Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fin trav men skräpig galopp. Skulle vilja tömköra för att se vad som händer men jag kan inte springa fort nog...

I övrigt tragglar vi vidare rakt fram, hårt underlag är ju lite svårt nu så jag har kortat ner passen lite.

Återbesök 14/4 först.
 
Vi har haft en ofrivillig vilovecka, matte har varit sjuk och risig hela förra veckan så det har bara gjorts det nödvändigaste. Sedan toppade Ida med att tappa en sko :meh: Hovslagaren kommer inte förrän 29e men imorgon skulle en annan i stallet sko sin häst och har jag tur slår den hovslagaren på Idas tappsko.
 
Igår hoppade jag alla tre på hemmaplan ( äntligen har isen tinat bort! :D)
Tränade på titthinder men ingen av dom kollar så det blev inte så mycket träning:p
Magnus filmades så jag fick en ny försäljningsvideo. I hoppningen blev det inga superhopp men det är bara för att jag är för feg och rider på framåt istället för att vänta ut.

 
Ja då har vi varit på kliniken igen och gjorde ridprov utan bedövning.
Och han gjorde inget alls! ?
Så nu vet vi inte om han har ont eller inte. .

Kan vara att jag är en för dålig ryttare/ har för dålig balans.
Men då måste han ju få komma till någon som kan rida honom rätt.
Men hur säljer man ett fullblod på 5 år som knappt kan grunderna och har patella upphackning, luftsnappar 8ch har kissing spines ? :(

Okey att jag har funderat på att sälja honom innan då han är lite för känslig/ svår för mig men nu när jag har fått veta allt detta?

Livet är inte roligt alls nu :down:
 
Ja då har vi varit på kliniken igen och gjorde ridprov utan bedövning.
Och han gjorde inget alls! ?
Så nu vet vi inte om han har ont eller inte. .

Kan vara att jag är en för dålig ryttare/ har för dålig balans.
Men då måste han ju få komma till någon som kan rida honom rätt.
Men hur säljer man ett fullblod på 5 år som knappt kan grunderna och har patella upphackning, luftsnappar 8ch har kissing spines ? :(

Okey att jag har funderat på att sälja honom innan då han är lite för känslig/ svår för mig men nu när jag har fått veta allt detta?

Livet är inte roligt alls nu :down:
Så förvirrande :confused:
 
håller med! Av det jag läst och sett på filmerna så var jag övertygad om att han skulle protestera. Fast å andra sidan kan ju ett avslappnat pass utan smärta gjort underverk. Frågan är väl bara om det kommer tillbaka igen? :(

Ja nu vet jag ju verkligen inte hur jag ska göra :(.
Fast sen red hon i världens under tempo igår så vet inte?
Men han gjorde ju inget och då började dom prata om att det är jag dom lärt honom detta beteende.
Genom att jag är en för dålig ryttare med för dålig balans.

Och jag hade ju funderat på att sälja Innan allt detta började då han är för nervig/tittig/känslig för mig.

Men kan jag sälja när han gör såhär ibland? :confused:
 
Ja nu vet jag ju verkligen inte hur jag ska göra :(.
Fast sen red hon i världens under tempo igår så vet inte?
Men han gjorde ju inget och då började dom prata om att det är jag dom lärt honom detta beteende.
Genom att jag är en för dålig ryttare med för dålig balans.

Och jag hade ju funderat på att sälja Innan allt detta började då han är för nervig/tittig/känslig för mig.

Men kan jag sälja när han gör såhär ibland? :confused:

Jättesvår sits, och det är så himla oschysst att säga att du lärt honom detta beteendet :crazy:. JAG kan däremot tänka mig att han känner av sin KS men att den är "arbetsbar" -och att han känner av den mindre/inte alls med en mer balanserad ryttare, och att om du är lite spänd (eftersom du vet vad han kan göra, och dessutom oroar dig för att han har ont) och kanske inte lika balanserad som kompisen så spänner han sig och känner mer - och reagerar på det. Inte alls att han är olydig eller att du "lärt" honom att sticka iväg.
Jag hade en häst hemma på utbildning/försäljning för nåt år sedan och det var en mycket känslig häst som kunde sticka, och framförallt stack han om man tappade balansen som ryttare. Hade inget med olydnad eller så att göra. Satt man stadigt när han hoppade till (mycket ljudkänslig) så hände inget mer men om man vinglade till i det ögonblicket så drog han. Han blev helt enkelt skitskraj. Denna hade ingen misstänkt smärta eller så, men jag vill bara peka på att de kan vara hemskt känsliga för tex viktförskjutning ändå, och lägg då till ett smärtminne så är det inte så konstigt att han reagerar så.

Sen en häst med dessa bekymmer går ju ofta att rehabrida och de går många gånger att få bekymmersfria genom rätt träning. Men då gäller det ju att man själv vågar, och det är inte självklart när man har fått smaka ett par panikresor... Även hästen måste "våga" släppa till och slappna av så att den kan komma till ett hälsosamt arbete, alltså släppa till och lita på att det inte gör ont. Jag kan tänka mig att när kompisen red i det seeega tempot så "hann" hästen med att känna efter lite mer på kliniken -och ryttaren hinner också känna efter om han är på g att dra eller om det är lugnt. Men åter till det här med att våga, jag tror att det GÅR att ta sig över detta och få en fungerande häst -men vågar du inte och känner att detta ändå är en för känslig häst för dig (så kan det ju vara, även om han inte hade haft dessa bekymmer) så hade jag tagit hjälp av någon som red honom mycket målmedvetet en period, gav honom en bra grundutbildning och så utifrån hur det funkar (om han blir bättre eller sämre) agerat på det som känns rimligt då. Sälja eller ta bort om han blir värre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Varit och hälsat på min Tokhäst idag igen :) Kan äntligen galoppera på henne utan att hon drar eller ska bråka :D Min tränare säger att hon lider lite av "prinsess syndromet" :p Inför varje pass ska hon dricka ur vattenhinkarna de har inne på banan, hon är inte nöjd förens hon druckit ur båda. Sedan ska hon testa om hon behöver lyssna och ge efter för bettet... varje ridpass:banghead: Så till helgen ska jag upp igen och då rida en lektion för henne för at hon ska visa hur jag ska rida fram henne för det. Då Tokan tycker att hon är en prinsessa så med henne får man be och belöna för minsta lilla för att hon ska va nöjd. Tar man tag i henne lite för hårt så blir hon väldigt upprörd och sedan är hon spänd och stressad resterade av ridpasset.

PSX_20160322_125729_zpsvuahhrpg.jpg

PSX_20160322_130325_zps81t8cnkj.jpg

PSX_20160322_131155_zpsk06rpj5u.jpg
 
Nu är Nisse såld och på väg till sitt nya hem! Känns bra samtidigt som jag är ledsen för E som är den som ridit honom, hon jätte ledsen :(
 
@fickan Hur gick det med prutandet? Det var samma familj som köpte honom? :)

Red vildvittran i skogen idag, mycket huvudskakning men annars snäll (tack hälsar mitt finger). Avslutade med ett par minuter på ridbanan där hennes 8-årige beundrare red henne i alla gångarter. Fungerade mycket bra :) Nu är det vila imorgon, skogen på fredag och sedan 3 dagars vila medan jag är på gtb horse show!
 
@fickan Kan tyvärr inte se dina filmer

Fick ett sms vid lunchtid från stallägaren. Hon bifogade en bild på en nöjd ponny som var TÄCKT av ett tjockt lager lera och skrev att jag hade ett ordentligt jobb framför mig idag :grin: Idag var det dressyr som gällde, men jag hann rida typ 10min innan det började regna. Först tänkte jag skitsamma, men när det strax började hällregna och bara blev värre och jag saknade jacka red jag inte många minuter till innan jag skrittade av. Men hon var så fin och lyhörd hela passet så det kändes ganska bra att avsluta då ändå :love:
 
Tog en kortrunda på långfredagen :D
Walle har nog aldrig haft en så intensiv vecka som nu.
Tränade lördag-söndag. Uteritt tisdag, träning onsdag och uteritt fredag.
Kanske helt normalt för en annan -11 men för oss känns det som vi äntligen börjar få ordning och rutin på ridningen.
Han gick så superduperdunderbra i onsdags att tränaren höll på att berömma ihjäl oss :p
Sen han fick skor har han fått en helt annan framåtbjudning.

Men i skogen använder ha mest energin uppåt :angel:

995344_689684607801428_4199745698781937950_n.jpg


Skrittar hem från en ritt med "höga benlyft" :)
 
Ingen Ai-chan uppdatering denna gång, ska upp till henne igen på tisdag och rida lektion för tränaren.
Men hon är ju inte enda 11:an man har. Var väldigt länge sedan Rebel fick en uppdatering :p
Fick hem en vagn igår så nu kan vi gå vidare med inkörningen :D Om lite mer än en månad så blir han pappa :love: Ska försöka komma iväg med han till Danmark i Maj på hingstpremiering, skillnaden på Danmark och Sverige gör att avkommor från icke AMHA sto går också att registrera där så känns bättre att ta det där. Sedan hur det blir nu med de nya knas reglerna vet jag inte :crazy: . Sedan har vi en internationell utställning i Augusti inplanerad :)
DSC_0185_zps8phgpmxk.jpg
 
Idag var det fart på damerna. Detta var tredje varvet så de hade slagit av lite på farten och lagt ner bocksprången... Jag är inte jätteöverraskad över div tappskor och sånt ibland...:meh: Ida som startar i ytterspår, och kör om i innerkurvan...
 
För två år sen fick jag börja köpa grimmor och pannband i stl Cob och jag köpte på mug en del för det var ju den storleken hon skulle ha som vuxen. I år har jag fått köpa en lädergrimma i stl Full (!) Och är på jakt efter pannband till träns i full med :eek: (överväger nästan xfull i pannband) nu får ponnyns huvud allt sluta växa! Hur kan en mindre d-ponny få så stort huvud?! Ändå är det inte oproportionerligt till kroppen??:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
39
· Visningar
3 152
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 648
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp