Bukefalos 28 år!

Att flytta ihop

Jag har sagt tvärnej till att betala räntor på den bostadsrätt min partner bokade (ej ännu färdigbyggd) pga att den är hans investering och jag inte kommer få ut en spänn vid en ev försäljning.

Jag kommer heller inte vara med och bestämma div inredning utan lägenheten är helt och hållet hans. Jag hade heller aldrig valt att bo så dyrt och flådigt om jag varit med och fattat beslut om boendet så det känns orimligt att jag ska betala dyra räntor för att han vill bo fint.

Fast flyttar du in till en sambo som bor stort och flådigt så gör du ju det för att du väljer det. Alltså, jag förstår din tanke, men jag tycker inte att det är riktigt så enkelt som att det är orimligt att du ska betala för att han vill bo fint.
 
Fast flyttar du in till en sambo som bor stort och flådigt så gör du ju det för att du väljer det. Alltså, jag förstår din tanke, men jag tycker inte att det är riktigt så enkelt som att det är orimligt att du ska betala för att han vill bo fint.
Jag kan bo kvar i min lilla billiga lägenhet också, det är inget problem för mig :)
 
Men fakta är att lånekostnaderna där räntan ingår hör till själva ägandet av bostaden.

Och så är vi tillbaka i början igen. Om det krävs att någon äger en bostad för att båda ska ha någonstans att bo, varför vill du bestämt att vederbörande ska behöva sitta med all risk och själv betala? Utgår du ifrån att det kommer att ske en värdeökning?
 
Ett exempel på hur det kan se ut utanför Stockholm.
Jag äger lägenheten, min sambo flyttar in.
Min inkomst- 6500 kr (csn men har strax under heltid så får bara 75% lån/bidrag)
Sambons - 30 000+

Avgift: 1725 kr
Fasta kostnader: 200 kr (El. Bredband och tv ingår i avgiften)
Ränta: ca 2500 kr

Ni som tycker att den som flyttar in bara ska betala halva avgiften och halva kostnaden, min sambo skulle då alltså betala 962,5 kr i månaden och jag 3462,5 kr i månaden.

Sen finns det ju en mängd andra saker som jag tycker spelar in.
1. Jag t ex köpte min lgh dyrt (överpris med ville ändå ha den just eftersom räntan var så låg = låg boendekostnad totalt) och det är inte ens säkert att jag går med vinst när jag säljer fast jag köpte för 5 år sedan.
Att räkna med ev vinst eller förlust tycker jag inte är relevant.
2. Har sambon en lgh som han hyr ut? Det hade t ex min sambo, så skulle han bara betala 962,5 kr i månaden hos mig skulle han gå PLUS i boendekostand per månad iom det extra han får via sin uthyrning.
3. Hur länge ska man bo där? Tillfällig lösning eller permanent? Finns det några andra alternativ om man vill vara sambos?
Vi skulle ju kunna hyra en liknande som min i andra hand och betala ca 10 000 kr i månaden (det har jag hyrt ut min för), och betala 5000 kr vardera. Smart ekonomiskt? Inte för nån av oss.
 
Men fakta är att lånekostnaderna där räntan ingår hör till själva ägandet av bostaden.

Fast det hör samtidigt till kostnaderna för boendet. Amortering är till skillnad från ränta ingen kostnad.

Det finns säkert inga glasklara svar (uppenbarligen inte med tanke på de skilda uppfattningarna i tråden), men personligen tycker jag att det är rimligt att man delar på alla kostnader för boendet, allt från räntor till värdebevarande underhåll.
 
Ni som anser att det bara är hyrdelen av vad personen som inte står på lånet ska betala för. Hur ser ni på renovering? Gärna uppdelat så som kök/badrum kostar mer och håller normalt längre och omtapetsering som är lite mer av en slit vara. Slits så klart på köket oxå och vitvaror kan behövas bytas för att det går sönder och liknande.

Det ska såklart lägenhetsägaren stå för. Däremot tycker jag det är fullt rimligt att lägenhetsägaren även tar hyra av sin partner.

(Sen att jag både investerat och kommer fortsätta investera i en fastighet som jag inte äger, har en partner som betalar amortering och ränta helt själv och äger en triljon saker tillsammans och enskilt utan samboavtal är bara ett axplock ur påsen "saker man inte bör göra men som vi ändå gör")
 
Och så är vi tillbaka i början igen. Om det krävs att någon äger en bostad för att båda ska ha någonstans att bo, varför vill du bestämt att vederbörande ska behöva sitta med all risk och själv betala? Utgår du ifrån att det kommer att ske en värdeökning?
Han har valt lägenheten på eget bevåg och jag har inte haft något att säga till om. Iom att han äger väljer han när det ska säljas gör han det med förlust måste ju det vara hans ansvar likaväl som om han säljer med vinst.
Varför ska jag bekosta någon annans spekulationer?
 
Jag kan bo kvar i min lilla billiga lägenhet också, det är inget problem för mig :)

Ja precis. Och då väljer du det. Min poäng var att om du istället flyttar in så gör du det (i den bästa av världar) för att du väljer det.

Men visst kan det vara problematiskt att komma överens om hur kostnaderna ska fördelas om en av parterna har betydligt mer extravaganta vanor när det gäller boende, hur mycket man äter ute, hur dyra viner man köper, hur man använder bilen, osv. och sedan bara räknar med att det är något som ska delas rakt av. Där behöver man ju ha en diskussion så klart.
 
Ja precis. Och då väljer du det. Min poäng var att om du istället flyttar in så gör du det (i den bästa av världar) för att du väljer det.

Men visst kan det vara problematiskt att komma överens om hur kostnaderna ska fördelas om en av parterna har betydligt mer extravaganta vanor när det gäller boende, hur mycket man äter ute, hur dyra viner man köper, hur man använder bilen, osv. och sedan bara räknar med att det är något som ska delas rakt av. Där behöver man ju ha en diskussion så klart.
Jo, men jag väljer det ju inte under vilka premisser som helst, som du påpekar, sånt kan man behöva ha en diskussion om :)
 
Han har valt lägenheten på eget bevåg och jag har inte haft något att säga till om. Iom att han äger väljer han när det ska säljas gör han det med förlust måste ju det vara hans ansvar likaväl som om han säljer med vinst.
Varför ska jag bekosta någon annans spekulationer?

Ja, hans lägenhet - hans risk är jag helt med på. Att han däremot automatiskt skulle behöva stå för alla räntekostnader under tiden ni bor där tycker jag inte är lika självklart.
 
Ja, hans lägenhet - hans risk är jag helt med på. Att han däremot automatiskt skulle behöva stå för alla räntekostnader under tiden ni bor där tycker jag inte är lika självklart.
Inte självklart för alla – men ska han bo där med mig, då är det vad som gäller. För mig hade det känts helt galet att betala för någon annans lån.
 
Det ska såklart lägenhetsägaren stå för. Däremot tycker jag det är fullt rimligt att lägenhetsägaren även tar hyra av sin partner.

(Sen att jag både investerat och kommer fortsätta investera i en fastighet som jag inte äger, har en partner som betalar amortering och ränta helt själv och äger en triljon saker tillsammans och enskilt utan samboavtal är bara ett axplock ur påsen "saker man inte bör göra men som vi ändå gör")

Aha, så man får ta betalt för ränta och underhåll så länge man kallar det hyra och inte ränta och underhåll? Men var är skillnaden då? Personen betalar ju likt förbannat?
 
Jag räknade nyss snabbt, med lite överslag, på att vi i lägenheten betalade i runda slängar 60000:- i ränta på 12 månader. Kan vara någon krona mer eller mindre, jag minns inte alls vad vi haft för räntekostnader då vi sålde för snart ett år sedan.

Vinsten vi gjorde efter närmare 1.5 år i lägenheten var ungefär 100' har jag för mig. Dvs det vi hade kvar efter räntekostnader är ca 10' plus det man får tillbaka på deklaration och minus eventuella renoveringar. Vår lya var nyligen renoverad när vi flyttade in. Lite spackel och färg blev det ju förvisso. Sån jäkla vinst anser jag nog inte att det är med en bostadsrätt även om man går med vinst.
 
Men jag då ? Jag har betalat av mina lån till min lägenhet. Ska jag då begära ränta till mig själv från en eventuell sambo om en sån skulle flytta in? Det låter ju inte klokt... men principen är ju densamma?
En bostad är ju en investering och den kostnaden står jag som köpare för...
Det ända jag skulle begära om jag blev sambo är att hon får dela på avgifterna.
 
Aha, så man får ta betalt för ränta och underhåll så länge man kallar det hyra och inte ränta och underhåll? Men var är skillnaden då? Personen betalar ju likt förbannat?

"Man får"... Man får väl göra hur man vill? Sen vad som kan rekommenderas är en annan femma och bjuder nog på en uppsjö av åsikter.
 
Men jag då ? Jag har betalat av mina lån till min lägenhet. Ska jag då begära ränta till mig själv från en eventuell sambo om en sån skulle flytta in? Det låter ju inte klokt... men principen är ju densamma?
En bostad är ju en investering och den kostnaden står jag som köpare för...
Det ända jag skulle begära om jag blev sambo är att hon får dela på avgifterna.

Fast om man resonerar så, varför ska en inflyttande sambo alls vara med och betala för någonting. Avgiften är ju för ev. lån, skötsel och underhåll av huset, som sambon inte är med och äger.
 
Fast om man resonerar så, varför ska en inflyttande sambo alls vara med och betala för någonting. Avgiften är ju för ev. lån, skötsel och underhåll av huset, som sambon inte är med och äger.

Jo, men avgiften går ju till föreningen. Det är ju inget som kommer mig tillgodo.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 092
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 736
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 040
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp