Allvarligt - vänta på paket en hel dag???

Nä, har man 30 st leveranser till samma dag förstår jag att man inte vill riskera att åka in på någons oplogade grusväg och riskera att fastna där!

Jag tycker att det är märkligt att folk tror att de är den enda leveransen kuriren har den dagen. Men en kurir på Postnord har kanske hundra leveranser till att göra. En kurir på UPS, TNT, DHL Express har kanske 50 st leveranser till att fixa samma dag. Det innebär att de åker enligt en viss rutt som de lagt paketen i ordning. Kuriren planerar ju sin egen rutt. Och därför vet inte kundtjänst exakt när paketet kommer att komma fram, men ringer man till kundtjänst så ringer de till kuriren och kurirerna har normalt sett alltid koll på ungefärliga tider.
Precis, mina citybilar (DHL Freight) brukade snitta ~100 leveranser/bil/dag.
 
såklart jag förstår att det har andra ställen de ska åka till men nu pratar vi om en grusväg där de kört in tidigare och det är knappt snö på den - knappt nån cm - det hjälper inte ens att ploga, måste man salta hela vägen fram till huset? om de vet att de har problem med att köra när det är snö så kanske de ska säga att de inte kan leverera istället.
Åsikter är subjektiva!
Och du vet hur din väg fungerar, det vet inte kuriren.

Jag har flera gånger fastnat för att kunder övertalat mig att åka in på ställen där jag varit skeptisk till att åka in. Någonting jag lärt mig är att inte lita på vad kunden säger.

Om det nu är så enkelt att köra på vägen kanske du hade kunnat ta bilen och möta upp lastbilen så du fick ditt paket. Det hade tagit betydligt kortare tid än att dirigera om lastbilen som fick ta en annan väg.

Ha förståelse för att människor har jobb att sköta och att de kanske är stressade istället för att klaga och klanka ner. Det är ju inte så att transportbranschen är känd för att bara glidit och glassig precis.
 
I någon av de andra trådarna som varit om Posten uttrycktes åsikten att om man inte är hemma ska man inte beställa hemkörning. Och nej, om du bara behöver vänta en dag så har du tur ibland skulle man behöva ta ledigt upp emot tre.
 
Vem har frakten?

DHL är bra på att ringa tycker jag, gubben som kör brukar slå en signal en timme eller så innan och fråga om jag är hemma eller vart han ev kan ställa paketet. Problemet med DHL är att om det inte är hemleverans kan paketen hamna över hela kommunen, tidigare kom alla till närmaste butik men nu kan de dyka upp var som helst så man får åka runt hela stan för att plocka upp alla.

UPS är fruktansvärda! Har utkörning två dagar per vecka, och kommer aldrig när de lovar. Deras terminal är dessutom 2 timmar bort!

Om jag kan välja frakalternativ väljer jag alltid Posten. De är sega med lantbrevbäring numera men det är iaf "bara" en halvtimme till utlämningsstället.
 
Åsikter är subjektiva!
Och du vet hur din väg fungerar, det vet inte kuriren.

Jag har flera gånger fastnat för att kunder övertalat mig att åka in på ställen där jag varit skeptisk till att åka in. Någonting jag lärt mig är att inte lita på vad kunden säger.

Om det nu är så enkelt att köra på vägen kanske du hade kunnat ta bilen och möta upp lastbilen så du fick ditt paket. Det hade tagit betydligt kortare tid än att dirigera om lastbilen som fick ta en annan väg.

Ha förståelse för att människor har jobb att sköta och att de kanske är stressade istället för att klaga och klanka ner. Det är ju inte så att transportbranschen är känd för att bara glidit och glassig precis.
 
Visst hade jag kunnat ta bilen och mött upp honom - 1h hade han fått vänta då, eftersom jag är på jobbet och inte kan ta ledigt för att sitta och vänta på DHL i tre timmar. jag hade ett ombud på plats med min leg.

Det är bara att konstatera, är det 1-0,5cm snö så kan vi lika gärna stanna upp hela västsverige, så kan ombuden bara leverera paket där det är saltat och asfalterat. eller jag förstår liksom inte vad som är problemet? jag vet att DHL även har mindre skåpbilar. både de stora lastbilarna och de mindre skåpbilarna har varit hos mig ett antal gånger, kan de inte notera att det uppenbarligen är bättre att ta en liten skåpbil när det är vinter och de ska till mig - det är ganska trångt att vända med en lastbil i vanliga fall. Det är inte jag som är ansvarig för att de ska frakta saker, säljaren av mina varor köper en frakttjänst - dhl lovar att de kan leverera - och jag som kund förväntar mig att få mina varor levererade.

Men jag förstår inte varför hans transportföretag gör sig mödan att ens skicka ut honom när det varit likadant väglag i en vecka nu och transportören varit precis på samma ställe en gång innan - han ringde mig tre gånger - och han sa att han kom ihåg min väg och ville inte åka in dit nu när det var snö, trodde han ärligt talat att vi skulle saltat när han kom? det handlar om ca 500m grusväg. - jag omdirigerade honom och föreslog att han skulle kunna ta en annan väg - vilket gör att han fick ställa varorna nere vid min paddock. - så jag får hämta upp dem där sen. Det kändes onödigt krångligt för oss alla när DHL uppenbarligen inte kan leverera bättre än SJ på vintern.
 
Det beror förmodligen på att det är olika leverantörer. Postnord fungerar oftast som TS beskriver, medan t.ex. Schenker och DHL är mycket lättare att ha att göra med för såväl kund som företag. De är dock även enormt mycket dyrare att ha kontrakt med än Postnord är, så det är med största sannolikhet en ren kostnadsfråga för många företag.

.

Men nu var det faktiskt Schenker i mitt fall. Och de var INTE smidiga. De sa iofs när jag ringde och klagade över att 8-16 kändes som en väldigt lång tid för mig att behöva vara hemma och vänta - att de skulle komma 8-12. Problemet var att de inte gjorde det utan 17.45 ...:mad:
 
För att han kanske hade 60 leveranser till samma dag. Skulle han då ta minst en tumme ur sin tid att ringa alla kunder tycker du och säga detta istället för att få ordning på lastbilen och försöka se till så att han blev fungerande igen?

Försök ringa 60 st kunder och förklara att lastbilen gått sönder, men att paketet kommer sen så får du se hur bra det går. Det går inte alls! Mer än hälften kommer inte att svara och de som svarar kommer att ha mängder med frågor om när paketet kommer, om de kan möta upp dig där du står med bilen istället, om du kan GÅ med paketet hem till dem etc etc etc etc.

Det är helt enkelt enklare att kunden ifall den undrar något ringer till kundtjänst och frågar!

Jag ringde kundtjänsten fem gånger under dagen och ingen gång kunde de ge mig något besked för de lyckades inte komma i kontakt med chauffören. Chauffören sa själv när han till slut dök upp att han suttit på en bilverkstad och väntat i 4 timmar. Det var inte så att han själv hade stått och lagat lastbilen. De 4 timmarna hade han väl åtminstone kunnat ringa kundtjänsten och talat om vad som hänt så att de kunnat tala om det för kunder som ringde???

Men i just det här fallet gick tydligen lastbilen sönder så det var ju lite extraordinärt. Men i vanliga fall - nog sjutton måste man väl veta åt vilket håll man ska köra sin runda? Så att kunden kan få ett hum om man hamnar på fm eller em??? Tycker jag då.
 
Men i just det här fallet gick tydligen lastbilen sönder så det var ju lite extraordinärt. Men i vanliga fall - nog sjutton måste man väl veta åt vilket håll man ska köra sin runda? Så att kunden kan få ett hum om man hamnar på fm eller em??? Tycker jag då.
Ja, kuriren vet. Men varje dag ser ju olika ut. Det är ju inte samma kunder varje dag och olika kurirer kör samma område på olika sätt. Så kundtjänst kan aldrig säga när paketet ska komma fram, men pratar med med kuriren så vet ju oftast den.

Däremot är det ofta så när kundtjänst ringer så blir det merjobb för kuriren, så är man väldigt stressad en dag kanske man undviker de där samtalen från kundtjänst för att resten av dagen ska gå ihop. Det är många kurirer som är sådana.

Och så ska ju kuriren ha fått alla förutsättningar för att det ska bli bra. Tex ska den ha en telefon som fungerar och är laddad.
 
Men är det vanliga paketutlämningsstället ens kopplat till det företaget som ska leverera paketet?

Jag har jobbat på DHL Express i massa år och har ofta fått frågan varför någon inte kan hämta paketet på tex ICA. För att den ICA-butikens paketutlämning bara är Postnord och Schenker. Eller något annat bolag.

Ja naturligtvis är det det, annars hade jag ju inte skrivit så. Jag hade två andra paket att hämta via Schenker samma dag och det hade ju gått bra - om jag hade vågat lämna huset för att göra det. :) Nu fick jag hämta dem idag i stället.
 
Ja, kuriren vet. Men varje dag ser ju olika ut. Det är ju inte samma kunder varje dag och olika kurirer kör samma område på olika sätt. Så kundtjänst kan aldrig säga när paketet ska komma fram, men pratar med med kuriren så vet ju oftast den.

Däremot är det ofta så när kundtjänst ringer så blir det merjobb för kuriren, så är man väldigt stressad en dag kanske man undviker de där samtalen från kundtjänst för att resten av dagen ska gå ihop. Det är många kurirer som är sådana.

Och så ska ju kuriren ha fått alla förutsättningar för att det ska bli bra. Tex ska den ha en telefon som fungerar och är laddad.

Ja tycker att för att vara ett serviceföretag så är systemet upplagt för att ge dålig service.
 
Har man ett problem ringer man till kundtjänst. Jag har aldrig förstått varför folk har så svårt att prata med kundtjänst. På DHL Express har de dessutom typ ingen väntetid alls en normal dag och det går snabbt att dirigera om ett paket till en annan adress eller få det inlämnat på ett utlämningsställe ifall man inte är hemma eller på kontoret just den dagen paketet ska komma.

Du ser parentesen?
 
Ja tycker att för att vara ett serviceföretag så är systemet upplagt för att ge dålig service.
Nej, verkligen inte! Systemet är väldigt bra i de flesta företag som håller på med leveranser och transport. Jag har ju bara jobbat på DHL Express och där funkar det väääldigt bra trots allt faktiskt. Paketen kommer på morgonen med flyget, de sorteras ut på de olika bilarna och så kör kurirerna paketen i den ordningen de vill, med hänsyn till specialpaket såsom paket som måste vara framme innan kl 12 eller annat. De allra flesta paket levereras samma dag och man kan inte göra så mycket för att leverera ett paket om personen inte är hemma eller företaget är obemannat eller stängt en dag.

Det som är jobbigt är privatpersoner. Jag har alltid gjort så att jag tagit 10 minuter på morgonen och messat de privatkunder som finns och frågat om de är hemma eller om de vill att jag lämnar in paketet på ett utlämningsställe. Oftast uppskattas det, men det är många gånger jag fått skäll för att jag frågat också. Men 10 minuter på morgonen sparar kanske 40 minuter på dagen. Men det förutsätter att folk svarar och inte vill krångla med mig om att de vill ha leveransen någon annanstans samma dag etc. Många gånger kan man ju lösa mycket och kör man samma rutt varje dag lär man sig snabbt vilka privatpersoner det är som får paket och ifall de jobbar i närheten eller inte. Man lär ju känna sina kunder.

Men alla kurirer jobbar inte som jag gjorde på min tid och det är också helt okej. Och är någon sjuk måste en annan kurir köra den rutten och då kan det blir hur som helst ifall den personen inte kan området. Sjuk personal är alltid ett problem när man har många rutter. Har man 60 st rutter som bemannas så kan ju inte all personal alla rutter. De som jobbat länge kanske kan 20 st. De som jobbat kortare kanske bara kan ett par eller en. Är någon sjuk så finns det personal i en pool, den består ofta av helt nya eller av riktigt gamla i gemet. Då sätter man de gamla i gemet på de tuffa rutterna och så få de nya köra de enklare rutterna. Oftast ringer ju inte personalen in sjuk förrän de ska vara på plats heller, så allting blir ju tokigt när folk är sjuka. Och det är alltid någon som är sjuk. Och all personal är inte bra personal - men systemet funkar väldigt bra!
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men i de allra flesta fall kan man skriva fullmakt att de kan lämna på t ex trappen. Man får då skriva ordernr, datum, underskrift etc. Detta har löst det för mig varje gång. Självklart varken vill eller man kan sitta och vänta på en jäkla bud en halv eller hel dag. Helt idiotiskt. Och i vissa fall KAN man inte välja andra fraktalternativ än utkörning.
 
Fast just en dator vill man så klart inte ha ståendes på trappan... »Välkommen tjuv... STJÄL MIG!« ;)
Det beror nog lite på vart man bor. Hemma hos mig hade en dator stått säkrare ifred på trappen, än hanterad av diverse personer på ett utlämningsställe. Men så bor jag mitt ute i ingenstans också. Inne i stan är det värre.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 198
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 665
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 406
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp