Att flytta ihop

Mycket som snurrar i huvudet nu så råd och erfarenhet tas gärna emot!

Jag och min pojkvän har varit tillsammans sen i maj förra året. Nu ska jag köpa lägenhet och det blir ganska naturligt att vi flyttar ihop. Det jag funderar på är hur man ska göra med kostnader och liknande.. För det blir ju månadsavgift+lån (amortering)+ränta. Hur ska man dela på det liksom? Hur har ni gjort? Och har ni skrivit samboavtal och vad står det i dem? Hur har ni gjort med sysslor hemma, den som ser skiten tar hand om det eller bestämda sysslor?

Kan ni inte berätta lite allmänt om vad ni hade för diskussioner, hur ni resonerade och hur ni till slut gjorde innan ni flyttade ihop? :)

Nu är jag visserligen gift så vi köpte ju lgh tillsammans och har således inget behov av samboavtal :) Men jag hade delat lika på allt utom ränta o ammorteringen. Dvs mat, försäkring, el, etc.

Sysslor får man komma överens om!
 
Jag tycker iallafall det låter rimligt.
1. Han kan välja att bo kvar i sin lägenhet om han vill = om han inte är redo att betala enligt ditt förslag så kan han avstå.
2. Han har ändå inte möjlighet att ta ett lån själv = om han är sugen på att flytta gör du honom en tjänst genom att stå för lånet.
3. Hans boendekostnad kommer bli lägre än den han har idag även om han får bo i en större (?) lägenhet.
4. Det är inte ens säkert att du kommer få någon vinst när du säljer lägenheten. Han har inget att förlora på att bo med dig, medan du kan gå back vid försäljningen.

Den enda nackdelen för honom är väl egentligen att han kan bli utan bostad om han säger upp sitt hyreskontrakt för att flytta in med dig, och ni sedan bryter upp. Men det kanske går att hyra ut den i andra hand? På så sätt kan ju han dessutom göra en vinst.

Det viktiga är väl att ni pratar med varandra ordentligt och att båda är med på vad det innebär :)

Ja, risken är ju att om det inte funkar blir han utan boende, han kan inte hyra ut sin i andrahand då han redan hyr den i andra hand. Tyvärr är det väl alltid ett risktagande att flytta ihop och blir man någonsin 100 på att det kommer fungera? Vi får hålla varann i hand och hoppa helt enkelt :)
 
Ja, risken är ju att om det inte funkar blir han utan boende, han kan inte hyra ut sin i andrahand då han redan hyr den i andra hand. Tyvärr är det väl alltid ett risktagande att flytta ihop och blir man någonsin 100 på att det kommer fungera? Vi får hålla varann i hand och hoppa helt enkelt :)
Hyr han redan i andrahand sitter han ändå med risken att bli utan bostad. Eller hur?
 
Ja, risken är ju att om det inte funkar blir han utan boende, han kan inte hyra ut sin i andrahand då han redan hyr den i andra hand. Tyvärr är det väl alltid ett risktagande att flytta ihop och blir man någonsin 100 på att det kommer fungera? Vi får hålla varann i hand och hoppa helt enkelt :)
Då är det ju i princip säkrare för honom att flytta ihop med dig :) Och tycker man om varandra och vill bo med varandra så utgår man ju ifrån att det kommer fungera. Tror livet blir tråkigt om man hela tiden vänder och vrider på saker och ting. Kör! :D
 
Jag hade dock inte köpt en lägenhet som jag inte hade råd med på egen hand om ni aldrig bott ihop tidigare. Är himla tråkigt att vara tvungen att sälja och behöva tex lösa dyra lån i förtid för att ni eventuellt separerar och du inte har råd att bo kvar. Vad säger dessutom banken om det? De kommer nog inte vara så pigga på att låna ut om du inte har råd själv.
 
Jag hade dock inte köpt en lägenhet som jag inte hade råd med på egen hand om ni aldrig bott ihop tidigare. Är himla tråkigt att vara tvungen att sälja och behöva tex lösa dyra lån i förtid för att ni eventuellt separerar och du inte har råd att bo kvar.
Fast det är ju livet för de flesta av oss att göra så. Vad har man för val om man bor på ett ställe med bostadsbrist eller där det är populärt att bo?

Jag och min sambo går isär nu. Vi tycker inte att vi har råd att bo kvar i vår lägenhet själva så därför ska den säljas och vi köper två andra bostäder i områden som inte är lika dyrt där vi bor nu. Vi flyttade ihop i denna lägenheten och har bott här i snart 9 år. Men ingen av oss hade ju haft råd att köpa den själv, eller råd att ha den själv. Men att bo här tillsammans blev billigare för oss båda det blir nu när vi blir singlar och får egna bostäder i mindre populära områden.
 
Jag hade dock inte köpt en lägenhet som jag inte hade råd med på egen hand om ni aldrig bott ihop tidigare. Är himla tråkigt att vara tvungen att sälja och behöva tex lösa dyra lån i förtid för att ni eventuellt separerar och du inte har råd att bo kvar. Vad säger dessutom banken om det? De kommer nog inte vara så pigga på att låna ut om du inte har råd själv.

Jag har råd, men får leva extremt snålt i övrigt vilket kanske håller ett tag, men inte längden. Och visst hade det ulitmata varit att köpa en lägenhet jag har råd med själv och sen dela på den. Tyvärr finns det inte särskilt stort utbud här. Och motsvarande lägenhet i hyresrätt kostar ca 9 500 i månadshyra.
 
Jag hade dock inte köpt en lägenhet som jag inte hade råd med på egen hand om ni aldrig bott ihop tidigare. Är himla tråkigt att vara tvungen att sälja och behöva tex lösa dyra lån i förtid för att ni eventuellt separerar och du inte har råd att bo kvar. Vad säger dessutom banken om det? De kommer nog inte vara så pigga på att låna ut om du inte har råd själv.

Tyvärr är det ofta så om du bor i större stad eftersom det är så höga priser. I alla fall om du inte är höginkomsttagare. Visst är det jobbigt att flytta men alternativet är ju att köpa en liten lägenhet om man ska ha råd själv.
 
Tyvärr är det ofta så om du bor i större stad eftersom det är så höga priser. I alla fall om du inte är höginkomsttagare. Visst är det jobbigt att flytta men alternativet är ju att köpa en liten lägenhet om man ska ha råd själv.
Nu bor jag i en större stad så jag är väl medveten om bostadsproblematiken. Men jag hade fortfarande inte köpt en lägenhet jag inte har råd med själv om det är jag som står som ensam ägare och hade i så fall köpt en mindre lägenhet, annat hade varit om jag och ev partner köpt lägenheten tillsammans. Men nu hade ju ts råd att bo där på egen hand, bara att det inte hade blivit "bekvämt" ekonomiskt.
 
Vad gäller sysslorna i hemmet delar vi på allt, den som har lite mer ork/tid/lust gör det som behöver göras. Vi tar alltid en halvtimme-tre kvart varje vecka att städa lite noggrannare, ser till att allt är på sin plats, torkar av badrum och kök, skurar etc. Just nu gör maken betydligt mer än jag eftersom graviditetskrämpor gör att vissa sysslor är stört omöjliga. När maken har tunga perioder, kan tänka mig att han kommer så gör jag mer. Vi lever i tron att det jämnar ut sig, men det bygger ju på att det i grunden är lika fördelat och att båda tar ansvar.

Vad gäller dina övriga frågor är jag nog inte till så stor hjälp. Vi köpte vår BR gemensamt. Vi står båda på lånet, jag gick in med hela kontantinsatsen (ca 45 %) och vi har skrivit skuldebrev på hans halva. Alla kostnader delar vi nu rakt av.

Dagen vi säljer delar vi rakt av på vinsten och han löser ut sin skuld till mig. Om vi säljer av rätt anledning, dvs för att vi ska flytta till hus, så kommer allt (minus en liten ränta som dka betalas i samband med att skulden betalas) bara gå in i nya bostaden med ett nytt skuldebrev. Säljer vi för att vi gått isär så får han förstås lösa ut skulden helt.
 
När maken har tunga perioder, kan tänka mig att han kommer så gör jag mer.

Skrev inte klart där, ser jag. :D

Det jag skulle skriva är att när maken är föräldraledig, vilket han ska vara direkt knyttet kläckts, så kommer han nog ha alldeles nog med den lilla och då får jag - som förvisso kommer vara hemma mycket men inte tar vaknätterna - få ta en större del.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 245
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 689
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 842
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp