Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
12715515_675972752505947_2134723966828560949_n.jpg


Biffen och jag på söndagstur.
 
Nisse var på hoppträning i torsdags, vi var 20 minuter sena (ett stycke gul ponny vägrade gå på transporten) så vi missade hela uppvärmningen. Men det verkade vara ett vinnande koncept :o:angel:. Några varv i trav åt varje håll medans övriga gruppen började gå igenom dagens övningar och sen direkt på hoppningen. Han var riktigt fin!! Han blir matt så fort av framridningen annars, trött i huvudet av att hålla koll på alla andra hästar som galopperar omkring. Dom missade ett par hinder när det blev svårt att svänga, men annars skötte han sig så bra! Så länge han har rätt galopp och vet vilket hinder han ska på så är det inga problem alls, nu ska ryttaren bli duktigare på att ge ordentlig eftergift över hindren bara :up: Bara att fortsätta träna så blir han nog en fin liten hoppeponny tillslut :)

Filmbomb:
travhoppning uppvärmning.
https://lh3.googleusercontent.com/U...EjM=m18?cpn=JwzrladTrdIBxaC8&c=WEB&cver=html5

liten bana
https://lh3.googleusercontent.com/s..._Fk=m18?cpn=YG7vMQ8SYo-TmLe5&c=WEB&cver=html5

när man helt plötsligt byter varv efter hindret så är han lite svårsvängd....
https://lh3.googleusercontent.com/4...-sc=m18?cpn=Zp46ReQoJnUwGJtS&c=WEB&cver=html5

Riktigt bra runda, synd på sista hindret där dom kommer lite knasigt. hoppa snett på hindren är inge problem iaf :D. Är väl aldrig för tidigt att öva på inför kommande omhoppningar? :angel:

https://lh3.googleusercontent.com/S...uXs=m18?cpn=vRZ1ixe6FQSCBjc8&c=WEB&cver=html5

del av sista banan. Duktiga :)
https://lh3.googleusercontent.com/E...03E=m18?cpn=ILFF5K5dont1x4mk&c=WEB&cver=html5
 
@fickan Jäklar vad söt han är :D duktig med! Hur gick det, har du lagt ut han på annons?

Jag räknar ner, 2 veckor till doktorsbesök idag! (fast jag vet ju att jag inte får börja rida direkt och absolut inte på N. Men syster har lovat att jag kan få börja med hennes snälla ponny så tar hon N när jag får OK till ridning) När solen har varit framme förra veckan har jag längtat nåt vansinnigt efter att rida ska jag tala om!
 
Ska prova fler sadlar i veckan, hoppas på att ha lite tur.. :nailbiting:

Har även sett att reglerna till Ungponny SM i hoppning har kommit ut, men jag tycker att de är väldigt märkliga..

"Tävlingen är öppen för 5-, 6- och 7-åriga ponnyer med svensk licens och svenskt mätintyg. Finalen är öppen för licensierade ryttare i alla åldrar, som uppfyller kraven för att inte anses som oproportionerligt ekipage. Svenskt TR gäller. Kvalen är inte öppna för överåriga ryttare."

Så i princip kan barnen få kvala in ponnyerna men i finalen kan man hyra in ett proffs.... :confused::down:
 
Ska prova fler sadlar i veckan, hoppas på att ha lite tur.. :nailbiting:

Har även sett att reglerna till Ungponny SM i hoppning har kommit ut, men jag tycker att de är väldigt märkliga..

"Tävlingen är öppen för 5-, 6- och 7-åriga ponnyer med svensk licens och svenskt mätintyg. Finalen är öppen för licensierade ryttare i alla åldrar, som uppfyller kraven för att inte anses som oproportionerligt ekipage. Svenskt TR gäller. Kvalen är inte öppna för överåriga ryttare."

Så i princip kan barnen få kvala in ponnyerna men i finalen kan man hyra in ett proffs.... :confused::down:
Men alltså va? Låter ju hel skumt! Läste igenom nu och jag tolkar det precis som du. Det bör ju vara antingen eller, att överårig ryttare är ok hela vägen eller inte alls.
 
Ska prova fler sadlar i veckan, hoppas på att ha lite tur.. :nailbiting:

Har även sett att reglerna till Ungponny SM i hoppning har kommit ut, men jag tycker att de är väldigt märkliga..

"Tävlingen är öppen för 5-, 6- och 7-åriga ponnyer med svensk licens och svenskt mätintyg. Finalen är öppen för licensierade ryttare i alla åldrar, som uppfyller kraven för att inte anses som oproportionerligt ekipage. Svenskt TR gäller. Kvalen är inte öppna för överåriga ryttare."

Så i princip kan barnen få kvala in ponnyerna men i finalen kan man hyra in ett proffs.... :confused::down:
Så skumt det låter. Varför får överåriga ryttare vara med i final men inte kval? Får man vara med i det ena måste man ju få vara med i det andra!
 
Så skumt det låter. Varför får överåriga ryttare vara med i final men inte kval? Får man vara med i det ena måste man ju få vara med i det andra!
Ja och tänk att som barn få kämpa sig igenom kvalen för att sedan inte duga längre och bli utbytt i finalen :(:wtf:.
 
Hade hovis ute igår.
Andra hovbölden på 3 veckor så nu får han bli vuxen på riktigt och skaffa sig skor!!
Vi var även rörande överrens att det vi tidigare kallat unghästhakning är med största sannolikhet shivering.
Planen är att när han fått skor och kommit igång lite till med ridningen så ska jag åka iväg med honom. Inte för att man kan göra så mycket åt det men lite hjälp på traven kanske han kan få (eller galoppen i hans fall)

Så har ni shivering-erfarenhet så ös på med kommentarer, tack!
 
Åh vi har en sadel som förhoppningsvis ska funka. :bump: Jag fick till och med plats med rumpan, var lite orolig för att den såg så himla liten ut. :D
 
Igår var vi inne på hoppträning, båda ponnyerna skötte sig fint! Förra träningen med molly gick :turd:. så idag gjorde vi allt så enkelt som möjligt. Förra gången tog hon bettet och stack framför alla hinder, så idag höll vi oss till trav för att sedan falla över i galopp innan hindren. Lugnt och fint och helt utan bråk :up:

zick zack-hinder på medellinjen Nisse:
https://lh3.googleusercontent.com/9...aQA=m18?cpn=DrT_XBYo5aYuzqIY&c=WEB&cver=html5

och molly
https://lh3.googleusercontent.com/K...I_I=m18?cpn=YhHfqlCBUmYMh9je&c=WEB&cver=html5

https://lh3.googleusercontent.com/y...5xQ=m18?cpn=UdR1U8CaVrJpXPGE&c=WEB&cver=html5

https://lh3.googleusercontent.com/2...IpE=m18?cpn=YixtIF_VbHe1PyK9&c=WEB&cver=html5
 
Idag har jag haft en riktig stalldag. Åkte till stallet vid lunch och kom inte därifrån förrän vid klockan 17. Men då har jag ridit båda hästarna och fixat allt runt dem; mockat, lagt in nytt strö, fixat med vatten både inne och ute, gjort höpåsar och burkar samt tvättat schabrak.

Ida gick ett pass i paddocken, halva är fortfarande lite hård och frusen (ligger i skugga) men den andra halvan är riktigt bra efter att solen legat på, så där går både att trava och galoppera. Hon är väldigt pigg just nu men har varit fin i arbetet, igår tex var hon superfin i traven -så fin att jag inte ens brydde mig om att galoppera utan vi jobbade bara i traven. Idag var traven lite hastig och väl "på" men hon har inte ridits utomhus på ett tag... Galoppen däremot var GRYM. Så bra har den inte varit på länge. Riktigt roligt.
Något som dock inte är lika roligt är att vi har lite trassel i början av passen, det är nästan som lite sadeltvångstendenser och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Hon står snällt när jag sitter upp men efter att vi gått iväg så blir hon förbannad, och blir lätt i både fram och bak. Jag tar ingen strid med henne utan väntar bara ut henne och försöker distrahera, samt hålla fötterna i rörelse för att hon inte ska resa sig eller skicka av mig. Efter en stund får jag fram henne i trav och i början går hon med handbromsen i och skjuter rygg men bit för bit släpper det. Och så fort det släppt så går hon som en klocka och visar inte nånting på resten av passet utan ställer upp på allt jag ber om, dessutom så går ju inte bara "okej" utan hon känns riktigt fin nu -har liksom tagit ett steg framåt, så jag är lite lätt förvirrad över detta.

På måndag ska hon masseras, blir intressant att höra vad som sägs.
 
Ja jag har väl både roliga och mindre roliga saker att berätta.

Det lite roliga -
Jag och Nero var på en tömkörings kurs med Susanne Ankermark där det gick super och fick många bra tips och ideer på hur jag ska tömköra Nero.
Hon sa även att han var en väldigt trevlig häst och ett bra köp :D.
Sen så tyckte hon jag skulle sluta vara så försiktig och snäll mot honom :angel:. Utan att jag kan börja kräva mer från honom.

Mindre roligt-

Nero hoppade på 3 ben i onsdags när jag skulle ta in honom.. så det var ju bara att ringa veterinären och det visade sig att vara en elak hovböld :(. Så han fick gips och bandage och boxvila/ sjukhage i 1 vecka.

 
Idag longerade jag min toka :) går ju att longera henne utan lina så jag höll bara longerspöet i den friska handen medan hon snällt sprang runt mig på en stor volt. Försökte göra samma för typ 3veckor sen men då hoppade hon bara omkring, bockade och valde gångart själv. Idag gjorde hon en sån där bockskruv som gjorde att jag skadade mig, men jag rappade kvickt till henne och röt till och sedan slutade hon med det :D tror ponnyn har börjat komma ner lite på jorden!

Syster har fått jaga henne en gång denna veckan med, hon var inte tillräckligt snabb så N backade kvickt ut ur grinden igen och sprang glatt runt inne på ridbanan bland alla pölar :angel: syster var lagom road kan jag säga haha (hade precis ridit henne 40min i skogen).
 
Gjorde ett försök att tömköra Molly igår, på nåt jäkla vänster så lyckades hon dra gjorden över manken hela tiden så blev bara några varv för avrastningen skull och sedan gick vi ut en sväng i skogen. Idag ska både nisse och Molly hoppträna. Nisses ryttare är sjuk så jag får rida båda. Han har varit riktigt fin för henne det senaste så ska bli kul att känna lite på honom. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 547
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp