Nu sitter inte terrorism i hårfärg eller var på det blå klotet man råkat vara född rent geografiskt, utan snarare med ens sociala status.

Jag tror att svenska socialt utsatta hellre finner en gemenskap i den extremistgrupp som kallar på dom, den grupp som ingen annan svensk vill förknippa sig med. I USA är det väl KKK eller diverse andra sjuka klaner.

Sverige har varit ganska isolerat under en lång tid med ett välfungerande socialt system och skyddsnät, det finns inte riktigt samma sort problem i Sverige som i tex Afghanistan.

Tyvärr är vi människor väldigt dömande i naturen, handlar om överlevnad, en kvarleva från förr, och drar det där med tillhörighet och gruppering väldigt långt, så även om Dennis 22 flyttar till Kongo, skaffar familj där med Jenny 27 , så kommer dom aldrig smälta in i kongolesiska samhället, och likadant är det här. Allt som sticker ut är främmande och blir behandlat så av samhället i stort.
Tycker synd om vanligt folk som får ta emot allt hat pga dessa extremister. Men där är IS flera steg före, eftersom det är det som är tanken. Vi ska välja allt mer radikala presidenter/statsministrar osv, och det kommer till sist förgöra demokratin. För vi kan inte bygga en demokrati på hat.


Sen är det så att vi hjälper INGEN genom att vara hela världens socialtjänst, då faller hela det sociala skyddsnätet och tron på staten, det är det jag ville förmedla. Men det finns inget val så länge vi är en bricka i spelet, och spelet styrs inte av Sverige, utan för tillfället av herr Trump och diverse andra stora ledare.
 
Edit:
Nej, förlåt. Jag ångrade mig, jag orkar inte och vill inte ta den kampen här.
 
Senast ändrad:
Lite får man nog också hänvisa fenomenet till sociala media - jag tror att det idag är lättare för dessa människor att hitta en gemenskap och inte minst peptalk och inspiration, propaganda och övertalning, oavsett var de befinner sig och oavsett om de ens är med i större grupper av likasinnade. Utanförskapet gör att de lätt hittar en gemenskap där, via sociala media, som INTE är beroende av gränser.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
  • Omröstning
Tjatter Nu som jag äntligen lyckats med mitt "flytta till Sverige"-projekt, vill jag såklart träffa flera bukefalister! :love: Vem är med? Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 841
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 111
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 510
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp