Bukefalos 28 år!

Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.

cili

Trådstartare
Första tråden är full, nu är det dags för en ny. Som vanligt är både gamla och nya personer välkomna in här, där vi diskuterar träning och hälsa (för livet, inte bara beachformen) på ett trevligt och peppande vis. Nybörjare som erfaren, gammal som ung. Stark, uthållig eller en önskan om att bli något av det. Här samsas vi i en och samma tråd :)

Som vanligt vid trådstart tycker jag att vi kör en presentation av oss som är aktiva i tråden. Även nya får gärna haka på och skriva några rader om sig själva oavsett om ni dyker in nu direkt eller när tråden blivit ett antal sidor.
 
Presentation: 27 år gammal, bor i Gbg med tre katter och pluggar till fysioterapeut (två av tre år gjorda). Cyklar mycket och kör en del träning på gym för att hålla igång mina krånglande knän.
Har i dagsläget sprungit som mest ca 7 km i sträck och är inte speciellt snabb, lyfter inte särskilt tunga vikter och kan inte göra några pull ups - men jag jobbar på det sistnämnda :D
Jag gillar lopp och utmaningar på lagom nivå (nåja, "jag gillar medaljer" är nog ett mer korrekt uttryck). Har i år cyklat ett lopp på 7 mil samt sprungit Vårruset på 5 km för första gången utan att få någon efterföljande smärta, så mitt mål om att lägga en stabil grund där kroppen funkar till det jag vill göra känns nästan genomfört.
Bråkar också en del med stress och försöker se till att träningen inte blir ytterligare ett stressmoment i vardagen, utan att det snarare löser upp en del av den stress som kommer genom bl.a. skolan.

Min förhoppning är att någon gång i sommar springa 1 mil i sträck utan avbrott, vilket då innebär att jag måste börja springa mer aktivt igen (det senaste året har jag inte direkt löptränat alls). I övrigt vill jag hålla igång som jag gör nu, med ett antal cyklade mil i veckan och kompletterande styrketräning på gym. Eftersom jag tänkt ta sommarlov från både studier och jobb bör det inte vara några problem nu under sommaren, snarare borde det gå att höja träningsnivån ett snäpp nu när kroppen verkar klara av det.
 
Bra initiativ @cili!

Sofia heter jag, 28 år gammal och jobbar som polis i Göteborg!
Tränar mindre än jag borde men försöker komma igång.
Har ett bröllop som väntar i augusti, så just nu är målet att hinna bli så fit som möjligt inför det.

Har några andra mål också:
* Springa en halvmara under två timmar
* Väga under 60 kg (typ 57)
* Klara gör Chins/Pullups
* Ta 100 kg i marklyft.

Just nu springer jag inga halvmaror alls, men bästa tiden hittills är 2.03, jag väger 64, kan inte göra chins och har lyft 80 i mark :p
 
Jag är 26 år gammal och bor i Jönköping. Har häst som jag är hos ca 6 dagar i veckan, får avlastning 1 dag, normalt sett rider jag 5 av de dagarna. Jag jobbar på kontor, men är väldigt rörlig på jobbet (läs springer omkring och löser problem halva dagarna). Sitter inte stilla många timmar per dag, varken på jobb eller fritid.

Utöver ridningen så försöker jag komma igång att springa igen, har hittills sprungit en gång, sen blev jag sjuk :cool: Börjar piggna till igen, så jag hoppas att jag kan springa framåt helgen igen! Försöker även köra lite bålträning hemma på kvällarna, kan dock inte säga att jag lägger många minuter på det per dag...

Mål med träning får jag väl bestämma nu, skulle gärna kunna springa milen på under 60 minuter, men första målet är att komma igång!
 
Jag är tjugo år gammal och bor i Stockholm. Jag jobbar heltid på kontor vilket resulterar i mycket stillasittande. Jag har aldrig tränat förut bortsätt från de halvhjärtade idrottslektionerna under skoltiden. Jag har i dagsläget stallet sex dagar i veckan, men det kommer snart gå ner till två dagar då älskade gammelhästen ska få vandra vidare, och det är då jag tänkte försöka komma igång med att träna.

Jag startade min "träningskarriär" med att följa programmet utmanaren på appen FMTK. Ett tolv veckor långt program med totalt 59 pass vilket egentligen var lite för tufft för mig, men jag körde på efter min egen förmåga :) Nu är programmet slut och jag står och väger mellan att fortsätta träna själv eller våga mig på att börja gymma. Det känns extremt läskigt och vi får se om jag kan övervinna den skräcken. Jag har alltid haft svårt för praktiska saker och har ingen koordination alls, så jag känner mig så klumpig.

Mitt största mål är att bli vigare, jag är läskigt stel. Jag kan inte sitta på golvet med raka ben tex, jag kan inte sträcka ut benen så mycket. Det är ett mål att kunna!

Annars vill jag mest träna för att stärka kroppen och bättre på konditionen. Jag gillar att springa och mitt mål är att bli bättre på det och stärka kroppen så att jag så småningom kan springa längre distanser. Fort går det inte men det bryr jag mig inte om :D
 
Jenny, 32 år, juriststudent (ett ynkligt litet år kvar). Hängt i Beachtrådarna i många år nu. :D Var i rätt god form fram tills för ett par år sedan då jag och maken fick för oss att vi skulle ha en sån här:

13308744_744308592377490_7179656225243228462_o.jpg


Graviditeten handikappade mig helt och efter att ongen fötts så var jag fruktansvärt sliten. Det har varit ren lögn att få ordning på träning och kost efter graviditet och ett studiemässigt väldigt slitigt år, så jag fick ta ett annat grepp. Bet ihop och konfronterade mitt agg mot styrketräning och kör sedan en månad tillbaka med PT. Hade femte träffen med honom idag och det går framåt med stormsteg. Parallellt med styrketräning går jag mycket och har joggat lite sporadiskt under våren, ska börja springa lite mer strukturerat nu när sommaren är kommen och mina distansstudier är avslutade.

Mitt mål är att någon gång under 2017 nå min målvikt igen, vilket är runt 68 kg. Jag har långt dit, men om jag kan upprepa maj månads utfall ungefär åtta gånger till så är jag hemma. :D
 
Hej nya tråden!

Jag är 28 år, pluggar i Uppsala. Tränar för att må bra och för att det är så himla roligt :) Jag tränar lite allt möjligt men just nu är det fokus på löpning, dels eftersom jag har börjat följa ett program för halvmaraton och dels för att jag ska springa en stor orienteringstävling i juli och då måste jag vara stark nog att springa 5 tävlingar på 6 dagar. Började springa regelbundet 2013 men det har varit lite av och på, jag är inte ett dugg snabb men börjar få upp uthålligheten vilket känns kul.

Annars yogar jag en hel del hemma, promenerar mycket, styrketränar hemma någon dag i veckan sådär, och har en medryttarhäst två dagar i veckan. Jag bor på landet och pendlar 3-4 timmar om dagen, så hemmaträning är min grej eftersom mycket tid går åt till att sitta på bussen. Annars hade jag hemskt gärna haft ett gymkort eller liknande men jag får inse mina begränsningar.

Nu känns det som att jag borde avsluta med något klatschigt om målsättningar eller så, men idag är inte min dag så jag nöjer mig såhär och ska nog gå och lägga mig istället :idea::laugh:
 
Hej tråden! Snart 29 år gammal, jobbar blandat på kontor och på sommarhalvåret mycket ute i naturen. Väldigt stillasittande på kontoret och hemma tyvärr. Har en häst men pga alla jobbresor har jag helinackordering, plus att det är en unghäst icke inriden, så det blir inte supermycket stalljobb direkt. Vi går promenader eller tömkör ibland, tanken är att det ska bli mer regelbundet men just nu måste jag fokusera på fältsäsongen på jobbet. Njuter just nu av att klara av att gå en mil om dagen i tuff, oftast helt obanad terräng i skogen på en vanlig jobbdag utan att dö av led- och muskelsmärtor nästa dag. Är till och med pigg och orkar mer aktivitet på kvällen. :)

Drömmer ständigt om att vara mer vältränad och skulle behöva gå ner ett antal bekvämlighetskilon. Skräpig kropp som egentligen behöver styrketräning för att hålla men jag har inte hunnit de senaste... Månaderna. :p Varken kan eller hinner göra allt på en gång så nu fokuserar jag på jobbet, ska försöka hinna kasta in styrketräning igen så snart jag kan, och till semestern tänkte jag byta fältjobbet mot husrenovering, hästpromenader och uppstart av löpträning. :)
 
Jag är 29 år, bor i Falun och doktorerar i statistik. Jag har tränat och tävlat i triathlon, längdskidor, löpning, mountanbikecykling och tyngdlyftning (eventuellt något mer som jag har glömt, haha). I år är mitt största mål ett fjällmarathon (det blir mitt fjärde marathon totalt, tredje i fjällmiljö) som jag ska springa tillsammans med en tjejkompis i augusti.

... och idag har jag precis sprungit Blodomloppet 10 km och klämt till med ett fett personbästa, 40:12! Aldrig i mitt liv att jag trodde att jag skulle kunna springa så snabbt - även om jag så här i efterhand tycker att jag hade kunnat klämma i liiiite mer och kanske kapat 13 sekunder för en sub40 tid (en sådan där omöjlig drömgräns som plötsligt ligger inom räckhåll). Nåväl, jag spräckte mitt tidigare personbästa med över en minut vilket är helt sjukt bra så jag klagar verkligen inte :).
 
... och idag har jag precis sprungit Blodomloppet 10 km och klämt till med ett fett personbästa, 40:12! Aldrig i mitt liv att jag trodde att jag skulle kunna springa så snabbt - även om jag så här i efterhand tycker att jag hade kunnat klämma i liiiite mer och kanske kapat 13 sekunder för en sub40 tid (en sådan där omöjlig drömgräns som plötsligt ligger inom räckhåll). Nåväl, jag spräckte mitt tidigare personbästa med över en minut vilket är helt sjukt bra så jag klagar verkligen inte :).
Det är helt galet vad bra du är! Ser fram emot den dagen då du kommer in här och redovisar en tid som börjar med siffran 3 :D
 
Jag är 29 år, bor i Falun och doktorerar i statistik. Jag har tränat och tävlat i triathlon, längdskidor, löpning, mountanbikecykling och tyngdlyftning (eventuellt något mer som jag har glömt, haha). I år är mitt största mål ett fjällmarathon (det blir mitt fjärde marathon totalt, tredje i fjällmiljö) som jag ska springa tillsammans med en tjejkompis i augusti.

... och idag har jag precis sprungit Blodomloppet 10 km och klämt till med ett fett personbästa, 40:12! Aldrig i mitt liv att jag trodde att jag skulle kunna springa så snabbt - även om jag så här i efterhand tycker att jag hade kunnat klämma i liiiite mer och kanske kapat 13 sekunder för en sub40 tid (en sådan där omöjlig drömgräns som plötsligt ligger inom räckhåll). Nåväl, jag spräckte mitt tidigare personbästa med över en minut vilket är helt sjukt bra så jag klagar verkligen inte :).

Jäklar vad snabbt! Galet imponerad!
 
Det är helt galet vad bra du är! Ser fram emot den dagen då du kommer in här och redovisar en tid som börjar med siffran 3 :D

Jäklar vad snabbt! Galet imponerad!

Tack! :) Jag trodde verkligen inte själv att det skulle gå så bra, men just den här banan passar mig och så verkar jag ha lyckats toppa formen right on time. I ärlighetens namn kändes det aldrig superjobbigt förrän sista kilometern då jag inte kunde svara tjejen som kom bakifrån - annars höll jag mig i ett kontrollerat, jämnt tempo som höll hela vägen in i mål.
 
Jag är 29 år, bor i Falun och doktorerar i statistik. Jag har tränat och tävlat i triathlon, längdskidor, löpning, mountanbikecykling och tyngdlyftning (eventuellt något mer som jag har glömt, haha). I år är mitt största mål ett fjällmarathon (det blir mitt fjärde marathon totalt, tredje i fjällmiljö) som jag ska springa tillsammans med en tjejkompis i augusti.

... och idag har jag precis sprungit Blodomloppet 10 km och klämt till med ett fett personbästa, 40:12! Aldrig i mitt liv att jag trodde att jag skulle kunna springa så snabbt - även om jag så här i efterhand tycker att jag hade kunnat klämma i liiiite mer och kanske kapat 13 sekunder för en sub40 tid (en sådan där omöjlig drömgräns som plötsligt ligger inom räckhåll). Nåväl, jag spräckte mitt tidigare personbästa med över en minut vilket är helt sjukt bra så jag klagar verkligen inte :).

Men herregud kvinna! Du är ju en jävla Amazon! Fy faan vad bra du är!!
 
Ja jag hittade ju den här tråden inte för att jag ser mig som "Ungdom" utan för att jag kom att söka på Ica-klassikern och hittade en massa roliga och peppande typer här. Jag har i alla fall nyligen fyllt 46, bor på egen gård med två hästar, två katter, några hönor och en tupp. Jobbar som åklagare, gott och väl heltid - och redan med de förutsättningarna har jag egentligen inte tid till något mer.

Men - den som inte tar sig tid för friskvård måste förr eller senare ta sig tid för sjukvård. Alltså försöker jag ändå skarva lite här och där för att hålla igång egen träning också.

Årets NEJ NU DJÄVLAR inföll för mig för en ynka månad sedan, på valborgsmässoafton. Jag skulle vara ledig en vecka, det var fint väder och jag hängde fram sommarkläderna. Och konstaterade för ungefär tredje året i rad att de sitter mycket dåligt eller är för små för att kunna använda. Samt att min kropp påminde mest om Barbapappas, skär och mjuk och rund. Min inre pt - som jag trodde hade somnat in för gott - vaknade då med ett rytande och skrek men skärp dig nu lata människa. Sagt och gjort: Jag köpte en ny pulsklocka, anmälde mig till Ica-klassikern, drog ut på 32 km cykelrunda, flåsade och flämtade och registrerade mig på Lifesum. Och har hållit ordning på både träning och kost sedan dess utan att svälta eller fasta men hålla räkning på kalorierna.

På denna månad har jag nu tappat drygt sju kilo, en hel del av sommargarderoben går åter att använda, dock inte allt ännu, och det finns på nytt hopp om en vikt (och form) som jag är nöjd med, dvs 70 kg eller strax därunder till mina 170 cm. Sommarens mål är att springa en mil utan gåpauser och under 60 min. Samt att snitta i vart fall 10 000 steg om dagen. Egentligen vill jag springa ännu längre lopp men nu får milen vara huvudmålet, så får vi ta det därifrån sedan.
 
Jag är 29 år, bor i Falun och doktorerar i statistik. Jag har tränat och tävlat i triathlon, längdskidor, löpning, mountanbikecykling och tyngdlyftning (eventuellt något mer som jag har glömt, haha). I år är mitt största mål ett fjällmarathon (det blir mitt fjärde marathon totalt, tredje i fjällmiljö) som jag ska springa tillsammans med en tjejkompis i augusti.

... och idag har jag precis sprungit Blodomloppet 10 km och klämt till med ett fett personbästa, 40:12! Aldrig i mitt liv att jag trodde att jag skulle kunna springa så snabbt - även om jag så här i efterhand tycker att jag hade kunnat klämma i liiiite mer och kanske kapat 13 sekunder för en sub40 tid (en sådan där omöjlig drömgräns som plötsligt ligger inom räckhåll). Nåväl, jag spräckte mitt tidigare personbästa med över en minut vilket är helt sjukt bra så jag klagar verkligen inte :).

Ska du hit upp och springa fjällmarathon kanske?

Wow, grattis till imponerande PB! :bow:
 
Ska du hit upp och springa fjällmarathon kanske?

Wow, grattis till imponerande PB! :bow:

Jajjemen! Bor du i Åre? Vi kommer att springa fjällmarathon i Vålådalen men förmodligen hänga i Åre hela veckan innan. Det går ett annat lopp, Vertical K, från Åre torg till Skutans topp samma vecka som fjällmarathon som vi också ska försöka klämma in.

Tack så mycket!
 
Jajjemen! Bor du i Åre? Vi kommer att springa fjällmarathon i Vålådalen men förmodligen hänga i Åre hela veckan innan. Det går ett annat lopp, Vertical K, från Åre torg till Skutans topp samma vecka som fjällmarathon som vi också ska försöka klämma in.

Tack så mycket!

Japp! Ja, jag är jättesugen på Vertical K men inser min begränsning. Nästa år hoppas jag!
 
Presentation av mig då: 29 år och precis flyttat tillbaka till Åre. Sen i höstas har jag av olika skäl förfallit totalt, så jag försöker ta tag i det nu. Ska ned till nånstans runt 50-55 kg (är bara 163) men det är långt dit. Vill hitta tillbaka till löpningen, så det blir löpning, vandring och yoga nu. I vinter blir det förhoppningsvis väldigt mycket skidåkning :love:
 
Presentation: 34 år, doktorand i pedagogik. Har varit väldigt aktiv i tidigare beach-trådar och mycket tack vare peppen från alla underbara där (:love:) gick jag ner till målvikt och hittade helt grymma rutiner med styrketräning och löpning. Sen blev jag preggo och är nu tre veckor från nedkomst, men jag laddar i kulisserna så länge och hoppas snart kunna delta i tråden för att få pepp och hejarop så jag orkar bygga upp min kropp igen. Jag har haft en väldigt smidig graviditet och hoppas ganska snart kunna komma tillbaka till min egen kropp - GUD så jag längtar efter att inte behöva dela den med nån annan! Och GUD så jag längtar efter löpningen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 714
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
70 429
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Jahopp. Vi kör väl igen då. :D *** Bukes bästa tränings-, kost-, pepp- och välmåendetråd rullar vidare! Gamla och nya medlemmar är...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 148
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp