Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Araber får man göra vad man vill med, i mitt tycke :love: Raka, träna, pussa, prestera, titta på... Galishimo fick behålla sitt vinterfluff i år.

_DSC0084%2B(3).jpg
 
Som Corenlia säger , för att se hur de ser ut. Allt man gör för att framhäva hur de ser ut är inte heller för andra - jag rakar mina ston i nacken också även om det bara är jag som ser dem på flera månader!
Det är ju mycket man som djurägare gör som är overkill och att ta bort lite hår i ansiktet är ju ingenting som får honom att frysa eller vad det nu är man tycker är fel.

Glömmer att säga; att klippa, fixa och dona när de är pyttesmå förenklar allt sånt när de är några hundra kilo större. Palle stod och vilade i slutet och var helt trygg med att ha en surrande maskin i ansiktet Det är ju lite som att man tar på och av grimma, lyfter fötter osv från dag ett - jag ska inte verka mina föl dag ett men det är en del i uppfostran.

Ok, då är jag med. Jag vet inte om jag nödvändigtvis tycker att det är fel, har mest bara aldrig stött på det någon annan stans än i arabvärlden och eftersom jag inte har någon insikt i den och aldrig haft tillfälle att fråga så tänker jag att jag kanske kan öka min förståelse lite. Det lär ju finnas betydligt värre saker än att raka dem i ansiktet. ;)

I min egen hästhållning drar jag väl mer åt det naturliga, klipper inte om jag inte behöver och aldrig i nacken (eftersom jag inbillar mig att det är obekvämt att ha utrustning på stubbet sedan) men å andra sidan är det ju inte the end of the world om folk gör sånt heller. Så länge känselhåren får vara kvar och hästarna mår bra och är glada så må det väl va hänt, man utgår förhoppningsvis från det man tror är bäst och gör det så bra man kan för sina hästar. Retar mig mer på att ALLA halvblod ska vara helklippta och täckade upp till öronen under hela vinterhalvåret även om de bara skogsrids eller är fyra år och blir svettiga max en gång i månaden. Men det hör ju egentligen inte hit alls. ;)
 
Ok, då är jag med. Jag vet inte om jag nödvändigtvis tycker att det är fel, har mest bara aldrig stött på det någon annan stans än i arabvärlden och eftersom jag inte har någon insikt i den och aldrig haft tillfälle att fråga så tänker jag att jag kanske kan öka min förståelse lite. Det lär ju finnas betydligt värre saker än att raka dem i ansiktet. ;)

I min egen hästhållning drar jag väl mer åt det naturliga, klipper inte om jag inte behöver och aldrig i nacken (eftersom jag inbillar mig att det är obekvämt att ha utrustning på stubbet sedan) men å andra sidan är det ju inte the end of the world om folk gör sånt heller. Så länge känselhåren får vara kvar och hästarna mår bra och är glada så må det väl va hänt, man utgår förhoppningsvis från det man tror är bäst och gör det så bra man kan för sina hästar. Retar mig mer på att ALLA halvblod ska vara helklippta och täckade upp till öronen under hela vinterhalvåret även om de bara skogsrids eller är fyra år och blir svettiga max en gång i månaden. Men det hör ju egentligen inte hit alls. ;)

Jag klipper i nacken, och de värsta tussarna ur öronen när jag inte ska på utställning, för då klipper andra lite mer åt mig eftersom det är så jäkla svårt att få det bra... Sedan klipper jag varken i nacken eller öronen när det är vinter och kallt. Det känns inte som att det är speciellt nyttigt att bli helt nerklippt i nacken då, med alla nerver och muskelfästen som är där. Men jag försöker klippa så ofta som möjligt sommartid, främst för att hästarna ska vara vana. För det är inte så lätt att klippa en häst snyggt i ansiktet om inte hästen är helt avslappnad när man gör det.

Känselhåren är i regel alltid kvar eftersom man inte får klippa bort dem. Jag klipper dock ner ett känselhår på Pselma. Det som sitter precis ovanför ögat. Det växer sig för långt och hänger ner över ögat istället, så det trimmar jag lite så att det kan stå rätt ut som det är meningen att det ska.
 
@mandelblom: Precis som @kimmis87 säger är det faktiskt förbjudet för araber som ställs ut att rakas i öronen (putsa tussar är ok) och/eller raka bort känselhår (under ECAHOs regler). Mig veterligt finns det inga sådana regler för SWB, jag blev chockad för några år sedan när jag läste en artikel om showgrooming där de glatt rakade bort allt som är förbjudet att göra på araber.

Från ECAHO Blue Book 2015:

"31. a) In halter classes horses may be fully or partly body-clipped, subject to eyelashes being left
uncut, hair inside the ears left un-shaved and tactile hair left intact around the nose, muzzle and
the eyes. Horses not fulfilling these criteria will not be allowed to participate. “Balding” is not
encouraged."


Vad jag kommer ihåg finns det inga regler för föl enligt ECAHO (men det kan ha tillkommit) men de flesta utställningar har som regel att de inte får vara klippta alls för fölklassen.
 
Min arab klipps där hon svettas och tofsar som sticker ut ur öronen. Men så är hon inte för utställning heller och jag kommer nog inte klippa henne för det heller. Däremot skulle hon få bada och få helkroppspyjamas på... skitgris!
 
@mandelblom: Precis som @kimmis87 säger är det faktiskt förbjudet för araber som ställs ut att rakas i öronen (putsa tussar är ok) och/eller raka bort känselhår (under ECAHOs regler). Mig veterligt finns det inga sådana regler för SWB, jag blev chockad för några år sedan när jag läste en artikel om showgrooming där de glatt rakade bort allt som är förbjudet att göra på araber.

Från ECAHO Blue Book 2015:

"31. a) In halter classes horses may be fully or partly body-clipped, subject to eyelashes being left
uncut, hair inside the ears left un-shaved and tactile hair left intact around the nose, muzzle and
the eyes. Horses not fulfilling these criteria will not be allowed to participate. “Balding” is not
encouraged."


Vad jag kommer ihåg finns det inga regler för föl enligt ECAHO (men det kan ha tillkommit) men de flesta utställningar har som regel att de inte får vara klippta alls för fölklassen.

Jag har hittills inte stött på att man inte får klippa föl på någon show? Jag har inte varit på ALLA shower men så särskilt vanligt är det nog inte?
 
Jag har hittills inte stött på att man inte får klippa föl på någon show? Jag har inte varit på ALLA shower men så särskilt vanligt är det nog inte?

Det är länge sedan jag var på show nu men en snabb googling gav att tex Arabica i Frankfurt 2014 förbjöd klippta föl i fölklassen. De förbjöd också kedja eller metallhalter för föl.
 
Det är ju så att de inte godkänner nyklippta föl, dessutom. Om man klipper och pälsen växer ut någon millimeter är de godkända...
 
Fast ett förbud mot klippt päls, hur länge ska det gälla? När är pälsen inte klippt längre?

Jag gissar att de ville komma åt helt nedklippta föl mitt i sommaren vilket jag verkligen inte tycker är rätt. Att det sedan inte funkat att tillämpa är en annan sak. Jag har ingen aning om var man ska dra gränsen men jag tycker ändå grundtanken är/var god.

Att föl inte visas med kedja eller smalt metallhalter anser jag är självklart.
 
Jag sa inget om grundtanken. Metallhalters är inte tillåtna på vuxna hästar heller, vad jag vet.( Förr fanns det metallwire i många halters, men inte nu längre. Problemet nu är att många halters är väldigt flimsiga och osäkra. OBS jag propagerar inte för att använda metall !)
 
På tal om show, i år ska jag titta på min första! Det är på tiden, jag har stått i det stallet jag står i nu i 2,5 år men alltid passat hästarna som inte åkt med när stallägarna har varit iväg :). Jag ser verkligen fram emot det!
 
Jag sa inget om grundtanken. Metallhalters är inte tillåtna på vuxna hästar heller, vad jag vet.( Förr fanns det metallwire i många halters, men inte nu längre. Problemet nu är att många halters är väldigt flimsiga och osäkra. OBS jag propagerar inte för att använda metall !)

Jo tack, jag har sett för många hästar komma lösa pga dåliga halters. Betyder det att kabelhalters inte är tillåtna längre? Det är ju plastklädd metallwire.
 
Det var ju ett skämt, är de så där tunna kvittar det om det är metall eller plast, de utövar samma tryck ändå.

Trycket är detsamma, men en plastwire brister tidigare än en i metall. Jag minns att SkogsboHansa berättade att de testat dragkraften i en halter och de hade lyckats bogsera en bil med testhaltern.
Inget kul skämt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 002
· Visningar
66 346
Senast: pepp
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 677
Senast: Therese1988
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 904
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp