Bukefalos 28 år!

Att skiljas

Nää, jag håller faktiskt inte med. Berättelser här anonymiseras ofta lite extra om det är vad TS vill. För mig är det nog värre att gå bakom ryggen genom att prata med vänner.
Fast nyss sa du att det var okej att fråga alla som var frågbara.

Men tja, det är okej att tycka olika. Jag tycker en sak, du en annan. Men jag tror att mina synpunkter kanske ändå redan letat sig in i några huvuden och det kan ju vara en bra sak det också.
 
Fast nyss sa du att det var okej att fråga alla som var frågbara.

Men tja, det är okej att tycka olika. Jag tycker en sak, du en annan. Men jag tror att mina synpunkter kanske ändå redan letat sig in i några huvuden och det kan ju vara en bra sak det också.

Jag skulle ju föredra att min partner diskuterade halvanonymt på ett forum jämfört med att hen diskuterade ev förestående skilsmässa med våra vänner.
 
Senast ändrad:
Det är ju inte så värst konstigt att det är svårt att ta sig från "Jag vill (nog) skiljas" till ett konstruktivt samtal om vad man vill och inte vill. Som öppningsreplik för ett konstruktivt samtal, tycker jag nog att repliken har uppenbara begränsningar. Det kräver väldigt mycket av partnern för att så att säga ta sig förbi den repliken.

Och det är väl lite där det ligger, det mycket begripliga i att TS funderar och kollar och tänker. Det går ju inte att småprata med sin partner om att kanske skiljas! (Det går att gräla om, men det är ju något annat.)

Exakt det jag menade. Innan man börjar diskutera skilsmässa måste man ju vara hyfsat säker på att det är vad man vill ha. Annars kanske man hamnar där även om det inte var det man ville.
 
Nää, jag håller faktiskt inte med. Berättelser här anonymiseras ofta lite extra om det är vad TS vill. För mig är det nog värre att gå bakom ryggen genom att prata med vänner.
Prata med vänner skulle vad jag kan se innebära en betydligt större risk att partnern får veta något om TS funderingar än vad som nu är fallet. Bara tänka sig att mannen inte vet hur TS funderar, och så kommer en bekant och säger i beklagande ton att hen har hört att det är skilsmässa på gång?!

Dessutom är det ju belastande för vännerna att få den typen av förtroenden, särskilt om de tycker bra om både TS och mannen.
 
Jag skulle ju föredra att min partner diskuterade halvanonymt på ett forum jämfört med att hen diskuterade ev förestående skiljsmässa med våra vänner.
Din åsikt, jag respekterar den men inte är det väl någon majoritetsomröstning som pågår eller har jag missat något?

Inte för att vara den som är den men nu är jag den i alla fall. Skilsmässa. Inte skiljsmässa.
 
Din åsikt, jag respekterar den men inte är det väl någon majoritetsomröstning som pågår eller har jag missat något?

Inte för att vara den som är den men nu är jag den i alla fall. Skilsmässa. Inte skiljsmässa.

Var den! Jag avskyr när det blir fel, jag och autokorr är inte alltid överens.
 
Nää, jag håller faktiskt inte med. Berättelser här anonymiseras ofta lite extra om det är vad TS vill. För mig är det nog värre att gå bakom ryggen genom att prata med vänner.

Exakt! Vissa trådstarter urartar kanske lite även om TS tanke från början var att vara anonym och så skriver personen något som gör att det är någon som fattar vem det är. Men just det här fallet/tråden tycker jag inte gör det. Det enda vi vet är att TS lever med en man, att deras relation varit dålig från och till, att hen (vi vet ju inte ens om TS är en kvinna?) kommit fram till att det bästa (nog) är skilsmässa, att de äger ett gemensamt hus och två bilar. Ärligt, hur många passar inte det in på? Om en räknar bort det där med den dåliga relationen, som ingen annan vet nått om utom parterna, så stämmer det in på 90% av min bekantskapskrets.

Jag tycker verkligen att det är mycket värre om min partner hade suttit ner med sina vänner (som efter ett långt förhållande faktiskt också blir delvis gemensamma vänner) och ingen hade sagt det till mig. Mycket värre än om han hade frågat grundläggande frågor om hur en separation går till på ett random forum på nätet. Eller om JAG hade suttit och berättat för gemensamma vänner och han fortfarande inte hade vetat nånting. Eller att dessa vänner gått till honom och berättat det.
 
Inte konstigt att så många skilsmässor blir så giftiga om folk först tänker pengar, hus, bilar och sist, om alls, hänsyn till den partner man har levt en del av sitt liv med.
Jag är värdelös på att vara gift men bra på att skilja mig tydligen. Är på riktigt god vän med bägge mina x-män. Det praktiska och ekonomiska diskuterades fram gemensamt efter att jag berättat att jag inte ville fortsätta förhållandet (na). Ena maken var med till banken och vi hade ett gemensamt och bra samtal om hus och hem.
Att som TS fundera över möjligheten att behålla huset är väl en sak men att boka träff med sin bankman? TS säger ju att maken är en bra man, går han inte att prata med innan?
 
Inte konstigt att så många skilsmässor blir så giftiga om folk först tänker pengar, hus, bilar och sist, om alls, hänsyn till den partner man har levt en del av sitt liv med.
Jag är värdelös på att vara gift men bra på att skilja mig tydligen. Är på riktigt god vän med bägge mina x-män. Det praktiska och ekonomiska diskuterades fram gemensamt efter att jag berättat att jag inte ville fortsätta förhållandet (na). Ena maken var med till banken och vi hade ett gemensamt och bra samtal om hus och hem.
Att som TS fundera över möjligheten att behålla huset är väl en sak men att boka träff med sin bankman? TS säger ju att maken är en bra man, går han inte att prata med innan?

Fast hur vet du det? TS har faktist helt inte diskuterat själva relationen här i detalj, det betyder inte att TS inte tänkte på relationen först eller att det inte maler i huvudet konstant och mer än vad det gör om huset eller bilar. Det väljs bara att inte prata om det med oss.

Om man går enligt ditt kriteria jag också väldigt bra på att skilja mig, är även jag vän med exet och pratar regelbundet (det nog inget att vara stolt över dock, helt ärligt vem sitter och bestämmer kriterier för hur bra man är på att skilja sig? Sen skryter om det på ett forum? Jag tror inte direkt att lyckas vara vän med sitt ex är någon sorts måttstock på förmåga. De flesta som vill skilja sig lyckas ju liksom med det oavsett hur de kommer dit eller hur det ser ut efteråt). Trots att jag hade tänkt på den ekonomiska biten innan jag tog upp skilsmässan så var det definitivt en av de hemskaste sakerna jag gjort. Jag var fullt medveten om hur svårt det skulle vara för honom och att hans liv skulle vara helt förstört ett tag framåt. Att någon skulle tro att jag inte brydde mig om hur han skulle må för att jag också brydde mig om hur både min och hans ekonomi skulle se ut efteråt är ju helt absurt.

Har du kriterier på hur man är bra på att vara gift också? (i mina ögon är ju inte ett giftermål som pågår livet ut något bevis på att man är bra på det precis).

Varför tror du att det ena utesluter det andra?

(jag inser ju att det finns människor som inte tänker på den andra partnern, men jag har inte sett bevis på det från TS).
 
Sitter ena parten med ett färdigt paket i huvudet, så får den ju också vara beredd på att den tid det tog den själv att komma dit, är den tid det kommer att ta den intet ont anande partnern att koma dit också.

Många av de som skiljer sig och som stött och blött på egen hand i månader, verkar tro att de ska få besked direkt, hur partnern vill ha det, att denne också har en lösning klar sett från sitt perspektiv. och det för mig är ganska orealistiskt.

Vill man ha en glasklar bild själv innan man meddelar sin partner, så fine men då ska man också ge partnern tillräckligt med tid att i lugn och ro smälta, bearbeta och utforma sin egna plan för fortsättningen.
 
Sitter ena parten med ett färdigt paket i huvudet, så får den ju också vara beredd på att den tid det tog den själv att komma dit, är den tid det kommer att ta den intet ont anande partnern att koma dit också.

Många av de som skiljer sig och som stött och blött på egen hand i månader, verkar tro att de ska få besked direkt, hur partnern vill ha det, att denne också har en lösning klar sett från sitt perspektiv. och det för mig är ganska orealistiskt.

Vill man ha en glasklar bild själv innan man meddelar sin partner, så fine men då ska man också ge partnern tillräckligt med tid att i lugn och ro smälta, bearbeta och utforma sin egna plan för fortsättningen.
Och det är det ju fullt möjligt att ts kommer att göra. Det vet vi väl inget om.

Sen är det ju också så att det lite för ofta är riskabelt för en kvinna att göra slut med en man. Sist jag gjorde det blev jag både fysiskt och psykiskt misshandlad. Fysiskt genast, psykiskt under ett bra tag efteråt. Att då finstämt tänka att jag ger honom den tid han behöver, hade inte känts helt realistiskt. Hur skulle jag ha kunnat ga de resurserna då?

Detta var alltså inte en våldsam man i övrigt, men som många män blev han KRÄNKT och aggressiv när jag inte ville ha honom längre.
 
Och det är det ju fullt möjligt att ts kommer att göra. Det vet vi väl inget om.

Sen är det ju också så att det lite för ofta är riskabelt för en kvinna att göra slut med en man. Sist jag gjorde det blev jag både fysiskt och psykiskt misshandlad. Fysiskt genast, psykiskt under ett bra tag efteråt. Att då finstämt tänka att jag ger honom den tid han behöver, hade inte känts helt realistiskt. Hur skulle jag ha kunnat ga de resurserna då?

Detta var alltså inte en våldsam man i övrigt, men som många män blev han KRÄNKT och aggressiv när jag inte ville ha honom längre.
Varför är det farligare för en kvinna att göra slut än för en man, menar du? Båda kan bli ifrån sig och våldsamma/elaka om sanningen kommer som en chock - i synnerhet om den ena har fixat och grejat i kulisserna.
 
Varför är det farligare för en kvinna att göra slut än för en man, menar du? Båda kan bli ifrån sig och våldsamma/elaka om sanningen kommer som en chock - i synnerhet om den ena har fixat och grejat i kulisserna.
Fler kvinnor än män blir dödade vid separationer. Det är ett faktum att det är farligare för kvinnor än för män.
 
Varför är det farligare för en kvinna att göra slut än för en man, menar du? Båda kan bli ifrån sig och våldsamma/elaka om sanningen kommer som en chock - i synnerhet om den ena har fixat och grejat i kulisserna.
Du kan väl knappast ha missat att kvinnor slås ihjäl av män? Ganska många dessutom per år i Sverige. i de allra flesta fallen är det för att kvinnan vill lämna mannen. Det är också anledningen till att så många kvinnor stannar kvar hos den misshandlande mannen, de riskerar att bli ihjälslagna om de ens andas om att lämna relationen.
 
Och det är det ju fullt möjligt att ts kommer att göra. Det vet vi väl inget om.

Sen är det ju också så att det lite för ofta är riskabelt för en kvinna att göra slut med en man. Sist jag gjorde det blev jag både fysiskt och psykiskt misshandlad. Fysiskt genast, psykiskt under ett bra tag efteråt. Att då finstämt tänka att jag ger honom den tid han behöver, hade inte känts helt realistiskt. Hur skulle jag ha kunnat ga de resurserna då?

Detta var alltså inte en våldsam man i övrigt, men som många män blev han KRÄNKT och aggressiv när jag inte ville ha honom längre.
Verkligen hemskt det du varit med om, Petruska. Jag tänker att det nog är så mycket vanligare än vad vi tror. Till synes schyssta och normala män som slår och/eller psykiskt misshandlar kvinnan när hon vill gå. Fy fan.
 
Och det är det ju fullt möjligt att ts kommer att göra. Det vet vi väl inget om.

Sen är det ju också så att det lite för ofta är riskabelt för en kvinna att göra slut med en man. Sist jag gjorde det blev jag både fysiskt och psykiskt misshandlad. Fysiskt genast, psykiskt under ett bra tag efteråt. Att då finstämt tänka att jag ger honom den tid han behöver, hade inte känts helt realistiskt. Hur skulle jag ha kunnat ga de resurserna då?

Detta var alltså inte en våldsam man i övrigt, men som många män blev han KRÄNKT och aggressiv när jag inte ville ha honom längre.

Usch... :heart
 
Undrar hur kul det skulle vara för en partner att få reda på att den andra funderar på att vilja skilja sig.
"Du, jag funderar på om jag vill skilja mig. Har inte riktigt bestämt mig än, men så du vet".

Känns inte som en vidare rolig situation för den "ev lämnade" partnern.
 
Undrar hur kul det skulle vara för en partner att få reda på att den andra funderar på att vilja skilja sig.
"Du, jag funderar på om jag vill skilja mig. Har inte riktigt bestämt mig än, men så du vet".

Känns inte som en vidare rolig situation för den "ev lämnade" partnern.
Man går ju inte från den ena dagen till den andra och direkt talar om för sin partner att hoppsan, jag kom precis på att jag vill göra slut. Förhoppningsvis är det något som mognat fram och inte bara är en impuls utan något som man har just gått och grunnat på.
 
Undrar hur kul det skulle vara för en partner att få reda på att den andra funderar på att vilja skilja sig.
"Du, jag funderar på om jag vill skilja mig. Har inte riktigt bestämt mig än, men så du vet".

Känns inte som en vidare rolig situation för den "ev lämnade" partnern.

För situationen tro att allt är bra, frid och fröjd i förhållandet ena dagen, få reda på av sin partner dagen efter att jag vill skiljas och veta att den andra gått och tänkt på det länge är så mycket roligare menar du?

Det finns inget scenario som är roligt när man avslutar ett förhållande, men man bör ju prata med sin partner om man inte är nöjd i förhållanet. Tycker jag.

Vilket också i många andra fall är ett givet bukesvar från väldigt många. Att prata med sin partner.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 037
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 756
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp