden Distansgala 2013.
annars får du besöka Nerikes distansryttarklubb som ansvarar för galan i år.

Välkommen!
 
Sv: Smått och Gott

Kapar tråden med en annan fråga. Det känns så onödigt att starta en ny tråd för detta.
Jag vet inte hur mycket man får skriva om återförsäljare men jag har äntligen hittat ett träns i det utförande som jag vill ha.
Detta finns på endu***cesaddlepad.com. Någon som handlat därifrån? Är de pålitliga? Jag har ingen större lust att kasta en tusing i sjön om jag säger så...
 
Sv: Smått och Gott

kl

Här var en tråd för mej!

Planerar att starta en 20 km pp i vår, och undrar lite hur det är på dom? Är det tex veterinärbesiktning under ritten då också trots den korta sträckan eller är det bara före och efter? Hur fungerar det om det är riktiga tävlingar på samtidigt?
 
lite frågor:-)

Lite frågor från en som inte är så insatt i distans men intresserad.

Finns det några speciella rid byxor att köpa som är mer stöt dämpande och kanske fodrade både för kyla och eller bara för att sitta skönare?

Varför rids många distans hästar Barfota? Slits inte hovarna ner för mycket av allt slitage?

Finns det någon generell 'metod' inom distans hur man tänker ångande att bygga upp en stark o hållbar uthållig häst från inridning och framåt? Hur tränas dem?

Finns det någon med barn som hinner rida sin häst så många timmar om dagen som det krävs för längre tävlingar?

Är distans hästar generellt mer skadefria än tex den typiska ridhästen tex halvblod som går hoppning lr dressyr?
Vilka är de vanligaste skadorna?
Blir hästarnå överlag gamla?

Tack på förhand.
 
Sv: lite frågor:-)

Jag kom på lite mer:-)

Vilken sadel är mest poppis just nu inom distans och varför tror ni? Bomlös menar jag nu.
Och överlag används bomlöst mycket väl? Vilka modeller tycker ni är bäst och varför? Hur påverkas hästen o ryttaren av dem och vad vill man ha för egenskaper under så långa ritter?
 
Sv: lite frågor:-)

Du hittar mycket information om du letar lite i de övriga trådarna här på Buke, men jag kan svara litegrann på dina frågor...

Finns det några speciella rid byxor att köpa som är mer stöt dämpande och kanske fodrade både för kyla och eller bara för att sitta skönare?
...det finns det säkert - de skönaste att rida i enligt mig är ridbyxor som är som löpartights. De finns i olika modeller och prisklasser och sitter som ett andra skinn. De lite kallare säsongerna brukar jag själv komplettera dem med ett lager långkalsonger under. Vintertid rider iaf jag inte i ridbyxor alls - då är det bara varm overall som duger till :D

Varför rids många distans hästar Barfota? Slits inte hovarna ner för mycket av allt slitage?
...snarare mycket få i Sverige som rider barfota. De flesta har skor runt om och dessutom oftast med sulor runt om för att slippa riskera stentramp längs med banan... Barfota tror jag inte någon rider på tävling i Sverige - däremot har det börjar märkas de som har hittat boots som alternativ till skor, även om det än så länge är ganska få.

Finns det någon generell 'metod' inom distans hur man tänker ångande att bygga upp en stark o hållbar uthållig häst från inridning och framåt? Hur tränas dem?
klassiska uttrycket "lång och långsam träning". Massor av skritt... sen är inte distansare så "rädda" för att variera underlaget i oändlighet heller. En färdigtränad distanshäst ska kunna ridas i alla gångarter även på asfalt - men det kräver ju sin grundträning!

Finns det någon med barn som hinner rida sin häst så många timmar om dagen som det krävs för längre tävlingar?
...kan inte svara dig på detta, men det finns ju alternativ om man har fler än en tävlingshäst - man kan rida den ena och samtidigt ha den andra som handhäst -då får man iaf två hästar tränade samtidigt. Medryttare är en annan bra grej ;)

Är distans hästar generellt mer skadefria än tex den typiska ridhästen tex halvblod som går hoppning lr dressyr?
Vilka är de vanligaste skadorna?
Blir hästarnå överlag gamla?
Det beror ju på hur du har lagt upp träningen och hur väl grundtränad hästen är - men ju mer variation, ju mindre skador kan man väl generellt säga, men svårt att jämföra med en rätt tränad dressyr eller hopphäst. Vanligaste skador kan jag inte heller uttrycka mig om, men vad man som oinsatt kan reagera på är ju att många "åker ut pga hälta" på en tävling... detta behöver ju dock inte vara någon skada utan kan lika gärna vara att man missat att ta ut en liten retlig sten som fastnat i skon och att hästen markerar pga det. Plockas stenen bort är hältan också borta, men har du redan vet.besiktigat då så är det liksom kört för den dagen...


Passa på att rid en trevlig liten prova-på-ritt i sommar vettja!! Det är skitskoj!
 
Sv: lite frågor:-)

Tack för svaren:-) hur gör man för att rida prova på måste man ha licens o vara medlem o sånt då?
Du får gärna länka till någon sida med bra sköna rid byxor:-) finns det vatten avstötande med? Spännande detta hihi jag som helst rider i mys byxor men vore bra med något hållbarare men en då skönt o inte så stelt som rid byxor. Alltså vanliga.
Men nu på vintern har jag med overall men snart är det vår:-)


Hur ofta o länge rider ni ungefär för att förbereda inför tävlings säsongen?
 
Sv: Smått och Gott

Ett tips för att få svar på de flesta av dina frågor är att läsa TR Distans för där står i princip allt du fågar efter!

Angående raser, det går bra att rida distansritt på alla raser, däremot ifall man vill satsa brukar arab/arabkorsningar vara de som gäller. Men det finns de som ridit 12-16 mil på t ex travare, nordsvensk eller fjordhäst.

Hur är det med islandshäst då?
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 330
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 426
Senast: Zewz
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp