Bukefalos 28 år!

Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Så rätt tänkt.
Och har man vistats i många stora tävlingsstallar ( med kända ryttare ) får man också ofta bilden av att de inte har häst för hästens skull, utan att hästen bara är ett redskap att nå framgångar.
Det tjusiga man ser på tävlingsbanan är ett minne blott då hästarna står i sina skitiga stall 23 timmar om dygnet.
OCH dessa hästar betingar ofta priser på 6- och 7 siffriga belopp.
 
Sv: Avliva frisk häst

Och när det händer hästen något, och alla sparpengarna är slut, hur ska du då finansiera veterinärvård? Eller en avlivning, för den delen?

Vet inte hur det är med dig men dom flesta människor får in pengar varje månad och förhoppningsvis så lägger man undan en slant till hästen också. Gör man inte det så får man det svårt att betala vet. om det händer något.

Som sagt, så är det vettigare att spara pengarna istället för att lägga allt på en dyr häst. Speciellt om man bara ska ha en skogsmulle.
 
Sv: Avliva frisk häst

Och när det händer hästen något, och alla sparpengarna är slut, hur ska du då finansiera veterinärvård? Eller en avlivning, för den delen?



Antagligen på samma sätt som de som har dyrare hästar.
Svårare än så är det väl inte.
Varför utgå ifrån att en billig häst har en ägare som inte har råd att ge sin häst allt den behöver, från godis till dyr vet.vård eller avlivning?
 
Sv: Avliva frisk häst

Man får inte glömma att travarna mycket väl kan bli tevliga ridhästar för hobbybruk.
MEN det är inte mpnga som har den faktiska kunskapen att skola om dem, samt att de är kapplöpningshästar och har temperament därefter, vilket inte alltid passar skogsmullen.
 
Sv: Avliva frisk häst

Man får inte glömma att travarna mycket väl kan bli tevliga ridhästar för hobbybruk.
MEN det är inte mpnga som har den faktiska kunskapen att skola om dem, samt att de är kapplöpningshästar och har temperament därefter, vilket inte alltid passar skogsmullen.

Där håller jag med ;)
 
Sv: Avliva frisk häst

Man får inte glömma att travarna mycket väl kan bli tevliga ridhästar för hobbybruk.
MEN det är inte mpnga som har den faktiska kunskapen att skola om dem, samt att de är kapplöpningshästar och har temperament därefter, vilket inte alltid passar skogsmullen.



Kloka ord :)
Men det är inte anledning nog att utgå ifrån att det är bättre att avliva unga friska travare, än att leta efter ett bra hem åt dem.
Eller att utgå ifrån att de blir vandringspokaler.
Eller att utgå ifrån att det bara är människor som är ute efter en billig häst som köper dem.
 
Sv: Avliva frisk häst

Antagligen på samma sätt som de som har dyrare hästar.
Svårare än så är det väl inte.
Varför utgå ifrån att en billig häst har en ägare som inte har råd att ge sin häst allt den behöver, från godis till dyr vet.vård eller avlivning?

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det utgår jag inte ifrån. Jag skiljer på om man väljer att köpa en billig häst, eller köper en billig häst för att man inte har råd med en dyrare.

Om man har en inkomst varje månad och har råd att lägga undan pengar, som worthless skriver, då har man också råd att köpa en häst, men väljer att köpa en billig.
 
Sv: Avliva frisk häst

Problemet är väl att det antagligen finns fler hästar än hem, som vill eller kan utbilda dem.
Jag skulle aldrig kunna ta en häst direkt från banan och utbilda den, om jag så hade fått den gratis, för jag har inte kunskapen.

Sen kan det säkert finnas individer som inte alls har förutsättningarna för att bli en "snäll" skogsmulle.

Men att avsätta pengar för att utbilda de som har förutsättningar, och höja priset och statusen, skulle inte vara fel.
 
Sv: Avliva frisk häst

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det utgår jag inte ifrån. Jag skiljer på om man väljer att köpa en billig häst, eller köper en billig häst för att man inte har råd med en dyrare.

Om man har en inkomst varje månad och har råd att lägga undan pengar, som worthless skriver, då har man också råd att köpa en häst, men väljer att köpa en billig.


Även om man inte har råd att köpa en dyrare häst, kan man med en bra försäkring och framförhållning ( att prioritera hästen ) ha råd att ge den allt den behöver.
När hästen väl finns där får man dra ner på annat, och det är ju inte ovanligt att vi alla får göra så. Oberoende av hästens inköpspris.
 
Sv: Avliva frisk häst

Aha, ja hög ålder gör ju tyvärr skillnad.
Nej jag vet, jag var själv 24 när jag köpte mitt varmblod.
 
Sv: Avliva frisk häst

VEM hästen hamnar hos är ju säljarens ansvar. Det är kanske DEM man ska göra påhopp på istället för köparen?

Exakt. Fler borde avliva sina svårsålda hästar istället för att slumpa bort dem när i ren desperation när de börjar få bråttom och hästen legat ute på annons i ett halvår/ett år redan utan att någon visat intresse.
 
Sv: Avliva frisk häst

Exakt. Fler borde avliva sina svårsålda hästar istället för att slumpa bort dem när i ren desperation när de börjar få bråttom och hästen legat ute på annons i ett halvår/ett år redan utan att någon visat intresse.


Det ser jag som en bedömningssak.
Alltför många "dyra" hästar säljes till första bästa för att de är lättsålda.
Ligger hästen ute så länge så visar det bara på att ägaren verkligen vill att den ska få leva vidare. Inte att han/hon har bråttom att bli av med den.
Den kostar ju att hålla under tiden.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det ser jag som en bedömningssak.
Alltför många "dyra" hästar säljes till första bästa för att de är lättsålda.

Precis, och många säljer dyrare hästar till första bästa som är villiga att betala priset, sett många som sålt utan att riktigt veta vad köparen har för tankar om hästens framtid utan dom vill ha priset dom har satt och vet att det är svårt att hitta någon som vill köpa en häst övht.

Har en kompis som nu haft ute sitt unga halvblod på annons i snart 2 år utan att fått den såld. Visst hade hon kunnat sälja till första bästa men har hellre kvar hästen tills en köpare som passar hästen dyker upp.

Tycker just det problemet finns inom dom flesta raser oavsett pris bara det att det är mer acceptabelt att ta bort vissa raser än andra.
 
Sv: Avliva frisk häst

Man får inte glömma att travarna mycket väl kan bli tevliga ridhästar för hobbybruk.
MEN det är inte mpnga som har den faktiska kunskapen att skola om dem, samt att de är kapplöpningshästar och har temperament därefter, vilket inte alltid passar skogsmullen.

Absolut är det så, men dom flesta travhästar är ju faktiskt ridna lite smått också, jag red många travhästar när jag jobbade med dom. Visst dom kunde ingen dressyr direkt och många var stela som pinnar men dom kunde start och stopp och höger och vänster och var väldigt lyhörda för hjälperna. Så en bra grund finns ofta.

Och kommer dom direkt från banan så är dom antagligen också uppe i varv när dom kommer till ett "vanligt" hem och därför kan bli jobbiga i början pga det innan dom vant sig vid den nya livvstilen. Sen så säljs ju ofta travhästar pga att dom inte har det här tävlingshuvet som dom behöver för att klara av att tävla, alla har verkligen inte temperamentet som kapplöpningshästar ska ha.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det ser jag som en bedömningssak.
Alltför många "dyra" hästar säljes till första bästa för att de är lättsålda.
Ligger hästen ute så länge så visar det bara på att ägaren verkligen vill att den ska få leva vidare. Inte att han/hon har bråttom att bli av med den.
Den kostar ju att hålla under tiden.

Jag tror du missförstod mig helt...

Självklart är det en bedömningsfråga?
Ligger hästen ute så länge är risken stor att ägaren till slut blir desperat och väljer att sälja billigt/till första bästa istället för att ta det jobbiga (i mina ögon ansvarsfulla beslutet) att avliva. Att hästen ska få "leva vidare" är inte det viktigaste om det livet inte ges alla förutsättningar att bli ett bra sådant.

(Sen finns det kanske de som har råd att hålla en travare i flera år medan den är till försäljning och de som säljer snabbt, förstås.)

Nu har jag framfört min åsikt och börjar upprepa mig märker jag så jag lämnar tråden. :)
 
Sv: Avliva frisk häst

Sen för övrigt så är det ju otroligt många med halvbloden eller andra raser som har enorma problem med uteritter osv. Trots att hästarna ändå är skolade innan dom kom till dom nya ägarna. Trots att hästarna kostade mycket mera än travhästarna. Jag har träffat på i stallen jag stått på så väldigt många halvblod som inte gått att göra någonting med för att dom är för "svåra" osv.

Det gäller inom alla raser att hitta en individ som passar det man vill göra, en dyrare skolad häst är inte automatiskt lättare att ha att göra med än en travhäst. Jag tror att om den som ska sälja en travhäst från banan förbereder hästen för ett "normalt" liv innan den säljs så hade övergången mellan tävlingshäst och hobbyhäst vart lättare för alla.
 
Sv: Avliva frisk häst

ATG har dragit sig ur sammarbetet med Ridsportallsvenskan. Bara som en parantes i debatten.Länk till artikeln i Tidningen Ridsport.

I övrigt håller jag med Naffa, Lovis etc angående avlivning.
Jag äger själv både travhäst och ridhäst och är aktiv i båda disiplinerna.
Jag har nyligen med stor sorg låtit min ena fantastiska lilla travhästmärr trava vidare enbart för hennes bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva frisk häst

Ledsen om jag missförstod dig.

En sak vi i alla fall kan vara överens om och det är att alla hästar oberoende av ras, pris eller bakgrund är värda att köparen kollas upp ordentligt.
Att ingen häst säljs "till första bästa" för att bli av med den.

Har också uttryckt min åsikt, och lämnar med tråden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 675
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 383
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 955
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 082
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • (Dam) Fotboll
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp