Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken tur du hade @mooi

Vi har tränat idag också.
Mitt spöke var otroligt ridbar, ja nästan helt fantastisk!!
Trots storm så skötte han sig perfekt. Inga spänningar eller skutt och hopp.
Jag hade koll på mina ben och armar.

11393214_591032940999929_4105333767627597715_n.jpg


Här är vi superkoncentrerade :p

10517677_591033807666509_5349268415326132844_n.jpg
 
Igår fick X tappskon påslagen. Vi åkte 5 mil, klev av släpet, fick skon tillbaka, klev på och åkte hem igen :rofl:

Hovis kommer ju annars men hade helt enkelt inte tid och jag tycker det fungerade bra ändå :D

Russet har backat typ två år rent hanteringsmässigt :( Ville inte kliva på släpet (men det räckte med fyra försök sen klev hon på och slappnade direkt av, stod blickstill hela vägen hem). Kan inte stå stå still, försöker sticka när man leder osv.

Man trodde ju att det var en bra fodervärd, tredje generationen travfolk borde ju kunna ha pli på en liten ponny...

Hon ska tillbaka till tjejen som tränade henne före fodervärden för att bli trygg i körningen igen och sen får hon stanna hemma.

Ska gå kvalitets i september, B-ponnyerna får ju köras :)
 
Igår fick X tappskon påslagen. Vi åkte 5 mil, klev av släpet, fick skon tillbaka, klev på och åkte hem igen :rofl:

Hovis kommer ju annars men hade helt enkelt inte tid och jag tycker det fungerade bra ändå :D

Russet har backat typ två år rent hanteringsmässigt :( Ville inte kliva på släpet (men det räckte med fyra försök sen klev hon på och slappnade direkt av, stod blickstill hela vägen hem). Kan inte stå stå still, försöker sticka när man leder osv.

Man trodde ju att det var en bra fodervärd, tredje generationen travfolk borde ju kunna ha pli på en liten ponny...

Hon ska tillbaka till tjejen som tränade henne före fodervärden för att bli trygg i körningen igen och sen får hon stanna hemma.

Ska gå kvalitets i september, B-ponnyerna får ju köras :)

Nej men så tråkigt =/ Men det är nog himla viktigt just med russinet att hon verkligen är hos rätt person. Även om jag håller helt med om att du med de kunde litat på och känt dig trygg i att hon inte skulle gå bakåt.
 
Idag hade jag kiropraktorn ute till Ai-chan då hon hux flux inte gick rida på volt efter sin vila för ett tag sedan. Mycket riktigt så reagerade hon ganska rejält i SI-leden främst på vänster sida och även högra bogen som jag känt varit något fuffens med. Hon trodde bogen kom från problemet bak vilket vi få se nu. Idag skulle hon vila sedan skritta imorgon där efter ska vi rida på som vanligt fram till nästa besök om 2 veckor. Märker vi ingen skillnad efter andra besöket blir det veterinären istället. Mindre kul var det att få höra att hon blivit väldigt fet, stallägarens häst var ännu fetare. Så vi står nu och velar hur tusan vi ska göra i sommar då vi bara har stora hagar med bete. Men blir nog till att testa med green guard först om det kan hjälpa.
 
Idag hade jag kiropraktorn ute till Ai-chan då hon hux flux inte gick rida på volt efter sin vila för ett tag sedan. Mycket riktigt så reagerade hon ganska rejält i SI-leden främst på vänster sida och även högra bogen som jag känt varit något fuffens med. Hon trodde bogen kom från problemet bak vilket vi få se nu. Idag skulle hon vila sedan skritta imorgon där efter ska vi rida på som vanligt fram till nästa besök om 2 veckor. Märker vi ingen skillnad efter andra besöket blir det veterinären istället. Mindre kul var det att få höra att hon blivit väldigt fet, stallägarens häst var ännu fetare. Så vi står nu och velar hur tusan vi ska göra i sommar då vi bara har stora hagar med bete. Men blir nog till att testa med green guard först om det kan hjälpa.

Jag måste bara flagga för att kanske inte ens vänta såpass länge med veterinär. Jag är lite "skadad" av mina erfarenheter i vintras med SI-led. Tänk på att OM det är något där så kan provokation av en kiropraktisk behandling göra svinont och ev förvärra ev skador.
Som sagt, jag är färgad av mina upplevelser men jag får en jätte-varningsflagg på att den reagerar i området.
 
Idag hade jag kiropraktorn ute till Ai-chan då hon hux flux inte gick rida på volt efter sin vila för ett tag sedan. Mycket riktigt så reagerade hon ganska rejält i SI-leden främst på vänster sida och även högra bogen som jag känt varit något fuffens med. Hon trodde bogen kom från problemet bak vilket vi få se nu. Idag skulle hon vila sedan skritta imorgon där efter ska vi rida på som vanligt fram till nästa besök om 2 veckor. Märker vi ingen skillnad efter andra besöket blir det veterinären istället. Mindre kul var det att få höra att hon blivit väldigt fet, stallägarens häst var ännu fetare. Så vi står nu och velar hur tusan vi ska göra i sommar då vi bara har stora hagar med bete. Men blir nog till att testa med green guard först om det kan hjälpa.
Usch då. Hur började hon reagera när du red på volt då?

KL
Idag var jag med om världens äckligaste promenad :wtf::yuck: gick en 1,5h promenad med N. När vi hade drygt 20min kvar hem gick vi igenom en bokskog. Några minuter in i den upptäcker jag att jag har säkert 10 små gröna larver som kryper på mig. Borstar bort dem för att ett par minuter senare hitta lika många igen på mig. Ungefär då såg jag alla tusentals larver som hängde nerför träden i genomskinliga trådar. Den följande kvarten ägnade jag åt att hoppa, ducka och huka för att undvika att få dem på mig. Vilket gjorde hästen lycklig för medan matte ägnande sig åt att undvika att få de äckliga larverna i håret, ägnade hon sig åt att ta tuggor av allt gräs och löv som kom inom räckhåll. Har aldrig varit så lättad att komma ut ur en skog som jag var idag. Den närmsta tiden blir det promenad i barrskog!
 
Ja min vilar fortfarande men fick hastigt flytta min häst till ett bete idag.. Vilket inte alls var planerat!

Alltså jag blir knäpp på att ännu en gång få behöva byta stall. Ska ingen hålla vad de säger längre?

Jag har flyttat min häst 2 gånger på 4 månader då ingen av stallen håller de som de säger och står i kontrakten!
Hur svårt ska det vara?

Stall nummer 1.

* Hästarna skulle vara ute mellan 6-18 varje dag oavsett årstid. Och gå med andra hästar. - De kom in senast klockan 15 oavsett väder. Gick en och en.
*De skulle fodras 4 gånger om dagen med jämna mellanrum. - fick mat 6,16,19..

Stall nummer 2.

*De skull gå i hage på vintern och en hage på sommaren och då gå 10 stycken hästar tillsamman i super stora hagar. Och ingen häst skulle få ha bakskor. Och allt lät super!
- Såg att hon hade plöjt en åker i vår sommarhage förra veckan och undrade då vart våra hästar skulle stå på bete. Fick till svar att de skulle gå i sin vinterhage... där det inte finns något gräs alls!
Och jag hade frågat henne innan jag flyttade ditt ifall det fanns tillräckligt med bete till mitt fullblod då han verkligen inte behöver gå ner i vikt.
Hon hade då sagt att han skulle gå i den hagen som de nu gjort till en åker.
Sen så tog hon emot 2 stycken hästar som hennes kompis ägde och de fick gå med skor runt om och de hade inga problem med att sparkas.
Vilket resulterade i att 2 av min kompis hästar nu står på boxvila. Den ena ganska rejält sparkad vilket resulterat i 7 veckors boxvila och minst 10 stycken veterinärbesök.

Och nu när min kompis ville bygga en sjukhage till sin ena skadade häst så fick hon svaret tillbaka att sånt sysslar inte dom med?! Utan det fanns bara box eller hage på 6 hektar.

Så vi flyttade våra hästar idag till ett bete med tillgång till en sjukhage. Då min häst verkligen inte hade klarat sig på det magra betet som 10 hästar skulle dela på.
Lite störigt för har redan betalat för betet på stall nummer 2 men får inga pengar tillbaka. Så betalar för 2 bete.

Men till min punkt, hur hittar man ett bra stall?!

Mina enda punkter är :

* Inga små rutor där de går själva.
* 4 fodringar per dag.
* in/utsläpp iallafall 5 dagar i veckan.
* Någorlunda bra ridvägar. (inte bara åkrar)

Nej nu går han iallafall på bete som duger :) och så får jag leta stall under tiden. Tur man fått körkort nu iallafall :idea:

Glad häst!




 


Tömkörde båda elvorna igår. Lime var både bra och katastrof, fick snurra ut henne från tömmarna två gånger och så fick jag en fläskläpp...

X var väldigt ojämn och jag hade eg behövt jobba henne bättre men det är svårt när det blåser halv storm och vinden tar tag i tömmen. Hon lyckades trampa upp ett sår i kronranden vänster bak.
 
Jag måste bara flagga för att kanske inte ens vänta såpass länge med veterinär. Jag är lite "skadad" av mina erfarenheter i vintras med SI-led. Tänk på att OM det är något där så kan provokation av en kiropraktisk behandling göra svinont och ev förvärra ev skador.
Som sagt, jag är färgad av mina upplevelser men jag får en jätte-varningsflagg på att den reagerar i området.

Visar det sig att hon reagerar negativt på denna behandling så åker vi självklart direkt till veterinären istället för vänta och ta kiropraktorn igen om 2 veckor.

@Exotizc Hon gick mer som en fyrkant, fick inte under sig inner bak.
 
Celia fyllde fyra år i söndags och firade med att få vara ute på sitt livs första uteritt. Med sig hade hon två stadiga kompisar på 20+. Uteritt innebär inte att gå på grusvägar eller breda stigar, vi klättrar runt i skogen och tar oss fram där det går. Jag var så grymt imponerad av hennes balans och förmåga att lösa problem snabbt! Hon klarade av att klättra både uppför och nerför med mig på ryggen. Hennes gamla mamma är en bergsget och tar sig obehindrat fram precis överallt och bangar aldrig, men jag trodde det var inlärt och inte ärftligt.
Eftersom Celia hade en fraktur förra våren ligger hon efter i utbildningen och är bara riden cirka 15 gånger.

E52A3DE0-EDEC-4DB2-9AFC-6E1018083D1C_zpsskhe0em4.jpg
 
Väntar på att släppa mina på sommarbete, men med regn och storm så har det fått vänta, nu tror jag det blir nästa vecka någon gång. Men, men både Roxi och Magnus har varit kalasfina att rida! =) Ska bli kul att börja rida från sommarbetet tycker det är supermysigt plus att jag har ca 5 min skrittväg till en rakbaka för konditionsträning =)
11391483_10153011025133460_4679146015190589186_n.jpg

Kanske ingen jättefin bild med alla trådar men hna är fin i kroppen igen nu Magnus efter sin boxvila med hovböld =)
 
Idag red jag över Walle till sitt bete där han ska gå med fyra hästar till.
Tyvärr regnade det som tusan så det fick faktiskt bli fodrat täcke inatt. Hoppas det blir lite bättre väder snart....

Hur som haver så gick ihopsläppet jättebra! Det är ju alltid en oro..

Nu ska Walle få vila och landa några dagar sen kör jag igång igen....
 
Jag bara går och väntar på att sadelprovaren ska höra av sig. Får verkligen inte tag i henne och när jag pratade med hennes syster i söndags hade hon inte heller kunnat det. Så antar att mobilen väl gått sönder eller nåt så det borde ju fixas snart. Men jag vill komma igång och kolla upp allt med Nangijala NU (dåligt tålamod här ja). Tömkörde idag och hon var jättefin men ponnyn är rastlös, hittar på skit och tycker nog inte bättre om det här än jag. Just nu känns det mest som att jag lika gärna kan ta hennes vila nu. Innan allt är kollat har väl det ändå gått x antal veckor och då lär jag inte hinna sätta igång innan det är dags att ställa av igen.
 
Tömkörde båda igår igen, Lime travade bommar och Xanadu hoppade hinder på volt. Snälla och trevliga.

Idag så lastade jag Lime utan problem och vi är hos kiropraktorn. Hon är sned i ryggen så vi lär väl få återkomma. Var sömmad för långt in också.
 
Två steg fram och ett tillbaka.
Idag åkte jag och spöket till banan mitt i byn.
Social träning stod på schemat.
Vi hade bokat date med @angelo och hennes coola haflingerkille.

Walle började med att visa framfötterna så pass att han slog till skärmen på hjälmen med hoven och trasslade in sig i longerlinan....
Han blir lite FÖR glad när han träffar andra hästar liksom. Han håller på att krypa ur skinnet.
Medans gul häst reds runt så fick Walle springa i linan och skutta bäst han behövde.
Lugnade sig ganska snabbt med tanke på starten.

11250988_592056704230886_4990951100437803466_n.jpg


Sen satt jag upp å då var energin slut.... Så jag red bara en liten stund i skritt och långsam trav innan vi var nöjda och körde hemåt.
Tror vi får göra om det här massor av gånger så kanske han lär sig att hålla sig på mattan.
 
Två steg fram och ett tillbaka.
Idag åkte jag och spöket till banan mitt i byn.
Social träning stod på schemat.
Vi hade bokat date med @angelo och hennes coola haflingerkille.

Walle började med att visa framfötterna så pass att han slog till skärmen på hjälmen med hoven och trasslade in sig i longerlinan....
Han blir lite FÖR glad när han träffar andra hästar liksom. Han håller på att krypa ur skinnet.
Medans gul häst reds runt så fick Walle springa i linan och skutta bäst han behövde.
Lugnade sig ganska snabbt med tanke på starten.

11250988_592056704230886_4990951100437803466_n.jpg


Sen satt jag upp å då var energin slut.... Så jag red bara en liten stund i skritt och långsam trav innan vi var nöjda och körde hemåt.
Tror vi får göra om det här massor av gånger så kanske han lär sig att hålla sig på mattan.


Men vad super med så stabilt träningssällskap!!
 
Ja kan man välja så föredrar jag att rida med en lugn kompis.
Han blir ju så lätt spänd och stissig mitt gråa monster.

Jag hoppas på att få med mig riktigt stabilt sällskap när jag ska ge mig på att börja rida ut Ida, det är inget jag tror man lagt någon vidare energi på innan. Tyvärr är det vansinnigt blött på ridvägarna nu så det får vänta lite. Men jag ledde henne en bit ut igår (där det var grusat) , det är en väg som går mellan två lösdrifter så det blir lite spännande när de hästarna kommer fram mot en på båda sidorna. Hon gick med halsen som en fiskekrok (alternativt sjöhäst) men gick i alla fall. mest drama blev det på tillbakavägen när vi skulle passera ligghallen. Eftersom det var nästintill storm igår så fladdrade köldridåerna väldigt mycket, Ida missade det när vi gick bortåt men när vi vände skulle hon ju gå MOT detta farliga. Hon smööög, för att sedan göra ett stoort hopp förbi ;)

Sedan efter denna traumatiska upplevelse gick vi in i ridhuset och jobbade en stund. Hon är otroligt arbetsvillig den här damen och bara kör, man får be henne dämpa sig lite. Trots stormen som gjorde att det lät massor i ridhuset så var hon inte spänd, jag tror att bara hon får en uppgift så att hon har något att koncentrera sig på, så är hon nog med på noterna. I slutet av passet kunde man höra hur hon andades i takt med travstegen och verkligen frustade ut. Skönt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 895
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp