Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
Fast en fläta som hänger ner på ryggen fastnar inte lika lätt i saker som utsläppt hår som flyger omkring när man rör sig.



Dotterns ridskola har uppsatt hår och hjälm i stallet som regel. Det är så drillat i barnen att de sätter på sig hjälmen när de kliver ur bilen och den sitter sen kvar utan problem. Det har synts skillnad när vi varit på tävlingar, det är bara barnen från SPK som har hjälmen hela tiden, även när de går bana eller så. Det känns bra!

Hur blir det mer allvarligt när enskilda hårstrån med lägre hållfasthet fastnar än om en hel fläta med mycket bättre hållfasthet fastnar?

Mitt hår kommer garanterat flaxa runt mer om jag flätar det än om jag sätter det i en hästsvans. Inom 10 min har hälften av håret rymt från flätan.

Hjälm har jag alltid vid hästhantering. Oavsett vilken häst det gäller. Hjälmen håller undan mitt axellånga hår mycket effektivt.
 
Jag förstår din tanke. Men jag gissar också att du inte har så väldigt långt hår? Med mitt hår så räcker det att en mindre del av håret fastnar för att det ska bli svårt att slita av det.

Exakt min poäng. Att skriva såna regler utan att ta hänsyn till att folk har olika hår blir fånigt. Jag behöver inte sätta upp håret när jag har ridhjälm på mig. Det är bara axellångt, spikrakt och ganska tungt. Beter sig alltså helt annorlunda än ett lockigt midjemått hår.
 
Exakt min poäng. Att skriva såna regler utan att ta hänsyn till att folk har olika hår blir fånigt. Jag behöver inte sätta upp håret när jag har ridhjälm på mig. Det är bara axellångt, spikrakt och ganska tungt. Beter sig alltså helt annorlunda än ett lockigt midjemått hår.
Fast det är ju självklart att det gäller hår som riskerar att fastna? Någon med en kort page behöver inte sätta upp håret men någon med hår till skulderbladen behöver fläta eller ha hårnät.
 
Hjälm har jag alltid vid hästhantering. Oavsett vilken häst det gäller. Hjälmen håller undan mitt axellånga hår mycket effektivt.
Fast då följer du regeln perfekt, du har sett till att ditt hår är ur vägen och inte kan fastna, vilket är hela poängen? Hur man gör det spelar ju ingen roll alls. Uppsatt eller valfri motsvarighet till uppsatt skulle man väl kunna skriva i en regel då, om det är svårt att förstå vad poängen är.
 
Exakt min poäng. Att skriva såna regler utan att ta hänsyn till att folk har olika hår blir fånigt. Jag behöver inte sätta upp håret när jag har ridhjälm på mig. Det är bara axellångt, spikrakt och ganska tungt. Beter sig alltså helt annorlunda än ett lockigt midjemått hår.

Jag tänker att det blir väldigt svårt att skriva generella säkerhetsregler om man ska ta hänsyn till alla olikheter. Utan att man får läsa regeln och sedan själv tänka ut ifall man uppfyller syftet med regeln eller ej. Du håller undan håret med hjälmen istället för en tofs. Det är väl jättebra. Säkert säkrare än min långa fläta. Och såvitt jag vet har ingen försökt tvinga dig till att göra på annat sätt?

Finns massvis med säkerhetsregler som man kan tolka lite efter vad som passar en själv. Någon kanske tar med barnvagn till stallet och ställer den i en box. En annan håller undan håret med hjälmen istället för tofs. En tredje kör 10km över hastighetsbegränsningen för att följa trafikflödet. Man får liksom tänka själv även när det finns säkerhetsregler. Men hår som flyger runt på ett sätt som gör att det kan fastna oväntat är helt klart en säkerhetsrisk är väl alla överens om?

Och i vissa situationer så behöver man gemensamma säkerhetsregler och då kommer det alltid gå ut över någon som måste göra någon säkerhetsrutin "i onödan".

Edit: Regeln var alltså "Vid ridning och hästhanterande skall långt hår vara uppsatt eller ihopsamlat under en huvudbonad."

Det gäller alltså endast långt hår och huvudbonad är ett okej sätt att samla ihop det på, enligt denna regeln som diskuteras.
 
Har alltid uppfattat "hästsvans i nacken" som standarduppsättningen för hästfolk med långt hår. Poängen är ju att det inte ska hänga fram i ansiktet och störa.

Att försöka klämma in midjellångt hår under hjälmen hade jag uppfattat som en större säkerhetsrisk än att ha det i hästsvans. En hjälm ska ju sitta tajt och absolut inte ha något knöligt under.
 
Tror resonemanget är att en fläta är lättare att hålla lite styr på och inte fastnar lika lätt i första taget?

I min barndom/ungdom var dock varken fläta eller hästsvans godkänt utan håret skulle vara uppsatt på ett sätt så det inte kunde fastna alls. Det är en sådan där regel som jag trodde var lika ingrodd i alla som att man ska ha klack på skorna, hjälm när man rider och inte linda grimskaftet runt handen.

Jag började på ridskola 1979 och har i olika former ridit sedan dess och jag har ALDRIG hört regeln om uppsatt hår annat än i tävlingssammanhang. Det andra du nämner har varit självklart sedan start - skor med klack plus hjälm kom info om redan innan första ridlektionen så alla skulle vara "rätt" utrustade!
 
Jag började på ridskola 1979 och har i olika former ridit sedan dess och jag har ALDRIG hört regeln om uppsatt hår annat än i tävlingssammanhang. Det andra du nämner har varit självklart sedan start - skor med klack plus hjälm kom info om redan innan första ridlektionen så alla skulle vara "rätt" utrustade!
Jag började-72 och har inte heller hört den. Gissar att det kan bero på att min mamma tvingade mig att ha kort hår.
 
Otäck olycka skönt att det gick bra. Det är huvudsaken. Modigt av föräldrarna att lägga ut. Ja jag läste originalinlägget på sociala medier och en olycka händer väldigt lätt trots att man ibland haft säkerhetstänk.

Jag hart själv haft mycket säkerhetstänk rörande hantering men har TROTS det blivit rejält skadad i omgångar
 
Minns att vi pratade en del om hår i min första tråd här. Jag är som jag sa då också en sån som det sitter i ryggmärgen på att ha uppsatt hår. Minst hästsvans, oftast fläta, ibland knut om jag kände mig extra dressyrig 😁 Samt att jackor, västar, tröjor m.m. ska vara knäppta och man inte har huva eller halsduk på sig när man rider. Inget man kan fastna med, helt enkelt.

Jag tänker att en hel del säkerhetstänk (som
ofta är synonymt med eller flyter över i ordning-och-reda-tänk) kommer från de militära rötterna. Och det kanske gör att vissa områden släpar efter?

För samtidigt som massor med såna regler var helt självklara för mig reflekterade jag inte kring säkerheten med barn när jag följde med min ridlärare på tävling som ’gofer’. Minns särskilt ett tillfälle då jag stod och höll i häst, terrier och barnvagn med litet barn medan hon gick och startanmälde sig. Anledningen till att jag minns är att barnet började klänga i vagnen och innan jag kunde göra något ramlade ur den. Då tog jag det som ett personligt misslyckande, nu tycker jag inte det var så konstigt att jag bara hade två armar. Sen var jag ju tonåring också så det är inte så konstigt att jag saknade perspektiv. Men det visar rätt tydligt vad jag hade fått lära mig.
 
Jag började-72 och har inte heller hört den. Gissar att det kan bero på att min mamma tvingade mig att ha kort hår.
Jag hade (och har) riktigt långt hår - när jag började rida var det nog nästan midjelångt - så jag kan inte skylla på det! Däremot minns jag tydligt att det fanns regler för tävling om att ha uppsatt hår - i hårnät, fläta eller uppstoppat i hjälmen.
 
Otäck olycka skönt att det gick bra. Det är huvudsaken. Modigt av föräldrarna att lägga ut. Ja jag läste originalinlägget på sociala medier och en olycka händer väldigt lätt trots att man ibland haft säkerhetstänk.
Jag läste också originalinlägget, men lyckades faktiskt ändå inte riktigt förstå vad de hållit på med med hästarna när de blev skrämda? Ute på promenad? Lösa i hagen? Annat?

Jag hart själv haft mycket säkerhetstänk rörande hantering men har TROTS det blivit rejält skadad i omgångar
Jag är en fegis och en rätt orolig person, kan lätt föreställa mig olika "skräckscenarios", men är nog också efter 40+ år som hästmänniska rätt bra på att läsa hästar och situationer. Har förvisso upplevt diverse incidenter, men faktiskt aldrig blivit riktigt skadad - oerhört tacksam för det! Har också rätt små hästar (islandshästar), vet inte om det också spelar in lite? Sällan de är uppe och viftar med hovarna i min huvudhöjd, liksom, och känns rätt mycket mer hanterbara än de som är 170+

För att återknyta till trådens tema, så tycker jag det är begripligt att man ibland vill/behöver ha med sig små barn till stallet, har själv haft det när min dotter var liten. Personligen hade jag vid de tillfällena henne i bärsele, jag tyckte det kändes säkrare än barnvagn, men inte ens då hade jag nog kunnat tänka mig att gå ut o promenera med hästarna eller gå ut i hagen (trots att de är "små", då). Men som sagt - jag är en fegis!
 
Jag började på ridskola 1979 och har i olika former ridit sedan dess och jag har ALDRIG hört regeln om uppsatt hår annat än i tävlingssammanhang. Det andra du nämner har varit självklart sedan start - skor med klack plus hjälm kom info om redan innan första ridlektionen så alla skulle vara "rätt" utrustade!

Samma här. Däremot var min gamla ridlärare noga med att man aldrig fick rida i kortärmat. Man var tvungen att ha långärmat på hennes lektioner.
 
Samma här. Däremot var min gamla ridlärare noga med att man aldrig fick rida i kortärmat. Man var tvungen att ha långärmat på hennes lektioner.
Det har jag heller aldrig stött på annat än här på Buke, faktiskt. Och rider själv frekvent i kortärmat/linne sommartid. Tänker som med de flesta "regler" att man får göra en rimlig bedömning själv.
 
Det har jag heller aldrig stött på annat än här på Buke, faktiskt. Och rider själv frekvent i kortärmat/linne sommartid. Tänker som med de flesta "regler" att man får göra en rimlig bedömning själv.

Jag tror att det har med skrapsår att göra. Åker man av slipper man friktionsbränna om man har långärmat.

Så det är nog en bra och viktig regel för barn på ridskolan, som har en tendens att åka av lite oftare än vuxna 😅.
 
Jag har aldrig hört talas om någon regel angående vare sig hår, långärmat eller huva (jag hade dött om jag inte fått ha huvan uppe under hjälmen när jag körde travhäst på vintern. 😅 ) många föreskrifter är säkert lokala. Det jag fick lära mig var framför allt inget spring i stallet, stå inte bakom hästen, linda inte grimskaft eller tömmmar runt handen och rid med hjälm. That's it ungefär.

Barn, och särskilt väldigt små sådana och häst känns alltid som en vansklig kombo där en bör tänka hundra extra gånger dock. Jag hoppas att den här lilla klarar sig.
 
Har alltid uppfattat "hästsvans i nacken" som standarduppsättningen för hästfolk med långt hår. Poängen är ju att det inte ska hänga fram i ansiktet och störa.
Fast här pratas det om att nacken ska vara fri och att hästen kan trampa på håret. I det läget hjälper en hästsvans i nacken inte alls.
Tycker dock fortfarande att det är en gigantisk stor skillnad på att utsätta ett spädbarn/litet barn för risker och att själv utsätta sig för risker. Angående stå på håret så känns det i så fall som om risken är mycket större att hästen ställer sig på handen.
Jag undrar dessutom hur man ska kunna ha mössa på sig på ett vettigt sätt om man inte får sno i snodden i nacken. Det är liksom kallt ute i det här landet vintertid
 
Fast om håret hänger fritt så kommer hela håret aldrig kunna fastna samtidigt. D.v.s. Det går lättare av. Om man flätar (eller på annat sätt samlar och håller ihop) håret så får det en helt annan hållfasthet än vad enskilda hårstrån har. Det borde då vara värre att fastna med något i det läget.

Googla: woman (eftersom kvinnor oftast har långt hår) scalped in accident - spelar ingen roll om det är utsläppt, i tofs eller fläta. Fastnar det så fastnar det och då åker huvudsvålen av :eek:
Jag började på ridskola 1979 och har i olika former ridit sedan dess och jag har ALDRIG hört regeln om uppsatt hår annat än i tävlingssammanhang. Det andra du nämner har varit självklart sedan start - skor med klack plus hjälm kom info om redan innan första ridlektionen så alla skulle vara "rätt" utrustade!
På RS red man med hårnät och eventuellt en gummisnodd runt nätet och håret i nacken om det blev för tungt för nätet att ensamt hålla upp håret.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 449
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 912
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 965
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp