Analyser 2017

Tur jag skickade efter analys så kort efter flytten. Inte några värden jag hoppats på direkt. Nu kommer jag inte ihåg analysen utantill, men kvot 2,2 smrp/mj. Och lågt i bla fosfor. Enda jag blev positivt överraskad av var att mikromineralerna var bättre balanserade än vanligt.

Så i vinter lär det förutom 8 kg hösilage bli följande per dag:
350g potatisprotein
200g vitafor solid mineraler
50g fosforbalans
20g vimital magnesium
0,5 kg lusern (equsana alfa omega, eller vitafor)
40-60g jodsalt

400 kg raket-dressyrponny (med lite extrafett på kroppen) som tränas i snitt 6 dagar/vecka.
Funderar på vad för burkar jag borde inhandla för att ställa iordning dagstillskotten i förväg, så jag inte behöver dutta med allt varje dag åtminstone...
 
Tur jag skickade efter analys så kort efter flytten. Inte några värden jag hoppats på direkt. Nu kommer jag inte ihåg analysen utantill, men kvot 2,2 smrp/mj. Och lågt i bla fosfor. Enda jag blev positivt överraskad av var att mikromineralerna var bättre balanserade än vanligt.

Så i vinter lär det förutom 8 kg hösilage bli följande per dag:
350g potatisprotein
200g vitafor solid mineraler
50g fosforbalans
20g vimital magnesium
0,5 kg lusern (equsana alfa omega, eller vitafor)
40-60g jodsalt

400 kg raket-dressyrponny (med lite extrafett på kroppen) som tränas i snitt 6 dagar/vecka.
Funderar på vad för burkar jag borde inhandla för att ställa iordning dagstillskotten i förväg, så jag inte behöver dutta med allt varje dag åtminstone...

Kan tipsa om Vitafor avelsmineraler om du har lågt fosfor. Dom har en kvot på 1 plus att mikromineralerna är bättre än dom brukar vara. :D
 
Kan tipsa om Vitafor avelsmineraler om du har lågt fosfor. Dom har en kvot på 1 plus att mikromineralerna är bättre än dom brukar vara. :D
Tack! Haha jag har helt ignorerat avelsmineralerna när jag jämfört mineralfoder tidigare (eftersom jag aldrig behövt mer fosfor förut) - att jag inte ens kom ihåg att de existerar :o Bra att man kan bli påmind :D skönt att kunna bli av med en av extraburkarna i alla fall.
 
Dåligt höår...:confused: Hösilage förstaskörd taget i mitten av juli på riktigt gammal mossvall gödslas inte. Detta skulle bli mitt ponnyfoder :banghead:
86%ts
Per Kg/ts
10.8 MJ OE
135 smbrp
5.6 Ca
2.5 P
3.7 Mg
193 Mn
61 Zn
27 Fe
8 Cu

Tur att vi fick in bra halm iår. 4kg hösilage/dag räcker inte längre...
 
Fick äntligen årets analys

71%ts
Per Kg/ts
9,3 MJ OE
27 smbrp
2,1 Ca
3,3 P
1,2 Mg

Vad säger ni? Hästen är lättfödd som tur är
 
Fick äntligen årets analys

71%ts
Per Kg/ts
9,3 MJ OE
27 smbrp
2,1 Ca
3,3 P
1,2 Mg

Vad säger ni? Hästen är lättfödd som tur är

Skulle nog snarare säga tyvärr om jag behövde utfodra en lättfödd häst på det fodret.... Alldeles för lågt i protein och högt i energi för en lättfödd häst.
 
Skulle nog snarare säga tyvärr om jag behövde utfodra en lättfödd häst på det fodret.... Alldeles för lågt i protein och högt i energi för en lättfödd häst.

Tyckte kvoten på 2,9 kändes ok, tävlar på Msv nivå dressyr så var inte så orolig för energin.

Däremot 2,1 Ca 3,3 P kändes sådär tips på mineralfoder med högt Ca?
 
Tyckte kvoten på 2,9 kändes ok, tävlar på Msv nivå dressyr så var inte så orolig för energin.

Däremot 2,1 Ca 3,3 P kändes sådär tips på mineralfoder med högt Ca?

Fast alltså, proteinet är jättelågt. En kvot på 2.9 är absolut inte att rekommendera! Man brukar vilja ha 6, jag har typ 8 i mitt grovfoder :) Fodra på med lucern så får du både protein och kalcium.
 
Fast alltså, proteinet är jättelågt. En kvot på 2.9 är absolut inte att rekommendera! Man brukar vilja ha 6, jag har typ 8 i mitt grovfoder :) Fodra på med lucern så får du både protein och kalcium.
:up:
Får just nu den väldiga mänden av 6kg/dag (gräs i hagen)
4 nävar lusern hack och 0,5kg kraftfoder med en kvot på 9,65 och 2
Rund och go, pigg och glad (stallägaren säger fet :angel:)

Har försökt räkna foderstat på denna hästen i alla år och får fram att hon är döende på fodermängden...
 
:up:
Får just nu den väldiga mänden av 6kg/dag (gräs i hagen)
4 nävar lusern hack och 0,5kg kraftfoder med en kvot på 9,65 och 2
Rund och go, pigg och glad (stallägaren säger fet :angel:)

Har försökt räkna foderstat på denna hästen i alla år och får fram att hon är döende på fodermängden...

Skulle iaf byta ut kraftfodret med ett proteinfoder och öka lusernet. Kan bli svårt att bygga muskler med proteinunderskott.

Energin i fodret är ju det som gör den fet. Därav att jag inte skulle vilja ha ett grovfoder med hög OE till en lättfödd häst.
 
:up:
Får just nu den väldiga mänden av 6kg/dag (gräs i hagen)
4 nävar lusern hack och 0,5kg kraftfoder med en kvot på 9,65 och 2
Rund och go, pigg och glad (stallägaren säger fet :angel:)

Har försökt räkna foderstat på denna hästen i alla år och får fram att hon är döende på fodermängden...

Ja, det är inte konstigt att hon är fet med så hög energi i fodret om hon dessutom är lättfödd... Att ge kraftfoder som bara tillför energi gör det inte bätte. Det bästa sättet jag ser är att minska på hösilaget, ersätta med lucern och sedan komplettera med krafft muscle up eller liknande. Potatisprotein är bra men kan vara svårt att få i dem :)
 
Både jag och hästarna är väldigt nöjda över höet i år :love:
Luktar fantastiskt, dammar inget, lagom grovt, ser väldigt aptitligt ut. Och analysen klagar jag inte på heller :D
Har två lättfödda ponnys och en haflinger född -15.

Ts 82,7%
Mj 7,5/kg foder
Smrp 47g/kg foder
(Kvot på 6,26)

Nu har jag bara följande uppskrivet i kg/TS tyvärr, orkar inte räkna om det och mina foderpapper är inte till hands, men man får ett hum :)

Socker 60g
NDF 650
Ca 2,1
P 1,7
K 13
Mg 0,95
S 1,1
Cu 3,5
Fe 28
Mn 38
Zn 33
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 425
Senast: Shixle
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp