Bukefalos 28 år!

Berättar ni vad er häst kostat?

Några pratar om avundsjuka och att man lätt blir dömd när man betalat mkt för en häst. Det ligger kanske ngt i det, när jag funderar lite så kan jag också komma ihåg tillfällen när det snackats om när ngn köpt en dyrare häst och det är sällan i trevliga ordalag. Kanske är det så också att det blir en del krav och förväntningar när hästen kostat lite mer, att misslyckas blir kanske jobbigare om det är en dyrare häst? En billig häst har folk inte så mkt förväntningar på så allt som inte är jättedåligt är liksom bra, det blir kanske lite mer prestigelöst och kravlöst?
QUOTE]

Så tror jag att det är.
Och jag tror förstås att man också lägger in sina egna åsikter om "rimligt pris".

Jag har en kompis som köpte en fin häst för tävling. Den var i mina ögon dyr, men ganska rimligt pris utifrån förväntningar (stamtavla, kapacitet).
I verkligheten har den inte hållit vad den lovade utan blivit en ganska dyr skogsmulle.

Men jag köper ju billiga hästar eftersom jag inte ser det som rimligt att köpa en "leksak" för många tusenlappar. Så mitt perspektiv om mycket pengar stämmer kanske inte överens med vad "de flesta" tycker.
 
Fast inom mindre raser kan det nog tänkas bli en del kompispriser från rätt säljare till rätt köpare.
Och då kan ju ett svar vara "jag fick till kompispris" om man nu inte vill berätta.

Ja, det tycker jag gott man kan säga om man vill. Jag ser ingen skillnad på att berätta oavsett liksom.
Knappast något att skämmas över.
Tyvärr är man ju alltid två i en affär och det är ju inte säkert att den andra vill berätta. Men, samtidigt kan jag inte känna att låta bli att säga är så farligt heller om man nu vill låta bli att säga.
Det är ju väldigt personligt hur man vill göra tänker jag.
 
Fast inom mindre raser kan det nog tänkas bli en del kompispriser från rätt säljare till rätt köpare.
Och då kan ju ett svar vara "jag fick till kompispris" om man nu inte vill berätta.
Nu skrev jag tidigare ett förbehåll om just kompispriser, det blir lite jobbigt att skriva allt i varje inlägg :)
 
Ja, och jag utvecklade att det nog kunde vara det @Efwa syftade på - just utifrån ras.
Som skäl till att hon eventuellt inte ville berätta.

Jag tror att det är som du säger, betydligt känsligare inom rasen.

Dock berättar JAG gärna för vem som helst. Det är andra parten som jag känner inte vill.
D.v.s jag vill berätta och varför de andra inte vill har jag ingen aning om varför. Jag har liksom inget skäl att fråga heller, om varför.
Det är deras ensak och de får ta den diskussionen om den uppkommer.

Inget kompispris i något fall av hästinköp, tyvärr.
 
Jag tror att det är som du säger, betydligt känsligare inom rasen.

Dock berättar JAG gärna för vem som helst. Det är andra parten som jag känner inte vill.
D.v.s jag vill berätta och varför de andra inte vill har jag ingen aning om varför. Jag har liksom inget skäl att fråga heller, om varför.
Det är deras ensak och de får ta den diskussionen om den uppkommer.

Inget kompispris i något fall av hästinköp, tyvärr.

Det är väl som vanligt.
En del snack blir det ju.
Jag är inte i någon "inre krets" eller hur man ska uttrycka sig, men har väl lite koll.
Jag har sett hur en uppfödare har anklagats för att "dumpa priser" genom att annonsera sina föl billigt. Och visst: det är en redan billig ras, så jag kan förstå önskan att vilja få upp prisnivån.
Men tror å andra sidan att bästa sättet att höja prisnivån för rasen är att uppmuntra ägarna till att utbilda och visa sina hästar på tävlingar där de inte gör bort sig, som reklam.
Så egentligen tror jag att ett bra sätt att få upp priserna är att någon uppfödare faktiskt "sponsrar" en duktig tävlingsryttare eller -kusk med talangfull unghäst, gör förlustavdrag på unghästen och ser plusset i marknadsföringen när hästen syns på tävling.

Fast det blev off topic.
 
Jag brukar inte gå runt och fråga vad folk betalat för hästar eller annat, förutom om jag undrar ungefär hur mycket man får ge för något som jag också är intresserad av att köpa. Tycker öht inte det är konstigt att fråga eller bli frågad, jättemånga frågar mig tex vad stallet kostade. Jag svarar alltid sanningsenligt. Tycker det är ganska fånigt att hemlighålla priset när någon genuint undrar, vilket jag räknar med att alla som ställer frågan gör. Jag umgås som tur är inte med den sortens avundsjuka och ondskefulla människor som beskrivs här i tråden...
 
"Sexsiffrigt" svarar jag på den frågan om vad min häst kostar. Jag har fått ganska roliga reaktioner på det svaret. En ponnymamma utbrast: "Kostar han verkligen en miljon?!"
Men faktiskt har ingen frågat vidare. Hästen kostar exakt 100'. Det gav jag för en treåring, köpt från svensk uppfödare, hästen har gångartsdiplom.
 
"Sexsiffrigt" svarar jag på den frågan om vad min häst kostar. Jag har fått ganska roliga reaktioner på det svaret. En ponnymamma utbrast: "Kostar han verkligen en miljon?!"
Men faktiskt har ingen frågat vidare. Hästen kostar exakt 100'. Det gav jag för en treåring, köpt från svensk uppfödare, hästen har gångartsdiplom.

Ha ha, en miljon.....

Iofs är ju den sista siffran i 6-siffriga väldigt nära en miljon.
Men konstigt att man är så nyfiken och sedan inte bryr sig om ifall det är "bara" 100 000 eller hela 999 999 kronor.
 
Ha ha, en miljon.....

Iofs är ju den sista siffran i 6-siffriga väldigt nära en miljon.
Men konstigt att man är så nyfiken och sedan inte bryr sig om ifall det är "bara" 100 000 eller hela 999 999 kronor.
Tror man på en miljon när någon säger sexsiffrigt så handlar det nog mest om bristande mattekunskaper eller en tankevurpa
 
Är av typen som inte tycker det är en grej att berätta vad min häst kostade (eller vad jag tjänar, eller vad min bil kostade, eller vad mitt släp kostade, hyran på lägenheten osv). Enda gången jag tagit illa upp när det kommer till pris på hästar var när en person stod och jiddrade om att de köpt en ny ponny "för den kostade inga pengar". Jag vet vad den kostade och den kostade mer än vad min bil, mitt släp och min ena ponny kostade--tillsammans. Det kändes som en maktdemonstration från den personen att verkligen berätta hur mycket pengar hen har.

Annars är jag rätt nyfiken på vad folk betalar för sina hästar-ffa ponnier. Det är en marknad som verkligen varierar enormt mycket när det kommer till prissättning! Vet superfina ponnier som är fint utbildade av vuxna och är tävlade som kostat 35' och ponnier som kommit helt gröna, oridna och meritlösa från Irland som kostat 100'. Eftersom jag själv har ponnier blir jag därmed nyfiken för att höra vad folk de facto betalar-annonspriser känns mer som luftsummor än direkta definitioner av verkligheten.

Mina ponnier kostade 28' resp 20'. Den första är idag mycket välmeriterad och värd många gånger sitt inköpspris och den andra har jag nyss sålt för 15' bara på hennes avelsvärde pga skada.
 
Ha ha, en miljon.....

Iofs är ju den sista siffran i 6-siffriga väldigt nära en miljon.
Men konstigt att man är så nyfiken och sedan inte bryr sig om ifall det är "bara" 100 000 eller hela 999 999 kronor.
Exakt, jag har också funderat på det, att det kanske skulle bli lite för känsligt om han skulle kosta typ en halv miljon. Men än så länge har ingen frågat vidare.
 
Först när jag såg tråden så tänkte jag att det är väl klart att det inte är några problem att säga vad hästen kostar. Sen ju mer jag tänkte på det så får jag nog revidera svaret till att det beror lite på situation och vem som frågar. Vissa frågar för att de är genuint intresserade, och andra vet jag frågar för att de är mer intresserade av min privatekonomi än något annat.

Tysken prutade jag ner med 25% från det pris säljaren hade tänkt sig, och då var jag ändå väldigt generös med tanke på att hästen inte levererat ett tävlingsresultat på två år och innan dess har hon gjort dåliga resultat inom hoppning. Däremot har hästen ett högt affektionsvärde för mig och jag vet att hon besitter en väldigt bra kapacitet, kombinerat med bra stam (om hon går att avla på, vill säga). Henne betalade jag 60' för.

Den lilla unghästen köpte jag snorbilligt i mina ögon. Nu ser hon inte mycket ut för världen med sin storlek och hon kommer enbart gå i avel p.g.a traumaskada, men jag har redan sålt hennes första föl i magen för mer än jag köpte henne för som frisk 3-åring och jag räknar med att ta betydligt mer betalt för kommande föl undan henne. Köpte henne för under 20'.
 
Har aldrig haft problem med att tala om vad hästen kostat att köpa, även om summan nog är högst inaktuell eftersom det var 11 år sedan. Är en sådan som inte har några som helst problem att prata om min lön, vad jag röstar på etc. Det är jag dessutom uppvuxen med och har hemifrån. Däremot frågar jag i princip aldrig för det intresserar mig helt enkelt inte och jag vet att folk kan ta illa vid sig. Vill folk tala om det självmant är det ok, lägger ingen värdering i det.
Det tråkiga är sånt man får höra bakom ryggen, som när min köptes. Han var tydligen alldeles för dyr för en gammal travare som inte var inriden. Han var 6 år gammal då. Aldrig startad. Kostade 9000. Det sved lite.
Flera år senare bad de om ursäkt när han minsann "blivit en riktigt trevlig ridhäst" och man "inte kan se att han är en travare".
 
Är av typen som inte tycker det är en grej att berätta vad min häst kostade (eller vad jag tjänar, eller vad min bil kostade, eller vad mitt släp kostade, hyran på lägenheten osv). Enda gången jag tagit illa upp när det kommer till pris på hästar var när en person stod och jiddrade om att de köpt en ny ponny "för den kostade inga pengar". Jag vet vad den kostade och den kostade mer än vad min bil, mitt släp och min ena ponny kostade--tillsammans. Det kändes som en maktdemonstration från den personen att verkligen berätta hur mycket pengar hen har.

Annars är jag rätt nyfiken på vad folk betalar för sina hästar-ffa ponnier. Det är en marknad som verkligen varierar enormt mycket när det kommer till prissättning! Vet superfina ponnier som är fint utbildade av vuxna och är tävlade som kostat 35' och ponnier som kommit helt gröna, oridna och meritlösa från Irland som kostat 100'. Eftersom jag själv har ponnier blir jag därmed nyfiken för att höra vad folk de facto betalar-annonspriser känns mer som luftsummor än direkta definitioner av verkligheten.

Mina ponnier kostade 28' resp 20'. Den första är idag mycket välmeriterad och värd många gånger sitt inköpspris och den andra har jag nyss sålt för 15' bara på hennes avelsvärde pga skada.

Visst är det konstigt hur priset kan variera så enormt. Jag bläddrar ofta genom annonserna på hästnet, lite window shopping, och undrar ofta hur folk tänker när de prissätter hästarna. I dag såg jag en som "ibland går att rida, ibland reser sig och kastar av ryttaren, totalt oförutsägbar" utan några meriter. 50.000 kr för en häst som kanske går att rida på när du inte ligger på sjukhus med diverse brutna ben? Kan inte tänka mig att hästen kommer säljas för det priset.

Den av mina som vi betalat mest för relativt sett utifrån ålder, meriter och utbildning var en 17 år gammal arab maxad d-ponny, väldigt felriden och det visade sig att han hade många svåra skador (kroppsliga och själsliga) i bagaget. Han kostade 18.000 kr i 2008. Tyckte så otroligt mycket om honom så för mig var han värd priset, jag prutade inte ens jag ville bara få hem honom och jag har aldrig ångrat köpet. Men rent objektivt sett i förhållande till andra ponnyer på marknaden var det ju ett överpris.
 
De gånger någon har frågat så har jag svarat att hästen kostade mer än vad som kanske är vettigt med mina ambitioner och hur skicklig ryttare jag är och att jag varken gjort ett fynd eller betalat överpris.
 
Att inte berätta priset på hästar är gammal hästhandlarteknik. Om inte någon vet mer än handlarn så kan han ju sätta vilka priser han vill.
 
Har aldrig haft problem med att tala om vad hästen kostat att köpa, även om summan nog är högst inaktuell eftersom det var 11 år sedan. Är en sådan som inte har några som helst problem att prata om min lön, vad jag röstar på etc. Det är jag dessutom uppvuxen med och har hemifrån. Däremot frågar jag i princip aldrig för det intresserar mig helt enkelt inte och jag vet att folk kan ta illa vid sig. Vill folk tala om det självmant är det ok, lägger ingen värdering i det.
Det tråkiga är sånt man får höra bakom ryggen, som när min köptes. Han var tydligen alldeles för dyr för en gammal travare som inte var inriden. Han var 6 år gammal då. Aldrig startad. Kostade 9000. Det sved lite.
Flera år senare bad de om ursäkt när han minsann "blivit en riktigt trevlig ridhäst" och man "inte kan se att han är en travare".
Ångrade mig, onödigt inlägg från min sida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 790
Senast: fio
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 596
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 149
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp