Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

Hopp o Ft-hästar måste få ta lite egna initiativ- samarbete när den mänskliga faktorn felar.
Dessa hästar ska prestera uppsuttet. Då får de ha en aning divalater- för folk kan hantera det- tänka sig....

Tänk trav o galopphästar som får springa iväg så fort ryttaren/ kusken sitter på plats. De är ändå så lydiga att de kan vara runt en massa andra hästar- för skulle det behövas såp lyder de. hästarna vet skillnaden.
En del nyttjar även människor som är osäkra på sin sak.

humor o förståelse måste man ha när man sysslar med hästar- anser jag

Men du, hopp -och fälttävlansryttare är just det de är pga att de är framåt, tävlingsinriktade, psykiskt och fysiskt starka, tuffa, vana vid hårda tag - och de prioriterar detsamma hos sin häst. Jag kan inte tänka mig att de bekymrar sig speciellt om säkerhet på det sätt som många andra ryttare vill göra.
Om du dömer mindre erfarna hästmänniskor istället för att vara en god förebild, kan du se vart det barkar då? Jag menar, inte ens du föddes väl fullärd? ;)

Galoppstall har jag spenderat mycket tid i. Menar du att verkligheten är sådan att skötarna får lyxen att hantera ''lydiga'' hästar? Återigen, jag tror inte att det är prioriterat att dessa hästar är trevligt hanterbara. Stigbett, bremsning och smått tilltryckta skötare tillhör väl vardagen, eller har jag råkat vara i helt sällsynta stall?

Osäkra människor kan både få problem och orsaka problem. Osäkerhet, rädsla eller frustration kan ge uttryck i dominanshandlingar, men det bottnar oftast i okunskap. Det bästa vi kan göra är väl att försöka att förändra och ge kunskap på ett ödmjukt sätt som får andra att lyssna och respektera det vi säger, att inspirera till att tänka om, tänka till?


KL.
Det är jättebra att så många ställer sig frågande till var de ''olydiga'', ''ouppfostrade'' och ''dominanta'' hästarna finns. Men hur man upplever en annan individ beror ju mycket på vad man själv är för någon, men själv ser jag ofta exempel på bristande kommunikation och kunskap i hur man leder en häst på ett harmoniskt sätt och vidare harmonisk hantering överhuvudtaget. Att det gäller en erfaren tävlingsryttare måste inte nödvändigtvis betyda att han eller hon har bättre kommunikation och färdigheter i området än en tolvårig hobbyryttare. Återigen, det är bara min erfarenhet. Om man ser till sin egen upplevelse så är den kanske inget att fundera över, om man själv är erfaren och har lite kunskap och känsla, och har tydlig kommunikation. Samma häst kanske inte ger samma intryck för någon som inte har kommit så långt, och man upplever det som att man blir runtdragen, översprungen och nonchalerad om hästen har mycket spirit eller go, eller är nervös/rädd.
Vi har kommit olika långt helt enkelt. Men att nonchalera olikheterna i erfarenhetsnivå och förringa andras upplevelse är inte så konstruktivt tycker jag.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Fast nu blandar Du nog ihop litet:). Jag pratar flock, dvs hästar enbart, inte häst - människa.

Om Du tänker på vad flocken ger hästen, mat, skydd etc, så kan det mycket väl vara så att det är "värt" att anpassa sig. All form av gruppbildning, flock, är en form av anpassning av individ i utbyte mot olika saker. Detta att det är "värt" att anpassa sig är inte alltid ett medvetet val.

Det som är litet intressant med detta om flockar är att den vanligaste flocken är hingst och (om jag kommer ihåg rätt) upp till fem ston. Det är alltså inte så många individer vi pratar om.

100% ärligt mot vad då:-)?

Jag pratar också bara om flocken, och roller i den. Men tror att det skiljer sig från hur människan kan acceptera att leva i ''fel'' roll.

Ärlig som oförmögen att låtsas vara någon annan/ något annat än vad den är. :) Oförmåga att medvetet ''förställa'' sig. Detta är mänskligt och hästen är 100 % sig själv, alltid, och möter andra individer helt okonstlat utifrån det.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Detta kanske också kan vara en förklaring till varför en häst kan upplevas helt annorlunda i en ny miljö:).
 
Sv: Behövs det en ledare?

Håller med om detta med att förställa sig eller kanske annorlunda uttryckt visa vem man är.:). Trevlig egenskap att vara ärlig i sitt uppsåt och uttryck:). Kommunikationen blir ju litet lättare då.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag tycker bara att om de mindre erfarna gav 17 i att skaffa unghästar så skulle problemet aldrig uppstå, men istället verkar det vara just så- köper en lika rå häst varav det blir synd om hästen som sedan m¨ste korrigeras.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag tycker bara att om de mindre erfarna gav 17 i att skaffa unghästar så skulle problemet aldrig uppstå, men istället verkar det vara just så- köper en lika rå häst varav det blir synd om hästen som sedan m¨ste korrigeras.

Det är verkligen huvudet på spiken! Att matcha häst efter ryttarens erfarenhet och ambition, och personlighet faktiskt, borde vara det grundläggande vid hästköp. Men det florerar så mycket hästar nu. Det avlas mycket, ofta pushas åringar och tvååringar på första bästa köpare med billiga priser och uppmuntrande ord. Sedan har vi galopp-och travsporten, som genererar så otroligt många hästar som inte duger till topprestation och ska hamna någonstans-billigt och med en jäkla massa känslomässigt bagage, höga stressnivåer och mycket temperament. Får en sådan häst en andra chans blir det ofta hos någon med stort hjärta som inte inser vad som kommer att krävas. Det kan resultera i ett rejält uppsving i erfarenhet och lärande för vederbörande, men kan också sluta med att båda får enorma problem!
Men vad gör vi åt det? Vi kan ju inte förändra varken antalet hästar, hästintresserade eller sättet det köps och säljs hästar på-som det ser ut nu.
Jag försöker i nuläget att fundera ut hur jag skulle kunna ändra riktning på en tjej som tänker köpa egen häst utan någon annan erfarenhet än tre år på ridskola med ridning en gång i veckan. Jag märker här hemma hur oerfaren hon är när det gäller precis allt- från mockning till att uppmärksamma och sköta om ett mugg , vilket är minimum egentligen. Jag kan ju inte kalla henne idiot eller korkad, inte heller predika hur hon ska göra, vilket garanterat resulterar i det motsatta! Jag har redan uppmuntrat henne att ha en sköthäst här för att få rutin, vilket hon blev överlycklig över- sedan kom hon fyra ggr under våren. Visst kan jag se att hennes intresse och erfarenhet inte är tillräcklig på långa vägar, men detta är en vanlig situation, tror jag-vad gör man?
 
Sv: Behövs det en ledare?

Gick verkligen hästen över ryttaren? Finns det bevarat på internet så man kan se?
Man uttrycker sig så när hästen knallar på utan hänsyn till människan och människan måste flytta sig alt "korrigera" den.
Inte vad jag vet.

När svarar DU på frågor?

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Och jag upplever inte att det är särskilt vanligt att folk har hanteringsproblem med sina hästar, varken i de stora stall jag besökt eller på de tävlingar jag närvarat vid de senaste åren. Då räknar jag inte in fulridning - vilket har mer med ryttaren än hästen att göra. Med det inte sagt att jag aldrig sett någon ha problem, men de krångliga situationerna kan jag helt ärligt räkna på ena handens fingrar.
Högst märkligt. Måntro vi har olika kravnivåer på hantering?

På tävlingar på elitnivå är det ofta så att hästarna tillåts ganska mycket friheter just för att de fungerar "när det gäller". Det är ingen som blir rädd/upprörd för att en häst trampar runt lite - de vet att den lyssnar vid tillsägelse och därför får den tramsa. Nu vet jag såklart inte hur det var med just hästen du såg på tv...
Det är just det att dom inte bryr sig om tillsägelser. Antagligen eftersom dom inte blivit lärda?
Den hästen var bara en av otaliga, observerade både på TV och i irl. Det speciella var nivån på ryttaren.


Jomen det vore intressant om du ville ta det i klartext, för jag har inte förstått att du redovisat det. Det hon skrev om att "slå med grimskaft mot bogen" kan väl knappast ses som speciellt hårt eller hemskt? Sett till situation där hästen tänker kliva över en.

Kopierat från tidigare inlägg. Sedan började vi diskutera om Hanoirocks text skulle tolkas annorlunda:

"För det första tycker jag det är märkligt att jag och Hanoirocks har så dramatiskt skilda erfarenheter av hästar. Jag köper absolut att vi varit på olika ställen, att Hanoirocks har andra / fler / färre erfarenheter - men som jag skrev tidigare: Var finns alla dessa dominanta hästar som beskrivs i dessa inlägg? Jag förstår att man möter en del ouppfostrade hästar, men att det finns en massa sådana i varenda stall? Nej - det är inte min erfarenhet, och jag kan inte se att den är mindre värd att uppmärksamma än Hanoirocks.
Vad är hårt och hemskt här?

Att uteslutande hävda var och varannan häst är dominant/försöker "ta över" (vilket framgår i övriga inlägg), håller jag helt krasst inte med om - jag ser det som ett grovt faktafel. Det innebär i praktiken att man alltid måste vara på sin vakt emot presumtivt dominanta hästar.
Jag tror inte heller att hästar vanligen försöker dominera människor, men däremot att man ska vara observant på okända hästar. Precis som jag skrivit tidigare. Men var är hårt och hemskt här?

Att som människa gå in i ett stall med en förväntning alla hästar ska veta vad "ett hotfullt ögonkast" betyder - per automatik. Ja, det tycker jag är sorgligt, och hårt.
U]Tillägg:[/U] jag kan säga direkt att ingen häst i mitt nuvarande stall skulle reagerat på ett ögonkast. De är inte tränade att bry sig om sådant.
Du tar uttrycket alltför bokstavligt. Men på vad sätt är ögonkastet hårt och hemskt?

Att se det som att hästarna i sig är korkade/ouppfostrade/dominanta för att Hanoirocks uppenbarligen misslyckas med att kommunicera med majoriteten av dem h*n träffar - och att säga att hästen minsann borde reagera på sådant som den faktiskt inte lärt sig. Ja de är också sorgligt, och hårt.
Tillägg: här skrev du att H kanske var i ett stall där hästarna förstod "Ögonkastet". Men uppenbarligen brydde de sig inte.
Här kommer du med överdrifter och felaktigheter (tror jag som inte kan alla inlägg utantill) men var är det hårda och hemska?

Att använda grimskaftet, och även då bli arg för att hästen inte reagerar som man tänkt sig, det är också hårt. Man utgår ifrån en väldigt smal mall för hur alla hästar ska agera på stimuli från människor. Men - som jag skrivit tidigare -hästar lär sig ju av de människor som omger dem. Fungerar inte ett sätt att prata får man prova ett annat.

Vill man sedan att hästen ska haja till för att man tittar på den... ja, då får det stå för den hästägaren, att träna sin egen häst till ett visst beteende är såklart valfritt. Däremot kan man inte vänta sig att alla andra gör på samma sätt. Det betyder inte att alla hästar man möter försöker klättra i rang eller är ouppfostrade - vilken tolkning man nu väljer att göra - bara för att de hanteras enligt en annan mall."
Inte arg på hästen, resp inte alla hästar. Vad jag läst mig till. Hittar inte heller här något som är hårt och hemskt. Kan det inte vara så att du överdrivit?

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Hästarna ska inte få ha ngt av sitt normala betéende kvar. Inga reaktioner , tack.

Ve den människa som någonsin blir nervös.

jag är övertygad om att andledningen till att man inte tål det beror på ens egen osäkerhet o måste därmed ha en avtrubbad häst som inte ska bry sig om ngt- inte ens på ett stort evenemang med kameror uppstoppade mot mulen.
Varför skaffar man då en häst- om man inte gillar dess egenskaper:confused:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Hästarna ska inte få ha ngt av sitt normala betéende kvar. Inga reaktioner , tack.

Ve den människa som någonsin blir nervös.

jag är övertygad om att andledningen till att man inte tål det beror på ens egen osäkerhet o måste därmed ha en avtrubbad häst som inte ska bry sig om ngt- inte ens på ett stort evenemang med kameror uppstoppade mot mulen.
Varför skaffar man då en häst- om man inte gillar dess egenskaper:confused:

En sån bra fråger, "värför skaffa folk häster som börda inte har en guldfisk?"
 
Sv: Behövs det en ledare?

Ja jag blir så förundrad hur man kan bli så förfärad över att en häst inte står blickstill efter att ha presterat inne på en arena som är allt annat än naturligt för hästen.
De kommer ut igen bakom kulisserna där det är trångt o livat.
Alla hästar har känslor o bra o sämre egenskaper. De är individer o om man ser till var individ o har förståelse så kommer man långt.

man vill inte bråka om petitesser för de funkar ändå.
de har åkt långt, ja t o m kanske flugit, hamnat i ny stressande miljö.. igen o give them some slack o de varvar ner.

att hästar lyder blint betyder inte att de har tillit, bara enorm respekt o har lärt sig vad som händer om de inte går in i sig själva.

Hästar måste få ha självförtroende för att vilja vara med o prestera- har hästn MED sig.

Stjärnorna får lite extra utrymme o de skiner verkligen- karisma o utstrålning.
Som en hingst kan utstråla- Här kommer Jag! Se mig hör mig o de andra gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs det en ledare?

Man uttrycker sig så när hästen knallar på utan hänsyn till människan och människan måste flytta sig alt "korrigera" den.
Inte vad jag vet.

När svarar DU på frågor?

LIA

Bra att det blev utrett, för att en häst "sprungit över en människa" har för mig haft en helt annan betydelse och jag har varit osäker på vad som egentligen menas när det används här på forumet.


Att en häst blir otålig och går några varv runt ryttaren tycker jag är helt normalt och full förståeligt ur hästens synvinkel, den har säkert sina rutiner och att behöva agera model för närgågna reportrar och fotografer direkt efter en tävling ingår antagligen inte i dess uppgift. Jag ser inte det som något problem eller dålig uppfostran.

Jag svarar väl alltid på frågor riktade till mig? Åtminstone nästan alltid i varje fall.
 
Sv: Behövs det en ledare?

:bow:

och jag lägger till, går man på adrenalin så är vare sig människa eller häst speciellt trevliga:-).

Heller inte speciellta kommunicerbara.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Högst märkligt. Måntro vi har olika kravnivåer på hantering?

Visst kan det vara så.


Det är just det att dom inte bryr sig om tillsägelser. Antagligen eftersom dom inte blivit lärda?

Och visst kan det vara så även här att vi ser olika på vad som är en ouppfostrad häst, och vilka beteenden som är ok under vissa omständigheter.


Angående Hanoirocks inlägg - om vi tar bort all kontext, allt annat hon (?) skrivit som faktiskt förklarar synen på hästar och hästuppfostran. Så nej, att titta hotfullt på en häst behöver inte vara brutalt. Detsamma med grimskaftet, ett slag över bringan behöver inte heller per automatik vara brutalt i alla sammanhang.

Det brutala är åsikten att alla hästar ska veta att de ska backa för en blick, och bristen på förståelse för att djur faktiskt är individer som agerar olika. Jag tycker att den inställning som porträtteras i dessa inlägg är obehaglig, brutal och hård. Observera dock att det inte behöver betyda att personen bakom nicket är sådan - det har jag ingen aning om. Kanske var hon (?) i affekt när detta skrevs. Det var inte heller bara jag som reagerade på just dessa inlägg.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Inslaget jag skrev om var inte i samband med tävling eller träning och fotograf m fl stod på behörigt avstånd.
Nej, jag ser det inte som normalt, inte om man har en grunduppfostrad häst. Jag menar inte att hästen måste stå som en staty, men den ska inte knalla rätt emot människan och runt och kors och tvärs heller.
En kompis fick ena foten mosad i en liknande situation. Men "hästar är ju sådär". ;)

Kolla in #341.

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Verkar som vi läser in olika attityder i H:s inlägg.

F ö närmar vi oss consensus. :laugh:

LIA
 
Sv: Behövs det en ledare?

Inslaget jag skrev om var inte i samband med tävling eller träning och fotograf m fl stod på behörigt avstånd.
Nej, jag ser det inte som normalt, inte om man har en grunduppfostrad häst. Jag menar inte att hästen måste stå som en staty, men den ska inte knalla rätt emot människan och runt och kors och tvärs heller.
En kompis fick ena foten mosad i en liknande situation. Men "hästar är ju sådär". ;)

Kolla in #341.

LIA

Här har vi den springande punkten. Det NH-träning handlar om- att bedriva kadaverdisciplin- inte för alla, men här står det ju på pränt.

Hästar i hög kondition är o ska vara vakna. Ägaren kunde nog tolka varför den var som den var.

Fötterna o tårna har man ett egenansvar för. Skor med tåhättor finns för de som är mindre reaktionsnabba eller hovisar.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Hästen måste såklart passa till det den skall användas till, nu har jag inte sett den händelse du refererar till men generellt har jag aldrig upplevt det som ett problem eller som något farligt. Den bästa hästen vi haft var f.ö. också sådan att tyckte hon att något tog för lång tid, speciellt om det dröjde längre än hon var van vid, så tappade hon gärna tålamodet och ville sätta igång själv - jag gillar faktiskt starkt den inställningen hos en häst.

Är det en handikapphäst så gäller andra förutsättning, men då tränar man hästen för uppgiften och väljer kanske en lite annan typ av häst också.

#341: Huvudfrågan hade jag redan besvarat och det andra var det ingen mening att svara på tyckte jag, det hade ändå inte kunnat leda någonvart.
 
Sv: Behövs det en ledare?

När du nämner funktionshinderhästar, så har jag sett 2 st. som är så måna om sina ägare att de själva tar extra hänsyn. Det är rörande att se- äkta kärlek o ömsesidig sådan.
En del hästar är inte dummare än så.

Man får vad man sår....

Min första häst var det ingen som vågade rida, men om man satte upp en nybörjare så gick den som ett ök, men kunde de lite grann o än värre- duktiga- ja då satt de i diket:rofl:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag tyckte frågorna var väl så intressanta och viktiga att få besvarade. Annars skulle jag inte ställt dom.

Vi har tydligen olika åsikter betr vikten av hur hästar beter sig runt människor. Jag anser att dom ska vara skolade/uppfostrade så dom är lugna och trygga och därmed säkra och trevliga att ha att göra med. Liksom H menar, tror jag.
Du vill inte ha det så, och överlåter till hästarna att bära sig åt efter eget tycke.
Längre än så lär vi inte komma, utan var och en får välja sin fason.

LIA
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 541
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 620
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 642
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp