Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Calle dissar den gula och den gröna. Ljusblå och mörkblå är noms!

Angående skor så slog jag till på dessa till bak nu i halktider.
version-77430b298e0293985b9e941bd748937f


Testade igår, och de fungerade perfekt! Skönt att slippa sko bak, fram behöver han ha skor, men bak har han jättefina hovar, men jag vill ju inte att vi ska halka omkull när vi är ute. :)

Vi har nästan bara is, överallt, just nu med snö över. Så jag har tom skott min sällskapsponny för att kunna brodda, min plånbok gråter :'(
 
Vi har nästan bara is, överallt, just nu med snö över. Så jag har tom skott min sällskapsponny för att kunna brodda, min plånbok gråter :'(
Ja dyrt blev det att sko båda runtom med 4 broddhål och snösulor fram. Jag skodde ju imbra bak nu just för att kunna brodda.
 
@oanki
Jag är verkligen impad över både sambo och häst! Att pålle söker sig så fint i form trots oerfaren ryttare är ju verkligen ett kvitto på att du utbildat henne rätt! :up:


KL
Balder har fått gå i lina igen. Idag kopplade jag på inspänningarna ganska omgående och drog in dem tre hål till mot förra gången. Det blev JOBBIGT sa Balder och tappade motorn lite när knoppen fick arbeta. När han förstod vad som väntades av honom började han tugga på bettet och söka sig i en riktigt trevlig form bitvis, men då vart det snabbt soppatorsk i lilla ärtan så vi var ute max en kvart totalt. :) Bara skritt och trav. Efteråt stod han och gäspade hela tiden på gången. :p Måste säga att jag är imponerad över hur duktig han är på kommandona. Det här är totalt tredje gången jag longerar honom och "skritta", "trava", "ptro" och smackningar (för att öka tempo i gångarten) sitter klockrent. Galoppen kan vi inte ta nu, det är för halt under snön tyvärr. Det märks att konsekventa kommandon i alla sammanhang lönar sig. :) Dessutom är han väldigt duktig på att hålla voltspåret! :up: Inget genande eller äggspår utan rund fin volt hela tiden.

Det enda som är bökigt är att han blir lite skygg på mansidan, antar att det är för att han inte riktigt ser. Ska försöka fläta men det tar sån lång tid... :p

Bildbevis. :)

IMG_20150123_104950_zps7bietpql.jpg


IMG_20150123_104953_zpsbaxf8zxn.jpg
 
Är det bara min som har superbilliga fötter?
Hovis filade ytterst lite idag och då är det minst ett halvår sen sist :angel:
Har ganska billiga här med :D går hon så behöver de sällan verkas under vinterns månader. Sist rundade hon bara dem något. Förhoppningsvis kan hon gå barfota fortsättningsvis trots mer ridning. Har ju aldrig behövt brodda heller, hon är ju en bergsget oavsett underlag.
 
Min gick jättebra utan skor fram tills nu förra veckan efter hon verkats
Sen har ju allis fullblodsfötter men vi jobbar på att de inte ska flyta ut för mycket fram
 
Balder har billiga fötter egentligen. Men han fick skor runt om för att kunna gå ordentligt i halkan som var. Fördelen är ju att jag nu kan hålla igång honom oavsett underlag vilket är skönt. :)
 
Min har haft skor sen..öh, våren som treåring eller nåt. Jag skor dem endera första vintern de jobbar (för att kunna brodda) eller när de ömmar alt sliter ner för mycket på grusvägarna. Så för honom blev det när han började slita ner mer än vad som är nyttigt. Har jättebra barfotahovar annars, men vägarna här är som slippapper.
 
@happyrider @Maja_Kandi jag är också impad av båda! :)

Mina har varit skodda sen dom var 2 år. Till och med min shettis är skodd så han inte halkar och spänner sig :) Brukar kosta runt 5000kr var 6-8 vecka. Men men dyra pengar men jag skulle inte förlåta mig själv om hästarna bryter benet pga halka. :/
 
Tar väl och hoppar in här också när jag har en liten 11:a hemma på gården :up:.

Min lilla Bambi har precis fått sina första skor nu på morgonen, tjejen vart mera vild än tam och satte sig nästan i knäet på hovis. Som tur var så är min hovslagare vana vid vilda individer. Men som sagt klarar inte av att se dem gå oskodda i en is blank hage längre.:nailbiting:
Känns som om att jag hamnat jättelångt efter med henne, hon har ju extrem sadeltvång [vissa dagar kan man inte ens lägga på sadeln utan att hon blir skogstokig och får panik]. Så vi longerar i dagsläget [utan gjord/inspänningar]. Någon som har några handfasta tips på hur man kan få ordning på det här med sadeltvång? Har aldrig haft en unghäst med det, lite läskigt.
Vågar inte sätta upp någon på henne/hänga på henne eller longera med gjord förens vi fått ordning på det. Vill ju inte bli ansvarig för allvarlig skada :eek:. Eller att hon ska få men för livet.
 
Det här är andra vintern som min 11-a är skodd. För två år sedan hade hon väldigt svårt att röra sig p g a halkan så hon fick skor för att kunna broddas. I somras gick hon barfota men fick för mycket hålväggar så nu kommer hon att ha framskor året runt. Bakskor får hon nästa vinter då hon antagligen kommer att ridas mer än vad hon görs nu, och därför behöver broddar runt om.
 
Tar väl och hoppar in här också när jag har en liten 11:a hemma på gården :up:.

Min lilla Bambi har precis fått sina första skor nu på morgonen, tjejen vart mera vild än tam och satte sig nästan i knäet på hovis. Som tur var så är min hovslagare vana vid vilda individer. Men som sagt klarar inte av att se dem gå oskodda i en is blank hage längre.:nailbiting:
Känns som om att jag hamnat jättelångt efter med henne, hon har ju extrem sadeltvång [vissa dagar kan man inte ens lägga på sadeln utan att hon blir skogstokig och får panik]. Så vi longerar i dagsläget [utan gjord/inspänningar]. Någon som har några handfasta tips på hur man kan få ordning på det här med sadeltvång? Har aldrig haft en unghäst med det, lite läskigt.
Vågar inte sätta upp någon på henne/hänga på henne eller longera med gjord förens vi fått ordning på det. Vill ju inte bli ansvarig för allvarlig skada :eek:. Eller att hon ska få men för livet.

Rutin. Ha en procedur, och se till att den är precis exakt likadan varje sadling. Sen det klassiska - varm sadel på varm rygg (jag körde fårskinnsvojlock förvarad inomhus, ibland blåste jag lite med fön på den för att öka värmen), spänn gjorden ett hål, gå lite, spänn ett hål till, gå lite. Osv. Men absolut viktigast är rutin, att du gör det varje dag/ofta, och att du gör precis likadant - hästen ska veta vad som ska ske så att säga. Och sadla/lägg på sadel i princip dagligen men ivf varannan dag, oavsett om du ska rida eller ej. Vuxna, symptomfria sadeltvångshästar blir ofta värre och får tillbaka symptomen om de vilar, så går det för långt mellan tillfällena är det svårt att komma framåt.

Sen beror det lite på HUR de reagerar med. Får de fnatt bara man lägger på en gjord, då får man börja lägga på t ex en vojlock och spänna en resårgjord. Vissa kan man faktiskt behöva klä på skydd, ta till ridhus och där helt enkelt lägga på en tömkörningsgjord/motsvarande och släppa dem lösa och ta betäckning. Vissa verkar behöva försöka bli av med rovdjuret på ryggen tills de inser det inte går, börjar "ta in" information istället för att panika, och inse att det var inte så farligt.

Baby steps, slösa beröm men försök göra så liten grej av det som möjligt (lättare sagt än gjort jag vet)
 
Har har blivit ganska halt ute för Xanthus har inga snösulor och styltorna byggs på fort så han har vilat onsdag-torsdag och igår gick jag en liten runda på 15 minuter. Ikväll åker vi till ridhus så vi får fast mark under fötterna!
Han fick även sin första botulism-spruta i torsdags så vi tar det lite lugnt nu i helgen men på tisdag är det dags för träning igen.

Nästa vecka är det dags för skoning, han är skodd runtom men har inga snösulor, funderar på om det är värt att sätta på sulor eller inte, det ska vara runt 0°C i ett par veckor så vet inte om snön ligger kvar eller om den regnar bort... Det ska regna på måndag och onsdag men sedan komma snö på torsdag så det lär väl bli isgata... Ska bli skönt med nya skor så jag slipper rensa broddhål iallafall! :angel:
 
Kl. Idag har Calle äntligen dragit vagnen igen. I snöfylld paddock drog han först vagnen, sedan mig och vagnen. Det sista blev tungt, men han sänkte huvudet och drog som 17! Knappt 5 min höll vi på, men det var bara för att jag skulle se om han fortfarande var trygg med vagnen, det har trots allt gått några månader sedan sist.. (Oktober/november)

Nu ska jag bara lyckas hitta en lämplig slinga att köra på..
 
@Maja_Kandi Idag hade jag en Balder i änden av longerlinan! Hade visserligen gummiesnodd och inte fasta inspänningar men spände in dem mer än vad jag brukar och då tog de fyr. sur som ättika travar Nangijala runt med bakåtstrukna öron och vevar med huvudet. Hon fattar ju att det är jag som är orsaken till att det blir jobbigt så hon växlade mellan att upprört springa runt mig och bli vrålsur och hoppa in mot mitten där jag stod :laugh: och med att hoppa in mot mitten menar jag att hon far in med vevande framben och ser ut som att hon har lust att mörda mig. Det räcker med att jag viftar med spöet mot henne så far hon ut igen, hon vågar inte sätta upp mer än en hotfull fasad mot mig :up:
 
@Exotizc
Haha! :laugh: Våra verkar onekligen vara väldigt lika! :D Balder kör ju döda-den-nya-prylen-tekniken, har inte börjat rikta in sig på mig (än så länge). Igår körde han med att bita i longerlinan när han gick runt för att sen stanna och leka med den istället för att lyssna på mig. :meh: När jag blev sur och viftade åt honom med pisken bara backade han och såg sådär drygt busig ut. Fick gå fram och ta linan ur munnen på honom, leda framåt och sen var det slut på skritt för den gången. ;)
 
Kul läsa om era :) Ska ut strax och se över min. Vi sprang med han i gången igår på hårt underlag. Såg inget i vare sig skritt eller trav så tänkte lina honom lite i ridhuset idag och håller tummarna för en HEL häst utan massa dumma hältor. Hotat honom med att han blir korv snart om han inte blir frisk :devil: jag som köpt massa foder åt honom och allt. Samt nytt bett idag! Så nu får han skärpa sig.
 
Good news: Han blev inte korv idag ;) Stel och så men haltar inte vare sig på rakt spår (hårt underlag) eller böjt (mjukt underlag). Både skritt och trav och sen larvade han sig lite och sprang av sig lite när jag släppte honom. Så nu blir det ett TREDJE försök att sätta igång efter vintervilan då *slutat hoppas här*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 555
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp