Bukefalos 28 år!

Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Det finns väl egentligen bara två vägar att gå.
Öka efterfrågan, eller minska tillgången.
Alternativ 1 är svårast att uppnå, men jag tycker det finns många trevliga ambassadörer för travarna (blandannat min egen! :love:) och deras status tycks sakta men säkert öka. Dock måste tillgången minskas till den dag det finns bra köpare till alla fd travare. Om man ens når den dagen.

Det är ju det som det handlar om i tråden, att det finns alldeles för mycket travhästar, att folk avlar för mycket på hästar ingen vill ha.

Men sålänge människor håller på och avlar på såhär så kommer det finnas för många travhästar som folk avlivar just för att dom bara antar att folk inte vill ha sånna. Och det är de som är fel i det hela.

Men får ju ändå förtydliga att läget är som det är nu, och istället för att folk ger bort hästen till vem som helst så är det tyvärr bättre med avlivning. Hästar är ju alltid dom som hamnar i kläm, dom kan inte rå för att människor avlar utan tanke.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Om köpare inte finns - vad ska man då göra?
Behålla hästen för all framtid är för de allra flesta inte ett alternativ.

Det är det som jag anser man måste ha i tanken när man först köper hästen, vad händer liksom om man inte kommer kunna ha kvar hästen. Att köpa en häst med tanken att nä, det är bara att ta bort den när jag inte vill ha kvar den, det är fel. Vill man inte riskera att få kämpa med försäljningen så kanske man inte bör köpa häst heller.

Skaffar man en häst tar man även ansvar för ett liv, dom är inga slit och slängvarelser som man bara kan ta sig rätten att ta bort när man inte orkar längre och vill sälja.

Jag pratar främst om travarna för dom ser inte folk något värde i, dom är uppenbart inte värda ett långt liv för många. Som min kompis som har ett ungt lovande halvblod med bra stam som vart till salu i snart 2 år, inte en männska har ens nämnt alternativet avlivning, det är försäljningsstall eller behålla tills köparen dyker upp som är alternativen där. På något sätt är halvbloden mera värda än dom stackars travarna som ofta inte ens får en chans för att folk antar att ingen vill ta sig an dom.

Det är det som jag skrivit om iallafall.
 
Sv: Avliva frisk häst

Då kan jag ha missförstått dig. Eller så... Fattar jag inte helt enkelt.
För det är ju ändå vad de du svarar "mot" också tycker?


Den här tråden går mig över huvudet.
Folk tycker ungefär precis samma saker, men käbblar ändå.


Ok då tar vi det en gång till, en häst presterar inte nog inom ett område eller har presterat klart och är frisk"hel" och inte gammal som gatan, ägaren vill av principsak slakta den UTAN att prova hitta ett nytt hem . Rätt eller fel? FEL enligt MIG.

En "trasig", jätte gammal eller en häst som inte är ok i psyket eller av andra skäl som gör att hästen lider/kommer att lida= OK med avlivning.

Någon som inte kan ha kvar sin häst av någon orsak och som provat hittat nytt bra hem men inte lyckas. Avlivning=Ok.

Det är så jag ser det och skrivit i flera inlägg, jag är inte någon som är emot avlivning/slakt bara för att en häst dör och tycker att ALLA hästar ska leva hur det än ser ut och hur dom än har det/ mår.

Det är dom ggr som det faktiskt finns en annan framtid för en häst som ändå ska slaktas det är enligt mig, fel
och om du inte förstår så kan jag tyvärr inte beskriva på något annat sätt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Hade jag haft en halvblod till salu i två år och inte blivit av med den hade jag nog skickat den med..
 
Sv: Avliva frisk häst

Skaffar man en häst tar man även ansvar för ett liv, dom är inga slit och slängvarelser som man bara kan ta sig rätten att ta bort när man inte orkar längre och vill sälja.

Den åsikten (att "slit och släng" skulle vara ok) har jag inte upplevt det som att någon här har uttryckt.
Jag undrar hur länge man måste försöka innan det är ok att ta bort den enligt dig?

Om jag inte får sålt min innan nästa vinter kommer jag ta bort honom.
Är det "slit och släng" enligt dig?

Ingen som köper häst kan garantera att man kan behålla hästen hela dess liv. Givetvis ska man se över ekonomi och livssituation innan man skaffar en, men detta är ju inget statiskt.
Faktum är att jag skulle kunna fortsätta leva riktigt fattigt och inte kunna flytta och plugga det jag vill, och därmed kunna behålla min varmblodstravare, men jag prioriterar mig själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Ta det lugnt. ;)
Att det är din åsikt har jag förstått!

Och i det stora hela håller jag med dig. Jag slaktar (med mina nuvarande erfarenheter) heller inte en häst utan att ha provat att sälja den.

Men jag har förståelse för, och dömer inte alls den travtränare/uppfödare som flera gånger försökt sälja hästar som inte funkar i travet och misslyckats eller sett hästen hamna i fel händer, om denna väljer att ta bort hästen istället för att försöka sälja hästen.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ta det lugnt. ;)
Att det är din åsikt har jag förstått!

Och i det stora hela håller jag med dig. Jag slaktar (med mina nuvarande erfarenheter) heller inte en häst utan att ha provat att sälja den.

Men jag har förståelse för, och dömer inte alls den travtränare/uppfödare som flera gånger försökt sälja hästar som inte funkar i travet och misslyckats eller sett hästen hamna i fel händer, om denna väljer att ta bort hästen istället för att försöka sälja hästen.


Ja det har jag också skrivit i tidigare inlägg att om man har flera i tex ett stort travstall/uppfödning så har man inte möjlighet att hitta nya hem åt alla och väljer att avliva ist. Eller om man har sålt till "fel" personer tidigare och har dåliga erfarenheter så visst förstår jag tänket.

Men det jag svarade på i TS tråd är ett typiskt fall där jag inte tycker slakt är rätt, och det verkar ju vara en häst som skulle funka som ridhäst till någon i alla fall om det är som hon säger och det utgår jag i från.

Jag behöver inte gå längre än ut i stallet på morgonen och mötas av en morgon gnägg för att känna att det finns en upgift att fylla även för en som inte dög till travet, även om det kan vara jätte jobbigt och mycket motgångar på vägen så tycker jag det är värt de. Det handlar mycket om hur mycket tid man vill lägga ner.:)
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag tycker du ska ta och läsa min tråd under "Hästhantering" och sedan gärna uttala dig om de här hästarna som "räddas". Tråden handlar om slakthästar.
 
Sv: Avliva frisk häst

KL

När jag läser den här tråden så är det tydligt att vi människor har olika syn på vad att ta ansvar för sin häst innebär. För vissa är det att sträva efter att till varje pris försöka hitta ett nytt hem till hästen, där den förhoppningsvis får det bra. Det går ju aldrig att garantera hur noga man än är.

För mig kan att ta ansvar för sin häst också vara att se till att den garanterat slipper råka ut för ett dåligt hem. Jag har ett 15 år gammalt friesersto som är vacker som en dag, har superstam, inkörd och inriden och fullt fysiskt frisk. Jag har försäkrat mig om att min familj och alla runt mig vet om att OM jag skulle råka ut för något och dö idag så ska hon inte säljas utan avlivas. Därför att hon har haft det otroligt svårt tidigare i livet och är skör som ett löv när det gäller nerverna. Hon verkar vara så mysig och go på ytan men att bara försöka flytta henne till ett nytt bete får henne att stressa upp sig så att hon springer rakt igenom staketet.

Så det där med att ta ansvar för sin häst är inte alltid att hålla liv i den, utan istället att GARANTERA ett gott liv. Och kan jag inte det - då blir det slakt!

Nu måste jag nog ut och pussa på hästen i fråga för jag blev lite gråtmild... ;)
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag tycker du ska ta och läsa min tråd under "Hästhantering" och sedan gärna uttala dig om de här hästarna som "räddas". Tråden handlar om slakthästar.

Varför då? Jag får väll ha min åsikt och uttala den fast jag inte läst5 din tråd? Jag har egna erfarenheter av "slakthästar".
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är det som jag anser man måste ha i tanken när man först köper hästen, vad händer liksom om man inte kommer kunna ha kvar hästen. Att köpa en häst med tanken att nä, det är bara att ta bort den när jag inte vill ha kvar den, det är fel. Vill man inte riskera att få kämpa med försäljningen så kanske man inte bör köpa häst heller.

Eller så väljer man att köpa en häst med bättre "andrahandsvärde" just för att slippa riskera avliva en älskad häst pga att ingen annan vill ha den.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det låter inte så, du låter som en "djurräddare" som ska "rädda" hästar oavsett vilket öde de i själva verket får. :grin:
 
Sv: Avliva frisk häst

Det låter inte så, du låter som en "djurräddare" som ska "rädda" hästar oavsett vilket öde de i själva verket får. :grin:

Ja men så är inte fallet och om du läst hela tråden så borde du se vad jag skrivit, och jag förespråkar inte att nån häst eller nått djur ska komma till någon som inte behandlar dom väl.
Jag har skrivit att i vissa fall är det bättre med avlivning om djuret lider eller kommer att lida jag ser dock inte syftet med "meningslöst" dödande när djuren i stället för att bli korv kunnat fått komma till någon och få ett bra liv många år!

För övrigt så har jag själv en sk "slakthäst" hemma som vi får jobba med otroligt mycket och det är inte så lätt alla ggr, men helt klart värt de!
Jag har även tagit hand om bla vanvårdade tackor och små flask lamm som dom större fårfarmarna inte vill ta hand om har även tre kattor som skulle skjutits när dom var kattungar om ingen tagit hand om dem.

Min sk vilja att hjälpa djur och gen dom ett bra liv eller andra chans har jag haft sen jag var liten. Och jag tror att det finns fler än mig.

Sen är det ett jäkla annsvar och är man inte beredd att ta det så ska man inte ta på sig ett djur heller.

Så visst hellre avliva än att sälja ett djur till någon som inte tar hand om dom. Men det finns faktiskt dom som gör det oavsett om dom betalat lite eller mycket eller inget alls!
 
Sv: Avliva frisk häst

Problemet är väl att det är svårt att sålla ut de seriösa från de som spontanköper en billig häst kanske.
Jag kan ju åka till nån och låta väldigt seriös och sen ta hem hästen till min 12-åring som gått på ridskola i 1 år, och nu absolut ska ha egen häst.
Sen var inte hästen så lugn och " snäll" som de på ridskolan , och då är det inte så kul plötsligt.
Vad gör vi då med hästen? Jo, säljer den vidare för 4-5000 och så hamnar den kanske i samma läge igen.
eller
Så är jag seriös och ska lägga tid på den, och får till slut en häst som funkar utmärkt till det jag ska ha den till.
Svårt för säljaren att veta vem av dem jag är.
 
Sv: Avliva frisk häst

Problemet är väl att det är svårt att sålla ut de seriösa från de som spontanköper en billig häst kanske.
Jag kan ju åka till nån och låta väldigt seriös och sen ta hem hästen till min 12-åring som gått på ridskola i 1 år, och nu absolut ska ha egen häst.
Sen var inte hästen så lugn och " snäll" som de på ridskolan , och då är det inte så kul plötsligt.
Vad gör vi då med hästen? Jo, säljer den vidare för 4-5000 och så hamnar den kanske i samma läge igen.
eller
Så är jag seriös och ska lägga tid på den, och får till slut en häst som funkar utmärkt till det jag ska ha den till.
Svårt för säljaren att veta vem av dem jag är.


Ja det är svårt att sålla ut de seriösa ur mängden, jag har själv en c ponny som är till försäljning, en t-märkt äldre herre det har ringt flera st som jag sållat bort direkt och några som jag blev att tveka på efter jag pratat några gånger med, nu har jag fått tag på en familj som verkar jätte mysiga och har andra hästar som dom både rider och kör in och en av deras var en ohanterad ardenner på 4 år som dom jobbat med och fått trevlig och inriden , vi har valt att låta dom ha honom på prov först och se att allt funkar därefter köper eller dom honom eller så kommer han tillbaka, och skulle dom sälja så har vi förköps rätt så att vi kan styra vart han hammar. Men det är jätte svårt och inte alla har möjligheten att göra så att ta tillbaka om det inte funkar och då är det knivigare, man får ju också vara noga att skriva i kontraktet vad man verkligen vill ha med.
 
Sv: Avliva frisk häst

Eller så väljer man att köpa en häst med bättre "andrahandsvärde" just för att slippa riskera avliva en älskad häst pga att ingen annan vill ha den.

Och vad gör man när detta andrahandsvärde är bra men man inte får sålt hästen ändå? Det är minst lika svårt att sälja dyra hästar som billiga. Ofta handlar det inte ens om priset när det gäller det där, det är alltid svårt att sälja hästar om man inte har väldigt tur.

Allting handlar faktiskt inte om priset, det handlar om att ha tur och hitta ett bra hem och det är svårt oavsett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Den åsikten (att "slit och släng" skulle vara ok) har jag inte upplevt det som att någon här har uttryckt.
Jag undrar hur länge man måste försöka innan det är ok att ta bort den enligt dig?

Om jag inte får sålt min innan nästa vinter kommer jag ta bort honom.
Är det "slit och släng" enligt dig?

Jag har skrivit detta så otroligt många gånger nu. Jag tycker att många, för många anser att travhästar är inte värda att försöka sälja, dom är inte värda en chans pga att dom är billiga. För att dom är travhästar. Det är lika bra att ta bort dom direkt istället för att sälja dom anser många. Det är det jag tycker är fel fortfarande.

Stressa och pressa unga travhästar för att sen upptäcka att nej, det blir ingen travhäst av den så bort med den och avla fram nya som antagligen inte kommer komma någon vart.

Jag har aldrig skrivit att det aldrig är rätt att ta bort en häst, jag har skrivit flera gånger att det visst är okej att ta bort hästen om man gjort seriösa försök en längre tid att faktiskt hitta ett bra hem men inte hittat något.

Men man måste ha i åtanke att köper man en häst så tar man också ansvar för ett liv, man får inte köpa en häst med tanken att funkar det inte så avlivar jag den. Man måste förstå att det kan hända att man blir kvar med hästen ett år eller två extra än man planerat det.

Dom väldigt få hästar som faktiskt inte klarar av en flytt psykiskt, eller skadade hästar osv, visst dom förstår jag fullt ut att man inte vill sälja vidare även om dom är yngre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Sparpengar tar bara slut ifall man anvænder dom..
Kan man hålla i pengar fungerar det utmærkt att ha hæst æven om man inte ær stenrik.

Och i just det här exemplet så var sparpengarna redan slut, eftersom de användes till hästinköpet....
 
Sv: Avliva frisk häst

Och vad gör man när detta andrahandsvärde är bra men man inte får sålt hästen ändå? Det är minst lika svårt att sälja dyra hästar som billiga. Ofta handlar det inte ens om priset när det gäller det där, det är alltid svårt att sälja hästar om man inte har väldigt tur.

Allting handlar faktiskt inte om priset, det handlar om att ha tur och hitta ett bra hem och det är svårt oavsett.

Då får man ta hand om det då, men man har iaf minskat risken. Nej, jag har inte påstått att allt handlar om priset så det vet jag inte vart du tog ifrån? När jag säger "andrahandsvärde" så syftar inte jag på prislappen... Därav "kaninöronen". Jag menar att det finns hästar som är mer lättsålda än f.d. travare.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag har skrivit detta så otroligt många gånger nu. Jag tycker att många, för många anser att travhästar är inte värda att försöka sälja, dom är inte värda en chans pga att dom är billiga. För att dom är travhästar. Det är lika bra att ta bort dom direkt istället för att sälja dom anser många. Det är det jag tycker är fel fortfarande.

Om du hade samma erfarenhet under en trettioårsperiod, i travbranchen då det gäller fölmärrar och tävlingshästar så skulle du nog ändra inställning.

Det är väldigt enkelt att ha en massa åsikter och vad som är rätt och fel så länge man inte drabbas varken ekonomiskt (uppstallning fölmärr kostar 30000 år i grundavgifter minst. Tävlingshäst många gånger dyrare) eller känslomässigt då travaren kommer i retur i bedrövligt skick (alternativt hör man att den far illa)


Det kan tyckas fel att ta bort friska travhästar men hellre det än att chansa och senare få ta bort en misskött krake.

När du varit med om detta ett antal gånger och mår dåligt varje gång det går åt skogen så kommer du att ändra åsikt.

Men så länge man inte ens kan föreställa sig hur illa det kan bli så kan man tycka att "vi" som slaktar fullt friska travhästar är inte riktigt kloka.


AM
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 303
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 918
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 055
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp