Bukefalos 28 år!

Berättar ni vad er häst kostat?

Om någon frågar. Inte annars. Händer någon frågar för de vill veta var ligger sådana i pris. Nya damen har det hänt folk frågat, oklar anledning men antagligen för det är en sån där sjukt bussig och perfekt allroundhäst för glada lättklassamatörer. En guldklimp helt enkelt. Samt att de nog är lite nyfiken vad man får betala från handlare kontra privat.

Ingen av mina har varit dyra, Mest har jag betalat för röda fröken trots att hon var nedprutad med 8'. (Betalat 35' för röda fröken)

Folk reagerar inte med mer än "oj vilket fynd".

Jag har frågat kompis ibland av rent intresse vad de fått ge, då jag just velat veta "vad kostar en sån där nuförtiden måntro". Annars är jag ointresserad faktiskt - och det verkar andra vara också. Vad spelar det för roll hur mycket, litet eller mittemellan någon betalt?

Då frågar jag oftare vad utrustning kostat. Typ om nån har ett snyggt träns. Så jag vet om jag ska köpa ett, börja spara eller sluta dregla och glömma att jag sett det liksom ;)
 
Nu har jag visserligen fött upp båda mina, men jag berättar mer än gärna vad de kostar, speciellt de som funderar på att betäcka sitt sto för att få en till häst "billigt". Jag är van vid att diskutera priser, åt alla håll, men så säljer och förmedlar vi hästar här också så det är väl mer en "ha koll på marknaden"-grej än nyfikenhet. Folk brukar fråga oss om rimliga priser också, så det tar väl bort en del av det hemlighetsfulla.

Annars ser jag inte vad det skulle ha för betydelse. Ibland får man lägga en del pengar på sin drömhäst, och har man möjligheten och viljan till det så får man väl göra det? Med tanke på vad en häst kan kosta under sitt liv kan det nog vara värt att lägga pengar som insats också, för att få det man vill ha och maximal glädje av hästägandet. Ibland har man tur och hittar det man vill ha för en billigare peng och då är väl det också skitbra. Det är ju inte alltid kapaciteten som kostar, det kan vara andra egenskaper också.

Det tycker jag är intressant - flera här talar gärna om vad fölet har kostat att få fram, men är inte så villiga att berätta vad de gett för stoet som fött fölet. Hur kan detta vara?
Att fråga om pris på hästen eller vad de fått i försäljningssumma tycker jag beror på vem jag frågar, varför och hur. Sist jag frågade var en bekantas bekanta som letade unghäst och när vi träffades så diskuterade vi de olika individer hen var intresserad av och vägde då in pris mot kvalitet. När hen väl hittat sin häst och bestämt sig var det ganska naturligt att fråga om priset, som inte var den billigaste hen tittat på.
 
Ser inget konstigt i att berätta vad mina hästar eller saker har kostat. Frågar någon så svarar jag.

Frågar också ibland vad folk har fått ge för hästen/bilen/huset av den enkla anledningen att jag helt enkelt är nyfiken. Än så länge har ingen vägrat svara eller gett något diffust svar.
 
Det tycker jag är intressant - flera här talar gärna om vad fölet har kostat att få fram, men är inte så villiga att berätta vad de gett för stoet som fött fölet. Hur kan detta vara?
Att fråga om pris på hästen eller vad de fått i försäljningssumma tycker jag beror på vem jag frågar, varför och hur. Sist jag frågade var en bekantas bekanta som letade unghäst och när vi träffades så diskuterade vi de olika individer hen var intresserad av och vägde då in pris mot kvalitet. När hen väl hittat sin häst och bestämt sig var det ganska naturligt att fråga om priset, som inte var den billigaste hen tittat på.
I mitt fall gav jag ingenting för stoet, det var på lån och jag betalade bara vad hon kostade att ha, vilket jag räknat in i fölets produktionskostnad.

I övrigt har jag inte problem att prata om vad jag gett för hästarna jag köpt, men jag har bara köpt en själv, som jag fick billigt pga att jag jobbat på gården, en jag bytte mot en egenuppfödd häst samt en jag köpte tillsammans med en vän, på tok för billigt då ägaren ville bli av med hästen och helst till oss. Så det har väl mer att göra med att de priserna inte är marknadsenliga, till skillnad från många andra hästar jag haft att göra med, som gör att det blir ointressant att ta upp i de sammanhang jag oftast diskuterar priser.

De hästar jag fött upp speglar väl dock ganska korrekta summor av vad det faktiskt kostar att föda upp en häst.
 
Funderat lite på det här med att vilja/inte vilja berätta vad man betalat för sin häst. Har märkt att det varierar mycket om man tycker att det känns OK att berätta vad man betalat.
Hur resonerar ni kring detta? Berättar ni vad ni betalat för er häst? Tycker ni det är OK att fråga andra eller bli tillfrågad om detta? Vad är det som gör att ni resonerar som ni gör angående detta?
Jag har en känsla av att ju mer man betalat desto mindre benägen att berätta vad man betalat är man, har ni samma känsla? Och vad är det som gör att det är känsligt?
Självklart är det helt upp till var och en vad man vill berätta och inte berätta, men det är intressant att fundera över varför det är känsligt.
Personligen har jag inga problem med det, men jag har andra sidan aldrig köpt ngn superdyr häst.Tycker däremot att det är intressant att veta vad olika hästar kostat, men jag lägger ingen värdering i det heller vilket kanske många gör?
Dela gärna med er av era tankar och funderingar kring detta...

Frågar någon svarar jag ju. Min var köpt s projekthäst. Så jobbar inte dur trots snygg häst och ok stam.
 
Jag bryr mig faktiskt inte å mycket om prissummor, vad folk tjänar och köper grejer för. Har ingen häst för tillfället men skulle inte ha några problem med att berätta vad framtida häst kostat i inköp. Jag frågar aldrig vad ägaren betalat för hästen men blir jag alldeles för nyfiken så kan jag fråga vad den är värd och då är vi uppe på de höga summorna, kanske den fina dressyrtalangen eller supertravaren som alltid tar hem V75 segrar. BARA av ren nyfikenhet och hur mycket en häst i en visst kategori kan vara värd. Skulle aldrig göra det för att döma eller av någon annan negativ anledning. Jag bryr mig liksom inte om "Britt-Marie" betalat 12.000 eller 1.200.000 för sin kuse för i min värd gör alla vad de vill med sina pengar.
 
Jag har fått den frågan många gånger av både hästfolk och icke-hästfolk på två av mina f.d. hästar (speciellt den ena) och jag upplever det faktiskt som ohyfsat. Jag vet att i de flesta fallen har det rört sig om illa dold avundsjuka. Jag har svarat sanningsenligt varje gång och jag kan se hur de gottar sig i att någon kan vara så dum att den köper en yngre häst för den summan. Hästvärlden är en avundsjuk sport där folk får för sig att vissa bara åker räckmacka pga vad de har råd med. :wtf: Att sedan den summan är alla ens sparpengar intjänade under många år utan utlandsresor etc. är inte lika saftigt att begrunda ...

Om det blir någon mer egen häst i framtiden (vilket jag betvivlar) tänker jag inte svara på frågan vad den kostat, möjligen om den som frågade är nära vän.
 
Jag umgås som tur är inte med den sortens avundsjuka och ondskefulla människor som beskrivs här i tråden...

Då är du lyckligt lottad som har valt grannar och stallkompisar helt själv. Och för all del vilka du bara råkar på i skogen och vem du råkar vara på samma träning som etc.
 
Då är du lyckligt lottad som har valt grannar och stallkompisar helt själv. Och för all del vilka du bara råkar på i skogen och vem du råkar vara på samma träning som etc.

Folk kanske är trevligare i min del av landet då, det har aldrig hänt att vare sig främmande på träning, grannar eller någon jag tillfälligt träffar på i skogen frågar vad min häst kostar. Gör verkligen folk så?! Här säger vi Hej vilken fin häst/hur är det/härligt väder...
 
Då är du lyckligt lottad som har valt grannar och stallkompisar helt själv. Och för all del vilka du bara råkar på i skogen och vem du råkar vara på samma träning som etc.

Menar du att dina grannar frågar vad din häst kostat? Och folk som du bara möter i skogen?

jag kan förstå om stallkompisar är nyfikna om någon köpt en fin häst (eller en riktig katastrof; där kan man också vara vädligt nyfiken på hur "nästan gratis" folk kan få hästar), eller på specifika träningar där alla liksom siktar på samma sak.
Men grannarna????
 
Jag fick frågan igår från en person jag inte känner. Men i sammanhanget var det inte konstigt alls, jag har köpt en ung lusitano och hon undrade hur de låg i pris jämfört med SWB. (alltså inte specifikt "vad kostade din häst" men indirekt blir det frågan ändå det)
 
Menar du att dina grannar frågar vad din häst kostat? Och folk som du bara möter i skogen?

I vårt område har vissa grannar också frågat, av avundsjuka. Vissa människor klarar inte av om man har lite lite mer än de själva, och då har vi verkligen inga dyra hästar eller andra saker, vanliga hobbyhästar. Bara det att deras hästar mm har nästan varit gratis och då klarar de inte av att andra i området har köpt sina. Väldigt tråkiga människor. Samma sak med huset, bilarna mm.
 
Menar du att dina grannar frågar vad din häst kostat? Och folk som du bara möter i skogen?

jag kan förstå om stallkompisar är nyfikna om någon köpt en fin häst (eller en riktig katastrof; där kan man också vara vädligt nyfiken på hur "nästan gratis" folk kan få hästar), eller på specifika träningar där alla liksom siktar på samma sak.
Men grannarna????

Då är det inte ens hästintresserade grannar. Jag bor 3 mil från stallet jag hade häst i.

Folk kanske är trevligare i min del av landet då, det har aldrig hänt att vare sig främmande på träning, grannar eller någon jag tillfälligt träffar på i skogen frågar vad min häst kostar. Gör verkligen folk så?! Här säger vi Hej vilken fin häst/hur är det/härligt väder...

Skulle knappast tro att trevlighet är geografiskt betingat faktiskt. :rofl: Däremot träffar jag kanske mer folk än många då jag bor i en storstad vilket gör att risken ökar för att träffa på snokande människor och även trevliga människor för den delen. Och ja, folk gör verkligen så.
 
Jag har inga problem med att berätta vad mina hästar kostade.

Och jag frågar även folk vad deras hästar kostade, dock endast vänner och nära bekanta. Stolpar inte fram till okända och frågar.
 
Funderat lite på det här med att vilja/inte vilja berätta vad man betalat för sin häst. Har märkt att det varierar mycket om man tycker att det känns OK att berätta vad man betalat.
Hur resonerar ni kring detta? Berättar ni vad ni betalat för er häst? Tycker ni det är OK att fråga andra eller bli tillfrågad om detta? Vad är det som gör att ni resonerar som ni gör angående detta?
Jag har en känsla av att ju mer man betalat desto mindre benägen att berätta vad man betalat är man, har ni samma känsla? Och vad är det som gör att det är känsligt?
Självklart är det helt upp till var och en vad man vill berätta och inte berätta, men det är intressant att fundera över varför det är känsligt.
Personligen har jag inga problem med det, men jag har andra sidan aldrig köpt ngn superdyr häst.Tycker däremot att det är intressant att veta vad olika hästar kostat, men jag lägger ingen värdering i det heller vilket kanske många gör?
Dela gärna med er av era tankar och funderingar kring detta...

Ja om någon frågar så berättar jag . Hade varit konstigt om jag gick och berättade utan ngn frågade. haha. Nej men, jag tycker inte det är något konstigt och jag bryr mig inte om ngn betalt 10 000 eller 600 000: för en häst. Jag känner ganska många som tävlar höga klasser både utomlands och här i Sverige. Ibland när dom köpt en ny häst och berättar vad den kostat kanske man tänker "oj" men är inte avis eller tycker till om det är för mkt eller ngt sånt. Däremot tycker jag det är väldigt intressant att tex följa en viss häst som blivit inköpt för dyra pengarna innan den ens var inriden och se om det blir en stjärna eller ej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 792
Senast: fio
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 597
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 174
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp