Bukefalos 28 år!

Att skiljas

Sant, man ska inte riskera att bli utsatt för fysisk eller psykisk misshandel, men verkligheten ser annorlunda ut. Det kan jag inte göra så mycket åt. Därför tycker jag att man ska vara ärlig och schysst även då man avslutar ett förhållande.
Du tänker att är man ärlig och schysst så minskar det risken för att bli misshandlad (till döds)? Men du känner inte att du skuldbelägger offer?
 
Jag kan vara precis hur oschysst som helst mot en man utan att för den skulle använda våld eller ta till psykisk misshandel och jag ska ändå inte som kvinna riskera att bli utsatt för vare sig våld eller hotelser. Med oschysst här menar jag att gå bakom ryggen t ex och förbereda en skilsmässa.

Jag håller med i principfrågan gällande omotiverat våld men tycker nog att förbehålla sig rätten att vara osjysst sträcker du för långt. Jag må vara för gammal och konservativ men ett osjysst beteende kan jag tycka är en osund moral som kan förtjäna förlust av respekt - observera att det inte betyder användande av våld. Nu har inte TS någonstans tagit upp våld eller misshandel i sitt topic mer än att det är en bomb som kommer att brisera när skilsmässofrågan läggs på bordet - något som indikerar att beslutet kommer vara oväntat för partnern. Vilket säger sig självt att kommunikationen i det förhållandet har troligtvis haft mycket att önska och vi vet inget om den bakgrunden i det förhållandet. Jag har själv blivit lämnad i förhållande varvid detta beslut taget av någon annan dels renderade mig även att att bli misshandlad av den som tagit beslut om att avbryta förhållandet, dels gav det beslutet att lämna förhållandet på det sätt det gjordes, effekter som påverkat resten av mitt liv på ett negativt sätt. Vad jag lärde mig av det avslutet på det förhållandet var att kommunikation och respekt är grundstenarna i hur vi bör förhålla oss till andra människor och att man som människa gärna ger tillbaka vad man får <> man får vad man ger.
 
Verkligen hemskt det du varit med om, Petruska. Jag tänker att det nog är så mycket vanligare än vad vi tror. Till synes schyssta och normala män som slår och/eller psykiskt misshandlar kvinnan när hon vill gå. Fy fan.
Jag blev slagen på en andra dejt när jag försökte förklara att det "inte var han utan jag" och jag inte var redo att träffa endast en person. Vill inte föreställa mig hur det vore att försöka skiljas från den mannen.
 
Jag skuldbelägger ingen! Ingen förtjänar stryk, misshandel eller nåt sånt. Tro nu!
Men det nedanstående:
Du tänker att är man ärlig och schysst så minskar det risken för att bli misshandlad (till döds)?
svarade du "Just det" till? Var du allvarlig då eller är du otroligt sarkastisk? Är du det senare kan jag bara säga: Det är inte roligt. Många kvinnor lever med våld i dag, utsatta av sina partners eller fd partners. Våldet eskalerar vanligen vid en separation. De här kvinnorna har inte gjort NÅGOT för att förtjäna det och eventuellt "smygande" ökar inte risken för att bli utsatt. Det enda "smygande" och planerande gör är att kvinnorna har en chans att mobilisera sig och ha en plan innan de berättar för honom - vilket kan minska risken för att han lyckas komma åt en.

Tankesättet att mäns våld mot kvinnor måste bero på nåt som kvinnorna gjort är vanligt tyvärr, men icke desto mindre falskt. Mäns våld mot kvinnor beror ALLTID på mannen och hur han väljer att agera och ingenting annat.
 
Nu vet vi ju inte alls vad TS lever i för relation och jag förstår att trådar kan ta nya vändningar, men är det bara jag som tycker att det känns olustigt att det diskuteras hur vanligt mäns våld mot kvinnor vid separation är, och misshandel till döds, i en tråd där någon står inför en stundande skilsmässa?
 
Men det nedanstående:

svarade du "Just det" till? Var du allvarlig då eller är du otroligt sarkastisk? Är du det senare kan jag bara säga: Det är inte roligt. Många kvinnor lever med våld i dag, utsatta av sina partners eller fd partners. Våldet eskalerar vanligen vid en separation. De här kvinnorna har inte gjort NÅGOT för att förtjäna det och eventuellt "smygande" ökar inte risken för att bli utsatt. Det enda "smygande" och planerande gör är att kvinnorna har en chans att mobilisera sig och ha en plan innan de berättar för honom - vilket kan minska risken för att han lyckas komma åt en.

Tankesättet att mäns våld mot kvinnor måste bero på nåt som kvinnorna gjort är vanligt tyvärr, men icke desto mindre falskt. Mäns våld mot kvinnor beror ALLTID på mannen och hur han väljer att agera och ingenting annat.
Jag menade det, men inte på den nivån du tar fram. Jag fortsatte på tanken jag hade tidigare i tråden att om man är schysst i en separation (eller annars också) så minskar risken för onödiga gräl osv. Gäller båda könen. Minskar - inte eliminerar. Även genomsnälla människor kan bli väldigt provocerade av att känna sig schysst behandlade. Därför ska man försöka vara reko.

Att det sedan finns sjuka människor som misshandlar oberoende - det är en annan historia. Jag går liksom inte diskuterat eller menat de typerna i mina tidigare svar.
Förstår du vad jag menar?
 
@tott Fattar vad du menar då! Jag är av en annan åsikt tror jag men är med på hur du tänker :).
 
Nu vet vi ju inte alls vad TS lever i för relation och jag förstår att trådar kan ta nya vändningar, men är det bara jag som tycker att det känns olustigt att det diskuteras hur vanligt mäns våld mot kvinnor vid separation är, och misshandel till döds, i en tråd där någon står inför en stundande skilsmässa?
Nej det är verkligen inte bara du. Argumentet om våld kom vad jag kan se upp som ett motargument till alternativet att vara sjysst i en relation. Jag kallar det radikaltolkning att dra diskussionen till ytterlighet. Men kanske är det synonymt med hur vissa faktiskt hanterar sin omvärld på värsta sätt, något som faktiskt bekräftar att tanken att hantera saker och ting jämlikt och sjysst är att föredra.
 
Jag håller med i principfrågan gällande omotiverat våld men tycker nog att förbehålla sig rätten att vara osjysst sträcker du för långt. Jag må vara för gammal och konservativ men ett osjysst beteende kan jag tycka är en osund moral som kan förtjäna förlust av respekt - observera att det inte betyder användande av våld. Nu har inte TS någonstans tagit upp våld eller misshandel i sitt topic mer än att det är en bomb som kommer att brisera när skilsmässofrågan läggs på bordet - något som indikerar att beslutet kommer vara oväntat för partnern. Vilket säger sig självt att kommunikationen i det förhållandet har troligtvis haft mycket att önska och vi vet inget om den bakgrunden i det förhållandet. Jag har själv blivit lämnad i förhållande varvid detta beslut taget av någon annan dels renderade mig även att att bli misshandlad av den som tagit beslut om att avbryta förhållandet, dels gav det beslutet att lämna förhållandet på det sätt det gjordes, effekter som påverkat resten av mitt liv på ett negativt sätt. Vad jag lärde mig av det avslutet på det förhållandet var att kommunikation och respekt är grundstenarna i hur vi bör förhålla oss till andra människor och att man som människa gärna ger tillbaka vad man får <> man får vad man ger.
Jag tycker inte att en kvinna som blir misshandlad, våldtagen, kanske tom dödad för att hon får vad hon gett. I normalfallet är det naturligtvis rätt att man bör vara respektfull och snäll mot sina medmänniskor. Men skilsmässor är ju något där något inte är normalt, förhållandet har ju kackat ihop. Jag tror man ska vara väldigt försiktig med orden här eftersom vi har att göra med ojämställda relationer där mannen har makten i form av bl a sitt fysiska övertag normalt sett. Vilket även reaktionerna i tråden visat.
 
Jag skulle inte hantera en skilsmässa som TS gör (eller funderar på att göra).
Hur andra gör får stå för dem.
 
Jag tycker inte att en kvinna som blir misshandlad, våldtagen, kanske tom dödad för att hon får vad hon gett. I normalfallet är det naturligtvis rätt att man bör vara respektfull och snäll mot sina medmänniskor. Men skilsmässor är ju något där något inte är normalt, förhållandet har ju kackat ihop. Jag tror man ska vara väldigt försiktig med orden här eftersom vi har att göra med ojämställda relationer där mannen har makten i form av bl a sitt fysiska övertag normalt sett. Vilket även reaktionerna i tråden visat.

Du inser att du här säger att dels argumenterar emot något jag aldrig sagt "Jag tycker inte att en kvinna som blir misshandlad, våldtagen, kanske tom dödad för att hon får vad hon gett", dels säger du att en relation mellan en kvinna och man "normalt sett" aldrig kan bli jämställd på grund av mannens fysik vilket därmed innebär att mannen har "makten"? Jag kan inte ens föreställa mig vilja genomlida en enda dag i livet där jag ska vandra runt och känna hur orättvist och ojämlikt livet är för att mannen har en annan fysik än vad jag har som kvinna. Ja, det är biologi, vetenskap, verklighet. Men det innebär inte att alla män använder denna makt och styrka mot alla kvinnor som vill genomföra en skilsmässa. Jag ser inte att n å g o n i tråden motsäger att det finns våld från män mot kvinnor, men varför skulle detta faktum att möjligheten finns för män att använda sitt övertag vara ett faktum i alla relationer som avslutas av kvinnan? Jag känner fler män än kvinnor som är mindre benägna att använda våld mot sin partner.
 
Jag ser inte att n å g o n i tråden motsäger att det finns våld från män mot kvinnor, men varför skulle detta faktum att möjligheten finns för män att använda sitt övertag vara ett faktum i alla relationer som avslutas av kvinnan? Jag känner fler män än kvinnor som är mindre benägna att använda våld mot sin partner.

Kan bara hålla med där. Det känns på nåt sätt som om "det nya normala" är att män omedelbart blir galna våldsverkare när separation/skilsmässa kommer på tal. Då förvandlas Dr.Jekyll till Mr. Hyde och tar till knytnävarna och slaktarkniven omgående. Vissa tycks inom sig bära på föreställningen att AMAB (all men are bastards) för att travestera Kakans ACAB, det är långtifrån sanningen.
I de kamraters och mina egna separationer har det aldrig varit tjafs om nåt. Mer om praktiska grejer men så lär det ju bli även med vänner ibland.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 085
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 092
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 757
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp