Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Du kan inte jamfora hundar som bor i Thailand med hundar som bor i Sverige. Det ar ju som att jamfora en person som ar fodd och uppvuxen i Kongo med en person som ar fodd och uppvuxen i Lappland. 20 grader for en lapplanning ar varmt, medans det ar vinter for en person fran Kongo. -15 for en lapplanning ar ingen storre grej, medans personen fran Kongo sakerligen tror att blodet fryst i adrorna!!

Det beror ju helt vad man ar van vid, inte din asikt.

Numera ar det latt att importera och exportera djur over hela varlden, och visst vanjer sej bade djur och manniskor vid ett nytt klimat, men vissa sorter tex chihuahuan ar gjord for att leva i Mexico, inte i varat svenska klimat med sno och is.
Det som skiljer Sverige mycket fran resten av varlden ar att de flesta djur bor inne i husen med manniskorna. De spenderar 20 timmar om dygnet i en miljo som ar totalt dragfri, torr och varm. Det blir en regal omstallning till att ga ut i samma "klader" (alltsa palsen) som de har pa sej inne.

Jag tycker att klader ar roligt och gulligt, samtidigt som de fyller en funktion.
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Min hund får ha täcke (Limex fleecefodrat) när det är kallare än -15 om vi ska träna. Vanliga promenader (när vi håller igång) klarar han sig utan ner till -20 ungefär.
Annars står han mest och huttrar och piper :crazy: .
Men här handlar det om funktion - inte mode.

Jag tycker det är vansinnigt fult med "kläder", typ t-shirts, på hundar. (utom ex nakna raser som måste skyddas mot köld/sol)
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

När det är varmt ute så behövs det absolut inte, då är det bara taskigt mot hunden.
På vintern däremot eller när det regnar kan det vara bra. Min kompis hund VÄGRAR gå ut på vintern utan tröja. Det är för kallt helt enkelt och pälsen räcker inte till. Så om den inte fick ha tröja på sig skulle den få gå i en kattlåda hela vintern.

Däremot när de sätter på hundarna söta små läderjackor med nitar, små hattar och STÖVLAR (ja, med klackskor har jag med sett). Då börjar man bli rädd.
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

millansnillan skrev:
När det är varmt ute så behövs det absolut inte, då är det bara taskigt mot hunden.


Beror helt på vad det är för ras.
En naken hund kan bränna sig riktigt illa i solen och kan därför även behöva t-shirt på sommaren för att skydda.

/ Linda
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Knapplån.

Jag AVSKYR att täcka hundar.
I hallen hänger tre täcken, ett fleccetäcke (med NALLAR och HJÄRTAN på *s*) och två fodrade, vattentäta andasvintertäcken.
I stallet brukar det ligga två huttrande, frysande, TÄCKADE hundar.
UTAN täcken får man dem knappt utanför dörren.

Anledning? Jag har greyhounds. Inget underhudsfett i princip, ingen päls att tala om och frusna som attans. Hanen fryser och vill IN, tiken fryser och VÄGRAR gå in förrän jag går in.

Jag kommer skaffa täcke med 'öronhua' på till dem, för insett att det försvinner väldigt mycket värme via öronen. Och ja, jag har övervägt heltäckande overaller bara jag hittar några som funkar rent praktiskt med till greyhound.

Sen, om man nu vill täcka sin hund som en barbiedocka och hunden inte har något emot dem - så låt folk. JAG skulle aldrig göra det, men ser inte så stor skada med de som gör det. Och om man (som jag) täckar för man MÅSTE, eller om man som vissa andra täckar för det är SNYGGT, vad spelar det för roll?

/Alexandra - vars hundars vintertäcken är svarta och röda, med krage och kragen är röd. Så jag kallar dem för Dracula och Drak-Ulla när de har täcken på sig, de ser ut som de har draculacape med krage på sig ;)
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Jag säger som många andra: mina papillon mår faktiskt bättre i täcken, då de inte har någon underull. Att hålla på och sätta på annat än rent funktionella täcken anser jag för min egen del skulle vara rent ut sagt dålig djurhållning. De som gör det får gärna förklara varför de gör det.

Jag är i för sig mycket mer förbannad på folk som skrattar åt mina hundar när de har täcken på sig. Det är inte gulligt.
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Hej!

Sunt förnuft är det som gäller. Hundar med tjock päls ska inte ha täcken på sig(med vissa undan tag). En spets (typ gråhund/jämthund/huskey)klarar närmare 40 minus, att sätta på en sådan täcke kan leda till en sjuk hund, hundar kan ju inte svettas(bara genom tassarna och munnen). Hunden kan få hudsjukdom. Hundar som inte är ämnat för vårat klimat ex naken hundar ska själv klart ha täcke när det är stark sommar sol eller kalla minus grader. Lika så behöver tex greyhound ett täcke om den tränas, precis som fullbloden och alla andra idrotts utövare.

Sunt förnuft ska råda. En hund ska inte ha täcke för att det är gulligt eller snyggt, utan för att den behöver det! Precis samma gäller för häst.
Jag skulle aldrig sätta på min hund ett täcke om det inte var för hundens bästa, det samma gäller för mina hästar. Är de i hård träning så att de klipps=täcke. Om inte=inget täcke.Hästen mår bäst av att vara häst och hunden att vara hund låt naturen råda även hundar får vinter päls!
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Hm...*harkel*....nu har vi inte så kallt som du har...vi har bara haft -6,2 kl 9 i morse och det är varmare nu. Men behöver en GD täcke på vintern? Hur är det med boxer? Här i Skåne har vi inte så mycket minusgrader men det blåser alltid mer eller mindre så det blir rejält kallt ändå. Min dobbis vill inte vara ute på vintern, hon tycker att det är för kallt! Kan hon behöva ett "regn-vindtäcke"?
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Spike har både t-shirts, regnkläder, bävernylonsoverall och som här en flecedress.
Som man brukar säga "kläder efter väder".
Han struntar fullständigt i vad jag klär på honom huvudsaken är att han får vara med.
Gränsen går där folk även börjar behandla hundarna som substitut till bebisar.
En hund är en hund och ska behandlas där efter.
Sen sitter inte det i kläderna.
/ Linda
spiken.bmp
[/IMG]
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Hej!

Jag har svårt att tro att en doberman skulle behöva täcke, de har ju en sån tät och fin päls. Vi har ju ofta betydligt kallare här upp än vad det är i skåne och jag har inte sett en enda bruks hund med täcke här och det är förmodligen ingen som ens har tänkt tanken. Hundarna är pigga och friska ändå.
Vet inte riktigt hur det fungerar på hundar, men när en häst skakar så fyser den oftast inte ur mänskligt perspektiv utan skakningarna är ett sätt att jobba i gång värmen Musklerna rör sig=värme bildas.Hästen gör ju av med mer energi då och behöver en högre kraftfoder giva om det är mycket kallt ute.Eftersom skakningerna också är en form av "motion". Kanske hunden behöver lite extra enegi då det är svin kallt och regnar små spik :idea:
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Själv tycker jag det är jättefestligt att många hästägare som täckar in sina hästar i ur och skur trots att de inte är klippta blir så upprörda över kläder eller täcken på hundar. Det är smått komiskt och jag kan inte låta bli att kommentera dem (speciellt en person jag känner som säger så). Jag tror inte det stör vare sig hundar eller hästar att ha kläder om de är tillvanda vid det. I vissa lägen är det praktiskt och vettigt (tex om man har en svettig häst vid -10 grader eller om hästens päls är klippt. En hund med mycket tunn päls mår säkert också bra av täcke när det är väldans kallt. Eller som en i min närhet som sätter på sin gamla vovve regnkappa när det är kallt och regnigt och man är ute på fjällvandring tex); i andra fall är det bara för att människan tycker det är gulligt eller sött.

Så länge hunden (eller hästen) kan röra sig hyfsat obehindrat tror jag inte den bryr sig om att den har kläder. Även om det bara är för att matte/husse tycker det är gulligt. Vi gör så mycket konstigt med våra djur bara för vår egen skull (what the heck.... allt djurägande är ju i sig självt en stor egotripp) så jag kan inte se att hundar med kläder är mer upprörande än något annat. Så länge det inte hindrar dem från att kissa/bajsa eller att de dör av värmeslag i kläderna.
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

En tanke bara: Vad gör att en "nyckepigekostym" är mer "djurplågande" än ett nithalsband eller en scarf runt halsen?

Själv ser jag bägge två som totalt harmlöst (under förutsättning att hunden kan röra sig med kläderna/halsbandet på)!
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

ehrm ... min lilla hund (till vänster) har alltid kläder när det är minusgrader ! en tjock tröja och ibland ett täcke på det ... snart ska vi handla skor oxå och det är bara för hennes problem med köldkramp ! känns inte snällt heller att hon ska bli buren hela promenaderna bara för att det är snö ....

det kommer ofta fram folk till mig och är rent orevliga för att jag har min huttrande (trots tröja) hund innanför jackan

får komentarer som
"behandla hunden som en hund" "paris hilton wannabie" mm
en tant kom fram till mig igår och hoppade på mig och anklagade mig för djurplågeri för att jag bar henne innanför jackan när det blåste blötsnö over hela henne ...

men jag gör det här för H U N D E N S bästa !

i hennes "garderob"
en fleesetröja
en stickad tjöja
en hood tröja
ett varmfodrat täcke

och snart ett par skor .....
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Jag vet inte direkt om hon skakar, har nog aldrrig sett det, dock så vill hon inte vara ute på vintern. Hon gör sina behov snabbt som tusan och sedan ska hon in. När vi går på promenad är det kul en liten stund sedna drar hon sig tillbaka mot hemmet. När hon är lös springer hon mot hemmet, lyder visserligen dock när man ropar, men drar sig ändå hemmåt. På sommaren är det tvärtom. Då älskar hon att vara ute och leka och sola, hon älkar värme.

Funderar dock på ett vindtätt regntäcke, alltså inte ett tjock fodrat täcke utan bara ett som inte släpper igenom vind och regn. Det kanske gör henne gladar för att varta ute. Detta har jag funderat på en tid nu, faktsikt.
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

Är det någon som vet en bra sida man kolla in täcken ( absolut inte kläder) till hundar? Är det någon som har koll på vaqd ett täcke till hund kostar?
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

jag har en pytteliten hund med bara pyttelite päls (dvärgpincher) som blir jätte jätte glad för att få ha täcke på sig. Sedan har jag en bearded colly också... att raka henne och sätta på en designad dress.. då skulle nog fåren skratta gott.
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

ridskoleryttare skrev:
ehrm ... min lilla hund (till vänster) har alltid kläder när det är minusgrader ! en tjock tröja och ibland ett täcke på det ... snart ska vi handla skor oxå och det är bara för hennes problem med köldkramp ! känns inte snällt heller att hon ska bli buren hela promenaderna bara för att det är snö ....

det kommer ofta fram folk till mig och är rent orevliga för att jag har min huttrande (trots tröja) hund innanför jackan

får komentarer som
"behandla hunden som en hund" "paris hilton wannabie" mm
en tant kom fram till mig igår och hoppade på mig och anklagade mig för djurplågeri för att jag bar henne innanför jackan när det blåste blötsnö over hela henne ...

men jag gör det här för H U N D E N S bästa !

i hennes "garderob"
en fleesetröja
en stickad tjöja
en hood tröja
ett varmfodrat täcke

och snart ett par skor .....
Jag antar inlägget var mer allmänt än riktat direkt till mig?
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

fattade att det var allmänt riktat men jag är trött på att folk tror att man tycker det är kul att sätta på hunden massa saker och bära omkring på den ...

och iomed att folk i den här tråden hoppar på folk som klär sina hundar så känner jag mig påhoppad och försvarar mig
 
Sv: Arg på alla som sätter på sina hundar kläder

ridskoleryttare skrev:
fattade att det var allmänt riktat men jag är trött på att folk tror att man tycker det är kul att sätta på hunden massa saker och bära omkring på den ...

och iomed att folk i den här tråden hoppar på folk som klär sina hundar så känner jag mig påhoppad och försvarar mig
ööö?? Jag frågade om ditt inlägg var mer allmänt inriktat än riktat till mig? (Eftersom det stod på knappen att du svarat mig och jag snarast har tyckt det var helt okej att folk har kläder på sina hundar.... :crazy: )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 146
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 468
Senast: Dentaku
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 647
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp