Avliva frisk häst

proxygirl555

Trådstartare
Jag e så grymt arg just nu. Hjälper till med 3 hästar i stallet, o nu har ägarn till dessa bestämt att de ska bort. O nu ska han avliva en utav dom. Jag sa att jag kunde försöka hitta ett nytt hem åt den ena, men utav en ren principsak så ska hon lämna detta livet. Hon är helt frisk, bara det att hon trivs inte med det hon är ämnad till (travet)

Hur sjutton ska man gå tillväga nu. Mitt hjärta blöder just nu för denne hästen. Hon är en sådan snäll o gosig häst. Den som skulle ha fått henne borde bli så glad över henne.

Jag får ju inse att jag inte kan göra ngt, men ändå. Det känns ju så otroligt korkat o själviskt att göra så här.
 
Sv: Avliva frisk häst

Hej!
Fy vad hemskt.... en sak jag kommer på är att det går att köpa lös henne för slaktpengarna. Förstår inte mig på sånt som att dom måste bort för dom itne passar till en sak, finns massor av folk som vill ha dom hästarna faktiskt. Jag är en av dom. Har idag en travare som gått i travet men som är pensionerad.

Hoppas det löser sig

Mvh
 
Sv: Avliva frisk häst

Det finns väldigt många gulliga, keliga travare som skänkts bort och dessa har sedan blivit rena monster under tiden som vandringspokaler...

Om en häst inte är värd några pengar (som garanti för gott hem), och man själv inte har möjlighet att ha kvar den, så är det många gånger bättre för hästen att få vandra vidare. Tyvärr.


Men jag förstår din frustration, men ta en titt på olika annonssidor så ser du hur många travare som skänks bort eller säljs för en symbolisk summa...
Dom har säkert varit någons favorithäst och framtidshopp en gång i tiden dom också!
 
Sv: Avliva frisk häst

I mina ögon så ser jag en ägare som är väldigt mån om hästen.

Ägaren vill abolut inte att hästen ska hamna någonstans den inte mår bra/blir en vandringpokal, vilket är en stor risk för just pensionerade travare.

Hästen mår bra och är lycklig fram till den dag då den avlivas, jag tror inte att hästen har ont av det överhuvudtaget. Det är vi människor som lever vidare med sorgen som mår dåligt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Håller med om att det är tråkigt, behandla hästar som slit och slängdjur. Men det är ju så det är tyvärr, hästarna kämpar på allt vad dom kan och gör sitt bästa för att göra vad vi vill men passar det inte så bort med dom utan vidare.

Det bästa är att bara glömma bort det, man kan inte ta hand om alla och folk gör vad dom vill oavsett.
 
Sv: Avliva frisk häst

Om inte ägaren vill sälja så är det nog som de är , men själv är jag optimistisk och har tagit hand om 2 st som skulle slaktas nu är det inte fd travare dirrekt en travar nordis som ej gått på trav och en ardenner som( tyvärr sprungit vidare), men som fick ha de bra och bli ompysslad och älskad på ålderns höst, så länge inte en häst har ont eller är aggresiv /farlig så tror jag dom har en uppgift att fylla oavsett ras!:)
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag tycker det är klokt och osjälviskt av ägaren att ta bort hästen. Hellre det än att sälja till någon som inte har råd med häst (det brukar tyvärr vara så när man köper en så billig häst) eller sälja till Malta...

Är den dessutom frisk och omedicinerad kan den ju gå till livsmedel och då har den ju fyllt två uppgifter i livet sas. Låter kanske grymt men varför ska vi inte ta hand om köttet själva istället för att tillåta hemska slakttransporter eller importera kött från länder som har långt sämre djurhållning än Sverige?
 
Sv: Avliva frisk häst

Håller med dig till viss del,vi har tex nöt och får som vi föder upp och slaktar kan inte bli bättre än så, men jag skulle ALDRIG skicka någon av mina hästar till slakteri för att häst skaffar jag inte som köttdjur/inkomst utan hästen blir som en familjemedlem och ska få dö här hemma och ingen ska få äta upp dom på mackan! Jag kan jämföra det med en hund skulle inte slakta den heller det är också en familjemedlem! (smakar säkert inte så gott med hundburgare men principen!);) Obs vi skaffa inte "billiga hästar för att vi inte har råd med dyra vi har köpt "dyra" hästar också vi har 5st som vi har råd med, sen fins det ju dom som har råd och köper dyra hästar men som inte behandlar djuren rättvist för det, det sitter inte bara i pengarna hur man tar hand om en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva frisk häst

Det är klart att man inte skaffar hästen som "köttdjur", men när den väl är död är ju själva essensen av det som var dess personlighet borta och kvar är ju faktiskt bara ett stycke kött.
Om köttet då är av livsmedelskvalitet, så kan man ju lika gärna ta det tillvara .
Vi lever i ett överflöd och har därmed råd att vara sentimentala, jag tycker dock att det är slöseri med resurser.

TS
En död häst lider inte, och det är strongt av ägaren att ta det beslutet. Det finns drösvis med avdankade travare och risken är stor att hästen annars slutar som vandringspokal eller på en transport söderut.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja där delar vi inte samma åsikt, jag talar om kännslan av att mitt djur inte ska bli föda och det står jag för. Sen finns det ju hästar som skadat sig eller slitit ut kropparna som faktiskt, går till livsmedel och det är ett flertal. Men rent generellt så tycker jag att det finns en annan funktion för nu talar vi om friska krya, hästar.att fylla. Och jo det finns häststuterier som föder upp hästar som slaktdjur.
 
Sv: Avliva frisk häst

kl

Jag börjar förstå vad ni menar. Men det känns ändåså hemskt. Ägarn vill bara avliva henne för att hon inte dugit i hans träning. Han har andra hästar som vi sett till att de får ett bra hem. O där ska de stanna tills den dagen då de ska lämna livet. Annars ska de tillbaka till oss, o då avslutar vi det. Jag tycker iaf att man kan ge henne en chans. Hon behöver inte vara utdömd för en sådan här sak, att hon har vart dålig i träning.

Tycker iaf att man kunde gjort en satsning på att finna henne ett hem. Jag har gett bort 2 hästar till kanonbra hem. Man kunde iaf gett henne en chans. Men jag e chanslös. Jag inser ju det. Jag får väl släppa henne helt nu o försöka glömma henne ist :crazy:
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja där delar vi inte samma åsikt, jag talar om kännslan av att mitt djur inte ska bli föda och det står jag för. Sen finns det ju hästar som skadat sig eller slitit ut kropparna som faktiskt, går till livsmedel och det är ett flertal. Men rent generellt så tycker jag att det finns en annan funktion för nu talar vi om friska krya, hästar.att fylla. Och jo det finns häststuterier som föder upp hästar som slaktdjur.

Föder upp hästar som slaktdjur? Var? Kan inte vara så lönsamt tänker jag...
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja i sverige finns det nog inga stuterier som föder upp just för slakt men i andra länder, det finns dock människor som köper upp enbart till slakt och ser hästar som endaryt slaktdjur, hämtar djuren så folk blir av med dom. Häst köttet får man inget för i sverige det är slakterierna som tjänar stora penngar på häst kött.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja i sverige finns det nog inga stuterier som föder upp just för slakt men i andra länder, det finns dock människor som köper upp enbart till slakt och ser hästar som endaryt slaktdjur, hämtar djuren så folk blir av med dom. Häst köttet får man inget för i sverige det är slakterierna som tjänar stora penngar på häst kött.

Och varför skulle det vara värre än att föda upp kor/grisar/kycklingar/lamm/fisk enbart till slakt?
 
Sv: Avliva frisk häst

Och varför skulle det vara värre än att föda upp kor/grisar/kycklingar/lamm/fisk enbart till slakt?

Men det har jag ju svart på, JAG skaffar mig INTE hästar för att slakta/äta upp men det gör jag med tex nöt, hästar skaffar jag för att få en livskamrat och en familjemedlem och då får man ändra kännslor också, precis som med en hund det beror ju på vilket syfte man skaffar djuret. Men det är så jag känner! Och det har jag skrivit också så får du tycka nått annat!
 
Sv: Avliva frisk häst

Och varför skulle det vara värre än att föda upp kor/grisar/kycklingar/lamm/fisk enbart till slakt?

Jag tycker det är betydligt värre med hästar pga att vi utnyttjar dom till max för enbart egen vinning och duger inte hästen så är den inget värt.

Dom andra djuren kräver inte vi något av, dom lever förhoppningsvis då ett stressfritt liv utan press. Hästar speciellt travare utsätter man för en väldig massa och dom gör allt och kämpar för att vi ska bli nöjda men duger det inte till oss så är inte hästen nåt värt och blir avlivad. Som om den inte är värd ett öre för att den inte kan prestera som vi vill.

Det är stor skillnad tycker jag på hästar och andra boskapsdjur som lever ett stressfritt liv utan krav från oss och utan att vi utnyttjar dom till max för att upptäcka att dom inte levde upp till förväntningarna. Det är liksom moralen där det är fel på, att man anser att man har rätt att utnyttja ett djur till max för att sen kasta bort det för att det inte dög. Det är fel anser jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Fast de hästar som föds upp som köttdjur rids väl inte vad jag vet? Tänker på Island och Italien nu, där de äter mycket hästkött. Där finns hästuppfödning enbart för köttproduktion på vissa ställen, och dessa hästar finns till för att ätas upp - de rids inte, eller tränas på annat sätt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är inte dom jag pratar om, jag tänker mer på alla dessa travhästar som inte duger. Att föda upp hästar som lever i flock på stora ytor och mår bra utan inblandning från oss, visst. Vill man föda upp hästar på det sättet för att ta bort dom sen så okej. Inget fel med det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Men det har jag ju svart på, JAG skaffar mig INTE hästar för att slakta/äta upp men det gör jag med tex nöt, hästar skaffar jag för att få en livskamrat och en familjemedlem och då får man ändra kännslor också, precis som med en hund det beror ju på vilket syfte man skaffar djuret. Men det är så jag känner! Och det har jag skrivit också så får du tycka nått annat!


Jag pratade inte om din häst, jag pratade om hästar, arten häst.

Personligen skulle jag se det som mer rätt att äta hästkött än tex nöt, främst för att hästen har i 99% av fallen mått betydligt bättre än de flesta andra arter vi äter. De flesta hästar får i regel gå ut varje dag, många av dem väldigt många timmar. De sköts ofta extremt noga, de flesta får utlopp för sina naturliga beteenden osv.

Dessa saker är det väldigt sällan andra arter får göra.

worthless: Fast hästen lider ju inte av att avlivas. Däremot så lider den av att hamna hos en oerfaren ryttare, många travare säljs ju till 12 åringar som har fått tillåtelse av sina föräldrar att köpa häst, som tror att en billig häst är en bra häst. Ofta går dessa hästar på felaktiga foderstater, sadlar som inte passar, ryttare som inte kan rida dem korrekt och som kanske inte ens märker när hästen blir halt.

Är det verkligen bättre för hästen?
Marknaden är otroligt långsam just nu, det är svårt att sälja BRA hästar till bra människor.

Det går att hitta bra människor, ja! Men ska man lägga 1-2 års tid på att göra det verkligen? Det är inte realistiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 826
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 987
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
2 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp