Bukefalos 28 år!

Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

kl

Men är detta lagligt i USA? är det tillåtet att slå sin häst i huvudet på det sättet och att göra så där med hovarna och benen??
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Vad är det ni gör på coca-colas facebook sida? hur kan jag hjälpa till?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Nej, abuse ar inte lagligt. Jag valde att inte titta pa film snutten, men har svart att forsta comentarerna om att sla hasten in huvudet. Det ar inte vanligt, (ar det en HSUS film? de har en tendens att gjora sina egna som ar varre an verkligheten) det racker sa val som det ar med misshandel av hastarnas hovar.

Problemet har inte varit om det ar lagligt eller inte, det ar inte lagligt. Problemet har varit att industrin runt Tennessee Walking hastarna's "big lick" har hallit varandra bakom ryggen och gjort allt for att inte satta dit de som anvander "soring". Det har funnits "controllanter" fran myndigheterna som har kommit till tavlingar, men en del tavlings ledare har gjort allt for att skydda vissa tranare.

"Varldsmasterskapen" innom Tennessee Walking horses kommer i manads skiftet i Tennessee och for forsta gangen har man (finally!) gjort nagot for att stoppa soring. Forst sa kommer man att ha 'expedited' resultat av kemiska tester av hastarna for att se om nagra av de kemikalier som brukar anvandas pa hovarna har anvands ... sedan kommer alla resultat att bli offentliga sa vem som helst kan se vem som har misshandlat sin hast. Vilket, som sagt, inte ar lagligt och det blir da lattare att aven pa laglig vag komma at dem. Plus att de forlorar sina priser och titlar och blir avstangda fran att tavla etc, etc, etc ...

http://www.sfgate.com/sports/article/Tenn-show-changes-testing-to-detect-horse-abuse-3801934.php

Jag ville bara lagga till att det har ar inte nagot nytt ... det har varit ett svart marke pa hast industin har i USA lange nu, och alla har vetat om det. Manga har jobbat pa att stoppa det under lang tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Det ar ju fragan. Allt jag kan saga med bestamdhet ar att det kommer att bli battre ... for samre kan det inte bli. Desto mer det diskuteras och destomer det man gjor for att forsoka komma tillratta med det desto storre chance att det faktiskt blir battre.
Det ar ganska stora vinstpengar ... forutom avels kontrakt till top hastarna ... detta ar tavlingen ingen med en TWH vill avsta fran. Maste de skarpa sig har finns det ingen orsak till soring pa andra mindre tavlingar. Detta ar TWH's OS.:p
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag har läst tråden lite slarvigt... Enligt mig är det nästan viktigaste med att detta sprids att vi alla får oss en tankeställare om vart vi själva vill dra gränsen. Hur ska vi själva hantera utvecklingen i de dicipliner vi rider i?


Hästar som går djupt under hand, med tvivelaktig utrustning och under höga förväntningar om prestation är inte ovanligt här i Sverige/Norden/Europa heller.
Det är enkelt att se på dem som gör "fel" men också lätt att vänja sig vid det som finns framför våra ögon, i våra stall och bland våra tränare.
Det är vi som måste stå på djurenssida och att ta avstånd från dessa brutala metoder betyder ju inte att det som förekommer runt oss är ok. Vi får helt enkelt se till att inte hamna där själva ( hur långt är det steget egentligen? Grisfösare, el i skrittmaskiner, boxstående 20 h dygn osv)
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

:bow::bow::bow: Valdigt tankvart. Vi tenderar att fastna i var egen kultur och ser inte riktigt vad som pagar dar.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Här har vi en tradition där du måste tillfoga skada för att få till det önskvärda överhuvudtaget. Utan det har du ingen Big Lick. se länken med den dömde o alla andra för den delen.

visst ska vi tänka över vår egen disciplin, men här finns egna regelverk o djurskydd.

Det är inte allmänt vedertaget att barrera hopphästar- som sedan måste ligga ner fast de får smärtstillande eller att grisfösare används i travet.

Nej det finns inget jämförbart, mer än mkt därborta- passtrav där hästen o alla bakom stupar om en snubblar ett enda steg osv.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

nä det stämmer... men det jag tänkte på var huruvida det var bra eller dåligt att lägga ut denna typ av trådar, där det blir starka reaktioner men ingen effekt på problemet. Och jag tycker att det som kan vara bra är att vi alla måste tänka var vi drar gränsen.

Det är helt sjukt att det gått så långt att man "måste" skada hästen för att nå resultat. Men det jag menar är att vi alla har ett ansvar att inte skada hästarna i vår strävan efter att vara bäst och vilket händer varje dag även i Sverige.

Jag håller på med islandshästar vilket inte kan jämföras med TW-hästarnas extrema ideal, men vi måste nog akta oss att inte falla för frestelsen att göra lite för mycket i vår strävan efter mer aktion, mer kontroll och mer form.

Och vad gäller regelverk och djurskydd är detta inte någon garanti eller tillräckligt starkt för att skydda hästarna. Även i USA finns regelverk och djurskydd om inte det hade funnits hade tränaren INTE varit dömd...
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Det där är kutym/ vedertaget för TWH o har alltid fungerat så.

Ingen har reagerat förrän nu, trots tidigare tafatta anmälningar.

En ung TWH rör sig som vilken häst som helst.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Det är ju ett framsteg att det verkar ha gått lite åt rätt håll. Men det bevisar ju också att ett regelverk och Djurskydd inte skyddar djuren om inte människorna runt djuren tar avstånd och är modiga och säger ifrån.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ja när det handlar om skritt. Den studien på gener handlade om hur en häst kunde trava så fort utan att gå upp i galopp- ingen extraordinarie sprattelgångart pga smärta.

Vi har sett videos med oförstörda TWH.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ja när det handlar om skritt. Den studien på gener handlade om hur en häst kunde trava så fort utan att gå upp i galopp- ingen extraordinarie sprattelgångart pga smärta.

Vi har sett videos med oförstörda TWH.

Den muterade genen handlade om så mycket mer, t ex tölt o passgång, samt andra gångarter hos hästar i nord o sydamerika, bl a TWH.
Jag avser nu inte de hemska grymheter som dessa hästar får utstå, utan deras varierande naturliga gångarter.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Intressant med den DNA gen förskning i hästens gångart.
Jag undra hur den + - aktiv inaktiv gen fungera?
Det var inte alltid man kunde avel främ den naturliga Running Walk avan när båda föraldra var god Walkers.
Vi bruka ponny the baby´s med mamma för att se om den kunde matcha mammas running walk, det var inte alla den kunde, men gick up i trav eller takt.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Nej, big lick ar inte en normal gangart ... men den du hittade var inte ett typexempel heller. Den ror sig markligt och ser ut att vara hogre bak an fram ... och har definitivt inte den "gungstols gallop" som TWH hastar ar kanda for.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp