Avelssnack/uppdatering

Någon som vet när resultaten på språngrulla blir offentliga?:) Lite nyfiken att se vilka mer som valde samma hingst.
 
Dragon Welt såld till Helgstrand. Vad tror ni det kommer betyda? Svårare att få tag på semin? Eller kommer han säljas vidare om ett tag?
 
Det är väl ett försäljningsstall, alla deras hästar säljs väl vidare? Jag gissar till en junior/YR med pengar.

Nja, på sätt och vis. Allt i deras stall är till salu, men inte till vilket pris som helst. Men så är det överallt, och DW är ingen unghingst de köpt för att "ta fram" och sälja dyrt utan de har säkert en kundgrupp redan som vill ha DW för hans hingstegenskaper. Hans blodsvärde gick ju upp några snäpp i år i.o.m hans fars bortgång.
 
Nja, på sätt och vis. Allt i deras stall är till salu, men inte till vilket pris som helst. Men så är det överallt, och DW är ingen unghingst de köpt för att "ta fram" och sälja dyrt utan de har säkert en kundgrupp redan som vill ha DW för hans hingstegenskaper. Hans blodsvärde gick ju upp några snäpp i år i.o.m hans fars bortgång.
Du tror de behåller honom själva som avelshingst? Har de gjort så förut, hela deras affärsidé är väl förädling och försäljning av hästar?
 
Du tror de behåller honom själva som avelshingst? Har de gjort så förut, hela deras affärsidé är väl förädling och försäljning av hästar?

De har ju massor av hingstar som de behållt och haft i avel? Sedan är nog allt till salu till rätt pris...
 
Men de är ju i avel under tiden så det är inte bara försäljning.
Du menar så - ja, absolut. Det kan säkert bli så att han är till avel under tiden han vidareutbildas, men Helgstrand lär bara bli en mellanlandning, helt säkert är tanken redan från början att sälja honom vidare inom relativt kort.
 
Fast är Dragon Welt verkligen en häst som man kan tjäna snabba pengar på? Han lär ju kostat en bra slant, tror inte Tullstorp sålde honom till nått reapris. Hade dom kunnat få ut mer pengar från nån annan så hade nog inte Helgestrand fått köpa honom, tror inte Tullstorp saknar kontakter med pengar som är villiga att betala för den hingsten. Och inte heller saknar dom möjlighet att själva förädla och utveckla hingsten vidare.
 
Fast är Dragon Welt verkligen en häst som man kan tjäna snabba pengar på? Han lär ju kostat en bra slant, tror inte Tullstorp sålde honom till nått reapris. Hade dom kunnat få ut mer pengar från nån annan så hade nog inte Helgestrand fått köpa honom, tror inte Tullstorp saknar kontakter med pengar som är villiga att betala för den hingsten. Och inte heller saknar dom möjlighet att själva förädla och utveckla hingsten vidare.

Precis, det här är inget snabbjobb utan han skall nog stanna ett tag och både betäcka och tävlas.
 
Precis, det här är inget snabbjobb utan han skall nog stanna ett tag och både betäcka och tävlas.
Jag gissar att han kanske ska vara där ett par år, Helgstrands brukar väl sälja senast när unghäståren är slut?

Snabba pengar vet jag inte om de brukar göra, men de behåller ju inga vuxna avelshingstar hela karriären heller. Utan de har hingstarna några år, vidareutbildar dem, och säljer dem vidare när de är färdiga(re) tävlingshästar.
 
Jag gissar att han kanske ska vara där ett par år, Helgstrands brukar väl sälja senast när unghäståren är slut?

Snabba pengar vet jag inte om de brukar göra, men de behåller ju inga vuxna avelshingstar hela karriären heller. Utan de har hingstarna några år, vidareutbildar dem, och säljer dem vidare när de är färdiga(re) tävlingshästar.

Tänk över de hingstar de sålt, har något av dem blivit superheta avelshingstar någon annan stans, om vi tänker bort Sezuan som såldes för hiskeliga pengar? Fürst William och For Emotion som ändå är rätt "heta" bommade hos DV, vilket ändå är deras största marknad så de såldes. Alla hingstar som de själva äger och som inte får nog med ston säljs, unghäst eller inte. Har DW mer värde som sporthäst än som avelshingst kommer han nog säljas när de får rätt bud, men det är ju ingen skillnad mot hur det varit hittills.

Giganter som Franklin, Galaxy och Revolution kommer garanterat vara kvar bortom unghäståren, så länge de får mycket ston och inga "superbud" läggs på dem.
 
Grejen med Helgstrand är ju också att han har alla dessa vansinnigt rika arvtagerskor i sin ficka. Både svenska och danska. Så jag tror att även om Tullstorp fick väldigt mycket pengar för DW så kan Helgstrand tjäna ytterligare miljoner när hästen är klar för GP.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp