Bukefalos 28 år!

Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

Antagligen inte så bra, men det bästa sättet för denne att lära sig är att vara tillsammans med andra människor, inte att lära in en massa mer eller mindre konstiga teorier om hur människor fungerar.
Det ena hindrar väl inte det andra?
Om eller hur konstiga människors teorier gällande hästar är, finns i betraktarens ögon. Men, är det inte bättre med teorier (= tankeverksamhet) än att bara köra på?
Och om vi ska förbjuda utlärandet av teorier, vem ska då kunna lära någon någonting alls??

Och vad man sett av de kända namn som har detta som business inom hästbranschen så lever de inte ens själva efter sina teorier.
Varierar från individ till individ, liksom det mesta här i världen. Tillhör du dom som förkastar allt i en filosofi bara för att enstaka av dess förespråkare inte lever upp till den?

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Då måste du ha missat alla gånger jag påtalat att jag också håller med om att det finns många roller i en flock, att hästarna samarbetar och har en avancerad social struktur. Jag minns inte exakt ordvalet men det kan du säkert kollaa upp om du är intresserad. Just i situationen när det kommer en ny flockmedlem som vi talar om så triggas så vitt jag har sett alltid ett visst mått av ställningskrig och makt kamp. Efter några sekunder upp till några veckor så lugnar det ner sig och allt blir normalt, eller så har man för länge sedan skilt hästarna åt för att det inte fungerar, och maktspelet blir mer subtilt.

Så mycket sammarbete behövs egentligen inte i en tamhäst flock, den ska mest se till att vakta, köra bort inkräktare och ta hand om eventuella föl men det finns säker något jag missat. Hästar lever ett enkelt och okomplicerat liv, jämför man med exempelvis vargar som jagar tillsammans i flock så är behovet av samarbete ganska lågt.

Nej jag vet att du har varit nyanserad. Men jag pratar mera generellt - det finns många här på Buke, inte bara i den här tråden, som rabblar heirarki-ledarskap som om det är det enda dom har i huvudet och det enda dom ser. Att tolka allt i termer av heirarkier och sen översätta det till hur vi människor ska bete oss för att tolkas som ledare eller högst upp i heirarkien är befängt anser jag.

Ytterligare ett exempel på hur det kan gå till när nya hästar kommer. I juni kom det 2 nya ston till "våran" flock. Dom kom från ett dåligt till ett bra bete, och när dom släpptes ihop med dom andra hästarna försvann dom 2 genast för att kolla hagen och äta gräs. Dom var TOTALT ointresserade av dom andra hästarna. Och "bossen" var ointresserad av att följa efter och markera mot dom. Så just den gången var ätandet långt viktigare än eventuella heirarkier.
Hur det nu kom sig :)
 
Sv: Behövs det en ledare?

Ytterligare ett exempel på hur det kan gå till när nya hästar kommer. I juni kom det 2 nya ston till "våran" flock. Dom kom från ett dåligt till ett bra bete, och när dom släpptes ihop med dom andra hästarna försvann dom 2 genast för att kolla hagen och äta gräs. Dom var TOTALT ointresserade av dom andra hästarna. Och "bossen" var ointresserad av att följa efter och markera mot dom. Så just den gången var ätandet långt viktigare än eventuella heirarkier.
Hur det nu kom sig :)

Marslows behovspyramid lär gälla för hästar också åtminstone i viss mån. Är man tillräckligt hungrig struntar man i allt annat. Ledaren i flocken var väl klok nog att inse att det var döfött att diskutera rang med dem innan de var mätta.

Och ett tips, det underlättar om du skriver KL om du inte svara på inlägget och egentligen riktar dig till andra. Risken för missuppfattningar minskar då.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag tänkte faktiskt på Maslows behovstrappa i ett hästsamband för bara någon dag sedan - utan att ha läst den här tråden ;) Och jag håller med dig, den går nog (i viss utsträckning) att applicera på hästar och andra djur också.

Efter att ha skummat igenom tråden vill jag tipsa om Emelie Cajsdotters bok Alla kungens hästar. Det är lite flumflum och lite svårt att ta till sig hennes tankar och budskap emellanåt... Men i grund och botten handlar hennes upplevelse om hästars syn på flock och ledarskap om att det inte finns någon ledare som är statisk och ständing á la "Jag är ledaren och kommer att vara tills jag dör/flyttar/blir besegrad".
Hästar som frågan om vem som är ledaren förstår inte frågan, i stället har de olika uppgifter i flocken. Någon är bra på att hitta mat - och leder flocken till mat. Någon är bra på larma - vars uppgift blir att hålla vakt och leda flocken från faror. Någon är bra på att hitta - och leder flocken när de vandrar. Och så vidare.

Det här kan till exempel förklara varför en häst är nervig och stressad och spänd som utgångsläge, om den hästen är en "väktare" och har som flockuppgift att hålla koll och upptäcka faror är det klart att den har radarn på.

Jag säger inte att jag är helt frälst och köper det rätt av, men resonemanget är väldigt uppfriskande när det gäller hela ledarskapsfrågan.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Men om den teorin skulle stämma, dvs. att en "nervig" häst är så för att det i en hästflock behövs individer som är uppmärksamma på faror osv. hur bär då hästarna sig åt för att få ihop en flock där dessa olika individer ingår? De kan ju inte precis sätta in en platsannons och söka en "väktare".
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs det en ledare?

Och ett tips, det underlättar om du skriver KL om du inte svara på inlägget och egentligen riktar dig till andra. Risken för missuppfattningar minskar då.

Jag har varit på Buke sedan 2007 och känner mycket väl till KL. Men eftersom jag hela tiden har svarat den jag diskuterar med - dig - så har det inte behövts. Så jag vet inte vad du menar faktiskt.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det vet jag inte.
Däremot är det väl ganska sällan som en flock består av bara nerviga "spanare", det brukar väl jämna ut sig med kompletterande egenskaper ganska naturligt?

Det är som sagt inte min teori, så jag tar den inte i försvar och kan inte argumentera varken för eller emot, men den är ganska uppfriskande och går att resonera och diskutera kring.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag klipper i texten nu, blir något otydligt så är går det ju att gå tillbaka till tidigare inlägg och läsa hela. Det blir svårarbetat om alla tidigare svar ska stå kvar. Har försökt att inte ta bort någon viktig information utan bara göra det kortare.


[angående hästar som går på folk]
Betydligt vanligare är att hästen "inte ser" människan, liksom dom "inte ser" hästar låg i hieraki, och struntar i att visa hänsyn och respekt. Min åsikt.

Som sagt så har vi nog olika erfarenhet. Jag upplever väldigt sällan att någon häst går på mig/knuffar mig eller är ouppfostrad på så vis. Abosluta majoriteten av hästarna jag hanterat/hanterar har visat stor hänsyn.


[angående att hästägare anser sina hästar säkra och lydiga]
Njae, så behöver det inte vara, och så är det inte heller påfallande ofta. Man klarar sig och hästen, men inte är det fråga om bra och säkert fungerande förhållande.

Men det kan ju inte jag avgöra? Det är inte min häst, jag kan givetvis ha åsikter, men tycker ägaren att h*n och hästen har ett gott samspel så är det ju så - för dem. Det finns hästägare där jag står nu som jag personligen tycker är väl nonchalanta - men det fungerar för dem. Hästarna mår bra, ägarna mår bra.

Liksom det fungerar olika i olika grenar. Som i exemplet med ridtravaren - den är inlärd att springa och vara "på". Det är ofta så det funkar på travet. Det anses inte vara en säkerhetsrisk. Liksom många rutinerade ryttare inte tränar specifikt på att hästen ska stå still - man bara hoppar upp. Det anses inte vara ett problem, och då är det ju inte heller det. För dem.


Givetvis måste man anpassa sig till verkligheten, dvs att hästen ska hanteras på annat (men vilket???) sätt, men var ser du det "hårda" och "hemska" i sammanhanget??

Det hårda och hemska i detta sammanhang har varit Hanoirocks inlägg - där jag redan redovisat flera punkter. Jag kan klistra in dem här också men det känns något överflödigt.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag tror nog inte så mycket på det ändå, men det är klart variationen av individers egenskaper inom en population har stor betydelse för överlevnaden så i en lös tolkning skulle även jag till viss del kunna se att det ligger något i detta.
 
Sv: Behövs det en ledare?

[angående hästar som går på folk]
Betydligt vanligare är att hästen "inte ser" människan, liksom dom "inte ser" hästar låg i hieraki, och struntar i att visa hänsyn och respekt. Min åsikt.

Som sagt så har vi nog olika erfarenhet. Jag upplever väldigt sällan att någon häst går på mig/knuffar mig eller är ouppfostrad på så vis. Abosluta majoriteten av hästarna jag hanterat/hanterar har visat stor hänsyn.
Jag delar din uppfattning därvidlag, när det gäller min egen person. Jag hänvisade till hästar och hästägare i allmänhet. Minns, som ett exempel, hur en av våra mest kända hoppryttare intervjuades på TV hållandes i en häst som for runt och över ryttaren, vilket gjorde intervjun något kaotisk. Men som jag skrev, det förekommer legio på tävlingar etc.

[angående att hästägare anser sina hästar säkra och lydiga]
Njae, så behöver det inte vara, och så är det inte heller påfallande ofta. Man klarar sig och hästen, men inte är det fråga om bra och säkert fungerande förhållande.

Men det kan ju inte jag avgöra? Det är inte min häst, jag kan givetvis ha åsikter, men tycker ägaren att h*n och hästen har ett gott samspel så är det ju så - för dem. Det finns hästägare där jag står nu som jag personligen tycker är väl nonchalanta - men det fungerar för dem. Hästarna mår bra, ägarna mår bra.
Att det är så för dom, betyder ju inte att det de facto ligger till så. Vilket "drabbar" andra som kommer i kontakt ... som H.
Tänk på trådar som handlat om "ska jag hjälpa till med den farliga hästen som ägaren tycker är snäll?". Det är lätt att bli hemmablind liksom det ibland är svårt att se sanningen om ens favorit, oavsett det gäller djur eller barn. Det räcker ju faktiskt med ett feltramp för att den schimära säkerheten ska flyga all världens väg. :eek:


Liksom det fungerar olika i olika grenar. Som i exemplet med ridtravaren - den är inlärd att springa och vara "på". Det är ofta så det funkar på travet. Det anses inte vara en säkerhetsrisk. Liksom många rutinerade ryttare inte tränar specifikt på att hästen ska stå still - man bara hoppar upp. Det anses inte vara ett problem, och då är det ju inte heller det. För dem.
Eller så är det ett problem som dom lärt sig att leva med, hellre än att göra något åt det? Vet flera travtränare som inte vill skola hästarna för att inte "ta ur dom gnistan". Medan andra har väluppfostrade hästar med gott om den där gnistan.
Den dagen någon annan måste ta hand om en häst, kommer verkligheten ikapp.
Det är f ö dom o-fostrande människorna vi har att tacka för alla regler och restriktioner som snävar in livet för oss andra, typ tränstvång i alla möjliga sammanhang



Givetvis måste man anpassa sig till verkligheten, dvs att hästen ska hanteras på annat (men vilket???) sätt, men var ser du det "hårda" och "hemska" i sammanhanget??

Det hårda och hemska i detta sammanhang har varit Hanoirocks inlägg - där jag redan redovisat flera punkter. Jag kan klistra in dem här också men det känns något överflödigt.
Jomen det vore intressant om du ville ta det i klartext, för jag har inte förstått att du redovisat det. Det hon skrev om att "slå med grimskaft mot bogen" kan väl knappast ses som speciellt hårt eller hemskt? Sett till situation där hästen tänker kliva över en.

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Minns, som ett exempel, hur en av våra mest kända hoppryttare intervjuades på TV hållandes i en häst som for runt och över ryttaren, vilket gjorde intervjun något kaotisk.

Gick verkligen hästen över ryttaren? Finns det bevarat på internet så man kan se?
 
Sv: Behövs det en ledare?

delvis KL och delvis Blueberry och Anders B

Detta med gruppdynamik är intressant. Att Du tar en roll i en grupp innebär inte att Du är sådan som person. Inom sociologin (som inte är mitt huvudområde) så talar man ju just om att en grupp består av olika roller, upp till sju stycken om jag kommer ihåg rätt. Du blir tilldelad/tar en roll och sedan är det den rollen som är Din plats i gruppen.

Svårare än så behöver det inte vara:).

De flesta djur inklusive människan anpassar sig till omständigheterna.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Hopp o Ft-hästar måste få ta lite egna initiativ- samarbete när den mänskliga faktorn felar.
Dessa hästar ska prestera uppsuttet. Då får de ha en aning divalater- för folk kan hantera det- tänka sig....

Tänk trav o galopphästar som får springa iväg så fort ryttaren/ kusken sitter på plats. De är ändå så lydiga att de kan vara runt en massa andra hästar- för skulle det behövas såp lyder de. hästarna vet skillnaden.
En del nyttjar även människor som är osäkra på sin sak.

humor o förståelse måste man ha när man sysslar med hästar- anser jag
 
Sv: Behövs det en ledare?

delvis KL och delvis Blueberry och Anders B

Detta med gruppdynamik är intressant. Att Du tar en roll i en grupp innebär inte att Du är sådan som person. Inom sociologin (som inte är mitt huvudområde) så talar man ju just om att en grupp består av olika roller, upp till sju stycken om jag kommer ihåg rätt. Du blir tilldelad/tar en roll och sedan är det den rollen som är Din plats i gruppen.

Svårare än så behöver det inte vara:).

De flesta djur inklusive människan anpassar sig till omständigheterna.

Fast det där gäller inte djur, tror jag. Ett djur är 100 % ärligt, och att en häst skulle ta eller få en roll och acceptera den utan att vara lämpad för den tror jag inte skulle hända. Det finns ju situationer skapade av människan som tvingar hästar till konstiga roller, och det slutar oftast inte vidare bra för hästen eller hästarna. Jag tror att en häst skulle ha väldigt svårt att förställa sig och agera utefter vad någon annan önskar. Det är det jag älskar med den! :) Jag tror att det finns många hästar därute som har svårt att anpassa sig till omständigheterna, vilket tar sig uttryck i en mängd problem för människan, som inte alltid förstår eller har kunskap och erfarenhet nog att förändra dessa.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Fast nu blandar Du nog ihop litet:). Jag pratar flock, dvs hästar enbart, inte häst - människa.

Om Du tänker på vad flocken ger hästen, mat, skydd etc, så kan det mycket väl vara så att det är "värt" att anpassa sig. All form av gruppbildning, flock, är en form av anpassning av individ i utbyte mot olika saker. Detta att det är "värt" att anpassa sig är inte alltid ett medvetet val.

Det som är litet intressant med detta om flockar är att den vanligaste flocken är hingst och (om jag kommer ihåg rätt) upp till fem ston. Det är alltså inte så många individer vi pratar om.

100% ärligt mot vad då:-)?
 
Sv: Behövs det en ledare?

stämmer bra, hästflocken i det vilda är en liten grupp bestående av 5-7 djur. man har studerat vad som händer i sammanhang där större grupper tvingas vistas på samma yta - både i det vilda och domesticerat, och samma sak händer i bägge fall, grupperna och flockarna separerar sig för att bestå av ungefär samma medlemsskap. de domesticerade sammantvingade konstellationer man studerat, har visat sig innehåll mkt bråk och skador grupperingarna emellan, och slutsatsen man gjort är att hästarna får svårt att upprätthålla den sociala ställningen när flocken blir för stor, över 10 djur konstaterade man att de grupperade sig mkt markant, och försökte undvika sammanblandning, när sådan skedde pga omständigheterna uppstod konflikter och bråk och oro i konstellationen totalt.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag delar din uppfattning därvidlag, när det gäller min egen person. Jag hänvisade till hästar och hästägare i allmänhet. Minns, som ett exempel, hur en av våra mest kända hoppryttare intervjuades på TV hållandes i en häst som for runt och över ryttaren, vilket gjorde intervjun något kaotisk. Men som jag skrev, det förekommer legio på tävlingar etc.

Och jag upplever inte att det är särskilt vanligt att folk har hanteringsproblem med sina hästar, varken i de stora stall jag besökt eller på de tävlingar jag närvarat vid de senaste åren. Då räknar jag inte in fulridning - vilket har mer med ryttaren än hästen att göra. Med det inte sagt att jag aldrig sett någon ha problem, men de krångliga situationerna kan jag helt ärligt räkna på ena handens fingrar.

På tävlingar på elitnivå är det ofta så att hästarna tillåts ganska mycket friheter just för att de fungerar "när det gäller". Det är ingen som blir rädd/upprörd för att en häst trampar runt lite - de vet att den lyssnar vid tillsägelse och därför får den tramsa. Nu vet jag såklart inte hur det var med just hästen du såg på tv...


[angående att hästägare anser sina hästar säkra och lydiga]
Att det är så för dom, betyder ju inte att det de facto ligger till så. Vilket "drabbar" andra som kommer i kontakt ... som H.
Tänk på trådar som handlat om "ska jag hjälpa till med den farliga hästen som ägaren tycker är snäll?". Det är lätt att bli hemmablind liksom det ibland är svårt att se sanningen om ens favorit, oavsett det gäller djur eller barn. Det räcker ju faktiskt med ett feltramp för att den schimära säkerheten ska flyga all världens väg. :eek:


Här på Buke läser jag en hel del konstiga saker, vilket ju också alltid i grunden är trådskaparens eller nickens upplevelse av den situation som beskrivs. I en del trådar har det ju framkommit att någon annan hade en annorlunda upplevelse av samma situation. Att nybörjar-Anna inte ska ta hand om avelshingsten är ju ganska så givet. Det betyder inte att hingsten är ouppfostrad, men den ska skötas av en kunnig person. Bara som ett exempel.

Igen, jag ser faktiskt väldigt lite av detta ute i verkligheten. Jag spenderar mesta tiden för träning och eventuell tävling i olika stora stall, som är välskötta och som drivs av engagerade utbildade personer. Även lösdriften ligger i anslutning till en större anläggning. Det finns alltså alltid hjälp att tillgå för dem i stallarna som behöver det. Det står ingen övergiven "farlig häst" i en box här.

Med det inte sagt att det inte finns ouppfostrade hästar. Jag bara möter dem rätt så sällan, och när jag gör det så är det vanligen också ganska enkelt att vända på steken. Det enda stall där faktiskt alla hästarna betedde sig illa var ett pyttelitet sådant som vi flyttade ifrån. Det var illa skött, problem med fodringar, med insläpp, skrik och liv. Hästar som inte fick mat, som glömdes i hagen, som inte släpptes ut med de andra. Etc. Här hade ett flertal människor problem med hästhanteringen. Men av ganska så självklara orsaker.


Eller så är det ett problem som dom lärt sig att leva med, hellre än att göra något åt det? Vet flera travtränare som inte vill skola hästarna för att inte "ta ur dom gnistan". Medan andra har väluppfostrade hästar med gott om den där gnistan.
Den dagen någon annan måste ta hand om en häst, kommer verkligheten ikapp.
Det är f ö dom o-fostrande människorna vi har att tacka för alla regler och restriktioner som snävar in livet för oss andra, typ tränstvång i alla möjliga sammanhang


Fast... Jag kan ju inte anta att en hästägare "lärt sig leva" med ett beteende bara för att jag själv inte skulle uppskatta det. Eller att det måste vara ett problem. Handlar det om vuxna människor så får jag ju anta att de säger vad de menar.

Och samma med att hästen ska kunna skötas av någon annan. Alla hästar kan ju inte vara fullständigt nybörjarsäkra. Det ser jag inget behov av alls. De ska (tycker jag) kunna gå snällt i grimskaft och kontrollera sig även kring klumpiga människor. Däremot ska de inte behöva acceptera vad som helst. Alltså får "nån annan" ha viss kompetens, och förståelse för hästens utgångspunkt.


Jomen det vore intressant om du ville ta det i klartext, för jag har inte förstått att du redovisat det. Det hon skrev om att "slå med grimskaft mot bogen" kan väl knappast ses som speciellt hårt eller hemskt? Sett till situation där hästen tänker kliva över en.

Kopierat från tidigare inlägg. Sedan började vi diskutera om Hanoirocks text skulle tolkas annorlunda:

"För det första tycker jag det är märkligt att jag och Hanoirocks har så dramatiskt skilda erfarenheter av hästar. Jag köper absolut att vi varit på olika ställen, att Hanoirocks har andra / fler / färre erfarenheter - men som jag skrev tidigare: Var finns alla dessa dominanta hästar som beskrivs i dessa inlägg? Jag förstår att man möter en del ouppfostrade hästar, men att det finns en massa sådana i varenda stall? Nej - det är inte min erfarenhet, och jag kan inte se att den är mindre värd att uppmärksamma än Hanoirocks.

Att uteslutande hävda var och varannan häst är dominant/försöker "ta över" (vilket framgår i övriga inlägg), håller jag helt krasst inte med om - jag ser det som ett grovt faktafel. Det innebär i praktiken att man alltid måste vara på sin vakt emot presumtivt dominanta hästar.

Att som människa gå in i ett stall med en förväntning alla hästar ska veta vad "ett hotfullt ögonkast" betyder - per automatik. Ja, det tycker jag är sorgligt, och hårt.
U]Tillägg:[/U] jag kan säga direkt att ingen häst i mitt nuvarande stall skulle reagerat på ett ögonkast. De är inte tränade att bry sig om sådant.

Att se det som att hästarna i sig är korkade/ouppfostrade/dominanta för att Hanoirocks uppenbarligen misslyckas med att kommunicera med majoriteten av dem h*n träffar - och att säga att hästen minsann borde reagera på sådant som den faktiskt inte lärt sig. Ja de är också sorgligt, och hårt.
Tillägg: här skrev du att H kanske var i ett stall där hästarna förstod "Ögonkastet". Men uppenbarligen brydde de sig inte.

Att använda grimskaftet, och även då bli arg för att hästen inte reagerar som man tänkt sig, det är också hårt. Man utgår ifrån en väldigt smal mall för hur alla hästar ska agera på stimuli från människor. Men - som jag skrivit tidigare -hästar lär sig ju av de människor som omger dem. Fungerar inte ett sätt att prata får man prova ett annat.

Vill man sedan att hästen ska haja till för att man tittar på den... ja, då får det stå för den hästägaren, att träna sin egen häst till ett visst beteende är såklart valfritt. Däremot kan man inte vänta sig att alla andra gör på samma sätt. Det betyder inte att alla hästar man möter försöker klättra i rang eller är ouppfostrade - vilken tolkning man nu väljer att göra - bara för att de hanteras enligt en annan mall."
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs det en ledare?

delvis KL och delvis Blueberry och Anders B

Detta med gruppdynamik är intressant. Att Du tar en roll i en grupp innebär inte att Du är sådan som person. Inom sociologin (som inte är mitt huvudområde) så talar man ju just om att en grupp består av olika roller, upp till sju stycken om jag kommer ihåg rätt. Du blir tilldelad/tar en roll och sedan är det den rollen som är Din plats i gruppen.

Svårare än så behöver det inte vara:).

De flesta djur inklusive människan anpassar sig till omständigheterna.


Gruppdynamik och socialpsykologi är jättespännande! :laugh: Det är också intressant att se hur flockar och "positioner" utvecklas/ändras när någonting utanför gruppen förändras. Antingen en rutinändring, ny gruppmedlem, eller liknande.

Det finns ju en enorm mängd studier på människors gruppbeteende också, och hur det kan variera beroende på omständigheter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 668
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 781
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 690
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp