B96 - utökad B: Hur gjorde ni?

Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart hyr släpet.

Vi är två i familjen som kör upp och och det ger några olika möjligheter (t ex 1500+1500, 1500+600, 600+600, 0+0).

Hur gjorde ni? Tyckte ni det var värt pengarna att ta en körlektion? Var det svårt att få med allt på säkerhetskontrollen om man inte fått den visad för sig?

Vårt släp får dras med B-körkort med ena bilen men ej med andra bilen så det är inte svårt att få det till uppkörningsplatsen i alla fall. Hur säkrade ni lasten ni som kört upp med egna hästtransporter? Vi har inga lastöglor i vårt.


Jag tog mitt B96 i slutet på augusti förra året. Jag valde att göra en lektion på bilskola och då bara med säkerhetskontrollen. Jag hade inte klarat det utan den genomgången innan, så för mig var det värt pengarna. Jag fick göra hela säkerhetskontrollen, från början till slut, på uppkörningen.

Sen körde jag upp med lånad bil, då min vara automat, och min transport. Jag lastade med stor höbal som jag förankrade med pallar på sidorna och pall framför mittbommen och sedan spännlinor. Inga problem.

Ps! Be gärna inspektören att gå ut och kolla trafiken medan ni backar runt hörn.

Lycka till!
 

Liknande trådar

B96
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 244
Senast: toughcookie
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en ny transport, om jag inte ska köpa nytt och bestämma vikten själv så är det svårt att hitta en, då min bil...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: lil-sis
·
B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 155
Senast: Fredag
·
Utrustning Gjorde en enkel statistik undersökning på Blocket. Sökte på hästsläp i hela Sverige med sökorden 1200, 1300 ... 2000, 2100 för att få...
Svar
7
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp