Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, jag skulle säga att han är välutbildad jag! Men säg till de som prutar att om de inte vill köpa honom för 30' så har du en annan köpare som är intresserad. Pruta är alltid ok att prova, men du som säljare måste inte gå med på prutningen. Jag tycker att du redan gått med på extra i och med att sadeln följer med.
Ja väl med för sin ålder tycker jag iaf :) får fundera lite helt enkelt!
 
Vad har hänt här då =)
Tummen har varit på tävlingdebut! Gick skitdåligt men hon skötte sig jättebra med allt nytt =)
Banan var snäll men hinderna var lite väl fina ( hinder från Ponny -SM ) Väldigt färgglada och plank med stora blommor mm. Ingen av hinderna var inbjudande för en unghäst i sin tävlingsdebut. Tycker det är lite taskigt på en Lokal 90cm.. Men men jag utgick vid tredje hindret, ingen mening att tvinga över en häst som är skrämd.

Magnus är ju ute på annons hade en som ville köpa, men jag fick ett sms en halvtimme innan jag skulle boka veterinärbesiktning att dom ångrat sig. Lite trist när man sagt nej till spekulanter, men men bättre att dom ångrar sig före än efter besiktning.
1910305_10153587702063460_2337639155389811185_n.jpg
10468071_10153587701253460_8249648021154521058_n.jpg

Roxi är det fullfart på =) Hon hoppas och rids en gång i veckan av Tummens förra ägare, då hennes hästar är högdräktiga. ( Jag rider givetvis också, alltså hon rids inte bara 1-2 gånger i veckan ;) )
 
Jag lämnade ett motbud till köparen, får se vad dom säger :) Dom verkar väldigt bra, så vore kul om dom köpte honom.

Nisse var på hoppträning i måndags, skötte sig superbra! (vad jag fick höra iaf, satt på styrelsemöte under tiden så jag såg inte mycket tyvärr). Men fick filmer och det såg allt himla fint ut!

Jag skulle egentligen ha varit med på Molly också men fröken VÄGRADE gå på transporten, igen :devil:. Gjorde ett nytt försök igår och då kom vi minsann iväg! Hoppningen gick bra, börjar bli lite mer kontrollerbart mellan hindren, däremot fick jag sadla om 2 gånger! Sadeln bara gled fram, efter sista rundan så bockade hon så jag satt framme på halsen :arghh:. Känns ju sådär lagomt surt att börja leta sadel igen, har väl haft den typ en månad... Är svårt att få sadlarna att stanna kvar i rätt position på henne, men den här har legat väldigt stilla innan. Kanske är glidit schabrak i kombination med extremt fällande ponny eller nåt. :turd:.
 
Ja då är vi tillbaka från kliniken.
Ja han har kissing spines mellan 2 kotor precis där du sitter. Det hade bildats kalk så de trycker nog ganska hårt mot varandra :(.

Dom bedövade mellan kotorna och så provade vi att rida och då gick han som en dröm :love::cry:.
Så han har antagligen ganska ont när man rider.

Veterinären började dock prata om operation och så men eftersom de då tar bort en del av kotan och att den är precis där du sitter..
Ja hon sa att de blir ganska ostadigt om man tar bort det och då kan de blir problem nere i ryggraden/ ryggmärgen.

Så vet inte vad jag ska tänka? Han är bara 5 och vi har bara ridit rakt fram i princip och han har ont :cry:.

Men ska på återbesök på måndag då de vill se hur han beteer sig utan bedövning.
 
Ja då är vi tillbaka från kliniken.
Ja han har kissing spines mellan 2 kotor precis där du sitter. Det hade bildats kalk så de trycker nog ganska hårt mot varandra :(.

Dom bedövade mellan kotorna och så provade vi att rida och då gick han som en dröm :love::cry:.
Så han har antagligen ganska ont när man rider.

Veterinären började dock prata om operation och så men eftersom de då tar bort en del av kotan och att den är precis där du sitter..
Ja hon sa att de blir ganska ostadigt om man tar bort det och då kan de blir problem nere i ryggraden/ ryggmärgen.

Så vet inte vad jag ska tänka? Han är bara 5 och vi har bara ridit rakt fram i princip och han har ont :cry:.

Men ska på återbesök på måndag då de vill se hur han beteer sig utan bedövning.

Nej vad tråkigt att höra :(
 
@border_kelpie Nej, vilken otur! :cry: Hur illa är det? Nangijalas mor fick det med (+ missbildning på fasetterna) och hennes var så illa att hon inte kunde gå som sällskapshäst mer än 1,5 år innan hon fick tas bort. Fast trots att hennes rygg såg gräslig ut sa vår veterinär att vi hade kunnat prova att spruta och sen rida särskilt sätt för det funkar på vissa hästar.
 
@border_kelpie Nej, vilken otur! :cry: Hur illa är det? Nangijalas mor fick det med (+ missbildning på fasetterna) och hennes var så illa att hon inte kunde gå som sällskapshäst mer än 1,5 år innan hon fick tas bort. Fast trots att hennes rygg såg gräslig ut sa vår veterinär att vi hade kunnat prova att spruta och sen rida särskilt sätt för det funkar på vissa hästar.

Ja om vi säger såhär,

När man börjar ställa krav på avslappning och form i traven/ galoppen så drar han upp huvudet och springer. Och då bara när vi begär "unghäst" form.
Och det har han gjort de senaste 4 ridpassen och i samband med detta så har han börjat gå iväg när jag ska ta honom i hagen.

Men nu idag när de sprutade bedövning så gick han sjuukt bra min lilla häst :(. Då var han avslappnad och nöjd.

Så jag enligt mig så har han ont bara du rider rakt fram typ...

Men hon som red honom igår när han var som värst och idag när han gick som bäst säger att hon tror det är olydnad?.
Och att man kan rida bort det typ. Då hon tycker han har en väldigt mild kissing spines och att han bara behöver ridas i låg och avslappnad form typ alltid/ varje dag.

Men jag vet faktiskt inte? :confused:

Vi ska ju på återbesök då veterinärerna ville se hur han gick att ridas utan bedövning.

Men ifall man nu kan rida på honom så är jag verkligen inte rätt ryttare :cry: vilket suger!
 
@border_kelpie Tycker det låter konstigt att ryttaren tror att det har med olydnad att göra. En häst blir ju inte lydig bara för att den blir bedövad. Jag tror (tyvärr) som du, att han har ont.
 
@border_kelpie Tycker det låter konstigt att ryttaren tror att det har med olydnad att göra. En häst blir ju inte lydig bara för att den blir bedövad. Jag tror (tyvärr) som du, att han har ont.

Hon menar på att han redan testade henne igår och det va därför han gick bra. Men tycker allt som att han har börjat gå ifrån mig i hagen osv hänger ihop. Tyvärr..

Men nu vet jag inte alls vad jag ska göra :confused:.

Operationen finns ju men tror de sa den kostar 15-20 tusen efter försäkringen täckt vad den ska..:(:down:.

Och visst har jag pengar sparade men sen är det ju boxvila i 3 månader och han klarade knappt 4 dagar nu vid hovbölden.
+ så är han ju bara 5 och knappt riden "klassisk" ridning så ja. Massor av tankar hela tiden! Inte detta jag ville när jag köpte häst.
Har knappt kunnat rida innan detta kom, max 10 gånger! och ägt honom i 1 år :arghh:. Varit tappsko, ras i vikt, skador och sen att hitta sadel.. roligt år!
 
@border_kelpie Tycker det låter konstigt att ryttaren tror att det har med olydnad att göra. En häst blir ju inte lydig bara för att den blir bedövad. Jag tror (tyvärr) som du, att han har ont.

Hon menar på att han redan testade henne igår och det va därför han gick bra. Men tycker allt som att han har börjat gå ifrån mig i hagen osv hänger ihop. Tyvärr..

Men nu vet jag inte alls vad jag ska göra :confused:.

Operationen finns ju men tror de sa den kostar 15-20 tusen efter försäkringen täckt vad den ska..:(:down:.

Och visst har jag pengar sparade men sen är det ju boxvila i 3 månader och han klarade knappt 4 dagar nu vid hovbölden.
+ så är han ju bara 5 och knappt riden "klassisk" ridning så ja. Massor av tankar hela tiden! Inte detta jag ville när jag köpte häst.
Har knappt kunnat rida innan detta kom, max 10 gånger! och ägt honom i 1 år :arghh:. Varit tappsko, ras i vikt, skador och sen att hitta sadel.. roligt år!
 
Jag tror verkligen inte det är olydnad. Beklagar verkligen :( det var jättejobbigt med Nangijalas mor innan vi kom på vad det var.
Hur är chansen för operationen? Hur bra kan en häst bli av sånt?
 
Nej inte roligt alls :(.

Veterinären började prata om operation men så kommenterade hon att Nero har ju sin storlek/ smäckerhet emot sig då han inte kan få så "stor" muskel massa.
Och att den operationen hon pratade om kommer göra ryggraden ostabil.

Men ska ditt igen på måndag och göra nytt ridprov utan bedövning.
Så får jag prata lite mer med dom.:confused:
 
Jag har upptäckt hur svag vänsterhanden är :yuck: har inte alls märkt av det till vardags (visserligen undviker jag tunga saker fortfarande), red syrrans ridlektion i torsdags och hennes ponny upptäckte att han kunde knata på i snabbt tempo i höger varv. Jätteirriterande att inte kunna göra ordentliga halvhalter! Idag hamnade jag i en liknande situation med N. Vi var i skogen och hon började bocka på ett ställe... och till min stora frustration kunde jag inte dra upp huvudet för handen orkade inte :wtf: det var liksom tillräckligt att bara hålla kvar tygeln när hon drog ner huvudet.
 
Nej inte roligt alls :(.

Veterinären började prata om operation men så kommenterade hon att Nero har ju sin storlek/ smäckerhet emot sig då han inte kan få så "stor" muskel massa.
Och att den operationen hon pratade om kommer göra ryggraden ostabil.

Men ska ditt igen på måndag och göra nytt ridprov utan bedövning.
Så får jag prata lite mer med dom.:confused:

Åh va tråkigt :(
Jag tycker det ser ut som att han flyr från smärta.
Även om de opererar så kan beteendet sitta i länge.
 
Vi har överlevt årets första CR-kurs
I lördags var Walle trotsig och piggelin.
Idag var han cool och superfin att rida, men då var jag helt mörbultad efter gårdagens teoripass O_o

Hade tyvärr ingen fotograf med mig.

5792_686901781413044_4391571790905336366_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 740
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp