Att leva på minimum?

Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?

Jag hade försökt undvika att behöva köra sex mil varje dag med så hög bränsleåtgång.

Mat "måste" man ha hemma, åtminstone basvaror som ris eller pasta.
Man kan leva j-igt billigt under en kortvarig period genom att leva på nudlar, gröt och liknande. Inte så kul men det går.

Och så ser man över sin situation så man inte hamnar där igen.
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?
Så länge vi pratar om en månad, och om jag måste använda bilen, så bör det finnas bensin i den. Äter det upp pengarna, hade jag lånat pengar av någon så det täckte för måltider bestående av potatis, havregryn och multivitamintablett.
 
Har du inga besparingar alls? Vad händer om det inträffar ngt oförutsett, typ du måste gå till tandläkaren, bilen går sönder...? Har du djur? Vad händer om ett djur blir sjukt och behöver veterinärvård?

Jag hade sett över situationen i stort om det är så att det inte finns några besparingar. Finns det fasta kostnader att dra ner på? Tyvärr hade jag sett över om det verkligen finns möjlighet att ha djur i nuläget (om du nu har det).
 
Jag hade försökt undvika att behöva köra sex mil varje dag med så hög bränsleåtgång.

Mat "måste" man ha hemma, åtminstone basvaror som ris eller pasta.
Man kan leva j-igt billigt under en kortvarig period genom att leva på nudlar, gröt och liknande. Inte så kul men det går.

Och så ser man över sin situation så man inte hamnar där igen.

Makaroner är billigare än nudlar :)
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?

Möjlighet till samåka med någon? Någon dag gör ju en del. Sälja på loppis? I dag är det många som säljer via facebook/tradera/blocket. Släng ut en blänkare bland släkt/vänner att det är knapert om man kan få lite mat osv...
 
Jag har en fråga till er på buke,

Den utgår från följande scenario:

Du har betalat ALLA räkningar, så du klarar dig till nästa löning.
Du måste åka 6 mil om dagen med din privata personbil, bilen drar ungefär 1 l/milen, tanken rymmer 60 liter.
Du har nu 2000 kr kvar att röra dig på, för dom pengarna ska du köpa mat och drivmedel till bilen. Det är en månad kvar till nästa löning.

Hur hade du lagt upp det?


Åker du till jobb eller till hobby?
 
Är det bara denna månad och jag vet att nästa har jag pengar över och mer därtill skulle jag försöka låna.
Inget jag gör idag men jag har kompisar som ställer upp med ev vetkostnader utöver självrisk om det krisar en helg.
Har en vetbuffert som jag aldrig räknar med i budgeten hur illa det än är
För skulle man nalla från den så blir djuren självklart sjuka då :)
 
Vart måste du åka varje dag? Låter ju inte som jobb. Om det är häst borde du väl kunna byta tjänster med någon så du slipper åka varje dag? Finns ingen kollektivtrafik? Bör ju bli billigare med månadskort än bensin, vanligtvis.
 
Svarar alla, då det visst blev stor respons på tråden.

Jag har ingen häst och om jag hade haft det förstår jag ärligt inte varför man skulle sälja för att klara en månad när det är lite tufft ekonomiskt?

Låna kommer jag definitivt inte att göra, inte värt räntan och såvitt jag vet kan man inte låna räntefritt.

Kan ej åka kollektivt då det inte existerar så det passar, tyvärr. Samåkning fungerar inte heller dessvärre, bara jag som bor här.

Jag har sparpengar, men inte som jag kommer åt hur som helst, var någon som sa något om "vetbuffert" sådana pengar jag inte räknar med. Skulle det mot all förmodan hända något oförutsett går det mesta att få på faktura här och då är det lugnt, så är inte orolig över det.

Bilen drar väl mer 0,8/milen om man ska va petig, gillar mer att räkna i överkant med marginaler.

Pantburkarna är redan pantade, jag har heller inte så mycket lättsålda saker hemma som jag kan sälja. Byta bil är heller inte aktuellt då det bara rör sig om en månad.

Redan nästa månad kommer jag ha 5000kr mer att leva för än nu.

Jag räknande ut att maten jag klarar mig på kostar 40 kr i veckan dvs 160 kr månaden, det lämnar säg 1800kr till bensinen och det borde gå, tankar två fulla tankar i månaden och när jag snart kommer få kortare resor kommer det inte gå åt lika mycket bensin.

Känner mig väldigt misslyckad att jag fått det tufft ekonomiskt den här månaden.
 
@Mazzz, du måste ju inte låna på bank/sms-lån/liknande. Du kan kanske låna 500:- av någon vän eller släkting? Rör det sig om sådana små summor och kort tid har jag aldrig hört om någon som begärt ränta. Att du får snåla är ju självklart, men 500:- extra gör ganska mycket i en sådan situation.
 
Med panta så menade jag pantbanken, inte panta burkar. Kapitalvaror, smycken, sånt som har ett värde och du kan panta på, när du får in pengar nästa månad löser du ut dem igen.
Äger inga smycken och vet inte om att det ens finns någon pantbank här..
 
@Mazzz, du måste ju inte låna på bank/sms-lån/liknande. Du kan kanske låna 500:- av någon vän eller släkting? Rör det sig om sådana små summor och kort tid har jag aldrig hört om någon som begärt ränta. Att du får snåla är ju självklart, men 500:- extra gör ganska mycket i en sådan situation.
Är inget fan av att låna överhuvudtaget, vill helst försöka lösa det på egen hand först och skulle det skita sig, ja då får jag väl krypa till korset och låna, men ser det som absolut sista utvägen.
Snåla är jag van vid, hur många är det som har en matkostnad på 40kr/veckan? Vilket förvisso är närmare 100kr/veckan när jag inte måste extrem snåla förstås. :p
 
Det är en tillfällig kris. Det finns en ljusning snart och du har fått goda råd om vad du kan göra. Gör ditt bästa för att få pengarna att räcka och i nödfall låna 500 kr om det behövs.
 
Här kan man se lite vad som går att panta https://www.pantbanken.se/webbshop/. Annars, har du tittat på en vanlig kontokredit? Det kan ju vara värt en liten slant att få ihop det en tuff månad, om man vet att det lättar längre fram. Låna av sig själv s a s.
Kreditkort eller bensinkort blir det inte här, inte lönt för en månad och gillar inte upplägget heller. Jag vill inte ha utgifter hängande över mig, vill hellre bli av med utgifterna på direkten istället.
 
Det är en tillfällig kris. Det finns en ljusning snart och du har fått goda råd om vad du kan göra. Gör ditt bästa för att få pengarna att räcka och i nödfall låna 500 kr om det behövs.
Skulle det fortsätta en månad till, då får jag trösta mig med att semesterersättningen för mellandagarna kommer snart. :p
 
Kan ej åka kollektivt då det inte existerar så det passar, tyvärr. Samåkning fungerar inte heller dessvärre, bara jag som bor här.

Känner mig väldigt misslyckad att jag fått det tufft ekonomiskt den här månaden.

Var i landet finns du då? Kan ju hända att det finns någon bukefalist i närheten som det kanske går att åka med nån gång om du inte bor 6 mil enkel resa rätt ut i skogen.
Och misslyckad ska du inte alls känna dig över en (1) tuff månad!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 520
Senast: gul_zebra
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 740
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp