Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Betydligt skönare väder idag! lite svalare. Red ut en ny-gammal runda, har inte ridit där sedan säkert förra våren med dåvarande hästen. Blir oftast att jag rider samma runda men idag ville jag ta en 'ut-och-lyfta-på-benen-runda' så då fick jag bege mig bort till en del av skogen där jag vet finns stigar att gå på istället för en anlagd grusväg. För att komma till denna delen av skogen behöver man skritta 20 minuter på asfalt, väldigt otrafikerad dock då det bara är de som bor utmed vägen som använder den, och utmed den vägen stöter man på allt ifrån lösgående ankor, skällande hundar, hästar i hagar och ibland några skogsmaskiner så vi fick lite miljöträning på vägen.:up: Det finns sååå mycket stigar i denna skogen så ni anar inte! Jag måste utforska vidare för än så länge vet jag bara en stig där jag kommer runt där borta, bäst är väl att ha med sig någon annars kanske jag rider vilse:D

Åh när jag läser sådant så saknar jag verkligen bra ridvägar!
Här vet jag inte riktigt var jag vågar rida, så det blir mest samma grusväg med en liten avslutande runda i skogen. Har dock flyttat in fler hästar i byn och i lördags mötte jag de när de var ute och red så jag hoppas att det kommer "dyka" upp lite mer ridvägar i takt med att fler rider.

Närmsta bonden som jag tror är den som brukar den mesta marken är jättesnäll och jag får säkert rida på all hans mark (när det inte är för blött) men att få den marken utpekad är inte lätt :rofl:
 
Har inte varit inne och uppdaterat mig i tråden på jättelänge eftersom Abbe fick en megalång vila i vinter (lugnare hemma jan-feb och helvila med enbart lek med jämnårig feb-mars).

Nu har vi varit igång ett par veckor igen och jag ÄLSKAR min Abbe. Vilan har varit kanon - han har vuxit lite till i kroppen och mycket mentalt. Väldigt mycket mer balanserad också. Han är ju sen och jag har ju medvetet tagit det väldigt lugnt med honom så han är ju 1 år efter de flesta av era hästar i den här tråden så just nu repeterar vi bara enkel grundridning uppsuttet. Han är så himla cool, oavsett om det blåser halv storm utanför och det dånar i ridhusväggarna, eller om det kommer in stökiga hästar som flyger i luften titt som tätt så koncentrerar han sig på ryttaren och det han ska göra. Pigg och framåt och lätt för hjälperna. Längtar efter nästa pass med honom så fort jag sitter av. :love: Nu är det bara att hålla tummarna för att han håller också...
 
Idag fick jag min livs första tömkörningslaktion. Så himla givande och jäklar vad jag lärde mig mycket. Vi pratade igenom min position, tömsättning och hur jag ska få en bättre kontakt på yttersidan. När det väl lossnade för både mig och hästen hade jag ett fint och jämt stöd i båda tömmarna och hon hittade verkligen rätt position. Jobbigt tyckte fröken, men otroligt nyttigt :D

Efter lektionen fick hon sin andra behandling av osteopaten. Lite spänningar satt kvar i ländryggen men inget allvarligt. En behandling till och efter det regelbundna kompletterande behandlingar. Känns väldigt bra. Nu har vi fått klartecken att börja belasta henne mer fysiskt. Mer ridning och mer jobb på tömmen. Det ska bli en rolig vår!
 
Igår red jag ut den vanliga rundan och efteråt fixade jag broddhålen för idag ska jag till terrängbanan:banana::bump:

Vi har bytt ut veckans hopplektion mot terränglektion så jag ska rida 17.30 vilket kommer bli lite stressigt efter skolan men jag får slänga in utrustningen i transporten, ta in Xanthus och borsta honom under tiden han får äta så ska det nog gå bra :)
 
Jag och Magnus har varit till kliniken! Jag satt och red i paddocken när han helt plötsligt blev blockhalt bak :( klämde igenom hoven( tog av skon) med kände ingen böld var ingen värme heller. Han ömmade lite vid senfästena. Så jag trodde givetvis att han tänjt ut dom eller en hovbensfraktur då han bara kunde sätta ner tån.
Vid det här laget hade jag planerat in en låång konvalicent,tävlings säsongen var över mm. Men väl inne på kliniken så upptäcktes det en djup böld! :D Har nog aldrig blivit så glad över en böld förut ;) Veterinären tömde och gipsade och nu är han nästan haltfri. 4 dagar med gips sen sko med sula :)
Magnus är inte så glad att behöva stå på box men det är träning det med :)
 
Vi ska kolla upp X idag. Hon är inte halt som sagt, då hade jag inte löshoppat ;) Men det är något i höger bak som stör henne.
 
På tal om kvaltiéen. Jag hade ju tänkt visa Calle eftersom han fick så bra omdömde sist fast han bara hade 1månads förberedelse. Men nu har han ju genomgått två operationer och det ser ut att bli ett stort överben från senaste operationen ovanför knäet. Samt att hans obekväma svullnad har påverkat rörelsemönstret lite i frambenet också.. :( Känns ruttet men what to do. Det är om det finns något till hösten men jag hittar inget då. Så vi får väl satsa på att såret ska läka till och börja med.. Ska bli roligt att få följa er!

Vad jobbigt för dig och Calle! Min Celia hade en fraktur förra året och hennes syster opererades under narkos, hästar är kul nästan jämt...

Min förening kommer att ha kvalitetsbedömning på Strömsholm första helgen i september.
 
Idag fick jag min livs första tömkörningslaktion. Så himla givande och jäklar vad jag lärde mig mycket. Vi pratade igenom min position, tömsättning och hur jag ska få en bättre kontakt på yttersidan. När det väl lossnade för både mig och hästen hade jag ett fint och jämt stöd i båda tömmarna och hon hittade verkligen rätt position. Jobbigt tyckte fröken, men otroligt nyttigt :D

Efter lektionen fick hon sin andra behandling av osteopaten. Lite spänningar satt kvar i ländryggen men inget allvarligt. En behandling till och efter det regelbundna kompletterande behandlingar. Känns väldigt bra. Nu har vi fått klartecken att börja belasta henne mer fysiskt. Mer ridning och mer jobb på tömmen. Det ska bli en rolig vår!

Tömkörning är så grymt roligt!
 
Terrängträningen gick bra igår, vi hoppade mest stockar av varierande karaktär men gick även upp på banken och ner genom vattnet bara för att göra det så enkelt och pedagogiskt som möjligt eftersom vi hade mestadels orutinerade hästar. Xanthus tyckte det var kul och i början var stoppsträckan ganska lång, han körde in nosen och tog inte förhållningarna men efter en stund kom han ner på jorden och lyssnade bättre.
Jag trillade även av under framridningen :angel: X blev rädd för ett stort svart-vitt hinder som stod bredvid en buske och tog et språng åt höger och jag fortsatte åt vänster :laugh: Kan meddela att marken på Hermanstorp är mjuk att landa på ;)

Vi började med en bom på marken
11147129_10202742784091089_8387030789034970762_o.jpg


Sedan en liten stock uppför och nerför
11146431_10202742794331345_4748272389619545177_o.jpg


Upp för banken
11083959_10202742818371946_7978611117545020030_o.jpg


Över graven
10506868_10202742832492299_863346149183789633_o.jpg


Och ner i vattnet
11084012_10202742844772606_6590432711653476308_o.jpg


Idag promenerade vi 20 minuter för att göra sig av med eventuell träningsvärk och slaggprodukter och sen får vi se vad vi hittar på i helgen..:)
 
Vad jobbigt för dig och Calle! Min Celia hade en fraktur förra året och hennes syster opererades under narkos, hästar är kul nästan jämt...

Min förening kommer att ha kvalitetsbedömning på Strömsholm första helgen i september.

Jag är otroligt trött på hästar... Min äldsta häst brötju som sagt höften och köpte Calle för att hålla glöden uppe.. Nu vill jag inte ens gå till stallet längre... Vilken förening tillhör du?
 
@Halvblodet Ni är så snygga!!
Himla läckra bilder. Vad kul att han skötte sig så bra :up:

Själv hade jag ett mindre roligt pass idag.
Börjar med att skritta ut en liten runda och när jag sen ska in på ridbanan möter jag två fyrhjulingar och två crossar...
Jisses vad min häst blev rädd och spänd.
Trodde på allvar att han skulle skicka av mig idag, som en tickande bomb.

Jag genomförde mitt ridpass trots allt och de sista minutrarna var han hyfsat avspänd, valde då att ge lång tygel och skritta av.

Tack och lov har jag träning inbokad imorgon.
Ibland tvivlar jag på att jag ska reda ut det hela.
Han har verkligen alla känslor utanpå min lille häst.
 
Jaha, äntligen har jag kommit igång med ridningen och syrran var med igår och tog kort :) andra galoppen uppsuttet och ja... min sits och hästens form kan vi ju undvika att tala om. Vet att det finns massor att jobba på där
Novabettet gillar hon men tungan åker ut då och då... har inte hittat det perfekte bettet/nosgrimman än som hon gillar mest men vi har ju knapp ridit så de tar väl tid. Ska prova bettlöst med.



 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp