Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh så duktiga ponnyer jag har! :love: Är så lätt att glömma att dom är unga/gröna. Hoppat både grind och vattenmatta och ingen av dom reagerar det minsta! Mollys problem är att hon biter fast i bettet och springer, men idag fick vi till hoppningen riktigt bra! (men jag tycker att det går i 110). Nils är bara fin hela tiden typ :love:. Han sprang förbi en gång, fattade fel galopp och för sent så det var lite mitt fel. Sen stannade han en gång men det var verkligen mitt fel för jag var osäker på vilket hinder vi skulle hoppa så det blev hastigt och konstigt fram till hindret. Jag är ju dessutom alldeles för stor så jag är himla nöjd med honom!

Nisse filmer
https://lh3.googleusercontent.com/x...LeQ=m22?cpn=hsXx7VI1zKOm2KFG&c=WEB&cver=html5

https://lh3.googleusercontent.com/Y...YGs=m22?cpn=WLSky4B9bmkApnQ7&c=WEB&cver=html5

https://lh3.googleusercontent.com/f...Kb4=m22?cpn=NwmMKIGuvTYn9eC0&c=WEB&cver=html5

Mollys
Här är hon fin! Varken springig eller stark mot hindren. Efter däremot, så försvinner vi iväg lite :angel:
https://lh3.googleusercontent.com/F...Iu0=m22?cpn=qtC3Jo3izFNE2omD&c=WEB&cver=html5
 
Hade hovis ute igår.
Andra hovbölden på 3 veckor så nu får han bli vuxen på riktigt och skaffa sig skor!!
Vi var även rörande överrens att det vi tidigare kallat unghästhakning är med största sannolikhet shivering.
Planen är att när han fått skor och kommit igång lite till med ridningen så ska jag åka iväg med honom. Inte för att man kan göra så mycket åt det men lite hjälp på traven kanske han kan få (eller galoppen i hans fall)

Så har ni shivering-erfarenhet så ös på med kommentarer, tack!

Om det är shivering så hoppas jag att den är mild.
Jag hade en häst med det, väldens finaste och snällaste. Var svår att sko och vi fick ge lugnande plus att jag var tvungen att hålla hovarna annars blev hon stressad och började skaka. Hennes shivering blev mycket sämre fort, hon fick en sparkskada så hon blev tvungen att stå på box och efter det gick det inte längre att ha henne i stallet. Så fort hon gick in blev hon stressad och började skaka/krampa i hela kroppen. Då valde jag att ta bort henne.
Sista tiden fick hon gå i lösdriften, och jag gjorde iordning henne utomhus. Lasta gick inte heller eftersom hon inte kunde backa.
I ridningen märktes ingenting.
Men om du vill ha tips:
* var lugn
*se till att du och hovis lyfter på samma sätt
*behöver hästen sätta ner låt den göra det.
*går skakningarna inte ut, gå med hästen framåt, jag hade alltid en box öppen så att min fick gå framåt och sen slappna av i boxen sen gick det att fortsätta
* I transporten är det bra om det går att lasta ur fram, så den slipper backa.
* Röra på sig regelbundet gjorde att min häst mådde bättre :)
 
Om det är shivering så hoppas jag att den är mild.
Jag hade en häst med det, väldens finaste och snällaste. Var svår att sko och vi fick ge lugnande plus att jag var tvungen att hålla hovarna annars blev hon stressad och började skaka. Hennes shivering blev mycket sämre fort, hon fick en sparkskada så hon blev tvungen att stå på box och efter det gick det inte längre att ha henne i stallet. Så fort hon gick in blev hon stressad och började skaka/krampa i hela kroppen. Då valde jag att ta bort henne.
Sista tiden fick hon gå i lösdriften, och jag gjorde iordning henne utomhus. Lasta gick inte heller eftersom hon inte kunde backa.
I ridningen märktes ingenting.
Men om du vill ha tips:
* var lugn
*se till att du och hovis lyfter på samma sätt
*behöver hästen sätta ner låt den göra det.
*går skakningarna inte ut, gå med hästen framåt, jag hade alltid en box öppen så att min fick gå framåt och sen slappna av i boxen sen gick det att fortsätta
* I transporten är det bra om det går att lasta ur fram, så den slipper backa.
* Röra på sig regelbundet gjorde att min häst mådde bättre :)

Tack snälla för ditt svar.
Jag hoppas också att det är en mild variant :(
Det började med att han roterade ut det benet något steg då och då i samband med fällning/pälssättning när han var tre år.
Innan dess märktes det ingenting.
Han har emellanåt varit svagare i det benet (vänster bak) också i samband med fällning. Jag har öst i honom B-vitaminer på veterinär och hovslagarens inrådan.
I slutet av sommaren märkte jag att symtomen blev värre och när han började fälla kunde jag inte alls hålla kvar det benet i lyft läge.
Tog ut ET som hittade en låsning i SI-leden.
Efter behandling blev han lite lite bättre.

Han lyfter, rycker och sätter ner, jag har ingen chans att hålla kvar.
Hovslagaren kan hålla kvar men det är inte lätt.
Hur det ska gå att sko den hoven förstår jag inte men hovis tror inte det ska vara några större problem.
Har bytt från Kraffts B-vitamin mot dubbel dos Thiamin + magnesium som kan lindra.

Han går på lösdrift och har inga problem att backa.
Det är bara i vänster ben.

Hjälper det att ge lugnande vid skoning?
Har läst att en del hästar funkar bättre efter att de har rört på sig men det har jag inte märk gör någon skillnad på honom.
 
Idag har vi kollat tänderna. Får lite dåligt samvete för hon har varit lite konstig i högervarv och ibland har hon fått som "tix" liknande headshaking typ. och så kände jag nu förra veckan i munnen och tyckte de kändes konstigt med tänderna. Så idag konstaterades en vargtand som förmodligen är det som har stört men nu är den borta. :cool:
 
Tänker skulle jag behöva kolla. När syster började rida blev det bitmärken på högersidan. Upptäckte visserligen strax därpå att hon hade lösa tänder så det kanske var det men bättre att kolla upp. Ska bara bli frisk först så att jag kan åka till kliniken med henne :p (och denna gången ska jag komma hem hel haha).
 
Tack snälla för ditt svar.
Jag hoppas också att det är en mild variant :(
Det började med att han roterade ut det benet något steg då och då i samband med fällning/pälssättning när han var tre år.
Innan dess märktes det ingenting.
Han har emellanåt varit svagare i det benet (vänster bak) också i samband med fällning. Jag har öst i honom B-vitaminer på veterinär och hovslagarens inrådan.
I slutet av sommaren märkte jag att symtomen blev värre och när han började fälla kunde jag inte alls hålla kvar det benet i lyft läge.
Tog ut ET som hittade en låsning i SI-leden.
Efter behandling blev han lite lite bättre.

Han lyfter, rycker och sätter ner, jag har ingen chans att hålla kvar.
Hovslagaren kan hålla kvar men det är inte lätt.
Hur det ska gå att sko den hoven förstår jag inte men hovis tror inte det ska vara några större problem.
Har bytt från Kraffts B-vitamin mot dubbel dos Thiamin + magnesium som kan lindra.

Han går på lösdrift och har inga problem att backa.
Det är bara i vänster ben.

Hjälper det att ge lugnande vid skoning?
Har läst att en del hästar funkar bättre efter att de har rört på sig men det har jag inte märk gör någon skillnad på honom.
Vad skulle B-vitaminet hjälpa mot?

Tråkigt om han har shivering, han verkar så gullig din häst.
 
I övermorgon ska jag till återbesök hos doktorn. 6 veckors sen operationen igår så därför bestämde jag mig för att ta shettisen på en körtur (vilket inte gick så lugnt till som jag planerat men det är en annan historia). Jag hämtar shettisens grimma och går mot hagen varpå Nangijala ger ifrån sig en hög, glad gnäggning och springer till grinden. När jag då bara ger henne en snabb klapp blev hon SKITSUR, verkligen skitsur och går bakom mig med bakåtstrukna öron och ruskar på huvudet samtidigt som hon försöker gå nära handen med grimman. Sedan sätter jag på shettisen grimman och då tar det eld i ponnyn. Jag fick släppa grimskaftet för hon kom hoppande och jagade iväg shettisen från mig O_o:banghead: och när hon gjort det kommer hon glatt gående till mig, men när jag kvickt ger mig iväg för att fånga shettisen blir hon sur igen. Hon smög bakom oss och surade hela vägen till grinden och gav shettisstackaren till och med ett bett i rumpan (inte för att han brydde sig om hennes sura miner). Vågar nog slå vad om att syster inte hunnit rida henne denna veckan :grin:

Nangijala kör på stilen lerinbakad varje dag :up: (till syrrans förtvivlan, hennes ponny är aldrig lerig)
dsc07022_56db136e9606ee4484f59c49.jpg

dsc07027_56db13ce2a6b22ac94ad5524.jpg
 
Min häst fick äntligen komma ut i sin vanliga hage igår efter att hovslagaren varit här och satt på sula och skor.
Hans hovböld har läkt fint och jag kan få börja rida på honom igen :). Men pigg som attan är han :nailbiting:
 
Ah, tänkte inte så långt. Du kanske skulle testa att ge någon annan tiaminkälla istället? Får han något spannmål?

Har nyss bytt från Kraffts B-vitamin och tycker att Trikem Vimital Thiamin ger bättre effekt.
Han får bara lite HippoBas Basic för att få i sig pulvret. För övrigt har han nästintill fri tillgång på hösilage och halm.
 
Jag är så himla glad och stolt över min stora dam. :love:
Vi har varit på kurs hela helgen och hon har skött sig utmärkt borta. Hoppade på lördagen och hon löste uppgifter hon aldrig ens varit i närheten av förut och trots att man märkte att det bara snurrade i hjärnan innan hon förstod hur hon skulle göra. Igår var det terräng inomhus, vilket hon aldrig gjort förut. Ögonen vart stooora när hon kom in och smög runt en stund men när det väl var dags var hon avslappnad och med en superpositiv attityd. Hoppade två jättefina rundor. :banana:Så nu har det verkligen blivit dags för att leta upp lite P&J mm och börja komma ut. Vi tar det väldigt lugnt eftersom hon är så stor och växer mycket fortfarande men hon utvecklas verkligen fint hela tiden och det är så himla roligt! :bump:

Har bara en kort snutt från lördagens hoppning men här är den:
 
Igår far jag på återbesök hos farbror doktor och han friskförklarade mig :D allt hade läkt super (mest orolig var han tydligen för benbiten de fick sy fast) och gav mig nästan fria tyglar till att göra allt jag inte fått göra. De tyngsta sakerna, som att mocka och bära hinkar ska jag vänta typ 3v till med, men annars var det bara att köra igång! Jag firade med att CYKLA (hur underbart var inte det? så snabbt det går!) till stallet och rida en skogstur på syrrans snälla ponny. Sen glömde jag att jag cyklade dit så jag gick hem och glömde cykeln :laugh: Nu hoppas jag ridbanan hinner torka upp under dagen för då ska jag rida Nangijala :love:
 
Vildponnyn var mycket sugen på att hänga med mig idag :D så sugen att det räckte med att titta på henne i 5s för att hon skulle börja gå till mig varpå hon sedan slog över i galopp och kom springande och stannade vid mig :love: Red 20min på ridbanan och hon kändes bättre än förväntat! Men så började hon med att vilja stanna i en särskild hörna och vända huvudet åt vänster. Jag red på och låtsades som ingenting men i slutet försökte hon i båda varven. Eftersom hon är checkad av veterinär och enbart visade beteendet på samma kortsida är jag övertygad om att det är en testgrej som kom för att det blev lite jobbigt. Så nu ska jag försöka att inte oroa mig för att det är nåt fel på henne, men visst blir man ju lite nojig :p
 
Vi kör ungefär samma sak, 40 minuter i skogen och sedan lite travintervall och någon galopp.

Väntar på tid för återbesök med ultraljud och rörelsekontroll. Hon har fått 3 behandlingar med shockwave.

Funderar på om hon kanske ska få en uppsättning Ice Vibes?
 
Har kikat in här lite då och då, kul att det ändå finns några kvar i tråden sens tidigare :)

Ninja och jag jobbar på, jag tycker hon har blivit lite lugnare i huvudet med året kanske mognat lite från sin kaxiga sida ;) Just nu jobbar vi på som vanligt och hoppar lite då och då, hoppas på att komma ut på en pay and jump inom en snar framtid :)

Ninja i höstas
nin-2.jpg
 
I helgen (och ev. i em) kommer det spekulanter på Nisse. Hoppas verkligen att han sköter sig! För det gjorde han INTE när jag hade ute folk i somras. :meh:
 
Ja gårdagens ridpass gick ju både bra och dåligt :D.

Jag har ju haft lite problem med att när jag travar på Nero så kan han från ingenstans bara börja tokspringa och när jag då försöker sakta av så bara höjer han huvudet och springer fortare.. Men han nu de senaste gångerna kommit på hur jag ska bryta honom ur det och då har det gått super.
Han bryter om jag slappnar av och bara mjuknar i hela kroppen.

Så igår gick han riktigt bra och avslappnat i traven och lyssnade perfekt på alla avsaktningar och så :).

så därför tänkte jag att "äsch vi tar en liten galopp" då jag inte galopperat uppsuttet sen jag köpte honom,
Ja han får ju en guldstjärna för fattningen :love: och så gick den första långsidan super men sen när ja tyckte att det räckte och började bromsa så gick det bara fortare och fortare.
Kan inte heller sätta mig ner i galoppen och bromsa då ingen någonsin har suttit ner på honom innan och visste inte hur han skulle reagera.

Försökte med rösten och att sänka händerna men han bara drog upp huvudet och gasade. Försökte styra in på en volt till höger och han började svänga och men sen slängde han sig ut på spåret igen till vänster och där fortsatte min kropp till höger :grin:.
Hoppade dock upp efter och då gick han som en dröm i traven :idea::love::D

Men tappade medvetandet en stund efter jag hade trillat av och fick ont i huvudet/ nacken efter nån timme så det blev en kväll/natt på akuten för mig :wtf:



Haha gör konstig min för jag var såå trött.

Så har kontaktat en tränare som ska komma och kolla på oss nu på torsdag :).

En gullig sak är att när jag hade trillat av blev han först lite rädd men sen sprang han fram till mig och stannade precis som att " hallå där ska du inte vara, du ska ju sitta på mig" :angel:
 
Idag kort pass, svårt med höger galopp och ännu svårare när hon bara ska galoppera lite grann. Så när hon bjöd på en satt jag sv direkt efter.

Och så har jag anmält oss till en P&J om två veckor för man kunde välja "bommar på marken" :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 735
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 575
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp