Bukefalos 28 år!

Att leva på minimum?

Ts, Inte för att jag har med saken att göra alls, och jag respekterar om du säger ifrån, eller ignorerar min fråga, men vad får dig att köra så långt varje dag? Är det nån annan som är beroende av dig så mycket? I så fall kanske du kan få hjälp av tex någon kyrka med ett litet bidrag eller en matkasse. Hoppas du kan få äta för en något större peng än 40 kr i veckan. Det verkar lite väl knapert.

Du är en klok människa som inte sätter dig i skiten med att ta krediter och lån med höga räntor. Jag resonerar som så, att har man te råd att betala för sig direkt, då får man vänta. Har aldrig tagit nånting på avbetalning. Har aldrig tagit några lån (förutom för att köpa mig bostad). Men så har jag inte heller någon flashig bil, åker inte på semester för att betala när man kommit hem igen, eller äter och roar mig på krogen. Vrider och vänder på varenda öre. Lägger undan några hundralappar varje månad. Men, jag kan emellanåt ta en restresa. Inte varje år, men det händer. Jag äter gott men enkelt, grillar själv på sommaren, men till vardags blir det fiskpinnar och mycket pasta. Drygar ut köttfärsen med morötter.
Läser reklamblad från mataffärerna och passar på att bunkra när det är extrapriser, och äta gott av det som är billigt aktuell vecka. Köp ost, flera stycken, när de kostar 39 kr kg. De håller flera månader i kylen. Avstå från att köpa ost när den kostar 79 kr kilot eller mer. Ta en leverpastej för 11 kr och bred ut den tunt på mackan. Å så vidare... Jag är fattig som en lus, men jag har inga skulder. Jag har en liten, liten buffert. Tömmer den aldrig helt, och kan ibland unna mig nånting lite extra lyx. . Du gör det bra! Kämpa på!
 
Vuxet :up:.

@Mazzz Lägg ingen energi på dem som bara hackar. Bara strunta i dem.

Bra att du lyckas få ihop det till slut :).
Det är tur man inte måste svara alla på internet, för det går verkligen inte att göra alla till lags. Om jag förstått det rätt verkar det som man är otrevlig när man inte ger dom svar som vissa vill läsa.

Jag är jättetacksam över svaren jag fått, har hjälpt mig tänka på saker som jag inte ens hade en tanke på när jag startade tråden och det ger mig nytt perspektiv. :up:
 
Jag är som TS. Undviker krediter till alla pris, jag vill betala direkt och inte få en faktura i efterhand. Jag anser mig ha betydligt mer koll på ekonomin på det sättet.
Det handlar inte om att undvika förmånliga erbjudanden och det ena och det andra som påstås i den här tråden utan enbart om kontroll. "nu tankar jag för x kronor då har jag x kronor kvar på kontot"
Precis!
Tack för att du satte ord på det jag själv är ute efter. Visste själv inte hur jag skulle förklara det på ett bra sätt. :up:
 
Ts, Inte för att jag har med saken att göra alls, och jag respekterar om du säger ifrån, eller ignorerar min fråga, men vad får dig att köra så långt varje dag? Är det nån annan som är beroende av dig så mycket? I så fall kanske du kan få hjälp av tex någon kyrka med ett litet bidrag eller en matkasse. Hoppas du kan få äta för en något större peng än 40 kr i veckan. Det verkar lite väl knapert.
Det är lite komplicerat med resorna, det är bara 7 dagar kvar som jag kommer köra 6 mil om dagen, efter det blir det bara 3 mil om dagen. Vill inte gå in på djupare detaljer om varför, känner att det blir för personligt då.
Maten räknande jag i det snålaste laget, hittade lite prylar här hemma som jag hoppas kunna sälja. Så det finns hopp ändå. :)
 
Tips på rätter för 40 kr i veckan;

Makaroner och ketchup, grovmald peppar och oregano, en maträtt jag byggt min kropp på!
Lyxvariant; ett par ostskivor som får smälta över nykokta makaroner! Mumsigt!

Ris, krossade tomater, gul lök, och ev lite burkchampinjoner eller frysta grönsaker, (broccoli, blomkål och morötter har Ica för 16 kr ett kilo). Koka riset för sig och värm det andra i en annan kastrull. Lätt som en plätt, kännsn som riktig mat och är billigt.
Lyxvariant; Hacka en bit paprika och värm i kastrullen max en minut före servering, annars mister den krispigheten!

Kall, kokt pasta, med tuggmotstånd, olivolja, grova korn av havssalt, grovmalen peppar, timjan, lite oregano eller en nypa basilika. Lidl har billiga kryddburkar från ca 7 kr. Salt och peppar finns i kryddkvarnar, kostar sisådär 13 kr ungefär.
Lyxvariant 1; Ett par ostskivor i småbitar och en tomat så vips är det nästan en pastasallad!
Lyxvariant 2; Råkar du ha färsk basilika hemma, så finklipp några blad över! Det är det en höjdare. Det övriga är ju basvaror som man kanske har hemma, möjligen inte en kruka färsk basilika året runt, men om man tar hand om sin lilla köpebasilika, så kan man låta den växa upp flera gånger efter att man skördat försiktigt, så man kan få några blad då och då. Det är en lyx jag ibland unnar mig, men då planterar jag om basilikan i bra jord och större kruka och ser till att vattna den ofta! Den kan leva jättelänge!

Coop har fiskpinnar, 15 St för ca 12 kr. Kokt potatis eller ris, nån kall dressing eller remouladsås.
Lyxvariant; Citronpeppar eller citron att droppa över.

Ha alltid knäckebröd och kaviar hemma plus gott te. Kostar lite, håller länge, och finns alltid att ta till när man egentligen inte har nåt hemma att äta.

Drick mycket vatten. Alltid. 1,5 liter om dagen är en lagom mängd. Håller suget borta.
Hoppas menyn är ätbar!
Plantan
 
Tips på rätter för 40 kr i veckan;

Makaroner och ketchup, grovmald peppar och oregano, en maträtt jag byggt min kropp på!
Lyxvariant; ett par ostskivor som får smälta över nykokta makaroner! Mumsigt!

Ris, krossade tomater, gul lök, och ev lite burkchampinjoner eller frysta grönsaker, (broccoli, blomkål och morötter har Ica för 16 kr ett kilo). Koka riset för sig och värm det andra i en annan kastrull. Lätt som en plätt, kännsn som riktig mat och är billigt.
Lyxvariant; Hacka en bit paprika och värm i kastrullen max en minut före servering, annars mister den krispigheten!

Kall, kokt pasta, med tuggmotstånd, olivolja, grova korn av havssalt, grovmalen peppar, timjan, lite oregano eller en nypa basilika. Lidl har billiga kryddburkar från ca 7 kr. Salt och peppar finns i kryddkvarnar, kostar sisådär 13 kr ungefär.
Lyxvariant 1; Ett par ostskivor i småbitar och en tomat så vips är det nästan en pastasallad!
Lyxvariant 2; Råkar du ha färsk basilika hemma, så finklipp några blad över! Det är det en höjdare. Det övriga är ju basvaror som man kanske har hemma, möjligen inte en kruka färsk basilika året runt, men om man tar hand om sin lilla köpebasilika, så kan man låta den växa upp flera gånger efter att man skördat försiktigt, så man kan få några blad då och då. Det är en lyx jag ibland unnar mig, men då planterar jag om basilikan i bra jord och större kruka och ser till att vattna den ofta! Den kan leva jättelänge!

Coop har fiskpinnar, 15 St för ca 12 kr. Kokt potatis eller ris, nån kall dressing eller remouladsås.
Lyxvariant; Citronpeppar eller citron att droppa över.

Ha alltid knäckebröd och kaviar hemma plus gott te. Kostar lite, håller länge, och finns alltid att ta till när man egentligen inte har nåt hemma att äta.

Drick mycket vatten. Alltid. 1,5 liter om dagen är en lagom mängd. Håller suget borta.
Hoppas menyn är ätbar!
Plantan
Räknar man ihop allt lär det kosta mer än 40 kr/v.
Mina budgettips:
Aromat funkar bra som pålägg på knäckemacka, likaså stekt gröt. Lyxvariant skivad tomat med flingsalt + finskivad vitlök.
Lyxmiddag gröna linser blandade med lättstekt lök o stekta morotsslantar.
Vita bönor i tomatsås är bra stapelvara, gott o lättlagat, krydda med vitpeppar o timjan kan kombineras med stekt ägg.
Ugnspannkaka är mättande o lättlagat, fylls med vad man nu har hemma. "stuvbitar" från charken brukar vara prisvärda.
Potatis o andra rotfrukter kan man variera i det oändliga.
Fläskben är ofta billigt o gör sig bra i soppa med rotfrukter + purjolök till helgen.
 
Havregrynsgröt är nummer ett i en budgetkost enligt mig
Linssoppa, gärna med lök, potatis, morötter
Hembakt surdegsbröd på råg
Rotfrukter - som soppa eller ugnsbakade
Potatis med olivolja och salt
Vitkål är ofta prisvärt också
 
Jag är jättetacksam över svaren jag fått, har hjälpt mig tänka på saker som jag inte ens hade en tanke på när jag startade tråden och det ger mig nytt perspektiv. :up:

Om du handlar med bonuskort på COOP så tänk på att du kan använda insamlade poäng till att ta ut matvaror. Andra affärer kanske har liknande system ? Det kan ju vara användbart om det är en tuff månad tänker jag. :)
 
Tips på rätter för 40 kr i veckan;

Makaroner och ketchup, grovmald peppar och oregano, en maträtt jag byggt min kropp på!
Lyxvariant; ett par ostskivor som får smälta över nykokta makaroner! Mumsigt!

Ris, krossade tomater, gul lök, och ev lite burkchampinjoner eller frysta grönsaker, (broccoli, blomkål och morötter har Ica för 16 kr ett kilo). Koka riset för sig och värm det andra i en annan kastrull. Lätt som en plätt, kännsn som riktig mat och är billigt.
Lyxvariant; Hacka en bit paprika och värm i kastrullen max en minut före servering, annars mister den krispigheten!

Kall, kokt pasta, med tuggmotstånd, olivolja, grova korn av havssalt, grovmalen peppar, timjan, lite oregano eller en nypa basilika. Lidl har billiga kryddburkar från ca 7 kr. Salt och peppar finns i kryddkvarnar, kostar sisådär 13 kr ungefär.
Lyxvariant 1; Ett par ostskivor i småbitar och en tomat så vips är det nästan en pastasallad!
Lyxvariant 2; Råkar du ha färsk basilika hemma, så finklipp några blad över! Det är det en höjdare. Det övriga är ju basvaror som man kanske har hemma, möjligen inte en kruka färsk basilika året runt, men om man tar hand om sin lilla köpebasilika, så kan man låta den växa upp flera gånger efter att man skördat försiktigt, så man kan få några blad då och då. Det är en lyx jag ibland unnar mig, men då planterar jag om basilikan i bra jord och större kruka och ser till att vattna den ofta! Den kan leva jättelänge!

Coop har fiskpinnar, 15 St för ca 12 kr. Kokt potatis eller ris, nån kall dressing eller remouladsås.
Lyxvariant; Citronpeppar eller citron att droppa över.

Ha alltid knäckebröd och kaviar hemma plus gott te. Kostar lite, håller länge, och finns alltid att ta till när man egentligen inte har nåt hemma att äta.

Drick mycket vatten. Alltid. 1,5 liter om dagen är en lagom mängd. Håller suget borta.
Hoppas menyn är ätbar!
Plantan

Både basilika och timjan och oregano lever bra länge i krukan de kom i om man är försiktig och vattnar. Köper eko och har samma planta i flera månader :)
 
Nu har ju ts sagt att hen löser måndaen men jag tänker att andra kanske läser? :)

(Ett tips som många redan sagt men som jag tycker är väldigt bra!)
Många är emot kreditkort och liknande, vilket jag kan förstå, men en del affärer har ju bonuskort som är gratis och det ända man behöver göra är att dra det/koppla det till sitt betalkort/säga sitt personnummer så får man bonuspoäng som man antingen kan handla för eller får hem bonuschecka. Vill man inte använda poängen hos just den handlaren så brukar man kunna köpa tex en resa eller annat för poängen med samarbetspartners. En del kort ger ju även rabatter på andra butiker.
På bensinstationen som nydligen bytt namn så får man hem en check som man tom kan lösa in mot kontanter :up:.
En del av bensinkorten ger ju även några öre i rabatt drivmedel. En del affärer har tidigare iaf återbäring varje år så man fick en krona eller två :).
Dessa ovan ger ju inga fakturor, räntor eller liknande utan det ända är att man får en liten krona extra då och då :).
 
Tips på rätter för 40 kr i veckan;

Makaroner och ketchup, grovmald peppar och oregano, en maträtt jag byggt min kropp på!
Lyxvariant; ett par ostskivor som får smälta över nykokta makaroner! Mumsigt!

Ris, krossade tomater, gul lök, och ev lite burkchampinjoner eller frysta grönsaker, (broccoli, blomkål och morötter har Ica för 16 kr ett kilo). Koka riset för sig och värm det andra i en annan kastrull. Lätt som en plätt, kännsn som riktig mat och är billigt.
Lyxvariant; Hacka en bit paprika och värm i kastrullen max en minut före servering, annars mister den krispigheten!

Kall, kokt pasta, med tuggmotstånd, olivolja, grova korn av havssalt, grovmalen peppar, timjan, lite oregano eller en nypa basilika. Lidl har billiga kryddburkar från ca 7 kr. Salt och peppar finns i kryddkvarnar, kostar sisådär 13 kr ungefär.
Lyxvariant 1; Ett par ostskivor i småbitar och en tomat så vips är det nästan en pastasallad!
Lyxvariant 2; Råkar du ha färsk basilika hemma, så finklipp några blad över! Det är det en höjdare. Det övriga är ju basvaror som man kanske har hemma, möjligen inte en kruka färsk basilika året runt, men om man tar hand om sin lilla köpebasilika, så kan man låta den växa upp flera gånger efter att man skördat försiktigt, så man kan få några blad då och då. Det är en lyx jag ibland unnar mig, men då planterar jag om basilikan i bra jord och större kruka och ser till att vattna den ofta! Den kan leva jättelänge!

Coop har fiskpinnar, 15 St för ca 12 kr. Kokt potatis eller ris, nån kall dressing eller remouladsås.
Lyxvariant; Citronpeppar eller citron att droppa över.

Ha alltid knäckebröd och kaviar hemma plus gott te. Kostar lite, håller länge, och finns alltid att ta till när man egentligen inte har nåt hemma att äta.

Drick mycket vatten. Alltid. 1,5 liter om dagen är en lagom mängd. Håller suget borta.
Hoppas menyn är ätbar!
Plantan
Du har inget bra tips vad man kan ha med till jobbet? Har ej tillgång till varken kyl eller micro.
Jag äter mestadels när jag är på jobbet, äter knappt något när jag är hemma mer än kanske en kopp te.
 
Nu har ju ts sagt att hen löser måndaen men jag tänker att andra kanske läser? :)

(Ett tips som många redan sagt men som jag tycker är väldigt bra!)
Många är emot kreditkort och liknande, vilket jag kan förstå, men en del affärer har ju bonuskort som är gratis och det ända man behöver göra är att dra det/koppla det till sitt betalkort/säga sitt personnummer så får man bonuspoäng som man antingen kan handla för eller får hem bonuschecka. Vill man inte använda poängen hos just den handlaren så brukar man kunna köpa tex en resa eller annat för poängen med samarbetspartners. En del kort ger ju även rabatter på andra butiker.
På bensinstationen som nydligen bytt namn så får man hem en check som man tom kan lösa in mot kontanter :up:.
En del av bensinkorten ger ju även några öre i rabatt drivmedel. En del affärer har tidigare iaf återbäring varje år så man fick en krona eller två :).
Dessa ovan ger ju inga fakturor, räntor eller liknande utan det ända är att man får en liten krona extra då och då :).
Jag måste få inflika med en sak, som faktiskt retar mig lite när det gäller bonuskort är att alldeles för få har det kopplat till personnummer. Jag orkar inte ha 100 olika kort i plånboken, men den dagen då alla sådana kort kanske är knutna till personumret, då kanske jag tänker om, men tills dess nja.
 
Jag måste få inflika med en sak, som faktiskt retar mig lite när det gäller bonuskort är att alldeles för få har det kopplat till personnummer. Jag orkar inte ha 100 olika kort i plånboken, men den dagen då alla sådana kort kanske är knutna till personumret, då kanske jag tänker om, men tills dess nja.
Jag tycker många är kopplade till personnummer. När jag köper bensin mat etc är det så.
 
@Mazzz Förr hade jag lika många klubbkort i plånboken som som en croupier har vid spelbordet, men efter att jag skaffat plånboksfodral till mobilen får man knappt ner nåt mer än betalkort och körkort. Nu behöver man inte ha kort på Ica. På Willys kan de koppla ditt betalkort så du får köpa bonusvaror till extrapris. Coop och Ica har självscanning, så därför har jag deras kort. Gillar inte köer, smidigt att checka ut själv (utan att nån flåsar en i nacken)och då får jag deras rabatter på självscanning plus bonuskundsvaror. Och så bonuspoäng på det...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 674
Senast: gul_zebra
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 880
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp