Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_4590.jpg



Felfria igår på pay and jumpen :love:
 
Igår red jag och Abbe ut en längre tur själva. Hann med mycket med cyklande familj som svischade förbi på stigen/vägen i skogen (tur han är snäll så inte ett bakben flög ut... :crazy:), red förbi gokart-bana där det var full träning med däckskrik och många motorer, vi mötte andra hästar, ett rådjur och en hare som flög förbi och så var vi borta och klev över lite stockar vid vår utebana/terrängbana. Duktig kille som skötte sig bättre än min 16-åring skulle gjort! På hemvägen blev han lite busig och ville helst ha galopperat hela vägen hem, men eftersom han lyssnar så bra blir det aldrig speciellt oroligt i sadeln, även om det kommer något skutt. Det blir ett skutt, jag tar tag och Abbe fogar sig och lyssnar på matte. :love:

Tror dock att jag måste titta på ny sadel för det kändes som om jag hamnade i lite bakvikt. Hur gör ni med sadel när de växer? Har ni ute sadelutprovare regelbundet? Stoppar om? Jag har två andra sadlar så om jag har tur passar någon av dem, annars blir det nog till att vänta efter betet med ny sadel.

På söndag blir det betessläpp. Hoppas dagens soliga väder håller i sig så att jag slipper ligga upp på nätterna och oroa mig. Hagen är dock fantastisk med öppna fält, skog, naturligt vattendrag, kuperad terräng så det finns ordentligt med skydd och variation för hästarna.
 
Red Ai-chan för första gången efter att kiropraktorn varit ute idag. Red ut så kände inte hur hon går på volt, men hon kändes jämn i kroppen iaf :) Innan kändes det som att man hade mer häst på vänstersida. Hon snubblade heller inte på höger fram :D Så hit och dags så verkar det som att kiropraktorn hjälpte. Vi ska rida ner till banan på söndag så får då se hur hon arbetar när man kräver lite. Men idag kunde jag rida ut i repgrimma och lång tygel i alla gångarter det har vi inte kunnat på månader. Så var bästa passet på länge bara för den saken skull. Tokan hittade oxå en gigantisk lerpöl som hon skulle leka i. Den var så pass rolig att hon vände och sprang tillbaka in i den efter vi ridit där ifrån :p
 
Min lilla röda har funnit sig väl tillrätta på betet och kommit in i flocken fantastiskt snabbt. Så himla skönt att han får lov att gå ihop med så vettiga hästar!

Igår red jag honom en sväng i skogen och några varv på ridbanan. Mycket lugn och avslappnad. Han har en förmåga att stressa upp sig och spänna till men det kändes väldigt bra igår!

Ska nog rida en liten sväng idag med....
 
Usch vilken abstinens man får av denna tråd ;) Fick cykla förbi stallet och nosa hästar igår för lugna mig.
Min kille ska iväg på en P&J den 17e :o Matte känner sig nervös haha men han tycker det är kul att skutta :D
 
Idag har vi ridit i storen gen, hade en kompis på besök som ville titta på nya hästen så klart vi ställer upp! och kompisen knäppte ett par bilder ;)
och ja, jag vet att hon kryper in bakom lod -det är en svaghet som jag kommer behöva arbeta med. Ena steget drar hon in näsan och nästa moment är det som bilden längst ner. Men ja, en svaghet som vi får jobba med.
dsc_0351_557324ed9606ee16fe6d1dd8.jpg


dsc_0342_557324ece087c31c06ca98ff.jpg


dsc_0331_557324eaddf2b340e8ebe51e.jpg


dsc_0352_557325a12a6b228f9145678d.jpg
 
Idag red vi för tränaren och Ai hade inga problem med volterna :banana:
Hon var väldigt lugn och avslappnad, iaf fram tills vi började träna på stopp och back ifrån skritt. Det var skit tråkigt tyckte hon och visade sitt missnöje över det :angel: Men för henne är det super bra träning att det ska gå lugnt och hon ska kunna så och vänta ;)

wpid-img_20150607_191750.jpg


Sedan så har hon tagit och adopterat min syrras welsh som fick komma till deras bete igår :p
Hon blir helt hysterisk så fort ponnyn försvinner från hennes syn och skriker som en dåre.
Ponnyn är lite mindre glad när Ai-chan ska valla runt och ha koll på henne hela tiden :D

wpid-img_20150607_143739.jpg
 
Har blivit oplanerad vila men på fredag ska vi prova sadlar och på lördag tävla i tömkörning så nu blir det arbete på töm tis ons tors.

Det är typ engelsk ridklass fast på töm, kändes lagom :)
 
Ena dagen halvtokig, nästa dag superslö...

10985567_593009634135593_3302843774567509184_n.jpg


Nu har hästarnas haggrannar anlänt.
Man kan säga att detta är koträning på hög nivå.

11235067_593534397416450_2078655841752289458_o.jpg
:up:
Det där ser ut som en metod som skulle passa min Walle....:D

Här rullar det på... Walle trivs otroligt bra på betet och har lugnat sig hur mycket som helst. Jag tar tom in honom själv i stallet och han äter, gäspar och vilar benet..... som en normal häst :o
 
Igår var första gången jag kunde ta in min och hon inte ropade efter kompisen.. Red sen ett svettigt pass i ett vaaarmt ridhus -men hon är som en jäkla duracellkanin :eek: Så fort man ber om något så är hon sån här... :banana:

Vi skrittade fram ute och då hittade vi ett par skitfarliga soptunnor. De LÅG ner!! :nailbiting:
11429774_1432855163688220_1798394200_n.jpg
O_O.jpg
 
Red ut på gamlingen med X på släp. En timme, alla gångarter. Galoppen är svår för bådas är ungefär lika vägvinnande utan min inblandning med P är så tittig att jag håller honom kort och X rullar på i sitt tempo...

Sen tömkörde jag russet, först på grusvägen och sen på ridbanan, avslappnad skritt och det finns hopp om fin körponny.
 
Idag var mamma och hälsade på oss i stallet :) Vi försökte filma lite men teknikstrul gjorde att det bara blev suddigt -sååå, nytt försök en annan dag! Lite bilder blev det ändå.
Idag var passet lite spändare, vi hade sällskap av en islänning i paddocken och vi har inte ridit med sällskap innan och isisarna är ofta ett kapitel för sig har jag märkt... Men det gick ändå hyfsat, och när islänningen gått så kunde Ida spänna av ännu lite mer och var riktigt fin mot slutet.

dsc_0023_55772a42e087c3339b8bf4e1.jpg

dsc_0021_55772a3cddf2b3605874a222.jpg

dsc_0035_55772a472a6b2250f8d21584.jpg
dsc_0036_55772a4a9606ee5b0c4da6d9.jpg

namnlos_55772a3b2a6b225066c17cb3.jpg
 
Jag får magsår av min häst! I söndags släppte vi på bete. En riktig drömhage, 6 ha för fyra hästar, mycket gräs, kuperad och varierad terräng med gott om skydd för regn, vind och sol och även stora öppna ytor. Naturligt rinnande bäck i hagen som förser hästarna med vatten. Abbe går ihop med sin mamma, ett ytterligare äldre sto och en yngre valack. Valacken försökte kaxa upp mot Abbe första dagen, men stona har tagit sig an Abbe och skyddar honom som vore han ett föl. Det har varit perfekt hästväder, 15-20 grader med växlande molnighet, inte under 10 grader på nätterna. Förutsättningarna är optimala.

Igår när jag kom upp på lunchen för att kolla till hästarna var Abbe väldigt uppdragen och "tom" vid flankerna. Han är pigg och vaken. Nyfiken och med på noterna. Lyssnade efter mag-ljud och det kurrar i magen. Såg att han bajsade. Han har inte förhöjd temp eller puls, inte svettig eller på annat sätt påverkad. Visserligen tyckte jag att slemhinnorna var lite bleka (eller svagt grönfärgade) men det var de på alla hästarna. Nöp i huden men den snärtar tillbaka omedelbart på båda mina hästar (nöp inte de andras). Men Abbe är som sagt uppdragen. Jag vet att hästarna går ner till bäcken för att dricka då jag sett dem, men körde ändå upp 200 l vatten i baljor till dem igår eftermiddag. Tidigare år har hästarna inte rört vattnet i baljorna. Abbe smuttade bara på vattnet ett par gånger så han verkar inte vara törstig.

Vad kan det bero på att han är tom och uppdragen efter 2 dagar på bete? Och vad ska jag göra? Vet tyckte bara att jag skulle hålla koll och avvakta eftersom han inte var allmänpåverkad, men jag blir helt nervös och orolig när allt inte bara är frid och fröjd med den hästen. :crazy:
 
Igår var Abbe inte alls så uppdragen och tom som dagen innan. Var dessutom betydligt mer intresserad av att äta än att hålla koll på vad jag gjorde i hagen, så kanske hade han bara inte fyllt på med tillräckligt med mat de första dagarna på betet.

Vattentunnorna hade de knappt rört men jag bytte ut till nytt vatten och gör väl så ett tag till i alla fall.

Mor och son på bete:
391b0547-8a6d-4242-ae7f-8ac4c5da897f_zpsddk61kpm.jpg
 
Igår var Abbe inte alls så uppdragen och tom som dagen innan. Var dessutom betydligt mer intresserad av att äta än att hålla koll på vad jag gjorde i hagen, så kanske hade han bara inte fyllt på med tillräckligt med mat de första dagarna på betet.

Vattentunnorna hade de knappt rört men jag bytte ut till nytt vatten och gör väl så ett tag till i alla fall.

Mor och son på bete:
391b0547-8a6d-4242-ae7f-8ac4c5da897f_zpsddk61kpm.jpg

Det var säkert bara så mycket nytt första dagen att han inte gav sig tid och ro att äta ordentligt, kanske inte vågade ligga ner och sova osv.

Skönt det gett med sig :)
 
Idag var vi på äventyr! Eller ja, vi gick ner på den stora ängen nedanför stallet. Där är ett galoppspår på ca 1km. Det var en upplevelse för lilla Ida som nog inte varit mycket utanför ridhusväggarna (enligt uppgift har hon skrittat nån vända på vägen utanför stallet hon stått i). Bara att kliva från kort gräs till längre gräs var ett stort steg som gjordes med stora ögon :eek::eek: Sedan tittade hon på varenda staketstolpe, färgskiftning i gräset och landskapet (tex dikena mellan ängarna intill). två gånger flög det upp en fågel framför oss och då dog vi lite smått med tvärstopp/hopp som kändes i hela kroppen (min alltså). Skrittade ett varv och sedan skulle vi trava bortåt igen och då var hon så spänd att hon bara kunde trava ett par steg i taget, på tvären.. Men efter en stund fick vi upp farten och när man travade "hemåt" var hon väldigt villig att springa -men hon höll sig i skinnet, även om hon låg på. Korta bitar slappnade hon av och mjuknade, men hon hade mycket att tänka på, såpass att hon blev alldeles svettig. Men jag är nöjd med henne, hon har aldrig varit ute på detta sättet och hon tappade mig inte så det får man väl se som bra betyg ;) Bara det här att rida bort från stallet och kompisen som gnäggade i hagen var ju ett stort steg i sig, och det här med att trava hemåt mot kompisen utan att ge sig iväg...

Vi ska ge oss ut här och öva mycket i sommar, och när hon blivit lite tryggare så blir det även galoppjobb. Så glad över att ha möjligheten att rida så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 895
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 367
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp