Att leva på minimum?

Du kommer ju inte ha många hundra kvar efter bensinen.

Potatis är billigt, basera din mat på i princip huvudsakligen potatis kommande månaden.
 
Socialbidrag får man bara vid långvarigt underskott pga avsaknad av inkomst. Det är inget man kan få enstaka månad.

om du kör bilen 6mil om dagen i 11 dagar och 3 mil/dag i resten. plus halv tank kostar det 1209 kr.

Du får då 800kr till mat. DET GÅR. men det är inte kul. (eller ja... du kanske tycker det...) extremt bra planering, inget onödigt, köpa billigt (nedsatt pga kort datum osv), mindre kött osv.
MN har kunnat få tillfälligt socialbidrag förr iaf, och som jag minns det var socialbidrag något mAn sökte nytt varje månad och fick en bedömning månad för månad, alltså inte som med à kassa när pengarna kommer på kontot varje månad.
 
MN har kunnat få tillfälligt socialbidrag förr iaf, och som jag minns det var socialbidrag något mAn sökte nytt varje månad och fick en bedömning månad för månad, alltså inte som med à kassa när pengarna kommer på kontot varje månad.

Levde själv på socialbidrag för några år sedan, och redan då var det väldigt strikt med att det bara var vid långvarig(are) avsaknad. Om man hade för lite någon månad fick man liksom skylla sig själv för att man inte planerat bättre (i alla fall i min kommun). Dessutom fick man då inte ha tillgångar som tex bil
 
MN har kunnat få tillfälligt socialbidrag förr iaf, och som jag minns det var socialbidrag något mAn sökte nytt varje månad och fick en bedömning månad för månad, alltså inte som med à kassa när pengarna kommer på kontot varje månad.

Man går tillbaka tre månader och kollar inkomster och överskott. Har man haft överskott tidigare borde man ha sparat. Alla räkningar godkänns inte. Hur hög hyra som helst godkänns inte. Äger du sådant som kan säljas ska du sälja det först. Beroende på situation kan man få sälja sin bil.
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?

Det blir ju en knivig ekvation...Har du någonting du kan sälja?
Men vad tusan kör du för bil egentligen?! :eek:
Hade en 940 -97 förut, ett riktigt vrak med stort V. Den drog väl kring 0.85-0.9/milen. Min nuvarande 850 -96 drar 0.75/milen blandad körning...
 
Börjat dumpstra, dvs. letat mat i butikernas sopcontainrar. Om nu nån tror att det är superäckligt så kan jag trösta er med att det är det INTE eftersom alla varor som kastas är paketerade utom frukten. Jag snittar 200:-/mån på matkontot och är inne på tredje året som "tvättbjörn" och skulle klara mig minst 1 år på det som finns i lager och frysar. Det gäller att vara kreativ när man lever under fattigdomsgränsen.
 
Är det tillfälligt så panta det du kan, du kan lösa ut det igen när du är på fötter igen.
Såhär års är även rotfrukter och kål billigt, det går att laga massor med god mat för lite pengar om man har rotfrukter, kål, lök och ev lite protein. Annars är @MacGyvers förslag bra, dumpstra!

Annars sälj bilen och köp en mindre och snålare, bara för att du har häst(?) är det inget måste att ha en stor dragbil, det går att hyra om det behövs så sparar du massor med pengar under tiden med en liten och snål istället.
 
3 mil till stallet å sen hem igen är ju inte speciellt långt om man räknar stockholmsmått...
MEN om du ska sitta i den rävsaxen länge skulle jag nog se efter om det inte går att hitta boende närmre stallet.. Eller om du bor i en 2a eller större hyra ut ett rum... Dvs själv bo i vardagsrummet och hyra ut sovrummet...

Om det löser problemet leva vidare... Annars helt klart sälja din trotjänare och köpa en micra eller liknande pluttbil för pengarna... Du får ju inte mkt för din bil men det finns ju andra "skruttbilar" i samma prisklass som är beydligt snålare soppamässigt...

Är inte avis på din situation !
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 525
Senast: gul_zebra
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 740
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp