Bukefalos 28 år!

Beach 2017 del II

Jag är inte alls nöjd med min maj, som innehöll ynka 9 träningspass om jag räknat rätt. Det har dock varit en oerhört fullspäckad månad med en veckas jobbresa, en veckas Sverigebesök och så lite födelsedagar och andra sociala aktiviteter runt det. Men ändå. Nåja, nu har jag lite jävlar anamma inför juni i alla fall!

Det började bra med ett PT-pass nu ikväll, det sista av de två jag fick som kompensation för att jag missade Ladies Lifting. Idag bad jag om fokus knäböj och fick fler "aha-upplevelser" än jag trodde var möjligt på en halvtimme!

Jag har tyvärr en tendens att låta knäna falla in på väg upp när jag knäböjer, särskilt när det blir tungt, så idag hade min fina PT skaffat ett gummiband som jag får behålla för framtida bruk. Det satte vi sedan runt benen strax över knäet, och poängen var att jag skulle behålla bandet sträckt under hela rörelsen (mao pressa ut knäna). Vi körde tre set med det och sedan tre set utan, och vilken skillnad!! Nu ska jag köra uppvärmningsset med bandet varje gång jag knäböjer för att vänja mig vid att det är så det ska göras :)

Även i marklyften fick jag mycket hjälp, även om jag fortfarande inte vågar (och förmodligen aldrig kommer att våga) köra tungt p.g.a ryggen. Kul att känna att det går att leka lite med i alla fall!

Imorgon har jag lyckats övertala sambon att kliva upp en timme tidigare med mig för att köra ett kettlebell-pass på gymmet 6.45. Jag är inget jättefan av morgonträning egentligen, men på en fredag kan det vara rätt gött! :)
 
Jag är inte alls nöjd med min maj, som innehöll ynka 9 träningspass om jag räknat rätt. Det har dock varit en oerhört fullspäckad månad med en veckas jobbresa, en veckas Sverigebesök och så lite födelsedagar och andra sociala aktiviteter runt det. Men ändå. Nåja, nu har jag lite jävlar anamma inför juni i alla fall!

Det började bra med ett PT-pass nu ikväll, det sista av de två jag fick som kompensation för att jag missade Ladies Lifting. Idag bad jag om fokus knäböj och fick fler "aha-upplevelser" än jag trodde var möjligt på en halvtimme!

Jag har tyvärr en tendens att låta knäna falla in på väg upp när jag knäböjer, särskilt när det blir tungt, så idag hade min fina PT skaffat ett gummiband som jag får behålla för framtida bruk. Det satte vi sedan runt benen strax över knäet, och poängen var att jag skulle behålla bandet sträckt under hela rörelsen (mao pressa ut knäna). Vi körde tre set med det och sedan tre set utan, och vilken skillnad!! Nu ska jag köra uppvärmningsset med bandet varje gång jag knäböjer för att vänja mig vid att det är så det ska göras :)

Även i marklyften fick jag mycket hjälp, även om jag fortfarande inte vågar (och förmodligen aldrig kommer att våga) köra tungt p.g.a ryggen. Kul att känna att det går att leka lite med i alla fall!

Imorgon har jag lyckats övertala sambon att kliva upp en timme tidigare med mig för att köra ett kettlebell-pass på gymmet 6.45. Jag är inget jättefan av morgonträning egentligen, men på en fredag kan det vara rätt gött! :)

Jag använder också sånt gummiband vid knäböj och andra rumpövningar. Det är dom jag kallar för miniband. Mycket lättare att få rätt kontakt och bra motstånd i många övningar :)
 
Efter jag lagt ungarna igår så bytte jag gäspandes om till träningskläder och körde mitt pass. Axlar, bröst, övre del av rygg, rumpa och mage blev det :) Märks att jag börjar bli starkare i axlarna för övningen jag gjorde igår börjar bli liiite lättare och stadigare :up:

Idag velar jag lite. Det blir ingen ridning i alla fall men om vi hinner ikväll så ville dottern rida min häst. på lunchen velar jag mellan att jobba, ta en promenad och springa backintervaller :p Får se hur det känns när klockan närmar sig 12.
 
Igår presenterade jag mitt examensarbete och det gick jättebra :) Så nu är det riktigt nära... Har lite smått kvar att fixa på det skriftliga bara. Men en rejäl sovmorgon unnade jag mig idag :D Träningsmässigt blir det promenad(er) och så vill jag yoga ett ordentligt pass.
 
Dagens första seger var att jag lyckades övertyga sambon om att faktiskt vara med på passet i morse också - han har alltid sagt nej tidigare då han hellre kör sitt eget race på gymmet. Dagens andra seger var att vi båda överlevde passet. Dagens tredje seger var att ovan nämnda sambo till och med erkände att han tyckte det var bra! :D

Nu är mina stackars ben rejält trötta efter två tuffa pass inom loppet av 12 timmar. Jag sov inget vidare i natt heller, så så fort klockan blir 17 ska jag gå raka vägen hem från kontoret och ha en lugn kväll hemma med film och glass :banana:
 
Igår presenterade jag mitt examensarbete och det gick jättebra :) Så nu är det riktigt nära... Har lite smått kvar att fixa på det skriftliga bara. Men en rejäl sovmorgon unnade jag mig idag :D Träningsmässigt blir det promenad(er) och så vill jag yoga ett ordentligt pass.
Så himla härligt! Skönt att det kändes bra också. När är själva examensceremonin?
 
Så himla härligt! Skönt att det kändes bra också. När är själva examensceremonin?

Den har redan varit för de som vill vara med på sånt :p Universitetet har ingen officiell grej utan det är studentkåren som har vårbal med ceremoni. Jag är inte med i kåren och tycker inte om den typen av aktiviteter (ok ceremoni men inte sittning/middag och sen fest på kåren, inte min grej) så jag hoppade över det. Ska ha lite kalas hemma istället på söndag i samband med att jag fyller år :) Bara för familjen.
 
Den har redan varit för de som vill vara med på sånt :p Universitetet har ingen officiell grej utan det är studentkåren som har vårbal med ceremoni. Jag är inte med i kåren och tycker inte om den typen av aktiviteter (ok ceremoni men inte sittning/middag och sen fest på kåren, inte min grej) så jag hoppade över det. Ska ha lite kalas hemma istället på söndag i samband med att jag fyller år :) Bara för familjen.
Ah ok, då är det mer formellt här borta (föga förvånande) med hattar och kåpor och grejer! Det låter jättemysigt som du ordnat det tycker jag :)
 
Ah ok, då är det mer formellt här borta (föga förvånande) med hattar och kåpor och grejer! Det låter jättemysigt som du ordnat det tycker jag :)

Jag tror att det i Sverige är väldigt olika beroende på universitet/högskola. På kårens ceremoni är det långklänning och frack och grejer men i övrigt får man skutta ut precis hur man vill ;)
 
Jag tror att det i Sverige är väldigt olika beroende på universitet/högskola. På kårens ceremoni är det långklänning och frack och grejer men i övrigt får man skutta ut precis hur man vill ;)

Vi hade heller inget sånt. Det fanns men vi var ju bara två stycken i min grupp så det kändes rätt meningslöst. Vi firade med släkten samma dag som min syster slutade nian istället. Kändes rätt surt eftersom jag/vi ändå var tvungna att komplettera (petiga lärare) och man kände sig ändå inte färdig den dagen vi hade opponering. Den dagen tror jag det bara var jag och pappa hemma dessutom som kollade på biggest loser på tv.
 
Det blev en timme ridning idag på morgonen också. Jag som är så sjukt morgontrött är stolt över att jag tar mig upp och rider ett ordentligt pass istället för att sova en timme extra och slöa på förmiddagen (börjar elva). :up:
 
Jag är inte alls nöjd med min maj, som innehöll ynka 9 träningspass om jag räknat rätt. Det har dock varit en oerhört fullspäckad månad med en veckas jobbresa, en veckas Sverigebesök och så lite födelsedagar och andra sociala aktiviteter runt det. Men ändå. Nåja, nu har jag lite jävlar anamma inför juni i alla fall!

Det började bra med ett PT-pass nu ikväll, det sista av de två jag fick som kompensation för att jag missade Ladies Lifting. Idag bad jag om fokus knäböj och fick fler "aha-upplevelser" än jag trodde var möjligt på en halvtimme!

Jag har tyvärr en tendens att låta knäna falla in på väg upp när jag knäböjer, särskilt när det blir tungt, så idag hade min fina PT skaffat ett gummiband som jag får behålla för framtida bruk. Det satte vi sedan runt benen strax över knäet, och poängen var att jag skulle behålla bandet sträckt under hela rörelsen (mao pressa ut knäna). Vi körde tre set med det och sedan tre set utan, och vilken skillnad!! Nu ska jag köra uppvärmningsset med bandet varje gång jag knäböjer för att vänja mig vid att det är så det ska göras :)

Även i marklyften fick jag mycket hjälp, även om jag fortfarande inte vågar (och förmodligen aldrig kommer att våga) köra tungt p.g.a ryggen. Kul att känna att det går att leka lite med i alla fall!

Imorgon har jag lyckats övertala sambon att kliva upp en timme tidigare med mig för att köra ett kettlebell-pass på gymmet 6.45. Jag är inget jättefan av morgonträning egentligen, men på en fredag kan det vara rätt gött! :)

Vad kul med PT-pass och få så mycket bra tips! Jag upptäckte när jag filmade mig själv att jag har en tendens att falla in med framför allt vänster knä, gör ganska stor skillnad när man tänker på att pressa ut! Brukar nu göra den där grejen med gummiband runt knäna som uppvärmning :up:
Och inte konstigt att du inte haft tid att träna så mycket med tanke på hur ditt schema sett ut! 9 pass är verkligen inte dåligt med tanke på det, och härligt att det blir relativt lätt att toppa i juni ;) :bump:

---------------------------

Dagens träning blev 50 min lugn yoga på morgonen vilket verkligen behövdes. Stel och träningsvärk i ryggfiléerna och baksida lår efter gårdagens träning (marklyft med mera). Sen stack jag faktiskt ut och sprang en runda med innan lunch. Jag har en runda på nästan 5,5 km som jag springer lite då och då när jag får feeling. Lagom långt enligt mig, bara några halvstora backar men överlag ganska platt (bor ju på en ås så monsterbackar på mest alla rundor annars :p ) och så använder jag denna rundan till att jämföra resultatet med när jag började träna mer ordentligt i våras. Var som sagt lite trött i kroppen från veckans träning men slog ändå min förra tid med 1,5 minut idag! :up: 34 min totalt så typ 6:15 tempo. Kul! Roligt framför allt att kunna förbättra min tid trots att jag inte specifikt tränar på att springa. Ganska bra för flåset den där crossfiten ;) :bump:
 
Just det, som träningsmotivation kan jag tipsa om att det är en stor crossfit-tävling som går just nu i Madrid, typ crossfit-EM med kval till VM (crossfit games). Man kan titta live på deras hemsida eller youtube eller så, massa grymma svenskar med och allmänt stört vältränade människor, framför allt tjejerna tycker jag är väldigt kul att se :) Tips!
 
Tips från coachen: gör inte omvända crunches (eller vad det kan heta när en ligger på rygg och lyfter ben och rumpa) med en - uppenbarligen - full menskopp. Det blev kaos och jag har nog sällan sprungit in så snabbt på toaletten. :laugh: Jag gav därefter upp magövningar för dagen, men hade ändå ett bra pass innan det.
 
Vad kul med PT-pass och få så mycket bra tips! Jag upptäckte när jag filmade mig själv att jag har en tendens att falla in med framför allt vänster knä, gör ganska stor skillnad när man tänker på att pressa ut! Brukar nu göra den där grejen med gummiband runt knäna som uppvärmning :up:
Och inte konstigt att du inte haft tid att träna så mycket med tanke på hur ditt schema sett ut! 9 pass är verkligen inte dåligt med tanke på det, och härligt att det blir relativt lätt att toppa i juni ;) :bump:
Ja det är framförallt höger knä som gäller för mig! Enligt PT:n beror det på att jag är svagare i det benet, så jag har blivit tillsagd att göra lite enbenta övningar (typ benpress på ett ben, enbenta marklyft med kettlebells) och då göra fler reps med mitt svaga ben för att balansera upp det lite.

Tack för peppen, jag känner mig mycket bättre nu :D Glömde förresten svara på din fråga om Sverige, jag håller till i Malmö när jag är där och min vän går på ett ställe som heter CrossFit Fabriken :)
 
Jag gick och la mig tidigt i går kväll med halsont och huvudvärk :down: 10 timmars sömn senare känner jag mig lite bättre, men huvudet bultar fortfarande och jag känner mig lite tjock i halsen. Är jäkligt glad att jag hann träna två bra pass precis innan det slog till, ifall det nu skulle visa sig vara en ordentlig förkylning! Jag brukar dock vara rätt bra på att hålla mig frisk, så jag hoppas att en lugn dag med mycket mat och mycket tid i soffan jagar bort vad det nu är.

Ingen träning idag med andra ord, som planerat, och imorgon lutar det åt att jag går en långpromenad någonstans ute på vischan. Eventuellt med lite magövningar som komplement, beroende på hur jag känner mig. Både jag och sambon har vansinnig träningsvärk i ungefär varenda del av ben & rumpa efter passet igår, så vi gör kanske bäst i att stanna i soffan idag :laugh:
 
Vilken pålle jag har! :love: Han gick så bra på dressyrträningen igår! Och jag förväntade mig en lite tröttare häst idag, men han ha var pigg och fräsch! :up: Jag har däremot träningsvärk i magen, han ger inte mycket gratis.. ;)

Ska rasta hojen en sväng nu! :D
 
Jag gick och la mig tidigt i går kväll med halsont och huvudvärk :down: 10 timmars sömn senare känner jag mig lite bättre, men huvudet bultar fortfarande och jag känner mig lite tjock i halsen. Är jäkligt glad att jag hann träna två bra pass precis innan det slog till, ifall det nu skulle visa sig vara en ordentlig förkylning! Jag brukar dock vara rätt bra på att hålla mig frisk, så jag hoppas att en lugn dag med mycket mat och mycket tid i soffan jagar bort vad det nu är.

Ingen träning idag med andra ord, som planerat, och imorgon lutar det åt att jag går en långpromenad någonstans ute på vischan. Eventuellt med lite magövningar som komplement, beroende på hur jag känner mig. Både jag och sambon har vansinnig träningsvärk i ungefär varenda del av ben & rumpa efter passet igår, så vi gör kanske bäst i att stanna i soffan idag :laugh:

Oh crossfit Fabriken har ett lag i EM som går denna helgen o det går riktigt bra för dem! :up:
Kommer du uppåt Ängelholms-hållet så hojta till, det är där jag tränar! :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 120
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 042
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 403
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
103 022
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp