B96 - utökad B: Hur gjorde ni?

FlipTheFrog

Trådstartare
Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart hyr släpet.

Vi är två i familjen som kör upp och och det ger några olika möjligheter (t ex 1500+1500, 1500+600, 600+600, 0+0).

Hur gjorde ni? Tyckte ni det var värt pengarna att ta en körlektion? Var det svårt att få med allt på säkerhetskontrollen om man inte fått den visad för sig?

Vårt släp får dras med B-körkort med ena bilen men ej med andra bilen så det är inte svårt att få det till uppkörningsplatsen i alla fall. Hur säkrade ni lasten ni som kört upp med egna hästtransporter? Vi har inga lastöglor i vårt.
 
Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart hyr släpet.

Vi är två i familjen som kör upp och och det ger några olika möjligheter (t ex 1500+1500, 1500+600, 600+600, 0+0).

Hur gjorde ni? Tyckte ni det var värt pengarna att ta en körlektion? Var det svårt att få med allt på säkerhetskontrollen om man inte fått den visad för sig?

Vårt släp får dras med B-körkort med ena bilen men ej med andra bilen så det är inte svårt att få det till uppkörningsplatsen i alla fall. Hur säkrade ni lasten ni som kört upp med egna hästtransporter? Vi har inga lastöglor i vårt.

Tog ingen lektion, men googlade en massa om vad man ska ta med i säkerhetskontrollen. Typ testa bromsar osv. Lasten bestod av två välfyllda 220liters tunnor i plast, så det ej kunde skvalpa. Förankrade dem med spännband upptill som jag fäste i bommarna/mellanväggen.

kan inte en person ta en lektion annars och lära de andra?
 
Tog ingen lektion, men googlade en massa om vad man ska ta med i säkerhetskontrollen. Typ testa bromsar osv. Lasten bestod av två välfyllda 220liters tunnor i plast, så det ej kunde skvalpa. Förankrade dem med spännband upptill som jag fäste i bommarna/mellanväggen.

kan inte en person ta en lektion annars och lära de andra?

Jo, det är ett av alternativen vi funderar över! (1500 + 600/0). Enbart körlektion för B kostar för övrigt 660 kr, de har inte skrivit vad enbart en B96 kostar.

Det räcker alltså med att fästa upptill och då i bommar eller mellanvägg? Tack för svaret!
 
Det går väl att hyra ett ekipage och att nån kör det till uppkörningsplatsen? Det måste ju vara det absolut enklaste alternativet, så slipper man krångla och att det kan bli underkänt.
 
Det går väl att hyra ett ekipage och att nån kör det till uppkörningsplatsen? Det måste ju vara det absolut enklaste alternativet, så slipper man krångla och att det kan bli underkänt.

Jo, det går ju som jag skrev i trådstarten. Men frågan är alltså om det för oss är värt 600+600 kr, om man kan göra det själv på ett godkänt och förhållandevis smidigt sätt.
 
Ptja, jag tycker ju inte 1200 kr än mkt jämfört med att få en garanti på att det blir rätt och krångelfritt. För mig är krångel värre än pengar :o
 
Jag som kuggade på surrningen (som två andra uppkörningsledare godkänt...) skulle valt färdigt ekipage.

Sååå jäkla surt att inte ens få ut och åka, 1600 kr rakt i sjön.
 
Ptja, jag tycker ju inte 1200 kr än mkt jämfört med att få en garanti på att det blir rätt och krångelfritt. För mig är krångel värre än pengar :o

Visst mått krångel är värt 1200 för mig och var gränsen går är det jag tänkte försöka känna av här!

Jag som kuggade på surrningen (som två andra uppkörningsledare godkänt...) skulle valt färdigt ekipage.

Sååå jäkla surt att inte ens få ut och åka, 1600 kr rakt i sjön.

Så snopet! Hur säkrade du som sedan inte blev godkänt?
 
Uppkörningen är ju sällan en billig historia, så väg in hur mycket uppkörningen och krånglet är värt i förhållande till pengen för deras släp.
 
Kompisen körde precis upp och jag ska snart.
Lasten består av spånbalar. Lägger man dom smart så fyller man hela bottnen och lasten säkrar sig själv :idea:

Gör det så enkelt som möjligt!
Vi åkte på en poliskontroll med gräsklippare på släpet (stor åkgräsklippare) säkrad av en kille som har lastbilskort och därmed väl drillad i lastsäkring.
Polisen var inte helt nöjd och ville att vi skulle säkra annorlunda.
När vi säkrat som polisen ville så svajade hela gräsklipparen på släpet så det var bara att stanna och sätta tillbaka på våra gamla positioner för då stod den stilla :cool:
 
Tänk bara på att kolla kultrycket om ni gör som @Kallebus föreslår. Hästsläp är konstruerade för att ha större delen av vikten (hästen) bakom bommen. Fyller man för mycket framför kan kultrycket bli för högt. Jag och maken har BE - jag hyrde bara släp, han tog en lektion + hyrde släp. Vi tog inte korten samtidigt, jag hade redan mitt när vi träffades. Jag bommade på säkerhetskontrollen en gång - men det berodde på att jag inte förstått att det var jag som skulle memorera allt som ingick. På den tiden fick man inte heller ha fusklapp, som man får idag. (Jag glömde att provbromsa och gå ut och kolla bromsreserven). Jag tycker nog inte att det är så svårt att förstå vad som ingår, men jag uppfattade det som om maken fick värdefulla råd på sin lektion. Tja, det blev ju inte så mycket råd egentligen, ungefär samma funderingar som ni redan har :-)
 
Platsen framför bommarna är så pass liten mot platsen bakom bommarna att det blir rätt om man lägger lasten jämnt fördelad på ytan.
Det är kanske inte så smart att ställa balar på högkant fram och lägga dom ner där bak, nej.
 
Jag tog förvisso BE, men valde att köra på körskola. Jag klarade mig på två lektioner, trots att jag aldrig kört en meter med släp innan och hade endast haft B körkort någon månad innan jag tog BE. Hyrde ekipage av körskolan, vilket var oerhört smidigt!
 
Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart hyr släpet.

Vi är två i familjen som kör upp och och det ger några olika möjligheter (t ex 1500+1500, 1500+600, 600+600, 0+0).

Hur gjorde ni? Tyckte ni det var värt pengarna att ta en körlektion? Var det svårt att få med allt på säkerhetskontrollen om man inte fått den visad för sig?

Vårt släp får dras med B-körkort med ena bilen men ej med andra bilen så det är inte svårt att få det till uppkörningsplatsen i alla fall. Hur säkrade ni lasten ni som kört upp med egna hästtransporter? Vi har inga lastöglor i vårt.

Jag tog BE genom ridklubben, då ingick 2 (?) gratis teoriträffar och en körlektion. Jag tyckte att det var toppen, teorin behövde jag för att verkligen förstå vad jag läste och gällande körningen var säkerhetsgenomgången samt backa rakt bakåt (jag är en mästare på att backa och svänga in transporten men hade aldrig backat rakt bakåt någon längre bit) det jag behövde en genomgång på. Valde att hyra körskolans släp på uppkörningen.
 

Liknande trådar

B96
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 244
Senast: toughcookie
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en ny transport, om jag inte ska köpa nytt och bestämma vikten själv så är det svårt att hitta en, då min bil...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: lil-sis
·
B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 155
Senast: Fredag
·
Utrustning Gjorde en enkel statistik undersökning på Blocket. Sökte på hästsläp i hela Sverige med sökorden 1200, 1300 ... 2000, 2100 för att få...
Svar
7
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp