Behövs det en ledare?

Hippocampus

Trådstartare
Det finns ju hur många "hästmänniskor" som helst som tjänar otroliga pengar på nh-kurser, ledarskaps-kurser osv. Men behöver man verkligen vara ledare för sin häst? Vem påstår det?
Varför har det blivit mode?

Personligen tror jag att vi missbrukar ordet ledare. Jag har försökt hitta lite forskning på området och en forskare/etolog som jag läst om/läst rapporter är av Andrew McLean som förutom är forskare också har tävlat svår klass i de tre stora riddiciplinerna. Han anser att ledarskap inte finns i hästarnas värld och att "det handlar inte om att vara hästens ledare utan att lära hästen förstå signalerna du ger". Han anser också, enl hans forskning, att det inte finns en strikt hierarki i en flock och enligt min tolkning då, så kan det ju inte finnas en ledare eftersom hierarkin alltid förändras.

Han förkastar även sk join ups, "Vi måste skydda våra hästar, inte bara för fysisk smärta utan även psykiskt lidande - vilket rädsla är!"
Hästar som vi jagar kommer aldrig att lita på oss helt igen. Rädsla är rädsla och vi skall aldrig spela på rädsla. Leta efter något bättre sätt att lösa dina problem på."
Vi skapar en så dålig relation till hästen genom att jaga den. Du blir den opålitliga partnern i er relation - eftersom du är den som skapar rädslan".

Citaten finns i en hästtidning och även på hans hemsida.

Hur ser ni på detta med ledarskap?
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag gillar Andrew McLean och gillar hans sakliga svar på tjatet om "ledarskap".

Läs även Mark Rashid, som också har en del att säga om detta med ledarskap.

Sen att man måste ha lite pondus när man håller på med hästar, det är alldeles klart. Så är det med alla djur. Men att ha pondus betyder inte att man ska hitta på en massa grejer bara för att visa att man bestämmer. Jag misstänker ibland att det är detta som hela den kommersielle NH-cirkusen handlar om - att paketera pondus och sälja det till hästägare som inte har det, och som har problem med sina hästar därför. Om det hjälper vissa individer så är det väl bra, men jag ogillar att det basuneras ut som någon sorts evangelikum och som lösningen på alla problem. Samt att det blivit en pseudovetenskap där folk kommer med mycket bestämda påståenden om hur hästar fungerar, när det mesta faktiskt bygger på mycket lösa antaganden och påståenden.
 
Sv: Behövs det en ledare?

För mig handlar det inte om ledarskap - det handlar om tillit, och det är allt jag har att säga om saken ;)
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det beror väl helt och hållet på vad man lägger för betydelse i termen ledarskap.

För mig handlar "ledarskap" om att det är människan som har rollen som den som flyttar, inte den som blir flyttad. Att kunna bestämma när och vart hästen ska gå, och i vilket tempo. Att människan ska vara trygg och konsekvent så att hästen kan lita på denne i alla lägen, och att man ska kunna motivera sin häst så att den vill vara med oss och trivs i vårt sällskap.

Inget av det uppnår man genom att vara burdus, hårdhänt eller inkonsekvent. Men jag tycker ändå att det mycket väl kan kallas för just ledarskap!

/Migo
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag ser det som ledarskap, jag leder och hästen följer.

Däremot finns det ju olika sidor av myntet och folk tolkar det här med "ledarskap" på olika sätt. Jag tolkar det som att jag är hästens ledare, jag bestämmer vart vi ska gå, när vi ska gå, hur snabbt och när vi ska stanna. Jag har kontrollen helt enkelt, men hästen har fortfarande möjlighet att vädra sina åsikter och protestera om den inte gillar det jag bestämmer, och då löser vi problemet tillsammans.

Blir nästan lite beklämd när jag både ser, läser om och hör om folk som menar att "idag var han så bråkig när jag red, så imorgon ska jag ta ut honom i paddocken och köra lite ledarskapsövningar så han fattar att det är jag som bestämmer." Jag anser inte detta som en bra metod för att etablera en bra relation till hästen. Jag anser att "ledarskap" föds i stundens hetta och genom att man är trygg, konsekvent och bestämd, hela tiden, i all hantering, inte bara periodvis.

Tittar man på hästar i hagen reagerar dem för stunden. Man ser aldrig att en bra ledarhäst tar en annan häst åt sidan och jagar runt denne i en kvart för att "befästa ledarskapet" om den var bråkig dagen innan.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Ordet "ledare" resp "ledarskap" missbrukas ofta (som så många andra :) ), men det innebär ändå inte att dom saknar relevans. Man ska vara precis lika noga och försiktig när man tar del av åsikter mot, som man ska när det gäller åsikter för dessa ord.
Att vara ledare för sin häst och att lära hästen att förstå signaler är två olika fenomen.
I ett förhållande, även mellan människa och djur, blir automatiskt den ena ledare och den andra följare. Vilket förvisso kan ta sig många olika uttryck, beroende på dom inblandade individernas egenskaper. Tvivlar på att någon ser det lämpliga i att hästen får ledarrollen.
Detta om detta.

Du, som verkar insatt, kan väl informera om storleken på dom där "otroliga pengarna" du nämner. Fr a vad som blir kvar efter alla kostnader.

Förändras hierakin alltid? Javisst, om flockens medlemmar byts ut eller yttre förutsättningar förändras, men annars?

För att klargöra, så är Join up inte NH, utan ett påhitt av Monty Roberts.

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Min kinesiska kompis brukar säga: En dålig chef står och skriker "jag bestämmer, jag bestämmer, jag är chefen" medan en bra chef får folk att börja arbeta.

Samma gäller hästar tycker jag. En osäker ledare som kör en massa ledarskapsövningar genomskådas snart av hästen. Däremot en trygg, orädd ledare som är envis, tydlig och bestämd brukar de flesta hästar uppskatta.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag har alltid kört med NH i bemärkelsen Natural Humanship eftersom jag haft hästar som direkt tagit ledarskapet och kört ledarskapsövningar med mig och vi har alltid haft skitkul i våra övningar. Naturligtvis har det varit märrar, och dom är likadana som tjejer, får dom bestämma var skåpet ska stå så är dom nöjda (och att jag sen lurat dom att tro att dom bestämt hela vägen är en annan femma.) :angel:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Framför allt utifrån det du skriver, så är en människa aldrig en häst, så att denne skulle vara flockledare är för mig löjligt och fullständigt absurt. Vi spenderar en bråkdel av dygnet tillsammans med våra hästar, övriga tiden vilket är 95% av dygnet så är vi inte där - det säger sig själv att vi inte är ledare i den bemärkelsen ordet används.

respekt och förtroende är en annan femma och det är snarare det det handla om.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Men vem skriver "flockledare"?
Vara ledare för en häst när vi "umgås" är en sak, vara flockledare en helt annan.

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

*kl*

ellen ofstad har ett bra inlägg på sin hemsida om dominans och ledarskap, med tillhörande film. väl värt att se på.

Det här med ledarskap är för mig så mycket mer komplicerat än vem som flyttar vem osv. en människa är en människa och hästen tror inget annat. Ser man till den senaste forskningen visar den på att i en flock har hästarna olika ledarskapsroller, nån är duktig på att hitta gräs, nån är bra på att speja osv. man följer olika individer vid olika tillfällen, och det är inte den dominanta hästen som är ledaren. för mig handlar det mycket om motivation i mitt arbete med djur och barn. hur får jag djuret/barnet/människan att göra det jag vill att den ska göra? Att vilja vara med mig och jobba för mig. Att lära hästen gå undan för tryck osv har mer med inlärda signaler att göra, de lärs in genom inlärningens fyra grundregler och har lite med ledarskap att göra. när man får problem med de sakerna har man helt enkelt misslyckats emd att förklara för djuret vad man menade och ville.

jag akn dra parallell till mitt arbete som lärare, jag blir inte "ledaren" i klassrummet genom att skrika och domdera utan genom att skapa ett postivt klimat där alla trivs och där det finns ömsesidig respekt. först måste man skapa en relation, sen kan man skapa regler och "avtal" hur vårt samarbete ser ut. Att få eleverna att vilja arbeta och följa de regler som finns, inte tvinga dom. i tvång finns bara frustration och trots.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det beror väl helt och hållet på vad man lägger för betydelse i termen ledarskap.

För mig handlar "ledarskap" om att det är människan som har rollen som den som flyttar, inte den som blir flyttad. Att kunna bestämma när och vart hästen ska gå, och i vilket tempo. Att människan ska vara trygg och konsekvent så att hästen kan lita på denne i alla lägen, och att man ska kunna motivera sin häst så att den vill vara med oss och trivs i vårt sällskap.

Inget av det uppnår man genom att vara burdus, hårdhänt eller inkonsekvent. Men jag tycker ändå att det mycket väl kan kallas för just ledarskap!

/Migo

Så mycket mer behöver inte skrivas.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det beror väl helt och hållet på vad man lägger för betydelse i termen ledarskap.

För mig handlar "ledarskap" om att det är människan som har rollen som den som flyttar, inte den som blir flyttad. Att kunna bestämma när och vart hästen ska gå, och i vilket tempo. Att människan ska vara trygg och konsekvent så att hästen kan lita på denne i alla lägen, och att man ska kunna motivera sin häst så att den vill vara med oss och trivs i vårt sällskap.

Inget av det uppnår man genom att vara burdus, hårdhänt eller inkonsekvent. Men jag tycker ändå att det mycket väl kan kallas för just ledarskap!

/Migo

Instämmer helt med dig!!!! :banana:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag tycker det verkar som att folk är så osäkra nu för tiden och vill köpa sig till hästkänsla och vågar inte lita på sig själva. Och visst finns det pengar att hämta.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Han har rätt, det rör inte sig om Leaderskap men mer om Respekt och Trygghet.

...och den som inger trygghet och respekt är en bra ledare. Visst behövs ledare, men det beror nog mycket på vad man lägger in i ordet. Tror människor tolkar ordet väldigt olika.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Framför allt utifrån det du skriver, så är en människa aldrig en häst, så att denne skulle vara flockledare är för mig löjligt och fullständigt absurt. Vi spenderar en bråkdel av dygnet tillsammans med våra hästar, övriga tiden vilket är 95% av dygnet så är vi inte där - det säger sig själv att vi inte är ledare i den bemärkelsen ordet används.

respekt och förtroende är en annan femma och det är snarare det det handla om.
:bow:
Vi är dess människa o mentor utanför flocken.
Är man en svag/ dålig mentor stannar de hellre kvar hos sina artfränder

Var finns alla de hästar som påstås "flytta en"?
De blir så av en anledning.

Stå kvar o de stannar. Börjar man backa eller inte är tydlig nog INNAN de sätter sig i knät får man lära sig att vara mer tydlig.
En sk ledare har sett tendensen långt innan den kommit fram o stävjat det- med ett öra, grimas eller ett svansvift.
Hästar som är vänner klarar av kroppskontakt i mild form. Det är så som djur utan händer måste interagera. Munnen är ett kontaktorgan. Man lär de att vara lika försiktig med en som de är med föl. Säger ifrån om det är för hårt- burdust.
Att lära sig läsa av olika sorters hästar görs inte i en handvändning eller på en kurs. det tar många år.. om man är intresserad.
Ju fler hästar som man möter desto rikare blir man- på insikt att alla är individer.
 
Sv: Behövs det en ledare?

...och den som inger trygghet och respekt är en bra ledare. Visst behövs ledare, men det beror nog mycket på vad man lägger in i ordet. Tror människor tolkar ordet väldigt olika.

Jo det verka så, hur ofta tolka och misstolka vi varandra bara har på siten.
Tur att häster har inte det problem, dom är så enkle:
I respekt you, you respekt me.
I feel safe with you and I feel secure in myself. (speaking from the horses mouth)
Ett leader sto är den som är tryggest i sig själv, dom andra foljer henna som en magnet för hon stråla Lung.
Som en bra häst person ska vi sträva efter det samma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 541
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 620
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 642
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp