Allvarligt - vänta på paket en hel dag???

Det är ju jättemärkligt att en viss online-mataffär kan skicka mig sms och på nästan sekunden säga när de kommer och levererar min matbeställning? Varför kan inte andra företag göra det?
Det beror förmodligen på att det är olika leverantörer. Postnord fungerar oftast som TS beskriver, medan t.ex. Schenker och DHL är mycket lättare att ha att göra med för såväl kund som företag. De är dock även enormt mycket dyrare att ha kontrakt med än Postnord är, så det är med största sannolikhet en ren kostnadsfråga för många företag.

Ibland, som i mitt fall, beror det även på brist på marknadsinsikt. Mina överordnade i företaget visste ingenting om Sverige och fattade inte riktigt hur illa Postnord var, så det tog ett slag för mig att övertyga dem om att det var värt att lägga x antal tusen mer på att byta retur- och leveranssystem.
 
Jag jobbade ett tag som ansvarig för den svenska marknaden för en klädesbutik som säljer rätt mycket online i Sverige, och när jag började där hade de detta systemet för returer av paket! Folk var alltså tvungna att sitta på samma adress mellan 08-19 och vänta på att ett Postnord-bud (eventuellt) skulle dyka upp nån gång under dessa 11 timmar, för att hämta upp paketet och skicka tillbaka det till oss i Storbritannien. Jag är väldigt nöjd med att ha drivit igenom ett nytt retursystem bland det första jag gjorde när jag började på det företaget...

Det verkar tyvärr vara rätt vanligt från Postnords sida att ge sådana här vaga instruktioner, och de otal gånger jag försökte förhandla med dem skyllde de bara på att chauffören inte kunde veta var han skulle vara när förrän han fått hela dagens schema, vilket han inte fick förrän på morgonen samma dag... Chauffören kunde heller inte ansvara för att ringa upp kunden med vidare information, då Postnord inte förser sina chaufförer med tjänstetelefoner... Och så vidare, och så vidare, och så vidare... Efter månaderna på det företaget avskyr jag Postnord helhjärtat.

Du är inte den enda :meh: Företaget jag jobbar åt har som policy att undvika PostNord pga deras bedrövliga service.
 
Det är bara att gratulera! :p

Ja, nu skickar vi ju inte så mycket och det är ju ett litet företag... :D Men de gånger det strulat har det varit väldigt allvarliga saker, som att ombudet lät mottagaren öppna kuvertet och titta vad det var i utan att denne hämtade ut det. Det var ett rek med mottagningsbevis... :meh: Jag var helt skogstokig då kan jag säga, plus att jag både tejpar och klistrar kuverten numera.
 
Det är tydligen inte bara beroende på vem som levererar utan vilken "typ av leverans" den som skickat har valt. jag beställde från granngården - tycker det är så smidigt att det är fri frakt över 500kr, men nackdelen är att de skickar med DHL och har beställt - levererans med "kvittens" på vardagar dagtid - dvs man måste vara hemma eller ha ett ombud på plats som kan legitimera sig :p pratade med dhl och de sa att de som skickar även kan välja kvällsstid - vet iof iinte om det kostar mer för de som skickar. Men det liksom tar bort nyttan av att få saker hemskickat när man inte har möjlighet att vara hemma och vänta på leveranserna.

jag har fått andra leveranser från DHL där de både lämnat sakerna utanför utan kvittens och där jag även fått skriva en fullmakt och lämnat utanför. så de kan lämna saker utan att man behöver legitimera sig.
 
Alltså, jag jobbar ju oftast hemifrån så jag förlorar ju inga pengar på det här. Men vanliga löntagare - stannar ni verkligen hemma en hel dag för att ta emot ett paket???? Tycker att hela systemet verkar helt sjukt.
Nej man är inte hemma utan hämtar där de säger att det finns. Företag har oftast folk på plats dagtid och därför får sina paket hemkörda om det betalas för det. Vanliga paket har inte hemkörning. Det är en tilläggstjänst. Jag har aldrig fått hämta datorer hos ombudet på lilla Ica utan på terminal där det finns plats.

Om det inte var med Schenker eller nån annan budfirma. De har säkert andra regler än Mordposten
 
Du är inte den enda :meh: Företaget jag jobbar åt har som policy att undvika PostNord pga deras bedrövliga service.
Men hur undviker man Postnord?? Vi skulle returnera en stor rulle skumplast (tjock sådan till t.ex. mc-säten) till England, men Schenker skickar inte utomlands och DHL hade standardmått på paketen där rullen inte passade in. Så det blev Postnord. Efter x antal veckor när mottagaren fortfarande inte fått tillbaka sin rulle, spårade vi paketet. Det hade då skjutsats fram och tillbaka mellan vårt postkontor (ICA Maxi) och nåt Tofta var det nu är. Sen tillbaka igen. Vi fick aldrig nåt meddelande. Men där stod det igen, hos ICA, och ingen på Postnord fattade varför. Iväg med paketet igen, till Tofta, sen till Norge, och typ 3 veckor senare hoppas vi att det ska ha anlänt till England. HELT obegripligt och oacceptabelt - när man betalar nästan 500:- i porto!
 
Men hur undviker man Postnord?? Vi skulle returnera en stor rulle skumplast (tjock sådan till t.ex. mc-säten) till England, men Schenker skickar inte utomlands och DHL hade standardmått på paketen där rullen inte passade in. Så det blev Postnord. Efter x antal veckor när mottagaren fortfarande inte fått tillbaka sin rulle, spårade vi paketet. Det hade då skjutsats fram och tillbaka mellan vårt postkontor (ICA Maxi) och nåt Tofta var det nu är. Sen tillbaka igen. Vi fick aldrig nåt meddelande. Men där stod det igen, hos ICA, och ingen på Postnord fattade varför. Iväg med paketet igen, till Tofta, sen till Norge, och typ 3 veckor senare hoppas vi att det ska ha anlänt till England. HELT obegripligt och oacceptabelt - när man betalar nästan 500:- i porto!

UPS, FedEx, TNT är några fler alternativ.
 
Men hur undviker man Postnord?? Vi skulle returnera en stor rulle skumplast (tjock sådan till t.ex. mc-säten) till England, men Schenker skickar inte utomlands och DHL hade standardmått på paketen där rullen inte passade in. Så det blev Postnord. Efter x antal veckor när mottagaren fortfarande inte fått tillbaka sin rulle, spårade vi paketet. Det hade då skjutsats fram och tillbaka mellan vårt postkontor (ICA Maxi) och nåt Tofta var det nu är. Sen tillbaka igen. Vi fick aldrig nåt meddelande. Men där stod det igen, hos ICA, och ingen på Postnord fattade varför. Iväg med paketet igen, till Tofta, sen till Norge, och typ 3 veckor senare hoppas vi att det ska ha anlänt till England. HELT obegripligt och oacceptabelt - när man betalar nästan 500:- i porto!

Du förstår väl att det kostar att skicka paketet fram och tillbaks, fram och tillbaks:grin: :banghead:
 
Att man måste få ha ett leveransfönster är ju självklart, vi planerar ju ihop många körningar dagligen för att allt ska bli så smidigt som möjligt, men att ha det hela dagen är ju lite absurt. Våra fönster brukar vara 4 timmar, men då kör vi mest möbler med såna tider. Är det viktigare leveranser och kunden vill ha en specifik tid så får det gå som bud = mycket dyrare.
Man får alltså vad man betalar för...
/Transportledare på Jetpak
 
jag har fått andra leveranser från DHL där de både lämnat sakerna utanför utan kvittens och där jag även fått skriva en fullmakt och lämnat utanför. så de kan lämna saker utan att man behöver legitimera sig.
Fast lämna med fullmakt kan de alltid göra.

Sen har ju olika bolag olika regler när det gäller utlämning. Tex så får man paket från Zara med DHL så är Zara och DHL en överenskommelse att är ingen hemma och kan skriva på får kuriren lämna paketet i brevlådan om det får plats. Då finns det en scan som säger "Left letterbox" så kundtjänst, avsändaren och mottagaren vet vart paketet tagit vägen. Samma med andra företag som skickar mycket paket med DHL, de har stående fullmakter som säger att deras kunder inte behöver skriva på om det går att lämna paketet på ett säkert sätt. Men det är lååångt ifrån alla bolag som har det så. Många gånger skickas ju värdefulla saker och det är jätteviktigt att en person ansvarar för att ta emot paketet och behöver skriva under med för och efternamn.
 
Jag fattar inte varför jag inte kan få hämta det på mitt vanliga paketutlämningsställe 1 km härifrån, när jag själv vill?
Men är det vanliga paketutlämningsstället ens kopplat till det företaget som ska leverera paketet?

Jag har jobbat på DHL Express i massa år och har ofta fått frågan varför någon inte kan hämta paketet på tex ICA. För att den ICA-butikens paketutlämning bara är Postnord och Schenker. Eller något annat bolag.
 
Men är det vanliga paketutlämningsstället ens kopplat till det företaget som ska leverera paketet?

Jag har jobbat på DHL Express i massa år och har ofta fått frågan varför någon inte kan hämta paketet på tex ICA. För att den ICA-butikens paketutlämning bara är Postnord och Schenker. Eller något annat bolag.
Precis, det är många som inte tänker på att olika företag har olika utlämningsställen.

Själv har jag olika ställen för posten, DHL och Schenker, det blir ett himla farande ibland :D Ibland beställer jag till jobbet istället, de kommer ju ändå hit med bilar flera ggr i veckan ;)
 
Men är det vanliga paketutlämningsstället ens kopplat till det företaget som ska leverera paketet?

Jag har jobbat på DHL Express i massa år och har ofta fått frågan varför någon inte kan hämta paketet på tex ICA. För att den ICA-butikens paketutlämning bara är Postnord och Schenker. Eller något annat bolag.

Mitt ställe är ombud för PostNord DHL och Schenker men de paket som kommer adresserade till företaget hamnar på resp terminal. 7-10 mil bort med knepiga öppettider.

Förutom UPS som lämnar sitt på sorteringen på Arlanda. Typ 14 mil bort.

(Eller gjorde, nu har vi löst det med alla bolagen.)
 
tyvärr var det inte så lätt att jag kunde lämna fullmakt, fick detta på sms - " Du behöver vara på plats för att ta emot och kvittera sändningen. Leg är obligatoriskt, bud vissar bådas leg. Mvh DHL Freight" ringde DHL och det var verkligen leg som gällde.

Sen ringde DHL chauffören och sa att han inte kan köra in på min väg (liten grusväg med lite snö på) för det var för halt ... fick omdirigerat honom så han fick köra in på en annan väg men det var knappt han ville det heller ... suck inte speciellt lätt att få "hemkört" nästa gång är det nog lika bra att åka till affären direkt.
 
Mitt ställe är ombud för PostNord DHL och Schenker men de paket som kommer adresserade till företaget hamnar på resp terminal. 7-10 mil bort med knepiga öppettider. Förutom UPS som lämnar sitt på sorteringen på Arlanda. Typ 14 mil bort.

(Eller gjorde, nu har vi löst det med alla bolagen.)
Har man ett problem ringer man till kundtjänst. Jag har aldrig förstått varför folk har så svårt att prata med kundtjänst. På DHL Express har de dessutom typ ingen väntetid alls en normal dag och det går snabbt att dirigera om ett paket till en annan adress eller få det inlämnat på ett utlämningsställe ifall man inte är hemma eller på kontoret just den dagen paketet ska komma.
 
Sen ringde DHL chauffören och sa att han inte kan köra in på min väg (liten grusväg med lite snö på) för det var för halt ... fick omdirigerat honom så han fick köra in på en annan väg men det var knappt han ville det heller ... suck inte speciellt lätt att få "hemkört" nästa gång är det nog lika bra att åka till affären direkt.
Nä, har man 30 st leveranser till samma dag förstår jag att man inte vill riskera att åka in på någons oplogade grusväg och riskera att fastna där!

Jag tycker att det är märkligt att folk tror att de är den enda leveransen kuriren har den dagen. Men en kurir på Postnord har kanske hundra leveranser till att göra. En kurir på UPS, TNT, DHL Express har kanske 50 st leveranser till att fixa samma dag. Det innebär att de åker enligt en viss rutt som de lagt paketen i ordning. Kuriren planerar ju sin egen rutt. Och därför vet inte kundtjänst exakt när paketet kommer att komma fram, men ringer man till kundtjänst så ringer de till kuriren och kurirerna har normalt sett alltid koll på ungefärliga tider.
 
Vad är det här för galet system??? Har beställt en ny dator. Den ska köras ut till min adress någon gång mellan 8-16. Under den tiden måste jag hålla mig hemma. Ska man behöva stanna hemma från jobbet en hel dag för att få ett paket??? Alternativet är att åka 10 mil och hämta ut det på deras terminal. Jag fattar inte varför jag inte kan få hämta det på mitt vanliga paketutlämningsställe 1 km härifrån, när jag själv vill?

Nu ringde jag i morse och undrade det ovan. Fick till svar att mitt paket skulle anlända mellan 8-12, så det var ju bara en halv dag att vänta. Nu är klockan 15.30 och inget paket i sikte.:( Ringde och undrade - men då var 8-12 inget svar längre utan bara en målsättning. Och vart mitt paket tagit vägen hade de ingen aning om.

Alltså - att få ett paket utkört till dörren borde vara en service, inte ett nödvändigt ont.
Ungefär samma här. Enligt dhl skulle paketet levereras mellan klockan 8.00-11.00 idag och de krävde mottagare på plats. Ringde för en stund sedan och efterlös paketet. De sökte direkt men fick inte ens tag på chauffören.
Så får vackert vänta jag också...

Fick en syn innanför pannbenet på en dhlchaffis på rymmen med en duschkabin under armen :D
 
såklart jag förstår att det har andra ställen de ska åka till men nu pratar vi om en grusväg där de kört in tidigare och det är knappt snö på den - knappt nån cm - det hjälper inte ens att ploga, måste man salta hela vägen fram till huset? om de vet att de har problem med att köra när det är snö så kanske de ska säga att de inte kan leverera istället.
 
Jag har inte kunnat gå ut på hela dagen, helt låst här. Paketet anlände 17.45. Enligt uppgift för att lastbilen gått sönder. Varför inte ringa mig och tala om det då? Chauffören hade mitt nummer.:banghead:
För att han kanske hade 60 leveranser till samma dag. Skulle han då ta minst en tumme ur sin tid att ringa alla kunder tycker du och säga detta istället för att få ordning på lastbilen och försöka se till så att han blev fungerande igen?

Försök ringa 60 st kunder och förklara att lastbilen gått sönder, men att paketet kommer sen så får du se hur bra det går. Det går inte alls! Mer än hälften kommer inte att svara och de som svarar kommer att ha mängder med frågor om när paketet kommer, om de kan möta upp dig där du står med bilen istället, om du kan GÅ med paketet hem till dem etc etc etc etc.

Det är helt enkelt enklare att kunden ifall den undrar något ringer till kundtjänst och frågar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 662
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 406
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp