Bukefalos 28 år!

Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men visst är det så att hästen måste vara åtta år för att slutmätas? Alltså är den inte slutmätt nu utan bara mätt...

Ja har inte reglerna ändrats de senaste åren så är det 8 år som gäller för slutmätning. Lite osäker på hur ofta man mäter ungponnyer för att få tävla men två månader innan man kan slutmäta känns lite... overkill.
 
Lät som väldigt få krav.... Men tycker inte det är fel att vilja ha föl efter en ej godkänd hingst pga de väääldigt höga priser en godkänd, känd hingst kostar att betäcka med. En ej godkänd kan ju vara minst lika fin. ;) Men känns ju väldigt viktigt att den är frisk, bra rygg osv, bra gener som förs vidare, trots att den kanske inte är godkänd. Inte typ vilken hingst som helst, mankhöjden är ju ganska viktigt det med... Förstår att hon vill ha föl, men lite fler krav kanske... :cautious:
Dessutom kanske du också tänkte på att hon var gammal? Ja, det är väl gammalt att ha första fölet, men det går väl, speciellt om veterinären säger det? :)

Tycker du att det är väääldigt dyrt med 500:- i språng och 1500:- i dräktighetsavgift för en A-premierad hingst? Visserligen utan moms men inte ens med det blir det väääldigt dyrt.

Godkända hingstar är ofta avkommeprövade så att man kan göra en bättre matchning, de har varit tvungna att leva upp till vissa hälsokrav för att bli godkända och har blivit testade för olika egenskaper.

Avkommor till godkända hingstar har ett mycket högre andrahandsvärde än avkommor till icke godkända hingstar. även om man tänker att man aldrig ska sälja avkomman kan saker hända i livet som gör att man blir tvungen att tänka om. Jag tycker att man som uppfödare har en viss skyldighet att se till att de hästar man sätter till världen ska få ett värde för någon annan än uppfödaren.
I detta fall ville man göra en korsning med varmblodstravare. Sådana har oftast lågt marknadsvärde, att välja en icke godkänd och kanske inte ens rasren hingst sänker värdet ytterligare.
 
Ok, ska jag erkänna har jag inte så mycket koll på godkända hingstar. Men när jag kollat har det kostat flera tusen totalt, vilket jag tycker är dyrt. Beror väl på vad för hingstar man kollar på... kollar mest på hopphingstar om jag är ärlig, är nog annorlunda med travhingstar t ex. Ja det är klart de godkända hingstarna är hälsokollade, men ser inget problem med om man vill avla på en ej godkänd om den är frisk och för vidare bra gener. Jag förstår dig att den har ett högre värde, men tycker inte att det spelar så stor roll.
 
Ok, ska jag erkänna har jag inte så mycket koll på godkända hingstar. Men när jag kollat har det kostat flera tusen totalt, vilket jag tycker är dyrt. Beror väl på vad för hingstar man kollar på... kollar mest på hopphingstar om jag är ärlig, är nog annorlunda med travhingstar t ex. Ja det är klart de godkända hingstarna är hälsokollade, men ser inget problem med om man vill avla på en ej godkänd om den är frisk och för vidare bra gener. Jag förstår dig att den har ett högre värde, men tycker inte att det spelar så stor roll.
Hur vet du om den för vidare bra eller dåliga gener när den inte är avelsvärderad? Generellt så är travhingstar mycket dyrare än ridhästar, inte i språng men i levande fölavgifter. Varför spelar det ingen roll om uppfödaren inte kan behålla avkomman och den inte har något som helst värde? Hur lätt är det att sälja en häst ingen är intresserad av? Det är klart, det går ju alltid att avliva ...
 
Hur vet du om den för vidare bra eller dåliga gener när den inte är avelsvärderad? Generellt så är travhingstar mycket dyrare än ridhästar, inte i språng men i levande fölavgifter. Varför spelar det ingen roll om uppfödaren inte kan behålla avkomman och den inte har något som helst värde? Hur lätt är det att sälja en häst ingen är intresserad av? Det är klart, det går ju alltid att avliva ...

Eller så kan de hamna på buss till Italien.
 
Finn fem fel... eller hundra. :meh:

"Har du en (ej godkänd) hingst som vill bli pappa?

Hej! Jag söker en hingst som vill bli pappa. Drömmer du om att din hingst ska få ett föl, men en karriär som avelshingst kanske inte är aktuellt?
Jag har ett sto, varmblodstravare som varit ridhäst hela sitt liv.
Jag har haft henne i 15 år, hon är född 1998. Hon är alltså 19år.
Jag önskar mig ett föl efter henne.
Veterinär har undersökt och sagt att hon har goda förutsättningar att bära föl och föda. Hon har aldrig haft föl tidigare så jag vet inte om hon är fertil ännu.
Fölet kommer stanna hos mig, hela livet precis som sin mor.

Ras spelar ingen större roll, jag är öppen för förslag.
Högsta önskan är en svart hingst så jag får ett svart föl.

Jag kan tänka mig att betala en symbolisk summa för betäckningen, att hon får gå med din hingst på naturlig betäckning. Blir hon dräktig blir jag överlycklig och betalar en slant i levande föl avgift.

Jag vill sätta ett föl till världen som är önskat, jag vill så gärna ha ett föl efter min underbara häst som jag haft så länge. Men jag tycker inte det är rimligt att betala dyra avgifter för att stå på seminstation när hon är så gammal och det är så osäkert om det tar sig, när det inte är någon renrasig stjärna jag söker, utan enbart en fin livskamrat!

Har du en hingst som vill bli pappa?
Hör av dig!"

Tja, med tanke på stoets ålder blir stackarn förhoppningsvis inte dräktig men risken för betäckningsskador med lallare som inte är vana vid hingstar... :crazy:
 
Ok, ska jag erkänna har jag inte så mycket koll på godkända hingstar. Men när jag kollat har det kostat flera tusen totalt, vilket jag tycker är dyrt. Beror väl på vad för hingstar man kollar på... kollar mest på hopphingstar om jag är ärlig, är nog annorlunda med travhingstar t ex. Ja det är klart de godkända hingstarna är hälsokollade, men ser inget problem med om man vill avla på en ej godkänd om den är frisk och för vidare bra gener. Jag förstår dig att den har ett högre värde, men tycker inte att det spelar så stor roll.

Om du tycker att flera tusen är dyrt totalt kan du inte ha en aning om hur mycket det kostar att föda upp en häst. Sto och föl ska ha lika mycket mat och vård oavsett om fölet har en godkänd pappa eller inte. Att snåla in på hingstavgiften är dumsnålt och kontraproduktivt. Du sparar kanske in på 10% av tillverkningskostnaden och får en avkomma med marknadsvärde på 25-50% av vad en avkomma till en godkänd hingst är värd.
 
Det vet jag inte, men man kan ju åtminstone kolla upp så den så gott man kan. Se till att den har bra ben, bra tänder, rygg osv och trevlig generellt. Har inte så mycket koll på kraven för att bli godkänd som hingst. Jag vet inte. Självklart är det bra att vi i Sverige ofta är noga med sånt, tror det nog är vanligt att folk inte bryr sig öht utomlands. Men jag menar bara att en hingst kan vara bra ändå. Men jag tycker man ska ha mer krav än färg på hingsten.

Jag tänkte inte på det ödet... :( Det är förstås möjligt, men i Sverige tycker jag det finns väldigt många som letar billiga hästar. Förhoppningsvis för annat än slakt då. Jag har ju inte koll var dem hamnar. Men jag ser sällan en billig häst vara till salu jättelänge.
 
Det vet jag inte, men man kan ju åtminstone kolla upp så den så gott man kan. Se till att den har bra ben, bra tänder, rygg osv och trevlig generellt. Har inte så mycket koll på kraven för att bli godkänd som hingst. Jag vet inte. Självklart är det bra att vi i Sverige ofta är noga med sånt, tror det nog är vanligt att folk inte bryr sig öht utomlands. Men jag menar bara att en hingst kan vara bra ändå. Men jag tycker man ska ha mer krav än färg på hingsten.

Jag tänkte inte på det ödet... :( Det är förstås möjligt, men i Sverige tycker jag det finns väldigt många som letar billiga hästar. Förhoppningsvis för annat än slakt då. Jag har ju inte koll var dem hamnar. Men jag ser sällan en billig häst vara till salu jättelänge.
Men om man själv är så okunnig att man väljer en hingst utan andra krav än att den är hingst och förhoppningsvis lämnar ett svart föl med ett brunt sto, hur ska man då kunna fatta vad som är bra ben, tänder och rygg?
 
Det vet jag inte, men man kan ju åtminstone kolla upp så den så gott man kan. Se till att den har bra ben, bra tänder, rygg osv och trevlig generellt. Har inte så mycket koll på kraven för att bli godkänd som hingst. Jag vet inte. Självklart är det bra att vi i Sverige ofta är noga med sånt, tror det nog är vanligt att folk inte bryr sig öht utomlands. Men jag menar bara att en hingst kan vara bra ändå. Men jag tycker man ska ha mer krav än färg på hingsten.

Jag tänkte inte på det ödet... :( Det är förstås möjligt, men i Sverige tycker jag det finns väldigt många som letar billiga hästar. Förhoppningsvis för annat än slakt då. Jag har ju inte koll var dem hamnar. Men jag ser sällan en billig häst vara till salu jättelänge.

Om du med utomlands menar Europa eller nordamerika så bryr man sig väldigt mycket där också.
 
Lät som väldigt få krav.... Men tycker inte det är fel att vilja ha föl efter en ej godkänd hingst pga de väääldigt höga priser en godkänd, känd hingst kostar att betäcka med. En ej godkänd kan ju vara minst lika fin. ;) Men känns ju väldigt viktigt att den är frisk, bra rygg osv, bra gener som förs vidare, trots att den kanske inte är godkänd. Inte typ vilken hingst som helst, mankhöjden är ju ganska viktigt det med... Förstår att hon vill ha föl, men lite fler krav kanske... :cautious:
Dessutom kanske du också tänkte på att hon var gammal? Ja, det är väl gammalt att ha första fölet, men det går väl, speciellt om veterinären säger det? :)

Aj, aj, aj!
Jo, stoet är väldigt gammalt som "maiden-sto". Första föl vid 20-21 års ålder...
Man kan verkligen fundera över den veterinär som eventuellt rekommenderat detta.

Sedan "symbolisk summa" för att man drömmer om att ens hingst ska bli pappa?

Och vilken ras som helst?

Jo, jag håller med om att det kan finnas "vettiga" hingstar som inte är godkända av olika skäl. Men helheten i annonsen är rätt förfärande.
 
Aj, aj, aj!
Jo, stoet är väldigt gammalt som "maiden-sto". Första föl vid 20-21 års ålder...
Man kan verkligen fundera över den veterinär som eventuellt rekommenderat detta.

Sedan "symbolisk summa" för att man drömmer om att ens hingst ska bli pappa?

Och vilken ras som helst?

Jo, jag håller med om att det kan finnas "vettiga" hingstar som inte är godkända av olika skäl. Men helheten i annonsen är rätt förfärande.

Ja alltså har hon tänkt sig ha fölet hela livet känns kanske andra saker än just färgen viktiga? Vilka egenskaper eftersöker hon, vilken storlek, hur den är byggd, benen osv. Hon älskar sitt sto, fine, men det är ju inte bara färger som ärvs från hingsten. Dessutom behöver ju inte en svart hingst betyda ett svart föl.
 
Ok inte hästrelaterat men hittade en kul grej när jag fönstershoppade möbler på blocket:

150:- / styck eller alla 3 för 300:- *

*Dont try to haggle or Ill refuse to speak Swedish and dazzle you with long complicated English words.


Även den här:
Säljer nu min extremt unika och väldigt fina schäslong / soffa som får komplimanger dagligen på grund av platsbrist,
Denna soffa är specialbyggd i Köpenhamn och går inte att hitta någon annanstans så vill du ha en ögonväckande trendig inredningsdetalj så har du hittat rätt!
Soffan är i velour tyg och är identiskt med mocka , hela botten är mässing och känns verkligen lyxig .
Har endast haft den som inredningsdetalj och den är inte använd eller sutten på!

*bild på pungfärgad soffa på en mässingsfärgad kloss*

Intressant att den får komplimanger pga platsbrist! Och velour som är identisk med mocka, visst! :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
701
Senast: em76
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
65 66 67
Svar
1 328
· Visningar
52 061
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
36 37 38
Svar
751
· Visningar
56 171
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp