Bukefalos 28 år!

Att bli fosterfamilj/familjehem

OK, då är det nog skillnad, vilket jag förstod av Görels inlägg. Med tanke på ditt inlägg så trodde jag att det gällde alla ensamstående, men förstår att så inte var fallet
 
Jag är lärare i grunden och har jobbat med elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i över 25 år. Jag har jobbat i grundskola, på låst institution - ungdomshem, och inom hvb-hem och träningsboende. Jag skulle inte rekommendera dig att ta ett fosterbarn om du inte har mer erfarenhet. Ofta har barnen otroligt mycket trauma med sig och det blir du som ska hantera detta, kanske med psykiskt dåligt mående, skär sig, självmordsförsök och i allt detta ska du vara stark och ha motiverande samtal, coachning och kunna ge dem en stabil värdegrund. Oftast mår de här barnen bra av fyrkantighet och ramar vilket innebär att du ska ha kunskapen om hur du gränssätter just de olika personerna och måste kunna läsa av dem. En del gränsar man på en gång andra fungerar bättre att plantera saker som får snurra några varv osv.
Så det är ett jättejobb som alla fosterfamiljer gör men det krävs erfarenhet och kunskap.
 
Vi är också familjehem och stämmer egentligen in i kören om att det är bra att vara gammal, erfaren och ha egna barn. Och visst, de flesta är traumatiserade.

Men, det finns säkert placeringar som skulle funka. Funderar tex på flickor som är hedersvåldsutsatta. Det finns en del organisationer som inriktat sig för sånt. Jag tror nog att det skulle vara en öppning. Det är dock farligt.
 
Som någon/några andra nämnt så finns ju avlastningsfamiljer. Hade själv en sådan när jag var barn/tonåring i många år. Min familj var ganska stor men på gården fanns en ensamboende man som också var avlastningsfamilj till en liten pojke.

Och det är klart att barnen varit med om något större eller mindre trauma, annars hade de ju inte behövt hjälp. Att förlora sin mamma/pappa är i mina ögon också ett trauma. Jag var hos min familj i många år och stormtrivdes. Vi har fortfarande kontakt idag.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 022
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 489
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 774
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp