Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och ursäkta, det jag skriver låter otrevligare än jag menar! Hade lite brått.

Min exman jobbade på Skogsbo , först gick han som sadelmakarlärling och sedan tillverkade han många halters. På den tiden var det en prestigehalter, den kostade ett par tusen minst. Stommen var en väl najad wire som alltså testats på okonventionella sätt.
 
Trycket är detsamma, men en plastwire brister tidigare än en i metall. Jag minns att SkogsboHansa berättade att de testat dragkraften i en halter och de hade lyckats bogsera en bil med testhaltern.
Inget kul skämt.

Det jag ansåg vara skämt är att en plastwire av samma dimension som en metallwire utövar samma tryck om en människa håller i den (för jag utgår ifrån att ingen är så j-la dum att de binder en häst i ett showhalter). Att dra en bil är liksom inte en rättvisande jämförelse. Med det sagt, jag har aldrig varit en fan av de supersmala showhalters som finns (och ja, jag vet alltför väl hur de missbrukats av vissa amerikanska handlers som fortfarande är aktiva). Och nej, jag tyckte inte du var otrevlig :)

Jag älskar de gamla polackhalterna med rullat läder plus de tidiga amerikanska kraftiga varianterna med patent leather :love:

Exempel:


Etnograf, hingsten (och den specifika bilden) som fick mig intresserad av araber 1984 (jag fattade inte hur något kunde vara så vackert). Äger jag ett arabsto någon gång ska stolinjen gå tillbaka på Etna.


Anatolia
 
Det jag ansåg vara skämt är att en plastwire av samma dimension som en metallwire utövar samma tryck om en människa håller i den (för jag utgår ifrån att ingen är så j-la dum att de binder en häst i ett showhalter).
Anatolia

Jsag fattade ditt skämt, men det hindrar inte det jag berättade från att vara ett försäljningsargument på den tiden.
Najaad, int klippt men rätt fin.
11bqmte.jpg[
11bqmte.jpg[
 
Uppdatering från Angelique. Hon har nu fått Metacam sen i fredags (ska få sista dosen ikväll). Svullnaden har minskat betydligt, och jag får återigen kolla och känna utan protester. Däremot så har jag hittat några småsår vid juvret, om de har spelat in eller inte har jag inte en aning om. Angelique brukar bli väldigt svullen vid sår, så kanske, eller kanske inte... Det blir ju att hålla koll så att inte svullnaden kommer tillbaka när metacam-kuren är avslutad.

Blodprovet kom tillbaka, visade inget ovanligt. Så nu väljer jag att tro att min ponny ändå är ganska frisk.

Hade henne med på ridlektionen i fredags, sämre pass har jag inte ridit på Angelique på väldigt länge. Hon var mer fokuserad på allt annat som hände i ridhuset än på mig som satt på ryggen. När vi skulle flytta till höger i en skänkelvikning valde hon att flytta till vänster... Och skänkelvikningar åt båda hållen kan hon vanligtvis. Hon blev i alla fall väldigt trött av passet och det var nog bra miljöträning, men som sagt, inte alls nöjd.
På lördagen red jag henne ett dressyrpass, med enda kravet att hon skulle lyssna. Vi var själva i ridhuset, det tog 1 timme innan hon kunde lyssna överhuvudtaget och fem minuter på slutet kändes riktigt bra. Längsta passet rent tidsmässigt jag har ridit på henne, i vanliga fall brukar vi hålla oss under 45 min.

I söndags fick hon hoppa första gången uppsuttet med en stallkompis på ryggen. Det gick över förväntan.

Igår var det vilodag och idag blir det ett ridpass antingen på ridbanan eller i ridhuset.

Angelique har ju sommarskor på nu, och i och med att det kom lite ny snö och ligger lite is kvar i skogen så håller vi oss just nu till ridbana och ridhus. Lite tråkigare träning, men onödigt att ta några risker när det inte går att brodda. (hagen är dock helt isfri)
 
@Jen84 Det är ju pälsfällning nu, så det kan ju vara det som spökar lite för henne :) Även hos mig blir hästarna lite extra ofokuserade så här års :)

När du får en sån dålig dag på en lektion, försök att bara tänka på det som en miljöträningslektion. Det hjälper iaf mig från att bli sådär riktigt besviken som man kan bli ibland. Tänker man på att man ska finslipa själva ridningen en sådan dag så blir det inte bra, iaf inte för mig. Tänker man på det som bara miljöträning så kan man gå därifrån nöjd med miljöträningen. Även om själva ridningen egentligen är halvkass ;) Även om jag själv personligen tycker att det suger att ha sådana dagar när man har betalat för en tränare!
 
Ja så kom den :devil: dagen då det var dags för min första OFRIVILLIGA avsittning av Ffenix :D å på sedvanligt Ffenix manér så lyckades vi göra humor av det med :angel: Hästen bakom sparkar grus på en plastflaska i diket så det låter och blir själv rädd, DÅ reagera Ffenix med att försöka sno runt men han går så nära dikes kanten att han hamnar i/backar ner i det nygrävda diket med väldigt lös sand, på motsvarande dikeskant är det högre så han i princip sätter sig/lägger sig mot den vallen å jag blir liggandes på sidan/rygg fortfarande sittandes på honom, dock blev jag kvar liggandes på rygg när han rest sig som en skalbagge i mossan och sanden :eek: är iof väldigt glad att det var sand och mossa och inte ett stenröse:o Men det såg nog jäkligt snyggt ut :p han var ju snäll nog att stanna kvar hos mig, hade ju varit muntert att få gå hem :sneaky: Vi klarade oss båda bra och det gick lugnt, Ffenix var inte så rädd egentligen utan skulle nog bara sno runt för att det sprattade till bakom rumpan på honom och så råkade det bli lite knasigtO_o
 
Ja så kom den :devil: dagen då det var dags för min första OFRIVILLIGA avsittning av Ffenix :D å på sedvanligt Ffenix manér så lyckades vi göra humor av det med :angel: Hästen bakom sparkar grus på en plastflaska i diket så det låter och blir själv rädd, DÅ reagera Ffenix med att försöka sno runt men han går så nära dikes kanten att han hamnar i/backar ner i det nygrävda diket med väldigt lös sand, på motsvarande dikeskant är det högre så han i princip sätter sig/lägger sig mot den vallen å jag blir liggandes på sidan/rygg fortfarande sittandes på honom, dock blev jag kvar liggandes på rygg när han rest sig som en skalbagge i mossan och sanden :eek: är iof väldigt glad att det var sand och mossa och inte ett stenröse:o Men det såg nog jäkligt snyggt ut :p han var ju snäll nog att stanna kvar hos mig, hade ju varit muntert att få gå hem :sneaky: Vi klarade oss båda bra och det gick lugnt, Ffenix var inte så rädd egentligen utan skulle nog bara sno runt för att det sprattade till bakom rumpan på honom och så råkade det bli lite knasigtO_o

Oj då- tur att det inte blev värre!! Du med din onda rygg.... Var ju schysst av honom att stanna hos dig, i alla fall. Ja, han kan få de flesta situationer att bli skrattretande, den herrn! :crazy:
 
Oj då- tur att det inte blev värre!! Du med din onda rygg.... Var ju schysst av honom att stanna hos dig, i alla fall. Ja, han kan få de flesta situationer att bli skrattretande, den herrn! :crazy:


Haha jaa fast ja det kanske låter lite konstigt men även om det blir lite tokigt ibland så tror jag att han försöker "ta hand om mig" samtidigt, han verkar ha full koll på var jag är och håller sig ju lugn ändå, får aldrig panik även om han blir rädd för ngt tillfälligt det går lika fort över. Han är smart och kvick det gillar jag :p
 
@Jen84 Det är ju pälsfällning nu, så det kan ju vara det som spökar lite för henne :) Även hos mig blir hästarna lite extra ofokuserade så här års :)

När du får en sån dålig dag på en lektion, försök att bara tänka på det som en miljöträningslektion. Det hjälper iaf mig från att bli sådär riktigt besviken som man kan bli ibland. Tänker man på att man ska finslipa själva ridningen en sådan dag så blir det inte bra, iaf inte för mig. Tänker man på det som bara miljöträning så kan man gå därifrån nöjd med miljöträningen. Även om själva ridningen egentligen är halvkass ;) Även om jag själv personligen tycker att det suger att ha sådana dagar när man har betalat för en tränare!

Jag försöker ju tänka att det är bra miljöträning, men blir ju ändå så besviken när jag hade förväntat mig att det skulle gå så mycket bättre.

Angelique är så ofokuserad överlag just nu. Funderar på hur jag ska bryta den trenden. Eller också så får jag helt enkelt bara bita det i sura äpplet och se att det är en sån period ett tag.

Letar dessutom efter en vettig tränare att rida för. Känner att jag behöver en tränare som ett helt pass kan fokusera bara på mig och ponnyn så jag kan få tips på hur vi ska kunna samarbeta bättre. Blir så frustrerad när det tar så lång tid att komma till ridning, större delen av passet går ju till att befästa sånt som inte är rätt. Och när Angelique väl är fokuserad så bryts det av att hon upptäcker att dörren på ridhusläktaren är öppen och att det går att se ut, att någon kommer in i ridhuset, att katten sitter på läktaren eller att en bokstav på sargen fortfarande sitter på samma ställe som dagen innan.

Sammanfattningsvis, jag känner mig rätt frustrerad över situationen. Hade det inte varit isigt på ridvägarna så hade jag brutit detta med att bara rida ut en period och ställa lägre krav, men vill inte ha bambi på hal is. Och att rida helt kravlöst på banan tycker ponnyn är skittråkigt..
 
Angelique vilar. Hon har trampat av sig en sko och är riktigt ömfotad, hon kan inte ens gå från hagen till skötselplatsen utan att det gör ont i foten(nackdelen med grus). Hovis kommer imorgon...
 
På dagen så var Susanna Uhlén här och fotograferade lite!



Det är svårt att få med på bild hur stor Fille är, men den här bilden visar det rätt bra!




Och Lille Pontus med såklart!







hur liten är skimmeln som Fille visar upp sig för? och vilken ren "poppe" han har :D snyggisar allihopa :love:
 
hur liten är skimmeln som Fille visar upp sig för? och vilken ren "poppe" han har :D snyggisar allihopa :love:

Jag vet inte riktigt faktiskt, kanske 145-148 ungefär, om jag får gissa.

Tack så mkt! Jag är väldigt nöjd med dem. Framförallt så är jag förvånad över hur lätt Pontus var, han har ju aldrig hälsat på ston innan, och är ganska ohanterad senaste året. Men när jag ville få bort honom från stoet så kramade jag lite lätt i snöret bara! Hur enkelt som helst!
 
Idag var han dyr lilla Grå, tänk att en häst kan göra en så glad trotts att vi kom hem sjöblöta :D:love: OCH vi lyckades med att trava igenom vatten, gå upp i skogen och hålla tempot förbi alla trollen i skogen. Det märks att vi litar mer på varandra nu. I början stannade han för att titta på allt nu märker man att han noterar saker men han slår inte av på tempot eller tvekar så ofta längre, öronen frammåt, förbi och genom rinnande vatten, mossa, grus och asfalt även blöta blanka stenar fixade vi idag :sneaky:

10426263_1065991710102089_4646772476220446089_n.jpg
 
Måste bara få dela med mig i min glädje!
Har länge velat köpa in en hopp/allround sadel för att kunna rida lite när det regnar (har en hyfsatljus dyr westernsadel som jag inte vill utsätta för regnprickar) men flytt med diverse inköp mm så har det ännu inte blivit av. Men igår var det tvärtrist väder precis som idag (här i Uppsala) så lite halvsponanta så drog vi ihop tre tjejer som inte var sugna på att rida alls i regnet på en minhinderträning på ridbanan. När vi satte upp hindrna ojade vi oss över hur högt det var 20-40cm :o

In på banan - barbacka :eek: för att prova skutta lite småhinder för första gången.
Vist jag och Syria har hoppat diken och nån enstaka nedfallen gren ute i skogen tidigare o jag tävlade hoppning på låg nivå (då 80-90) på min första häst 2002! men nu var det dags att skutta lite.
Vi sög oss fast o hade jätte kul! Syria taggade och sög tag i hindrna o hoppade trotts jag ofta tittade PÅ hindret :grin:
Mot slutet frågade jag en snäll ponnymamma i stallet om hon hade lust att höja lite o det gjorde hon, hoppade o rundade av passet alla tre. Sen efteråt så mätte vi - vi hoppade 70 hela centimeter vårat första hopppass! desutom på en bl.tridbana och barbacka! Tror jag älskar min häst ännu mera nu! :love::banana:
 
Måste bara få dela med mig i min glädje!
Har länge velat köpa in en hopp/allround sadel för att kunna rida lite när det regnar (har en hyfsatljus dyr westernsadel som jag inte vill utsätta för regnprickar) men flytt med diverse inköp mm så har det ännu inte blivit av. Men igår var det tvärtrist väder precis som idag (här i Uppsala) så lite halvsponanta så drog vi ihop tre tjejer som inte var sugna på att rida alls i regnet på en minhinderträning på ridbanan. När vi satte upp hindrna ojade vi oss över hur högt det var 20-40cm :o

In på banan - barbacka :eek: för att prova skutta lite småhinder för första gången.
Vist jag och Syria har hoppat diken och nån enstaka nedfallen gren ute i skogen tidigare o jag tävlade hoppning på låg nivå (då 80-90) på min första häst 2002! men nu var det dags att skutta lite.
Vi sög oss fast o hade jätte kul! Syria taggade och sög tag i hindrna o hoppade trotts jag ofta tittade PÅ hindret :grin:
Mot slutet frågade jag en snäll ponnymamma i stallet om hon hade lust att höja lite o det gjorde hon, hoppade o rundade av passet alla tre. Sen efteråt så mätte vi - vi hoppade 70 hela centimeter vårat första hopppass! desutom på en bl.tridbana och barbacka! Tror jag älskar min häst ännu mera nu! :love::banana:


Ja visst är det en härlig känsla!:D
 
På dagen så var Susanna Uhlén här och fotograferade lite!



Det är svårt att få med på bild hur stor Fille är, men den här bilden visar det rätt bra!




Och Lille Pontus med såklart!










Dom är ju bara för underbart fina dina fuxar. :)

KL: Tävling för vår del igår. Bebishoppning givetvis eftersom damen tycker att nya hinder är allt för spännande men bra gick det och vi kom hem med en rosett :) Första gången jag själv också tävlar efter graviditeten så det var roligt det med :)

Hingstvalet är dessutom gjort ifall vi betäcker stona i år. Blev en helomvändnin g mot vad jag först tänkt men tror det kan bli riktigt bra :)

DSC06481.jpg

DSC06498.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 002
· Visningar
66 334
Senast: pepp
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 677
Senast: Therese1988
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 899
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp