Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Vimsan
Han ser ut att tycka det är kul :D ser himla trevlig ut iaf:love:

Idag var det dags för första dressyrträningen med Amaranthe (ca 3-4 år sen jag träna dressyr:angel:) men definitivt inte den sista:up:
Även första gången Ami har knoppad man, det "måste" man ju ha när man ska tävla i dressyr... å det var inga problem ;):D
 
Ujujuj! Chock! Man kollar in här och inser att man har flera SIDOR att läsa ikapp!! :eek:

Tror att jag är hyfsat med i alla handlingar igen nu... phu...

I veckan har jag och Calle deltagit i vår första renodlade dressyrträning.. Såååå nyttigt!!!!
10410865_10206874032435763_3844270855371308682_n.jpg

Annars har vi varit iväg på ett par kurser med markarbete, vilket också har varit toppen, men nu fick jag med mig en massa verktyg för mig att utvecklas med.

I morgon är det dags för träning i körning, så nu har han fått vila torsdag och idag. Vilket resulterade i lite hagbus, som jag lyckades få med på kort..
11029908_10206888029025669_8521360434463235893_n.jpg

11138649_10206888029345677_6502820581204070166_n.jpg

11133701_10206888035865840_4120362563711974422_n.jpg


Hoppas på att kunna uppdatera snart igen med lite fler bilder. Tycker ju att det är så roligt att läsa era inlägg och se era bilder, och då blir man taggad att bidra själv. Men jag kan ärligt säga att jag har varit aningens off under våren..:wtf: Nu börjar gnistan komma lite åter, och jag siktar på en paynride som går av stapeln i maj som vår debut på "tävlingsbanan".

Ha det gott! :bump:
 
@Quimero Så snygg han är på ridbilden :love:

För tredje gången i rad behövde inte Nangijalas hovar verkas, nu har jag tjänat en tusenlapp på henne denna vintern :D Och vet ni! Det helt otroliga hände, jag kunde fixa hennes juver :eek::D:D Hon fick stå kort uppbunden i stallgången och så tänkte jag att jag först gör ett försök själv innan någon får hjälpa mig att bremsa (eller nåt ditåt) men det enda hästn orkade göra idag var att pipa litegrann, lyfta en bakhov ett par decimeter och sedan var det helt okey för hennes del. Hon måste ha varit trött :up:
 
jag blir så avundsjuk när jag ser er rida på era fina hästar!
Calle går ensam nu för min "gamling" har fått en hovböld. Calles sår vägrar ju att läka (snart 6v sen operationen) så veterinären kommer ut nästa vecka och gör en upprensning.
försäkringsbolaget ringde upp och ville inte att jag skulle anmäla till kundombudsmannen utan jag borde nöja mig med ett par biobiljetter... Trodde dom skämtade, fakturan handlar om 28800kr och dom erbjuder mig biobiljetter som kompensation...
 
jag blir så avundsjuk när jag ser er rida på era fina hästar!
Calle går ensam nu för min "gamling" har fått en hovböld. Calles sår vägrar ju att läka (snart 6v sen operationen) så veterinären kommer ut nästa vecka och gör en upprensning.
försäkringsbolaget ringde upp och ville inte att jag skulle anmäla till kundombudsmannen utan jag borde nöja mig med ett par biobiljetter... Trodde dom skämtade, fakturan handlar om 28800kr och dom erbjuder mig biobiljetter som kompensation...


Jag var tvungen och kolla så att det inte var första april när jag läste ditt inlägg... Skojar du?? Erbjöd de biobiljetter? :wtf::rage::banghead:
 
Träning med vagn idag. Stolt matte till fin Calle!
11156260_10206896473676780_7548129650580862349_n.jpg

Framkörningen var utomhus. Mycket att kolla på fanns det.
11102762_10206896473596778_8148615257206784078_n.jpg


Sedan gick vi in och körde för instruktören.
11150298_10206896475196818_430555877110170478_n.jpg

11150742_10206896476196843_6317092671896628570_n.jpg
15898_10206896477236869_4822835683944662351_n.jpg


Nu har vi lite tid på oss att köra lite hemma tills nästa tillfälle. Det är ju inte helt optimalt när både kusken och hästen är nybörjare, men nu känner jag att jag börjar att få LITE koll på vad det handlar om iaf...
 
@Quimero Det ser så kul ut att köra tycker jag!:love:

Varmt idag! åkte ut vid lunchtid och tog av Xanthus täcket och han var varm, nästan svettig under, jättesvårt att veta hur man ska göra när det är kallt på nätterna och sen smäller det till och blir skitvarmt på en gång runt 9-10 tiden.. imorgon ska det dock regna och vara <10° så då får han ha täcke på sig.

Red nu på kvällen och ställde då fram två små hinder på ena långsidan och hoppade men han var väldigt trött och loj idag i värmen så det blev inget superpass. I ena varvet stämde avståndet bra på fyra jämna galoppsprång men i andra varvet stämde det inte alls och jag redde inte ut det varken med att rida lite mer framåt eller lite tillbaka så vi avslutade ganska tidigt och gick ner igen. Spolade av honom efteråt och det tyckte han var skönt, när han kom in i boxen lade han sig ner och gned in sig i spånet.
 
Träning med vagn idag. Stolt matte till fin Calle!
11156260_10206896473676780_7548129650580862349_n.jpg

Framkörningen var utomhus. Mycket att kolla på fanns det.
11102762_10206896473596778_8148615257206784078_n.jpg


Sedan gick vi in och körde för instruktören.
11150298_10206896475196818_430555877110170478_n.jpg

11150742_10206896476196843_6317092671896628570_n.jpg
15898_10206896477236869_4822835683944662351_n.jpg


Nu har vi lite tid på oss att köra lite hemma tills nästa tillfälle. Det är ju inte helt optimalt när både kusken och hästen är nybörjare, men nu känner jag att jag börjar att få LITE koll på vad det handlar om iaf...
Jag är grymt impad :bow:
Ni ser skitcoola ut!!

Kl
Min lille Walle har vilat i två dar och sist jag red var han mer än lovligt vild.
Valde därför att rida inomhus idag och idag var han hur lugn och fin som helst :confused:, märklig pålle...
 
@Quimero Håller med happyrider om att ni ser skitcoola ut :D

1h skogsritt för oss igår, för första gången på 1år tillsammans med både mamma och syrran. Förra våren försökte vi men då hade hon någon jäkla fason för sig att hon skulle sparka alla de andra när vi red (varpå min syster träffades en gång i benet). Tack och lov har hon ju skärpt sig sen dess :) igår körde hon något nytt när hon blev exalterad: stå och stutsa på stället tills matte släppte fram henne (tänk lätt stegring på samma ställe flera gånger). Jag har nog inte skrattat så mycket på en tur på länge :D
 
Fit 5 County Competitor var inte heller klockrent.

Nu går det inte att testa ordentligt för hon är klart mer besvärad av vad det nu som är fel. Tur att vi har tid på kliniken på fredag.

En kompis tar troligen med båda mina sadlar idag och testar på sin ponny. Vore fint om de passar för då kan jag börja om igen. Beroende på vad som kommer fram på fredag förstås.
 
Fit 5 County Competitor var inte heller klockrent.

Nu går det inte att testa ordentligt för hon är klart mer besvärad av vad det nu som är fel. Tur att vi har tid på kliniken på fredag.

En kompis tar troligen med båda mina sadlar idag och testar på sin ponny. Vore fint om de passar för då kan jag börja om igen. Beroende på vad som kommer fram på fredag förstås.

Hoppas att det ordnar sig! Att du får konkreta besked som är enkla att åtgärda.
 
jag blir så avundsjuk när jag ser er rida på era fina hästar!
Calle går ensam nu för min "gamling" har fått en hovböld. Calles sår vägrar ju att läka (snart 6v sen operationen) så veterinären kommer ut nästa vecka och gör en upprensning.
försäkringsbolaget ringde upp och ville inte att jag skulle anmäla till kundombudsmannen utan jag borde nöja mig med ett par biobiljetter... Trodde dom skämtade, fakturan handlar om 28800kr och dom erbjuder mig biobiljetter som kompensation...

Nä fyfan :( hoppas du kan gå vidare med detta och slipper hela kostnaden!
 
Jag fick också tre trevliga räkningar nu i fredags. Två från kliniken och en från distriktsvet. som var ute för 1½ månad sen typ. 8000:- ska betalas nästa månad..

Det enda jag ville när jag köpte häst igen var att kunna rida ut lite och ha roligt men det har verkligen inte alls blivit så. När jag hade min travare hade hon två hovbölder på 1år annars red,tömkörde jag och pysslade flera gånger i veckan. Nu är det bara stressigt och ångest över att hon ska skada sig igen tyvärr. Tråkigt bara att jag inte får tillbaka glädjen
 
@Quimero Japp, kände mig sjukt förnedrad. Dom tycker inte att dom har gjort något fel, det är upp till var och en att läsa försäkringsbrevet med villkor. Men jag ringde ju dit för att jag var osäker, vad är det för idé att ringa isf. Hoppas kundombudsmannen står på min sida. Så jävla less. dedär 28800kr ska vara betalda nu i slutet på april och det är mer än vad jag har i inkomst på en månad!
@Nepenthe Ja, 28800kr är mer vad jag har i inkomst i en månad så jag har panik. Känner mig så jävla blåst av försäkringsbolaget. Har ringt och pratat med dem tre gånger under tiden. Bara massa jävla undanflykter.
Kan säga att jag köpte Calle för att min andra häst bröt bäckenet för ett år sen, för att få rida lite och hålla igång intresset.. Calle har jag fått operera under narkos två gånger på mindre än ett år...
 
På tal om kvaltiéen. Jag hade ju tänkt visa Calle eftersom han fick så bra omdömde sist fast han bara hade 1månads förberedelse. Men nu har han ju genomgått två operationer och det ser ut att bli ett stort överben från senaste operationen ovanför knäet. Samt att hans obekväma svullnad har påverkat rörelsemönstret lite i frambenet också.. :( Känns ruttet men what to do. Det är om det finns något till hösten men jag hittar inget då. Så vi får väl satsa på att såret ska läka till och börja med.. Ska bli roligt att få följa er!
 
Betydligt skönare väder idag! lite svalare. Red ut en ny-gammal runda, har inte ridit där sedan säkert förra våren med dåvarande hästen. Blir oftast att jag rider samma runda men idag ville jag ta en 'ut-och-lyfta-på-benen-runda' så då fick jag bege mig bort till en del av skogen där jag vet finns stigar att gå på istället för en anlagd grusväg. För att komma till denna delen av skogen behöver man skritta 20 minuter på asfalt, väldigt otrafikerad dock då det bara är de som bor utmed vägen som använder den, och utmed den vägen stöter man på allt ifrån lösgående ankor, skällande hundar, hästar i hagar och ibland några skogsmaskiner så vi fick lite miljöträning på vägen.:up: Det finns sååå mycket stigar i denna skogen så ni anar inte! Jag måste utforska vidare för än så länge vet jag bara en stig där jag kommer runt där borta, bäst är väl att ha med sig någon annars kanske jag rider vilse:D
 
Kärt barn har många namn... Idag heter mitt gråa spöke ÅSNAN!
Vi tog en tur i morse och han skötte sig helt perfekt.
Inga kostigheter trots att det blåste ganska mycket.
Ibland fick han gå först och ibland fick han gå efter den gamle.

11110274_575438665892690_2229250830010205311_n.jpg


Sen kom vi hem och det tog oss 30 minuter att gå in på gårdsplanen. :crazy:
 
På tal om kvaltiéen. Jag hade ju tänkt visa Calle eftersom han fick så bra omdömde sist fast han bara hade 1månads förberedelse. Men nu har han ju genomgått två operationer och det ser ut att bli ett stort överben från senaste operationen ovanför knäet. Samt att hans obekväma svullnad har påverkat rörelsemönstret lite i frambenet också.. :( Känns ruttet men what to do. Det är om det finns något till hösten men jag hittar inget då. Så vi får väl satsa på att såret ska läka till och börja med.. Ska bli roligt att få följa er!

Jag lider så med dig. Jag tycker att det är fruktansvärt dålig stil av försäkringsbolaget. Man förväntar sig ju att få ärliga svar OM man ringer och frågar. Att dessutom bli utsatt för det när man redan är i en tragisk situation är bedrövligt! Hoppas att Calle återhämtar sig efter allt som har varit iaf, det är ju det minsta man kan begära, tycker jag. Kram!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp