Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår tränade vi och idag har Walle fått skor på alla fyra hovar.
Han skötte sig bra, både på träningen och när hovslagaren kom.
Däremot demolerade han släpet (böjde mellanväggen) och fastnade i en stolpe i ridhuset.
Plus att han hade ett balltramp så han lämnade blodspår lite här och där. :wtf:

12804875_682678435168712_3484475484398061585_n.jpg
 
men usch @border_kelpie , hoppas du inte är allt för mörbultad idag!

Igår visade jag nisse för spekulanter, fram och tillbaka ett par vändor på grusvägen utanför stallet. Paddocken är så sörjig så där går det inte att rida :down:. Dom var nöjda med vad dom såg iaf :) Kommer några och kollar på söndag också. Efter visningen så åkte vi in på hoppträning där e och nisse slog höjdrekord utan att det var meningen :D. Tränarn hade missat att sänka ena linjen och E red an och nisse hoppade :o:D Var närmare metern iaf, dom rev visserligen, nisse visste inte riktigt vart han skulle göra av bakbenen när det blev så högt, men han tvekade inte en sekund:love:.
 
@Vimsan Otur! Hur lyckades han med det?

Red 20min på ridbanan idag (hurra för det underbara vårvädret!). Nangijala började ganska snabbt med att vända bak huvudet men jag daskade till henne några gånger och sedan var allt frid och fröjd :) Hennes hiskeliga humör har redan börjat mattas av, idag var hon ganska trevlig att borsta :up:
 
Jag fick en ganska rejäl smäll så känns lite som att någon misshandlat mig..
Men nu har jag mest smärt attacker i nacken som gör att jag måste äta smärtstillande :down:.

Men min kompis hoppade upp och red lite på Nero igår och han måste ha tyckt det va roligt att galoppera i onsdags då han försökte sticka hela tiden i trav. Så fort det kom en långsida :meh:
Som tur är orkade min kompis hålla igen honom men jag orkar inte det :(.
Så vet inte riktigt hur jag ska göra.

Ska som sagt träna för en tränare på fredag men kan max träna 1 gång i veckan och alla de andra passen då?
Han tar upp huvudet precis innan han sticker och en martingal hjälper inte då han får upp huvudet ändå.
Så har funderat på vad jag ska göra?
För så länge han inte får upp huvudet går det oftast bra :).
 
Länge sedan man uppdaterade här :p Min Toka är på tillridning hos min tränare i en månad för stunden och var uppe och hälsade på henne igår. Hon är där för att hon lätt blir ofokuserad och stressar upp sig och blir spänd efter första galoppen vilket jag inte fick ordning på så överlåter de till proffsen :D Var kul att se sin häst bli riden med :)
PSX_20160311_174442_zpsajseodja.jpg

PSX_20160311_181811_zpsjv3qf5v9.jpg

PSX_20160311_182111_zpsxm1pzraz.jpg
 
Jag fick en ganska rejäl smäll så känns lite som att någon misshandlat mig..
Men nu har jag mest smärt attacker i nacken som gör att jag måste äta smärtstillande :down:.

Men min kompis hoppade upp och red lite på Nero igår och han måste ha tyckt det va roligt att galoppera i onsdags då han försökte sticka hela tiden i trav. Så fort det kom en långsida :meh:
Som tur är orkade min kompis hålla igen honom men jag orkar inte det :(.
Så vet inte riktigt hur jag ska göra.

Ska som sagt träna för en tränare på fredag men kan max träna 1 gång i veckan och alla de andra passen då?
Han tar upp huvudet precis innan han sticker och en martingal hjälper inte då han får upp huvudet ändå.
Så har funderat på vad jag ska göra?
För så länge han inte får upp huvudet går det oftast bra :).

Ärligt, om min gjorde så skulle jag rida med graman tills vidare (efter att ha besökt veterinären). Jag gillar inte graman men det får ju inte bli farligt heller. Eller lämnat bort på tillridning om plånboken medger.
 
Ja jag har snackat med en tjej om att hon ska utbilda honom i sommar och så ska jag få rida på en hennes mer utbildade hästar så att vi båda jobbar.

Ja har funderat på graman. Det enda tråkiga var att jag hade ute veterinär precis :angel:
Men får väl ta och ta honom till veterinären och kanske röntga ryggen :)
 
1690235_683323641770858_7025827416523302782_n.jpg


12804746_999759716761632_8381111280821899617_n.jpg


Vilket vårväder!!
Å vilken trotsig häst jag har :mad:
Han stannade mitt i vägen bland ett par hus och tvärvägrade gå.
Där satt jag som ett fån när det kom ut en kvinna ur ett hus och frågade om det var något som var fel :o
Efter kvart började tålamodet tryta och jag gick på honom lite mer, brukar inte ta fajten direkt för han svarar med samma medel. Då kickar han mot spöet och började backa in på tomterna... Så jag satt av och gick med honom en bit. Han stökade även då :devil:
När jag fått lite mer ordning på spöket så satt jag upp och red vidare.
Tokpigg och gick nästan i någon passageliknande gångart när han inte fick trava på stigen
Mötte maken och barnen på hemväg och även markägaren.
Pratade med dem en stund och efter det hade han mycket coolare.
Jösses vilken trav han hade på vägen hem :bump:

Han gillade dock inte långa skydd bak + boots men jag ville ju inte att han skulle slå sig eftersom han inte gått skodd bak innan. Fram var det mer accepterat ;)
 
@Vimsan Otur! Hur lyckades han med det?
Vilket av alla tokigheter ? :p
Trampade sig gjorde han precis innan vi åkte. Jag lindade om hoven men det han bli blod på mule, det andra benet och grimmskaftet. Ha ha, det låter kanske som han förlorade 4 liter blod men så illa var det inte.
Stolpen skulle han klia sig mot och fastnade förmodligen med nosgrimman. Detta gjorde han precis efter att han puttat ner sadeln.
I släpet fick han spunk när det kom en bil jättenära. Har kamera så jag såg bara att han skuttade på stället innan jag kunde svänga av och släppa fram bilidioten bakom :rage:
 
Vilden fick löshoppa igår (fast utan hjälphinder). Satte kameran i 8-åringens händer så fick några filmsnuttar iallafall (fast hon lyckades missa flera hopp :p ). Det var jobbigt sa Nangijala som sen gick väldigt beskedligt när vi skrittade av. Högt över var hon. Första hoppet i filmen är 65, sista hoppet var 85. Idag hoppas jag att hon har gjort av med tillräckligt med energi för att inte vara så busig :devil: syster är upptagen så jag ska försöka ut med henne i skogen.
 
Då har vi hoppat första PaJ för iår. Vilket resulterade i att det tog ungefär 20 min att komma nära framhoppningshindren och några försök innan vi var över dem också... Men på banan var hon felfri och hoppade runt med spetsade öron, och hon bjuder fantastiskt bra. :love: Hon är så lik sin mor, extremt hinderklok och är världsmästare på taxering och att trampa in sig. Och jag vill minnas att hennes mor som 4-5 åring också tvärnitade 10 m framför i början innan hon fattade vad som gällde. Men idag hoppar hon allt man styr på :D
 
Då har jag bokat tid till veterinären på fredag kl 9.
Jag hoppas att där inte är något och att det bara är en fix ide som vi kan träna bort. Men det får vi se på fredag.
 
Då har jag bokat tid till veterinären på fredag kl 9.
Jag hoppas att där inte är något och att det bara är en fix ide som vi kan träna bort. Men det får vi se på fredag.

Håller tummarna.
Jag har också bokat veterinärtid men fick ingen tid förrän 5/4 då jag vill ha en speciell veterinär.
 
Ja snälla gör det då vi haft tillräckligt med stop och otur tycker jag.
Jag kunde få tid redan imorgon bitti men måste försöka se ifall jag kan fixa någon som kan köra oss. Har bil och så men får inte dra med den. :cool:

Håller tummarna för er också! :up:
 
Så tråkigt med alla skadade hästar, vi har inte haft vidare tur här med det den senaste tiden :down:

Jag överlevde skogsturen igår och - jag trodde knappt mina ögon - ponnyn bockade inte! :banana: Hon var pigg utan att vara en tickande bomb. Hade egentligen tänkt låta henne vila idag, men eftersom hon hängde efter mig i hagen (och jag planerar skogstur imorgon) så tömkörde jag en kvart. Det borde räcka för att hålla henne i schack inför morgondagen. Vi hade två duster om vem som ska styra men när hon insåg att det inte var hon var hon jättefin!
 
Även jag har kliniktid inbokad.
Har inte orkat skriva så mycket det senaste men jag läser och gläds med era framgångar, stora som små. ..

Uppdaterar när jag varit på kliniken. ..
 
Igår var vildponnyn lagom i både huvud och kropp :D var lagom pigg ute i skogen trots att jag red med shettisen, snäll att borsta (behövde bara ryta till två gånger eller nåt) och gick lugnt och stilla in på kvällen från hagen utan att hoppa omkring och skaka på huvudet. Vila idag och antagligen imorgon, förhoppningsvis hinner hon inte bli toppad till fredag ;)
 
Min är frisk (OKEJ, PEPPAR,PEPPAR. Så ska man kanske inte skriva innan han är besiktigad) Jag har ett annat dilemma. Har två olika som vill köpa Nisse. Dom som har "första tjing" och vill köpa har börjat pruta. Inga gigantiska summor, men jag tycker liksom att jag har satt ett lågt pris. Dom menar på att han är ganska outbildad, att sadeln (som jag erbjudit mig att skicka med, står inte i annonsen att den ingår) behöver värmas om och att hans bakhovar kräver lite extra täta verkningar ett tag framöver. (små hålväggar). Jag tycker nog faktiskt inte att en femårig bponny som hoppar banor på 70-80cm med titthinder och går på tygeln i alla gångarter är outbildad. Det som saknas är skänkelvikningar.. Letar man efter en snäll barnponny kan jag förstå det (vilket dom flesta gör), men som lovande tävlingsponny är han väl värd dom 30tusen han ligger ute för...
 
Min är frisk (OKEJ, PEPPAR,PEPPAR. Så ska man kanske inte skriva innan han är besiktigad) Jag har ett annat dilemma. Har två olika som vill köpa Nisse. Dom som har "första tjing" och vill köpa har börjat pruta. Inga gigantiska summor, men jag tycker liksom att jag har satt ett lågt pris. Dom menar på att han är ganska outbildad, att sadeln (som jag erbjudit mig att skicka med, står inte i annonsen att den ingår) behöver värmas om och att hans bakhovar kräver lite extra täta verkningar ett tag framöver. (små hålväggar). Jag tycker nog faktiskt inte att en femårig bponny som hoppar banor på 70-80cm med titthinder och går på tygeln i alla gångarter är outbildad. Det som saknas är skänkelvikningar.. Letar man efter en snäll barnponny kan jag förstå det (vilket dom flesta gör), men som lovande tävlingsponny är han väl värd dom 30tusen han ligger ute för...

Oj, jag skulle säga att han är välutbildad jag! Men säg till de som prutar att om de inte vill köpa honom för 30' så har du en annan köpare som är intresserad. Pruta är alltid ok att prova, men du som säljare måste inte gå med på prutningen. Jag tycker att du redan gått med på extra i och med att sadeln följer med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 824
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp