Bukefalos 28 år!

Att flytta ihop

Jo, men avgiften går ju till föreningen. Det är ju inget som kommer mig tillgodo.

Eller så här. Räntan kommer (vanligen) inte heller dig till godo. Strikt sett så finns det säkert inget skäl att dela på räntan som ju är en kapitalkostnad. Men eftersom boendeläget idag ser ut som den gör så är det mer eller mindre praxis att räntekostnader räknas som boendekostnader, då lån för de flesta utgör en nödvändighet för att kunna bo (dvs. för majoriteten är inte bostadslånet en investering). Att då en part ska betala mer för att båda ska kunna bo blir då (i mina ögon) orimligt.
 
Så många gånger de har tagit upp det här på Plånboken och aldrig har det kommit upp några kryphål. Och då är det duktiga och kunniga advokater som medverkar där.

Det ni inte kan förhandla bort utan som barnet alltid får när det gäller sambopar är laglotten.

Finns bröstarvingar så kan den avlidne testamentera bort högst hälften av sin egendom.

Barns rätt att ärva sina föräldrar är en väldigt stark rätt här i Sverige.

Så jag skulle vara försiktig med att lita för mycket på det där kryphålet.

Men det kanske finns livförsäkringar som träder in och då är det ju en annan sak.

Har aldrig heller hört talas om detta kryphål och jag har läst på en del för att se vad som gäller för oss (bor i ett hus som ägs av min sambo sedan många år innan vi träffades och vi har ett gemensamt barn) i det fall någon av oss dör. Om han dör, ärver dottern hela huset och om hon då är omyndig är det överförmyndaren som avgör om jag får bo kvar i hennes hus eller om det ska säljas. Om jag dör händer inget avseende huset.
 
Yep, men vad får jag för de pengarna jag har givit till föreningen den dagen jag säljer?

En förening med god ekonomi, vilket genererar ett högre värde på bostaden. Månadsavgifterna utgör ju ett indirekt kapitaltillskott till föreningen om föreningen har betalat av lån. Vid försäljning kan man även dra av för indirekt kapitaltillskott.
 
Eller så här. Räntan kommer (vanligen) inte heller dig till godo. Strikt sett så finns det säkert inget skäl att dela på räntan som ju är en kapitalkostnad. Men eftersom boendeläget idag ser ut som den gör så är det mer eller mindre praxis att räntekostnader räknas som boendekostnader, då lån för de flesta utgör en nödvändighet för att kunna bo (dvs. för majoriteten är inte bostadslånet en investering). Att då en part ska betala mer för att båda ska kunna bo blir då (i mina ögon) orimligt.

Praxis? Så då borde alltså en eventuell sambo betala ränta till mig? På grund av rådande boendeläget?
 
Jag har ju skaffat hus med min sambo nu. Vår "hyra" består av värme, vatten, sophämtning osv. Och så räntan. Jag ser räntan som en hyra så länge vi har kvar den. Ränta är ju hyra av de pengarna vi behövde låna för att skaffa en bostad, alltså inga pengar vi ser igen och det känns inte jättekonstigt när man börjar tänka efter. Däremot kanske jag personligen skulle tycka att det skulle kännas tokigt att betala en hyra som är skyhög i förhållande till andra bostäder i området. Säg att partnern har ett svindyrt topplån som hade gjort det billigare för mig att bo i en annan bostad i området jag kunnat tänka mig.

Någonstans måste man ju ändå väga in vad man tycker känns värt att betala för att bo i den bostaden som är aktuell. Jag känner dock idag att jag skulle ha svårt att bo med partner som varit väldigt noga med ditt och mitt på det sättet att man lägger in ditt och mitt i räkningar som ska betalas. Någon betalar räkningarna, ibland är det mer min lön än hans lön och ibland köper jag mer mat än han osv. Men det är vad jag tycker.
 
Praxis? Så då borde alltså en eventuell sambo betala ränta till mig? På grund av rådande boendeläget?

Nej, det vore helt orimligt eftersom jag talar om att man delar på existerande kostnader för att bo. Du hade väl, om jag förstod rätt, inga lån på din bostad.

Därav "mer eller mindre praxis".
 
Jag har ju skaffat hus med min sambo nu. Vår "hyra" består av värme, vatten, sophämtning osv. Och så räntan. Jag ser räntan som en hyra så länge vi har kvar den. Ränta är ju hyra av de pengarna vi behövde låna för att skaffa en bostad, alltså inga pengar vi ser igen och det känns inte jättekonstigt när man börjar tänka efter. Däremot kanske jag personligen skulle tycka att det skulle kännas tokigt att betala en hyra som är skyhög i förhållande till andra bostäder i området. Säg att partnern har ett svindyrt topplån som hade gjort det billigare för mig att bo i en annan bostad i området jag kunnat tänka mig.

Precis så tänker jag också. Det är inte svart eller vitt, utan man får se till vad som är rimligt i relation till olika faktorer runt omkring.

Överhuvudtaget tror jag att det är rätt svårt att flytta hem till någon annans boende.
 
Wow, tack för alla svar. Det verkar dock som att det inte finns något rätt och fel.

Situationen ser ut som så att jag inte får bo kvar där jag bor (hyresrätt) och att det krävs typ 6 år i bostadskö för att få en vettig hyresrätt. Pojkvännen kan bo kvar där han bor om han vill det, men det innebär att jag köper en mindre, billigare lägenhet där det antagligen aldrig blir aktuellt med en ihopflytt som annars ändå lär ske inom 6 månader. Jag har alltså inte själv råd att bo i en så stor lägenhet som vi tänkt ha om vi flyttar ihop. Det finns inte på kartan att köpa tillsammans då han saknar kapital och tillräcklig inkomst (han har CSN+ timanställning) för att få låna. Som ex kan vi ta den lgh vi ska titta på ikväll där den beräknade månadskostnaden ligger på ca 7000 kr. Avgiften är 3600. Idag betalar pojkvännen drygt 4500kr för sitt boende och jag 3500kr. Om vi delar på ränta+avgift kommer han ändå att betala mindre än vad han gör idag. Dock vill jag kunna ta hela den ev vinsten vid försäljning. Jag bor i Växjö, en stad där bostadspriserna stigit 30 % de senaste typ 3 åren. Det är DYRT för en nyexad att skaffa lägenhet här och STOR brist på hyresrätter...

Jag vet inte om det går att komma fram till något mer än vad ni redan gjort, men nu har ni lite mer info om situationen som utgång iaf.
 
Någonstans måste man ju ändå väga in vad man tycker känns värt att betala för att bo i den bostaden som är aktuell. Jag känner dock idag att jag skulle ha svårt att bo med partner som varit väldigt noga med ditt och mitt på det sättet att man lägger in ditt och mitt i räkningar som ska betalas. Någon betalar räkningarna, ibland är det mer min lön än hans lön och ibland köper jag mer mat än han osv. Men det är vad jag tycker.

Haha bara för det måste jag ta ett annat "tvärtom-exempel" med en annan sambo jag hade :p
Han ägde lägenheten.
Hans inkomst: 40 000 kr
Min inkomst: 28000 kr

Avgift, fasta kostnader: ca 4000 kr
Ränta (topplån) = ca 13000 kr

Jag va ju inte skitsugen på att flytta in till hans lägenhet, med hans möbler etc, betala 8500 kr i månaden då min boendekostnad som "singel" låg på ca 4500 kr.
Så där gjorde vi en deal att båda skulle tjäna lika mycket på att flytta ihop.
Jag hyrde ut min lägenhet, och så mycket som jag gick med vinst där, skulle han tjäna på att jag flyttar in.
Så vi säger om jag skulle få in 6000 kr i månaden extra för min uthyrning, så skulle jag betala 3000 kr till honom.
En liten del av hans ränta alltså. (Jag tjänar 3000 kr på det, och han 3000 kr).
 
Jag har ju skaffat hus med min sambo nu. Vår "hyra" består av värme, vatten, sophämtning osv. Och så räntan. Jag ser räntan som en hyra så länge vi har kvar den. Ränta är ju hyra av de pengarna vi behövde låna för att skaffa en bostad, alltså inga pengar vi ser igen och det känns inte jättekonstigt när man börjar tänka efter. Däremot kanske jag personligen skulle tycka att det skulle kännas tokigt att betala en hyra som är skyhög i förhållande till andra bostäder i området. Säg att partnern har ett svindyrt topplån som hade gjort det billigare för mig att bo i en annan bostad i området jag kunnat tänka mig.

Någonstans måste man ju ändå väga in vad man tycker känns värt att betala för att bo i den bostaden som är aktuell. Jag känner dock idag att jag skulle ha svårt att bo med partner som varit väldigt noga med ditt och mitt på det sättet att man lägger in ditt och mitt i räkningar som ska betalas. Någon betalar räkningarna, ibland är det mer min lön än hans lön och ibland köper jag mer mat än han osv. Men det är vad jag tycker.

Det är galet jobbigt att leva med ditt och mitt ner på millimeternivå.

Och oerhört befriande att leva i motsatsen!
 
Wow, tack för alla svar. Det verkar dock som att det inte finns något rätt och fel.

Situationen ser ut som så att jag inte får bo kvar där jag bor (hyresrätt) och att det krävs typ 6 år i bostadskö för att få en vettig hyresrätt. Pojkvännen kan bo kvar där han bor om han vill det, men det innebär att jag köper en mindre, billigare lägenhet där det antagligen aldrig blir aktuellt med en ihopflytt som annars ändå lär ske inom 6 månader. Jag har alltså inte själv råd att bo i en så stor lägenhet som vi tänkt ha om vi flyttar ihop. Det finns inte på kartan att köpa tillsammans då han saknar kapital och tillräcklig inkomst (han har CSN+ timanställning) för att få låna. Som ex kan vi ta den lgh vi ska titta på ikväll där den beräknade månadskostnaden ligger på ca 7000 kr. Avgiften är 3600. Idag betalar pojkvännen drygt 4500kr för sitt boende och jag 3500kr. Om vi delar på ränta+avgift kommer han ändå att betala mindre än vad han gör idag. Dock vill jag kunna ta hela den ev vinsten vid försäljning. Jag bor i Växjö, en stad där bostadspriserna stigit 30 % de senaste typ 3 åren. Det är DYRT för en nyexad att skaffa lägenhet här och STOR brist på hyresrätter...

Jag vet inte om det går att komma fram till något mer än vad ni redan gjort, men nu har ni lite mer info om situationen som utgång iaf.
Jag tycker iallafall det låter rimligt.
1. Han kan välja att bo kvar i sin lägenhet om han vill = om han inte är redo att betala enligt ditt förslag så kan han avstå.
2. Han har ändå inte möjlighet att ta ett lån själv = om han är sugen på att flytta gör du honom en tjänst genom att stå för lånet.
3. Hans boendekostnad kommer bli lägre än den han har idag även om han får bo i en större (?) lägenhet.
4. Det är inte ens säkert att du kommer få någon vinst när du säljer lägenheten. Han har inget att förlora på att bo med dig, medan du kan gå back vid försäljningen.

Den enda nackdelen för honom är väl egentligen att han kan bli utan bostad om han säger upp sitt hyreskontrakt för att flytta in med dig, och ni sedan bryter upp. Men det kanske går att hyra ut den i andra hand? På så sätt kan ju han dessutom göra en vinst.

Det viktiga är väl att ni pratar med varandra ordentligt och att båda är med på vad det innebär :)
 
Det är galet jobbigt att leva med ditt och mitt ner på millimeternivå.

Och oerhört befriande att leva i motsatsen!
Det är precis så jag känner också. Jag tror inte att jag faktiskt hade orkat bry mig på det sättet så även om jag förlorat lite på en försäljning när jag hjälpt till att betala ränta och skit hade jag nog inte brytt mig. Möjligen haft ett eget sparande då.
 
@Jazzper

Tycker han att det är ok med den lösningen? Tycker du att den är ok?

Ja, jo, han vill väl dock se det som att jag hyr ut ett rum till honom och gör vad jag vill för de pengarna, men i praktiken är det ju samma sak. Sen behöver det förhoppningsvis inte renoveras så mycket, men den kostnaden får jag ta (antar jag) eftersom det är en investering i lgh.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 848
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 715
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 037
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp