Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst fortsätter briljera! Calle går fram över allt. Förra veckan red vi ensamma ttill en sjö och han gick ner efter 3min betänketid och vi skrittade och travade på ställen han aldrig varit på :heart Första gången jag rider på honom på ngra månader. Löshoppat honom och han var kolugn, tänkte efter före varje språng :heart iförrgår red jag ut med min väninna som fick rida på min andra valack. Calle gick först hela vägen, skrittade, travade och galopperade i fin mjuk, stadig form :o Så jävla härlig häst. Idag tömkörde jag honom 20min. Imorgon ska vi prova en sadel, igen. Ska prova ett nytt foder för oss, marstall. Det blir spännande. För övrigt har han äntligen börjat gå upp i vikt och muskla på sig fint. I månadsskiftet så flyttar vi till ett stall som jag tror kommer passa oss perfekt! Fina ridvägar, box 3x4, fri tillgång på hö i hagen samt hagkompisar och dom är ute 7-18 vintertid. Ridbana och ridhus, spolspilta och tvättmaskin. Det enda som fattas är körvägar. :)
Här kommer bilder från dagens tömkörning. Jag är upp över öronen nyförälskad i min häst igen! ps. svårt att fota och tömköra på en hand ;) sorry för bildbomb

20150731_195441_zpsfe66e72e.jpg



20150731_195453_zps9e2d1751.jpg

20150731_195448_zps7b77c9eb.jpg
 
På tal om bett så använder jag sprengers raka anatomiska (har detta på bilden ovanför) Sen har jag även sprengers tredelade. Varvar mellan nosgrimmorna också. Älskar sprengers raka, båda hästarna älskar det :)
 
And we are back! :D Äääääääntliiiigeeen har jag börjat sätta igång min fina Dino efter över ett års vila för sin senskada. I vintras trodde jag att jag aldrig mer skulle få rida min fina hingst igen men för några månader sen försvann hältan och sen ca 6 veckor tillbaka har vi börjat sätta igång igen. Tömkörde till en början men nu rids han i alla gångarter. Har hänt så mycket i huvud & kropp på honom det här året han stått, mognat och växt på sig.

Nu är planen fortsatt långsam igångsättning 1-2 månader till, sen blir det att börja för tränare för att komma vidare i ridningen istället för att som nu mest rida längst spåret och någon 20m volt då och då. I vinter ska han stärkas och sakta men säkert börja förberedas inför nästa år. Då hoppas vi kunna komma ut på tävlingsbanan och rida lite 5års program. :) Men först och främst hoppas jag att han fortsätter hålla sig frisk!
 
And we are back! :D Äääääääntliiiigeeen har jag börjat sätta igång min fina Dino efter över ett års vila för sin senskada. I vintras trodde jag att jag aldrig mer skulle få rida min fina hingst igen men för några månader sen försvann hältan och sen ca 6 veckor tillbaka har vi börjat sätta igång igen. Tömkörde till en början men nu rids han i alla gångarter. Har hänt så mycket i huvud & kropp på honom det här året han stått, mognat och växt på sig.

Nu är planen fortsatt långsam igångsättning 1-2 månader till, sen blir det att börja för tränare för att komma vidare i ridningen istället för att som nu mest rida längst spåret och någon 20m volt då och då. I vinter ska han stärkas och sakta men säkert börja förberedas inför nästa år. Då hoppas vi kunna komma ut på tävlingsbanan och rida lite 5års program. :) Men först och främst hoppas jag att han fortsätter hålla sig frisk!
Åh så roligt att höra! Det var ju så osäkert sist du skrev vad som skulle hända :)
 
Efter två dagars ridning i skogen bestämde jag mig för att tömköra Nangijala idag, egentligen främst för att se hur hon rörde sig. Vilken förbättring! Sist jag tömkörde (innan hon fick stå en månad) så kunde hon inte vända ordentligt i högersvängar eftersom hon inte kunde böja kroppen. Idag kändes hon som vanligt :)
 
För oss går det framåt sakta men säkert :) Red på vallen igår och fick stallägaren till att ta lite bilder. Ai-chan skötte sig riktigt bra och rusade inte iväg alls i traven som hon brukar göra där. Även galoppen var helt okej, var på ena långsidan hon försökte dra på lite men fick henne under kontroll snabbt igen. Vår inskolning på stång och enhand fortsätter och hon går så mycket bättre på det än på tränsbett. Är bara de små volterna samt snävare svängar och få med sig bogarna i serpentiner som vi behöver få in nu för att jag ska våga börja tävla på stång. Är 2 veckor tills nästa tävling så får se om vi kanske startar en klass på det iaf :)

20158311315697201156845_sbig.jpg
2015831130571501156845_sbig.jpg
20158311312633401156845_sbig.jpg
 
Blä på svårfödda hästar.. Tycker jag inte gör annat än att mata Dino men ändå ser han ut som ett spjälstaket.. Han hade börjat gå upp i vikt men så började jag rida för några veckor sedan och nu börjar han tunna ur igen.. Vet inte vad jag ska ta mig till snart.. Han har fri tillgång på fint nyskördat Hö (äter upp ca 10kg Hö/dygn) och sen äter han 5liter kornkross per dygn samt olja, sen har han även massa gräs i hagen. Funderar på att köpa lucernpellets nu och slänga på nått kilo sånt per dygn också förutom allt annat. Inte enkelt det här med unghingstar, tur att han nu är lugn i hagen och obrydd om dom andra hästarna för annars hade han nog vart skinn & ben. Suck suck.. Någon som har nått tips?
 
@tramp Jag har samma problem, fast min slutar äta efter ett tag. Han brukar få Lusern eller hippo Alfa. Nu har jag problemet att han inte tar sig över revbenen dvs han behöver mer energi. så vi provar med Marstall Champion och condiction. Får se hur han tar sig =)
 
Jag åkte till ridbanan i början på veckan för att gå över lite bommar.
Walle hittade en läskig soptunna!

11800050_611314742305082_1953867631497098689_n.jpg


Sen när jag ridit en stund hittade han även en livsfarlig bänk som stod helt tyst och stilla utanför staketet....
Tvärnit och ryggning.... !
Emellanåt var han väldigt kort i steget och kändes superspänd men sen gick även kalasbra i omgångar.
Först fungerade galopperna men när han började bli trött så vet jag knappt om man kan kalla det galopp eller ska benämna det grodskutt.

Över bommarna gick det bra (även om kameran inte fungerade så bra just då)

11828806_611363728966850_1178360962199277335_n.jpg


11027505_611363748966848_4666088371373979592_n.jpg


Som ni ser så har min inga problem med att hålla hullet men däremot har höfterna börjat sticka ut lite. Tror han växer igen :eek:
Då brukar han tunna ut lite.
 
Igår fick jag en ridtur som hette duga :D pga en lös sko slutade det med att Nangijala fick bli stand-in för mammas ponny när jag och sjuåringen skulle rida en barbackatur (jag höll mig dock till sadeln). Var första galoppen efter igångsättningen och Nangijala tyckte det var vansinnigt kul :p första galoppen var hyfsat normal, liksom andra sträckan. Tredje sträckan laddade hon rejält inför och när shettisen fattade galopp sköt hon rygg och bockade sig fram i 15m gång på gång :grin: sen fick jag upp huvudet och då gick musten ut henne och flåsande saktade hon av till skritt. 50m från gården är en nerförsbacke och shettisen började plötsligt trava nerför halva när nu hans ryttare inte hade full balans... och min exalterade ponny drog ner huvudet och bockade efter. Upp på gården kom vi under massa tjut och skratt, de som bodde i huset vi passerade tittade lite småkonstigt efter oss :laugh:
 
Idag har vi varit på utflykt -och lastat, åkt och ridit på bortaplan för första gången. Spännande för en liten häst som blev lite spänd över nytt ställe med läskiga domarbås och stoor bana där man plötsligt blev väldigt liten ;)
Nu har jag fått känna lite på hur hon känns när hon blir spänd och hon blev lite "av och på" i bjudningen och då blev det svårare att få till formen riktigt bra -det blev svårare att rida fram nosen, och hon knäppte av lite mer så som hon gjorde mer i början när jag nyss fått henne. Jättenyttigt att få öva på det! Jag är iallafall jättenöjd med henne, bättre kunde hon inte skött sig!

Jag hade både filmare och fotograf med så här blir både film och bilder :)

(höj kvalitén på hjulet nere till höger till HD -och man sänker med fördel ljudet -det blåste en del så låter illa...).

dsc_0004_55c600f6e087c377cbf2c6dd.jpg


dsc_0017_55c600fa2a6b226dc93e7b1e.jpg

dsc_0028_55c600fc2a6b226dbf7544c5.jpg
dsc_0045_55c60105ddf2b32bcf2623d6.jpg
dsc_0047_55c601082a6b226d6b68e25d.jpg
dsc_0082_55c600f3ddf2b32bb633a977.jpg
 
Tömkör mycket nu när jag sätter igång Nangijala. Innan vilan började vi träna på skänkelvikning på töm i skritt vilket vi byggt vidare på och testat i trav nu senast. Hon har otroligt lätt för att flytta sig diagonalt (även om hon såklart har ett svårare varv). Och hon är helt på det klara med vad jag menar så jag har börjat få bekymmer med att få henne att sluta gå sidledes och räta ut sig :angel: senast slutade med att hon ökade tvärningen ännu mer istället haha.

Och vet ni! Jag såg henne brunsta häromdagen! :D det är andra gången i hennes fyraåriga liv som jag sett henne göra det haha
 
Rodeoekipaget här igen :p
Efter mycket velande fick N följa med till min ridlektion ikväll. Tänkte att hon väl orkar 20-30min och så slutar vi före dem andra. Hon lastade sig snällt men väl ute ur transporten stirrar hon snabbt upp sig och innan jag har fått på sadel har hon både snurrat omkring och stegrat 5gr. Inne på ridbanan fortsätter hon stimma runt men jag tänkte att jag väl leder henne några minuter så lugnar hon sig. Tjo fick jag, jag ledde i 10min innan jag gav upp och kravlade mig upp (svårt att spänna sadelgjorden när hästen vägrar stå still och ställer sig och hackar med framhoven i marken när jag vägrar låta henne gå). Efter en halvtimmes lektion ger jag upp. Tekniskt sett borde ponnyn vara utmattad med tanke på att hon bara ridits några veckor. Men hon bara tuffade på, bockade ibland när en häst kom nära, stegrade någon gång och sprang mestadels på tvären när jag försökte styra :banghead: mental härdsmälta i huvudet tror jag... jag som tänkt att vi kunde traska över 30cm på klubben nästa helg när det är pay and jump. Fast när jag tänkte det hade jag definitivt inte tagit i beräkningen att hon skulle uppföra sig som om hon aldrig gått med andra hästar innan haha
 
Jag hade ute en massör till Nero då jag ville kolla så att allt stod rätt till i hans lilla kropp innan jag skulle börja sätta igång honom.
Visade sig dock att så var det icke..
Han har inte ont i ryggen vilket jag trodde meen han har flera låsningar från korset och bakåt! Hon hittade i princip spänningar och låsningar i hela rumpan/korset på honom.
Men man verkligen såg hur ont det gjorde på honom då han stundtals slutade äta och bara blicka inåt :( (han åt hö samtidigt som hon masserade). Och hon hittade ett ställe där hans patellaupphakning troligen är ifrån. Hon sa att det kan ha med låsningarna att göra.

Men man såg skillnad på bara en massage då vi longerade innan och efter massagen och han verkligen tog längre steg och var piggare efter.
Hon sa dock att jag har ett stort projekt framför mig, vilket jag på sätt och vis redan visste.

Så nu ska hon massera en gång varannan vecka och så ska jag få ett igångsättnings schema :)

Så just nu går vi mest långa promenader i olika miljöer och i rask takt. Mest för att hålla igång.

Inte riktigt detta jag hade tänkt när jag skaffade häst :angel:. Har ridit 2 gånger på 5 månader och då bara i skritt ca 15 min :cautious:..
Så kommer bli sjukt roligt när jag väl får rida :D

Vi har också flyttat till ett nytt stall och stått där i ca 1 vecka. Inte de roligaste hagarna men körde till och med runt på alla gårdar och frågade om boxplats men icke. Så fick bli detta stallet då allt annat är perfekt.

Nu lite bilder :p

Nya boxen



Hagen där det ska gå 2 hästar till..





Får en dusch då han va skitig efter betet :angel:



Blev en zebra :p;)



Ute på promenad

 
Hur tänker ni ang klippning?

Min mesta senior klipps för hon svettas av att stå i hagen men X har ju inte arbetat tidigare vintrar.

Klipper ni redan nu eller senare?

Helt? Hals? Täcke? (Klippning då).

Mina går på lösdrift men har täcke så att inte klippa för att gå naken är inte aktuellt oavsett. Hur mycket störs blicken vid tävling av ej helklippning?
 
Jag hade ute en massör till Nero då jag ville kolla så att allt stod rätt till i hans lilla kropp innan jag skulle börja sätta igång honom.
Visade sig dock att så var det icke..
Han har inte ont i ryggen vilket jag trodde meen han har flera låsningar från korset och bakåt! Hon hittade i princip spänningar och låsningar i hela rumpan/korset på honom.
Men man verkligen såg hur ont det gjorde på honom då han stundtals slutade äta och bara blicka inåt :( (han åt hö samtidigt som hon masserade). Och hon hittade ett ställe där hans patellaupphakning troligen är ifrån. Hon sa att det kan ha med låsningarna att göra.

Men man såg skillnad på bara en massage då vi longerade innan och efter massagen och han verkligen tog längre steg och var piggare efter.
Hon sa dock att jag har ett stort projekt framför mig, vilket jag på sätt och vis redan visste.

Så nu ska hon massera en gång varannan vecka och så ska jag få ett igångsättnings schema :)

Så just nu går vi mest långa promenader i olika miljöer och i rask takt. Mest för att hålla igång.

Inte riktigt detta jag hade tänkt när jag skaffade häst :angel:. Har ridit 2 gånger på 5 månader och då bara i skritt ca 15 min :cautious:..
Så kommer bli sjukt roligt när jag väl får rida :D

Vi har också flyttat till ett nytt stall och stått där i ca 1 vecka. Inte de roligaste hagarna men körde till och med runt på alla gårdar och frågade om boxplats men icke. Så fick bli detta stallet då allt annat är perfekt.

Nu lite bilder :p

Nya boxen



Hagen där det ska gå 2 hästar till..





Får en dusch då han va skitig efter betet :angel:



Blev en zebra :p;)



Ute på promenad


Jag hade ET ute till min idag då han också har någon typ av låsning bak.
Det har varit ok i sommar men blev värre nu när han börjar byta päls.
Som jag redan misstänkte så hade han en låsning i SI-leden.
Den ska behandlas om 1,5 vecka.
Ingenting i nacke, hals eller rygg!
Och även om han tyckte hon var läskig med sitt behandlingsbord så uppförde han sig mycket bra och fick inte spunk :D

Hur är Neros hakningar? @border_kelpie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
372
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 400
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp