Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Så om man inte har sandhagar bör man inte ha häst? Vi har en hage just nu, med gräs. Övervuxet höstgräs och mest ogräs. Han har visserligen aldrig gått upp över sommaren vilket har hävdats av vissa, utan har hållt sig på den vikt han har nu oavsett foderstat.
Jag förfasar mig knappast över att han "bara" får två kilo hö, men jag är mycket väl medveten om att höet har tokhöga energivärden för den hästen vilket inte kommer ge någon viktnedgång ens mitt i vintern när det är en halvmeter snö överallt.

Hästar behöver äta, både fysiskt och psykiskt. Släpper jag honom i en sand/jordhage kommer han äta sand/jord och få kolik (tro mig, jag har provat det med), inte roligt. Såvida jag inte ger obegränsat med halm, knappast lämpligt med tanke på proteinbehov som alltid finns oavsett häst och arbetsintensitet. Dessutom är det inte ovanligt att hästen får kolik av halm också (var på klinik två gånger för det förra året när stallägaren inte hade spån til min box så jag var tvungen att ha halm. Eller betonggolv).

Så jag har honom i en övervuxen ogräshage med betesreducerare, så han får pilla i sig det övervuxna ogräset och ha sällskap. Har varken fått honom upp eller ner i vikt.
Starving diets är kanske inte det lämpligaste för varken folk eller fä?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag vet inte hur du fodrar för jag har inte läst allt i denna långa tråd.
Men som du kanske vet så när människor ska banta vettigt så handlar det om att ge något till magen ofta men inte så mycket åt gången.
Man får igång förbränningen genom att oftare tillföra mindre mängder så att kroppen aldrig ställler in sig på SVÄLT utan är trygg i förvissningen att det kommer mer....då ökar förbränningen för då vågar kroppen göra av med reserverna. Kort uttryckt, det kan utvecklas mer.

Svälter man en kropp för mycket så spar den på sina reserver dvs fettet för att den ställer in sig på svält. Man kommer "förbi" det genom att aldrig låta det gå för lång tid mellan givorna. (Vilket inte är detsamma som fri tillgång och gräshage:angel:)

Jo absolut, det köper jag helt. Fast han svälter inte nu?

Men i korthet så när han fick fång, så i början var jag pga magen & buttan tvungen att ge ganska mycket strå. Då fick han hö. Han fick mycket mer MJ än han behövde, men tappade ganska direkt ca 25 kg. Sen stod det till. Jag drog ner och drog ner maten men nej. Inte ens när han fick 4 kg hö och lite lucern (melassfri) så gick han ner. Magen blev ostabil igen och jag fick börja vräka på hö (verkligen vräka på) och han gick inte upp, utan stod still. Dvs det spelade ingen roll vad jag gjorde, han stod still.

Magen snällare igen, och ner med höet till 4 kg/dygn. Ingen effekt alls.
Efter lite funderande och mer och mer misstanke om att höet var en sockerbomb, så gjorde jag ett rätt hastigt byte till silage (med analyserad sockerhalt, 10.1%). Han fick MASSOR med silage. Och MER MJ från silaget än från höet. Kilona och fettet RANN av honom. På några dagar så var det STOR skillnad för ögat (finns foton).

Sen har han stått på MASSOR med silage, och fortsatt bli mer slimmad. Vågen visar ingen jättenedgång, men hullet är som natt och dag.

Han har dock fått i sig hiskeligt mycket MJ, mycket mer MJ än han behöver, och mer MJ än han tidigare blivit tjock på. Och då har det innan INTE varit svältgiva, utan ungefär 10 kg silage.

Nu drog jag ju ner det igen i samband med att han fick börja komma ut i minihage. I början hade han munkorg där för att inte få i sig några grässtrån (gräset var nedklippt med gräsklippare innan). När gräset trampats sönder och var försvunnet, och jag ströat upp hagen tog jag av munkorgen. Han har sen han började vara i boxhagen enbart fått en mycket begränsad giva silage, samt halm. Men även om jag tar i vad gäller antal kilo halm, så han får i sig MYCKET mindre MJ nu än innan. Och tillräckligt med strå, ingen svält någonstans.

Men han går UPP i vikt..
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl*

Undrar som någon annan att om man inte har sandhagar så ska man inte ha häst? Hos oss existerar inga sandhagar, vi har hagar med gräs, magert bete, alternativt nedbetade hagar. Våra hästar går i flock i hyfsat stora hagar och rör sig mycket, för mig är det inget alternativ att ställa en häst som behöver banta ensam i en pyttehage och äta grus. Att begränsa hästens möjligheter att röra sig genom liten hage och stall största delen av dygnet känns bakvänt ur bantningssynpunkt. Vilken människa skulle få bantningsrådet att ligga på soffan och äta sallad, istället för att röra på sig och äta vettigt? Jag har å andra sidan aldrig hästar som behöver "sättas igång" eftersom mina hästar rör på sig och behåller en bra grundkondition. Hästar är flockdjur som dessutom är gjorda för att äta lite och ofta.
Min häst har munkorg ibland när det periodvis i vissa hagar är lite mer gräs. Varför det skulle vara hemskt jämfört med att alternativet är att han ska stå stilla i en grushage har jag svårt att se?

Det viktigaste är att mina hästar mår bra, är pigga och glada, inte behöver gå och vara sura och hungriga, att de kan och vill utföra det arbete som förväntas av dem och håller god kondition och muskler. Jag vill inte att mina hästar får fång, därför behöver de kunna röra på sig.

Å andra sidan har jag heller inget problem med att mina hästar lider av fetma. De lever med lite övervikt ibland eftersom jag inte kan ge mina hästar optimala förhållanden. Jag ahra tyvärr ett jobb som gör att jag inte kan gå ut och fodra min häst med hö varannan timme. Jag har inte tillgång till box 16 timmar per dygn och grushage resten, men då skulle jag inte heller ha häst. Jag har aldrig påstått att jag är världens bästa hästägare, men jag görvad som står i min makt för att mina hästar ska må bra, och det gör dem.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Jag stänger den här tråden nu, eftersom tråden är lång med många inlägg. Det ser dessutom ut som att diskussionen inte når längre här.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 463
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp