Bukefalos 28 år!

Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

Jag tänker bara svara för mig och min häst eftersom jag inte tror på universallösningar i något sammanhang, men om jag inte blivit introducerad till arbete med ledarskap hade min häst varit avlivad idag, och då avlivats som en fortsatt stressad, livrädd och snudd på ohanterbar häst. Den enda människan som förstått sig på henne och fått henne trygg har varit just en av dessa människor som håller kurser och tjänar pengar på dem.

Jag skulle personligen dock nog inte ägna mig åt samma sorts ledarskapsövningar, eller åtminstone inte i samma omfattning, med en häst som inte hade den sortens farliga problem som min häst hade, eftersom jag tycker att de flesta hästar mår helt otroligt bra med både sig själva och människorna ändå. Ser det då lite som att försöka lösa ett problem som inte finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs det en ledare?

Munnen är ett kontaktorgan. Man lär de att vara lika försiktig med en som de är med föl. Säger ifrån om det är för hårt- burdust.
Just så ja, och "säga ifrån" behöver inte betyda en klatch eller att höja rösten, hästar är inte intelligensbefriade maskiner och det brukar räcka med vanlig samtalston och "vill du vara snäll och" istället för kadaverdiciplin. Lyhördhet, kärlek och ödmjukhet heter redskapen jag använder, tillsammans med en stor portion humor.

Innan jag bjuder in en häst att sätta sig i knät måste jag se till att sitta stadigt, dom är rätt breda över häcken, men inte alls så tunga som man skulle kunna tro. :p


Sen att umgås med hästen och ta hänsyn till varann ingår liksom dagligen i allt åtminstonde jag företagit mig. Jag har ju aldrig haft ett stall med stallgång här utan stallet har fått vara en enda stor box med direktutgång till hagen så mockningen har skett på kvällen med hästen inne, och dörrhålet är smalt så då måste man vänta på den som är på väg in eller ut och det har aldrig varit något som helst problem trots att hästen tydligen haft för vana att springa över folk tidigare.
 
Sv: Behövs det en ledare?

...och den som inger trygghet och respekt är en bra ledare. Visst behövs ledare, men det beror nog mycket på vad man lägger in i ordet. Tror människor tolkar ordet väldigt olika.

Exakt. Det finns både bra och dåliga ledare, men skillnaden enligt mig är att en bra ledare är någon man ser upp till, har förtroende för, respekterar och tycker om. En dålig ledare är raka motsatsen. Kan ju vara så att många ser ordet ledare per automatik som ngt negativt därför att man då tagit exempel på dåliga ledare med kanske tvivelaktiga metoder (min undran är om det öht är ledare lr tror de sig bara vara?). Att bli en bra ledare är inget man kan köpa sig till, det är ngt man förtjänar när man agerar på ett förnuftigt sätt.

En bra ledare är oxå duktig på att lyssna, där tkr jag många gånger att många brister.

oavsett vad man kallar det så blir ens resultat efter hur man är och vad och varför man gör ngt.

Dålig ledare= dåligt resultat/arbetsmiljö/flock osv.
Bra ledare= bra resultat/arbetsmiljö/flock osv.
 
Sv: Behövs det en ledare?

knapplån

Har aldrig känt behov av att markera plats som ledare. Det sociala beteendet tillsammans är ju sådant som växer fram när man lär känna en ny individ, hästen lär känna dig och ni blir ett ekipage. Respekt föder respekt, och äppelbitar goes a long way.

Och detta med munnen - hästen har inga händer, den har bara läpparna för att undersöka och "känna". Inget konstigare än så ligger bakom.

Hästar fattar att människor inte är samma art - hade de inte fattat det skulle det aldrig gå att hantera dem. Slappa av lite, och lita på era hästar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs det en ledare?

Men vem skriver "flockledare"?
Vara ledare för en häst när vi "umgås" är en sak, vara flockledare en helt annan.

LIA

det är bara att läsa runt i trådar här dagligen dax eller googla så hittar du tusentals föreställningar om att människan är flockledaren.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Men nu gällde det ju vad som skrivits i den här tråden. och fra TS inlägg som du svarade på.

Som jag skrev, är "ledare" för en häst en sak och "flockledare" en helt annan. Tycker det är onödigt att röra till det. Argument som att man inte är med sina hästar dygnet runt t ex, är ju inte relevant.

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det är högst relevant när man använder sig av s.k ledarskapsfasoner.

Vi som utrustade med både röst, vokabulär samt händer som kan smeka, klia, lugna- kan använda oss av det som substitut för det rika kroppsspråket som djur använder. Vi kan inte rynka på näsborren, röra på ena örat, kasta med huvudet för att visa vår sinnesstämning.
Bara en sak som att stå sida vid sida av varandra i timmar- ger s.k bonding.

Hästar i flock upplever o erfar var var individ har för egenskaper.
Det gör hästar med människor oxå-hästen ser igenom svagheter som man kanske inte ens vet om att man har. Hästen, hunden- människokännaren.

Men vi är alla olika- ser man beröm- muntlig, beröring eller godsaker som trams. ja då får hästen luta sig mot sina kompisar.

Alla djurtränare o även arbetsgivare vet att man måste ge lön för mödan för att få med sig arbetstagarna. Det kallas för att MOTIVERA- ge uppskattning.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det finns ju hur många "hästmänniskor" som helst som tjänar otroliga pengar på nh-kurser, ledarskaps-kurser osv. Men behöver man verkligen vara ledare för sin häst? Vem påstår det?
Varför har det blivit mode?

Varför skulle det ha blivit "mode"? Det är hästens naturliga beteende.

[/QUOTE]Personligen tror jag att vi missbrukar ordet ledare.[/QUOTE]

Ja det gör "vi". Inte alla men många.
Ordet ledare är att inge trygghet för hästen. Dvs att hästen litar på att du i slutändan är klokast när ni kommer till en diskussion.
Att vara ledare över sin häst är inte att bestraffa den utan att inge trygghet och hjälpa den att förstå vad som är ok att göra och vad som inte är ok.
Sett många fall då detta missbrukas och man blir arg på hästen för att den inte gör som vi vill att den ska göra. Arg är något en ledare ALDRIG blir. För då mister man rollen som ledare.


[/QUOTE]Jag har försökt hitta lite forskning på området och en forskare/etolog som jag läst om/läst rapporter är av Andrew McLean som förutom är forskare också har tävlat svår klass i de tre stora riddiciplinerna. Han anser att ledarskap inte finns i hästarnas värld och att "det handlar inte om att vara hästens ledare utan att lära hästen förstå signalerna du ger". Han anser också, enl hans forskning, att det inte finns en strikt hierarki i en flock och enligt min tolkning då, så kan det ju inte finnas en ledare eftersom hierarkin alltid förändras.[/QUOTE]

Men hur hanteras hästarna egentligen inom de tre stora riddiciplinerna?
Vi säger att det inte förkommer våld mot hästar inom dem men om man tänker efter; hur bestraffar man hästarna när de gör fel? Ber man de snällt- nej, man kanske ger dem ett ryck i tygeln en kraftigare skänkling med sporren eller ryter nej åt dem. Är det så hästar behandlar varandra då?

En sak jag satt och funderade på när jag kollade på olika dressyrtävlingar med bla. anky, andreas, edward mf. var att ALLA hästarna viftade med svansen när de la till sporrarna... Som säkert alla vet betyder detta att hästarna inte är nöjda. Är det då verkligen rätt sätt de använder sporrarna på?

[/QUOTE]Han förkastar även sk join ups, "Vi måste skydda våra hästar, inte bara för fysisk smärta utan även psykiskt lidande - vilket rädsla är!"[/QUOTE]

På vilket sätt anser han/du att hästarna lider under en join-up psykiskt? Är det okunskapen för att han/du inte vet vad det går ut på som framkallar detta obefogade agg?

Och som tidigare nämnt: Är inte fysisk smärta alla de kilon många har i hästens mun vid användning av bl.a. kandar?
Och en stor fråga som ingen verkar ha svar på: Varför har man nosgrimma på hästarna?? För att hästen gapar och NI förlorar ER kontakt med hästens mun? Enda anledningen till att hästen gapar är för att den försöker förmedla någonting, så varför hindra det? :confused:
Är det till tryckta hästar som inte vågar fråga eller säga till, vi vill ha?

[/QUOTE]Hästar som vi jagar kommer aldrig att lita på oss helt igen. Rädsla är rädsla och vi skall aldrig spela på rädsla. Leta efter något bättre sätt att lösa dina problem på."
Vi skapar en så dålig relation till hästen genom att jaga den. Du blir den opålitliga partnern i er relation - eftersom du är den som skapar rädslan".[/QUOTE]

Återigen. Vet han/du VERKLIGEN vad en join-up går ut på?

[/QUOTE]Hur ser ni på detta med ledarskap?[/QUOTE]

Det är redan överbevisat att hästar har rangordning i sina flockar och det ser man enkelt om man studerar en flock. Klart att någon är ledare, så är det inom alla däggdjursraser.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Kan ju bara be om ursäkt att jag inte riktigt fixade hur man får in flera citat i ett inlägg :D Hoppas ni kan läsa ändå! :p
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det är redan överbevisat att hästar har rangordning i sina flockar och det ser man enkelt om man studerar en flock. Klart att någon är ledare, så är det inom alla däggdjursraser.

Hm, nej. Det är det inte. Snarare pekar det mer och mer åt andra hållet, bilden av flockdjur som strikt hierarkiska är förlegad.

Om du har moderna forskningsrapporter som visar på något annat så får du gärna dela med dig.
 
Sv: Behövs det en ledare?

MR alla böcker bl.a.
Eller bara att sätta dig i en hästflock och använda sunt förnuft.
Har ni annars någon bättre förklaring på varför stona driver ut föl som inte uppför sig några meter utanför flocken till de slickar sig om munnen (ber om ursäkt). Eller varför de driver/föser varandra? Varför vissa hästar tvingas hålla sig en bit utanför flocken?
 
Sv: Behövs det en ledare?

Monty Roberts kan knappast kallas för god källa till etologiska teorier:rofl::rofl::rofl:

När man studerar en grupp djur så ser man det man vill se. Det kallas suggestion. Det du tolkar som dominans skulle jag antagligen tolka på ett annat sätt. Och jag använder inte amerikanska "bilförsäljare" som källa till mina studier av beteendevetenskap.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag tycker inte att det behövs en ledare- eller den "ledare" som dom flesta hästmänniskor är idag. Jag tror på sammarbete & att båda får bestämma. I olika situationer så bestämmer den som är mest kompetent. Men för säkerhet för människa & häst så behöver människan ta beslut ibland. Tex som att hästen behöver ta en spruta för sin egen skull eller att hästen måste stanna nu, för att den är på väg ut på en trafikerad väg (händer nog inte så ofta).

Men om man tänker efter? Har vi rätt att bestämma över hästen? Hästarna är egna individer och vi har ingen bestämmande rätt över dom. Dom är levande varelser inte våra leksaker. Många tänker på vad hästen kan (eller "ska" enligt många) göra för oss. Men egentligen borde vi fokusera på vad vi kan göra för hästarna. Ge & ta :)

Jag tycker att det måste vara på bådas villkor!
 
Sv: Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?
Jag tycker inte att det behövs en ledare- eller den "ledare" som dom flesta hästmänniskor är idag. Jag tror på sammarbete & att båda får bestämma. I olika situationer så bestämmer den som är mest kompetent. Men för säkerhet för människa & häst så behöver människan ta beslut ibland. Tex som att hästen behöver ta en spruta för sin egen skull eller att hästen måste stanna nu, för att den är på väg ut på en trafikerad väg (händer nog inte så ofta).

Men om man tänker efter? Har vi rätt att bestämma över hästen? Hästarna är egna individer och vi har ingen bestämmande rätt över dom. Dom är levande varelser inte våra leksaker. Många tänker på vad hästen kan (eller "ska" enligt många) göra för oss. Men egentligen borde vi fokusera på vad vi kan göra för hästarna. Ge & ta

Jag tycker att det måste vara på bådas villkor!

(är ny på Bukefalos så har lite svårt att posta svar..)
 
Sv: Behövs det en ledare?

Monty Roberts kan knappast kallas för god källa till etologiska teorier:rofl::rofl::rofl:
Vad är det som gör att du anser att Andrew McLean kan kallas för en god källa till etologiska teorier då?

När man studerar en grupp djur så ser man det man vill se. Det kallas suggestion. Det du tolkar som dominans skulle jag antagligen tolka på ett annat sätt.
Det förstår jag. Och det är därför jag vill höra din tolkning om varför det jag innan skrev inträffar?

Och jag använder inte amerikanska "bilförsäljare" som källa till mina studier av beteendevetenskap.

Eftersom du är så skeptisk. Har du ens någon aning om vad hans metoder egentligen bygger på?
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag har mig veterligen inte nämnt Andrew McLean, men det faktum att han är utbildad etolg och inte bara egentitulerad "hästviskare" ger ju en del mer tyngd åt hans teorier. Ser du inte skillnaden själv?

Och jo, jag vet precis vad MR gör, och det är inte en hanteringsmetod jag vill befatta mig med.


/Migo
 
Sv: Behövs det en ledare?

Vill bara förtydliga att jag inte är för NH-folk som trycker till sina hästar med sitt sätt att se på ledarskap, lika lite som det "engelsktänkande folket"

Ett ledarskap (enligt mig) bygger på att få hästen att vilja vara med oss. Inte genom tvång.

Anser inte att en häst med kedja vill vara med oss. Inte heller en häst i reprimma då dessa är starka hjälpmedel som inte ska behöva användas.

Ett ledarskap bygger på att ta och ge. Hästen ska alltid få säga sin åsikt men det måste ändå vara Du som ger det slutliga svaret på om det är okej. Ta som exempel att du är ute och rider och hästen vill äta gräs vid kanten av vägen du rider på. Skulle du då inte tänka att det är du som har det slutgiltiga beslutet skulle du låta hästen äta och då skulle det inte bli mer av den ridturen för du skulle förmodligen inte få hem hästen utan att "säga till den". Hästen skulle sen förstå att Den är din ledare och att den bestämmer när ni ska stanna och äta osv. Logiskt håller inte det och det tror jag inte någon håller med om.

"En bra hästtränare får hästen att göra det, en riktigt bra hästtränare får hästen att vilja göra det" - citat av MR
 
Sv: Behövs det en ledare?

Tråden nämner AM, därför jag tog honom som exempel (eftersom han tydligen har så mycket bättre metoder än MR...)

Att vara utbildad säger mig ingenting. Har träffat på psykologer jag ALDRIG själv skulle vilja gå till som är utbildade och arbetat som psykologi i många många år. Det finns också folk som inte är utbildade som ger en betydligt mer.

Så den faller jag inte för. Ska jag tro på något ska det bevisas. Vilket jag inte sett detta bli.


Om du nu vet exakt. VAD är det då du sätter dig emot och varför?
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det är stor skillnad på att motivera en häst med negativ förstärkning och positivt straff(MR) eller med hjälp av positiv förstärkning och negativt straff (ex. klickerträning).

MRs hästar gör vad han ber dem om, för att slippa det jäkla obehaget han ställer till med om de inte gör som han säger. För mig är inte det ett bra ledarskap och absolut inte en bra förebild.

/Migo
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 672
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 788
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 692
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp