Ansöka om lån

Jag har förstått att många tycker det är lätt att shoppa på nätet.
Jag får ångest när jag gör det för det känns som jag har noll koll på pengarna. Kontrollbehov? Jag? :rofl:

Det innebär att jag får en utgift som inte finns med i den uträkning jag har i huvudet för min ekonomi, och rubbar mina cirklar.

Hur kan det vara enkelt? Finns inte tanken på utgiften i huvudet när man klickar sig till kassan? :confused:

Många som har krediter tänker nog att de kan ta det på nästa lön, avbetalning m.m. och hamnar i ett evighetshjul. Vi har huslån, och billån som tillkom i våras då vi köpte en ny. Senaste billånet vi tog innan dess var 2005 och den bilen är avbetald sen många år tillbaka och rullar finfint än. Det är allt. Utnyttjar kreditkort varje månad eftersom vi tankar på det men samlar poäng och får återbäring. Köper annat på det också men det kommer ju på räkningen månaden efter. Har man en impulsiv livsstil är det nog lätt att ta krediter utan att tänka sig för. Kolla bara lyxfällan O_o Nu tillhör denna biten budgettråden men det är precis vad vi har - en budget (dock inte rörliga, bara fasta över 12 månader). De som har många krediter skriver nog inte upp in och utgifter i excel..

Men just klarna och qliro som erbjuder att bara trycka på enter är livsfarligt när man inte kan hantera det. Så all heder åt alla de som försöker sluta med det och ändra sitt tankesätt :bow:
 
Jag har förstått att många tycker det är lätt att shoppa på nätet.
Jag får ångest när jag gör det för det känns som jag har noll koll på pengarna. Kontrollbehov? Jag? :rofl:

Det innebär att jag får en utgift som inte finns med i den uträkning jag har i huvudet för min ekonomi, och rubbar mina cirklar.

Hur kan det vara enkelt? Finns inte tanken på utgiften i huvudet när man klickar sig till kassan? :confused:
Menar du på fullt allvar att du på riktigt inte förstår det enkla i det? Menar du på riktigt att det verkligen är obegripligt för dig att folk drar på sig krediter och skulder genom att nätshoppa, köpa på avbetalning och att "köpa nu, betala sen"?

Jag tycker i så fall att det är en underlig brist på fantasi hos dig. Det är ju en sak att du inte har några problem med att låta bli att göra så, men en annan att du inte kan föreställa dig hur motsatsen funkar.
 
Inte för mig! Eftersom den inte dras där och då, och man ofta kunde välja betala i januari osv.
Ok.
Du har inte räknat ut dina januariräkningar? Alttså ingen koll på vad du i övrigt behöver betala den månad när fakturan kommer? Har du små fasta kostnader?

Att jag inte riktigt fattar kanske beror på att jag är paniskt rädd för att stå utan pengar. Kontrollbehovet gör att jag har koll på alla de stora utgifterna. Husförsäkringen t.ex., som är på ett par tusen. Dito bilens.

Som nu när jag vet att januari är en tuff månad med flera stora räkingar och jag dessutom vet att jag inte komemr att få några pengar då. Jag gör över på A-kassa och den brukar dröja någon månad. Alltså måste decemberlönen räcka även i januari och den rejäla bilservice jag betalade med kreditkortet.
Till våren måste det finnas runt 10 papp på kontot för att betala veden för nästa höst och vinter. :crazy:

Jaja. Kanske är det sm @Petruska skriver. Jag saknar fantasi.
Jag har bara lätt och ständig (rätt ogrundad) panik.
 
Jag har förstått att många tycker det är lätt att shoppa på nätet.
Jag får ångest när jag gör det för det känns som jag har noll koll på pengarna. Kontrollbehov? Jag? :rofl:

Det innebär att jag får en utgift som inte finns med i den uträkning jag har i huvudet för min ekonomi, och rubbar mina cirklar.

Hur kan det vara enkelt? Finns inte tanken på utgiften i huvudet när man klickar sig till kassan? :confused:

När jag nätshoppar så delar jag upp (inte betalningen utan vilken slags köp) det lite i olika sorters köp:
1. Köp som jag vet att jag kommer behålla (tex redan kollat ut storlek/behov osv) = betalas med kort
2. Köp som jag inte är hundra på kommer behållas (storlek, modell eller annat som kan fela) = betalas med kort om jag vet att affären snabbt betalar tillbaka vid ev retur, faktura om jag vet att de är sega (NELLY!! Sega jävlar)
3. Köp som är lite ''oj kul grej/bra pris/snygg sak'' = faktura för att prova/känna/klämma och sen till 90 % sannolikhet ändå returnera. Är supernoga med att returnera det jag inte vill ha och även reklamera om saker går sönder.

Köp 1-2 har jag redan budgeterat för
Köp 3 där tar jag från mitt ''klädkonto'' om jag behåller köpet

Ser inte varför utgiften inte finns med i beräkningen bara för att man shoppar på nätet? Jag har inte tid att shoppa i fysiska affärer, därför är nätet guld. Så himla skönt beställa hem till dörr och prova i lugn och ro och behöver jag returnera dumpar jag bara paketet hos posten på väg till jobbet.
 
Ok.
Du har inte räknat ut dina januariräkningar? Alttså ingen koll på vad du i övrigt behöver betala den månad när fakturan kommer? Har du små fasta kostnader?

Att jag inte riktigt fattar kanske beror på att jag är paniskt rädd för att stå utan pengar. Kontrollbehovet gör att jag har koll på alla de stora utgifterna. Husförsäkringen t.ex., som är på ett par tusen. Dito bilens.

Som nu när jag vet att januari är en tuff månad med flera stora räkingar och jag dessutom vet att jag inte komemr att få några pengar då. Jag gör över på A-kassa och den brukar dröja någon månad. Alltså måste decemberlönen räcka även i januari och den rejäla bilservice jag betalade med kreditkortet.
Till våren måste det finnas runt 10 papp på kontot för att betala veden för nästa höst och vinter. :crazy:

Jaja. Kanske är det sm @Petruska skriver. Jag saknar fantasi.
Jag har bara lätt och ständig (rätt ogrundad) panik.

Läste en artikel om detta som handlade om att hjärnan har betydligt enklare att förstå och därmed agera efter snabb belöning än belöning som kommer i framtiden. Det är därför det är så svårt med exempelvis viktnedgång, sparande eller beteendeförändringar överlag. Vi faller lätt för det som ger utdelning här och nu och har svårt att få grepp om vad som händer sen. Exempelvis få nu och betala i januari. Det verkar som att alla fungerar såhär i grund och botten, men att vi är olika disciplinerade och har olika förmåga att lära oss sätta oss in i framtida utdelning och/eller bekymmer. Jag personligen tror att sånna här saker blir lättare med åren också, eftersom ”framtiden” ofta upplevs närmare när man blir äldre. Min sommarstuga om 1,5 år känns idag sjukt nära, men när jag var 20 år hade 1,5 år bort känts som en halv livstid och jag hade haft noll intresse av att fundera på vad som händer då.
 
När jag nätshoppar betalar jag för övrigt alltid med kortet. Dels på grund av onödig faktureringsavgift, men främst för att om det svider att dra kortet här och nu så är det inget köp jag ska göra. Lärt av tidigare misstag osv.

Jag med oftast, utom hos Nelly pga de är så extremt sega på att betala tillbaka vid en ev retur. Har som längst väntat 40 dagar på att få tillbaka flera tusen, inte så roligt.
 
De få gånger jag är i fysisk affär impulsshoppar jag mer än på nätet. På nätet kan jag titta på bilder, googla efter kunders bilder, läsa recensioner, fundera, fundera lite till, glömma bort det, sen komma på och då fundera mera osv. I affär ''ÅH FINA BYXOR DE TAR JAG'' utan att ens prova. Obs händer typ bara några gånger om året men ändå oftare än nätet.
 
När jag nätshoppar betalar jag för övrigt alltid med kortet. Dels på grund av onödig faktureringsavgift, men främst för att om det svider att dra kortet här och nu så är det inget köp jag ska göra. Lärt av tidigare misstag osv.
Jag håller med. Fast jag använder klarna när jag kan, och betalar då direkt med appen direkt eller så fort jag fått varan och ska behålla den. Dvs inte vänta till nästa månad. Bra sagt det där med om det svider nu så svider det nog nästa månad också.
 
Jag håller med. Fast jag använder klarna när jag kan, och betalar då direkt med appen direkt eller så fort jag fått varan och ska behålla den. Dvs inte vänta till nästa månad. Bra sagt det där med om det svider nu så svider det nog nästa månad också.

Det gör ju ofta det. Jag har gjort misstaget att ta på faktura några gånger, och då betalar jag direkt när lönen kommer. Vilket är skönt för då "märks det knappt". Problemet är ju bara att då har jag mindre pengar kvar i slutet av månaden i stället och kanske lockas av ett nytt köp på faktura. Så hankar man liksom alltid efter. Plus att det är förbaskat skönt att ha betalt saker? Den där fakturan ligger ju alltid där i bakhuvudet, så skönt att slippa det. Skickar jag tillbaka något och får pengar tillbaka så känns det mer som en "bonus" senare :D
 
Det gör ju ofta det. Jag har gjort misstaget att ta på faktura några gånger, och då betalar jag direkt när lönen kommer. Vilket är skönt för då "märks det knappt". Problemet är ju bara att då har jag mindre pengar kvar i slutet av månaden i stället och kanske lockas av ett nytt köp på faktura. Så hankar man liksom alltid efter. Plus att det är förbaskat skönt att ha betalt saker? Den där fakturan ligger ju alltid där i bakhuvudet, så skönt att slippa det. Skickar jag tillbaka något och får pengar tillbaka så känns det mer som en "bonus" senare :D

Som med Zalando, de har ju 100 dagar öppet köp. Ibland har jag köpt saker där och sen trots allt inte använt det, så efter 2-3 månader har jag returnerat det och fått in pengarna på kontot = gött haha. Vis av detta tar jag aldrig av tags från kläder innan jag ska använda de första gången, även de mest planerade inköpen blir ibland garderobsvärmare och då är det skönt att kunna skicka tillbaka och få 100 % åter.
 
Ok.
Du har inte räknat ut dina januariräkningar? Alttså ingen koll på vad du i övrigt behöver betala den månad när fakturan kommer? Har du små fasta kostnader?

Att jag inte riktigt fattar kanske beror på att jag är paniskt rädd för att stå utan pengar. Kontrollbehovet gör att jag har koll på alla de stora utgifterna. Husförsäkringen t.ex., som är på ett par tusen. Dito bilens.

Som nu när jag vet att januari är en tuff månad med flera stora räkingar och jag dessutom vet att jag inte komemr att få några pengar då. Jag gör över på A-kassa och den brukar dröja någon månad. Alltså måste decemberlönen räcka även i januari och den rejäla bilservice jag betalade med kreditkortet.
Till våren måste det finnas runt 10 papp på kontot för att betala veden för nästa höst och vinter. :crazy:

Jaja. Kanske är det sm @Petruska skriver. Jag saknar fantasi.
Jag har bara lätt och ständig (rätt ogrundad) panik.
Min erfarenhet är inte att alla människor blir mer rationella i sitt agerande av att känna ständig lätt panik, vare sig den är ogrundad eller inte. Ständig och ogrundad lätt panik, kan efter allt vad jag har sett i mitt liv lika väl uttrycka sig genom att man impulshandlar oöverlagt som genom att man knappt ens köper det man har råd med och faktiskt behöver.

Ja, jag blir förvånad över din bristande fantasi här. Jag blir inte förvånad över ditt kontrollerade upplägg, men som sagt, förvånad över att du knappt verkar förmå se att inte alla gör som du.

Jag har för övrigt inte heller någon direkt koll på mina januariräkningar. Hyran blir väl som vanligt, stallhyran också. Sen vet jag inte så noga. Det löser sig.
 
Det gör ju ofta det. Jag har gjort misstaget att ta på faktura några gånger, och då betalar jag direkt när lönen kommer. Vilket är skönt för då "märks det knappt". Problemet är ju bara att då har jag mindre pengar kvar i slutet av månaden i stället och kanske lockas av ett nytt köp på faktura. Så hankar man liksom alltid efter. Plus att det är förbaskat skönt att ha betalt saker? Den där fakturan ligger ju alltid där i bakhuvudet, så skönt att slippa det. Skickar jag tillbaka något och får pengar tillbaka så känns det mer som en "bonus" senare :D
Jag klarar inte av Klarna överhuvudtaget. Det finns två typer av fall när det gäller min relation med Klarna.

1. Jag är säker på att jag har betalt men får den ena alltmer aggressiva påminnelsen efter den andra. (Dvs jag hade inte betalat, jag bara kände mig säker ändå.)
2. Jag är säker på att jag inte har betalat och så gör jag det vid något lämpligt tillfälle, och sen visar det sig att jag har betalat samma räkning (minst) två gånger. (Då brukar pengarna betalas tillbaka automatiskt, så det är ingen skada skedd.)
 
Inte för mig! Eftersom den inte dras där och då, och man ofta kunde välja betala i januari osv.
Jag klantar mig också ofta med det där. Den enda skillnaden mellan dig och mig på den punkten är att jag tjänar bättre och därför lättare reder ut det när jag har varit klantig.

Men jag har bestämt sedan ett par tre år tillbaka att jag betalar allting genast med kortet när jag handlar på nätet. Jag går så långt så att om jag vill köpa något dagen innan lönen kommer, och jag då inte har pengarna på kontot, så får jag helt enkelt vänta till dagen därpå då lönen kommit in. Det har visat sig vara enda sättet för mig att inte missa fakturor från betaltjänster och nätbutiker.
 
Jag klantar mig också ofta med det där. Den enda skillnaden mellan dig och mig på den punkten är att jag tjänar bättre och därför lättare reder ut det när jag har varit klantig.

Men jag har bestämt sedan ett par tre år tillbaka att jag betalar allting genast med kortet när jag handlar på nätet. Jag går så långt så att om jag vill köpa något dagen innan lönen kommer, och jag då inte har pengarna på kontot, så får jag helt enkelt vänta till dagen därpå då lönen kommit in. Det har visat sig vara enda sättet för mig att inte missa fakturor från betaltjänster och nätbutiker.

Känner att jag hade kunnat skriva det där inlägget.
 
När jag nätshoppar betalar jag för övrigt alltid med kortet. Dels på grund av onödig faktureringsavgift, men främst för att om det svider att dra kortet här och nu så är det inget köp jag ska göra. Lärt av tidigare misstag osv.

Och jag gör tvärtom. Väljer alltid Klarna faktura om det finns. Då får jag varan innan jag blir av med pengarna och vid ev strul/retur etc är det krångelfritt och jag behöver inte ligga ute med mina pengar. T ex som
när jag köpte en halvdyr grej och först skickade de fel färg. Sen skickade de rätt färg men ett defekt exemplar. Så först en retur och nu en reklamation. Jag har ännu inte betalt ett öre. Hade jag betalt med kortet hade pengarna suttit hos företaget. Som jag förvisso är säker på att de kommer göra rätt för sig men...


Senast tog jag Klarna och betala i januari faktiskt. På ett köp på 2600 kr. Dags att hämta ut hästens medicin och med Klarna och betala senare så hinner jag få det reglerat med försäkringsbolaget innan. Istället för att ligga ute med pengarna och få tillbaka. (Pengarna finns men jag tycker bäst om just när mina pengar är under min kontroll :devil:
 
Kanske lite OT. Men läste en artikel om att barnen idag när de frågas var pengar kommer ifrån säger ett hål i väggen. Men även att lite äldre säger att det är ett kort. Eller så klickar man på en sida. Intressant hur snabbt uppfattningen av vad pengar är har förändrats.

Egentligen är det bättre att handla med kontanter. När man står där och lämnar över hundralappar blir det 'verkligare' än att trycka en kod och se nummer på en display. Nu gör jag det inte själv pga bonuskort osv. Men prova, så inser man vilken skillnad det faktiskt blir och att det svider mer. Intressant psykologi.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 315
Senast: Mia_R
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 617
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Crossline
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 084
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp