Bukefalos 28 år!

Berättar ni vad er häst kostat?

Jag berättar gärna, den ena 30k och den andra 4k. Det är ju inga summor så att säga, så inget folk ojjar sig om.
 
Fast vill du verkligen ha reda på vad man får för pengarna är det betydligt bättre att kolla på hur läget ser ut på marknaden (kolla annonser mao). Det är ju marknaden som bestämmer priserna, vad grannen gav för sin häst/lägenhet/osv igår är helt irrelevant idag.
Att fråga vad någon betalade ger ju i praktiken just information om hur mycket pengar de har att röra sig med och var beredda att spendera på hästen/lägenheten etc, och ger ingen relevant information om marknaden.
Långt ifrån alla hästar kommer ut på annons då framförallt bra hobbyhästar säljs snabbare än säljaren hinner lägga ur annons.
 
Jag berättar om någon frågar MEN det beror faktiskt på i vilken krets. Eftersom både säljaren och köparen (jag) känner alla inom rasen så måste jag också tänka på att säljaren kanske inte vill att andra ska veta.
 
Fast vill du verkligen ha reda på vad man får för pengarna är det betydligt bättre att kolla på hur läget ser ut på marknaden (kolla annonser mao). Det är ju marknaden som bestämmer priserna, vad grannen gav för sin häst/lägenhet/osv igår är helt irrelevant idag.
Att fråga vad någon betalade ger ju i praktiken just information om hur mycket pengar de har att röra sig med och var beredda att spendera på hästen/lägenheten etc, och ger ingen relevant information om marknaden.
Det fingerar dåligt att kolla annonserna, hästar säljs inte alltid för utsatt pris, säljs ibland inte alls (för optimistiskt prissatta) och man har ingen koll på hur bra de egentligen är utan att själv ha koll på hästen.Och alla hästar kommer som sagt inte ut på annons.

Frågar man vad en häst kostade i praktiken (någon bekant) då har man mer koll på vad hästen verkligen kan och vad den verkligen kostade.

Jag ser inga problem att fråga efter priset folk givit men inte så att jag gör det jämnt men om ämnet kommer upp.
 
Jag berättar om någon frågar MEN det beror faktiskt på i vilken krets. Eftersom både säljaren och köparen (jag) känner alla inom rasen så måste jag också tänka på att säljaren kanske inte vill att andra ska veta.
Jag känner mig som ett stort frågetecken när jag hör att du undviker att tala om priset pga vad säljaren vill. Det känns absurt med hysch-hysch kring priser på det viset om man nu inte fått kompispris eller så.
 
Jag känner mig som ett stort frågetecken när jag hör att du undviker att tala om priset pga vad säljaren vill. Det känns absurt med hysch-hysch kring priser på det viset om man nu inte fått kompispris eller så.

Det är många som inte vill prata pengar överhuvudtaget så varför skulle detta vara annorlunda?
Varför skulle det vara mer hysch hysch om det vore kompispris då?

Jag själv har ingen aning om varför vi svenskar har svårt att prata pengar generellt. Men eftersom jag tycker om att visa hänsyn så gör jag det även i dessa sammanhang. Varför får du ju kanske fråga dem.
 
Några pratar om avundsjuka och att man lätt blir dömd när man betalat mkt för en häst. Det ligger kanske ngt i det, när jag funderar lite så kan jag också komma ihåg tillfällen när det snackats om när ngn köpt en dyrare häst och det är sällan i trevliga ordalag. Kanske är det så också att det blir en del krav och förväntningar när hästen kostat lite mer, att misslyckas blir kanske jobbigare om det är en dyrare häst? En billig häst har folk inte så mkt förväntningar på så allt som inte är jättedåligt är liksom bra, det blir kanske lite mer prestigelöst och kravlöst?
Ser också att de som har skrivit vad de gett för sina hästar är det som gett lite mindre.
För min del så lägger jag som sagt inga värderingar i vad man betalat men tycker att det är intressant att veta. Sen får var och en lägga vad de vill och kan, hade jag kunnat köpa en jättefin häst för 250 000:- så hade jag också gjort det. Jag tillhör dock dem som inte har de pengarna. Min första ponny som köptes in kostade 12 000:-, sedan köpte jag ett fullblod för samma summa (direkt från banan), nästa pålle gav jag 35 000:- för och senaste inköpet gav jag 75 000:- för. För mig är det mkt pengar även om det i sammanhanget inte är en dyr häst. Jobbade mkt extra under min studietid för att spara ihop det och tömde hela sparkontot för henne. Bland bekantskapskretsen så finns det hästar som kostat 50 000-500 000:-
 
Det är många som inte vill prata pengar överhuvudtaget så varför skulle detta vara annorlunda?
Varför skulle det vara mer hysch hysch om det vore kompispris då?

Jag själv har ingen aning om varför vi svenskar har svårt att prata pengar generellt. Men eftersom jag tycker om att visa hänsyn så gör jag det även i dessa sammanhang. Varför får du ju kanske fråga dem.

Det kan bli konstigt om någon uppfattar ett kompispris som ett marknadspris och ge en felaktig bild.

För mig känns det lite som att ägaren inte släpper kontrollen över hästen om man inte "vågar" tala om priset. Det är min häst, mina pengar jag betalt med och vill säljaren hålla priset hemligt får denne behålla hästen själv. Att man sen inte vill tala om det av privata skäl är en annan sak.
 
Jag har inga probem alls med att tala om priserna på mina hästar. Jag har gett allt från 0:- till 150.000:- för nuvarande. Nuvarande var bara 2,5 när den köptes.
Jag lägger ingen värdering i vad en häst har kostat någon, men jag tycker det är mycket intressant att höra vad man får för pengarna. Så känner jag med allt, om det är en häst eller ett par byxor. Vill någon inte svara så har jag dock full respekt för det.
 
Jag gillar inte att prata om vad vi köpte min häst för. Det är inte lika jobbigt nu som i början (nu har vi kommit en bra bit och han är värd mer), och jag tror det kommer bli lättare om några år när han stigit ännu mer i värdet.

Men det grundar sig i att någon lade en kommentar om att vi bara köpt honom för att vi inte hade råd med annat. Han kostade 15 000 som oinriden 4 åring, och då blev det såklart "vadå, köpte du din första häst oinriden bara för att du inte hade råd med mer? Du borde ha sparat till en läromästare istället".
Vi köpte honom för hans personlighet klickade så bra och jag har aldrig ångrat de under de här två åren, men ja jag skulle själv aldrig rekommendera någon att göra samma sak (en oinriden häst som första häst när man är 16år är sådär smart).
 
Har inga problem att berätta, men köpte min häst för evigheter sen så det känns lite irrelevant nu. :-).

Har lika lätt att berätta vad sambon pålle kostade i våras. Tycker helt enkelt inte att det är det minsta känsligt alls.

/Lavinia

Funderat lite på det här med att vilja/inte vilja berätta vad man betalat för sin häst. Har märkt att det varierar mycket om man tycker att det känns OK att berätta vad man betalat.
Hur resonerar ni kring detta? Berättar ni vad ni betalat för er häst? Tycker ni det är OK att fråga andra eller bli tillfrågad om detta? Vad är det som gör att ni resonerar som ni gör angående detta?
Jag har en känsla av att ju mer man betalat desto mindre benägen att berätta vad man betalat är man, har ni samma känsla? Och vad är det som gör att det är känsligt?
Självklart är det helt upp till var och en vad man vill berätta och inte berätta, men det är intressant att fundera över varför det är känsligt.
Personligen har jag inga problem med det, men jag har andra sidan aldrig köpt ngn superdyr häst.Tycker däremot att det är intressant att veta vad olika hästar kostat, men jag lägger ingen värdering i det heller vilket kanske många gör?
Dela gärna med er av era tankar och funderingar kring detta...
 
Det beror på vem som frågar, hur hen frågar och varför. En del vill bara döma, och då har de faktiskt inte med det att göra heller.
 
Fast vill du verkligen ha reda på vad man får för pengarna är det betydligt bättre att kolla på hur läget ser ut på marknaden (kolla annonser mao). Det är ju marknaden som bestämmer priserna, vad grannen gav för sin häst/lägenhet/osv igår är helt irrelevant idag.
Att fråga vad någon betalade ger ju i praktiken just information om hur mycket pengar de har att röra sig med och var beredda att spendera på hästen/lägenheten etc, och ger ingen relevant information om marknaden.
Å andra sidan vet man ju inte om de får sålt hästarna för priset i annonsen eller om hästen motsvarar annonsen?
Jag tittar lite på annonser i perioder och jag blir faktiskt inte riktigt klokare.
 
Det kan bli konstigt om någon uppfattar ett kompispris som ett marknadspris och ge en felaktig bild.

För mig känns det lite som att ägaren inte släpper kontrollen över hästen om man inte "vågar" tala om priset. Det är min häst, mina pengar jag betalt med och vill säljaren hålla priset hemligt får denne behålla hästen själv. Att man sen inte vill tala om det av privata skäl är en annan sak.

Ja, jag tycker som du men jag vill ändå ta hänsyn till dem. För att jag är sådan.

Andra kan ju göra som de vill och skippa hänsynen.

I andra sällskap har jag inga problem att säga och kan skippa hänsynen då personerna är okända i just det sällskapet.
Men det förklarade jag ju i första inlägget.
 
Ja, jag tycker som du men jag vill ändå ta hänsyn till dem. För att jag är sådan.

Andra kan ju göra som de vill och skippa hänsynen.

I andra sällskap har jag inga problem att säga och kan skippa hänsynen då personerna är okända i just det sällskapet.
Men det förklarade jag ju i första inlägget.
Jag begriper inte riktigt vad det finns att ta hänsyn till, det är kanske det som är problemet och varför det skulle vara känsligt. Du får det att låta som det är hänsynslöst att tala om vad priset på hästen var och det känns direkt skumt, i synnerhet om det är en företagare. För den enskilda som köpt hästen kan jag förstå då det i vissa fall blir skitsnack, samtidigt blir det nog lika mycket skitsnack och mer spekulationer om man inte talar om det.
 
Om någon frågar vad mina hästar kostade svarar jag. Och bilen och huset och andra grejer svarar jag också på. Jag är inte intresserad av vad andras prylar kostar, men får jag veta det så lägger jag ingen värdering i det.
Jag tror aldrig att jag har hört folk snacka skit angående om vad folk har gett för sina hästar. Det enda jag har hört är typ "vilket fynd".
 
Jag brukar nog undvika att svara på den frågan eftersom min häst var "för billig" för sin ras och stam. Ett riktigt fynd helt enkelt, som berodde på flera olika saker.

Blir liksom inte representativt för något annat än just den affären så därför känns det inte så intressant för andra.
 
Jag begriper inte riktigt vad det finns att ta hänsyn till, det är kanske det som är problemet och varför det skulle vara känsligt. Du får det att låta som det är hänsynslöst att tala om vad priset på hästen var och det känns direkt skumt, i synnerhet om det är en företagare. För den enskilda som köpt hästen kan jag förstå då det i vissa fall blir skitsnack, samtidigt blir det nog lika mycket skitsnack och mer spekulationer om man inte talar om det.

Nä, det är uppenbart att du inte förstår.
 
Senast ändrad:
Om någon frågar vad mina hästar kostade svarar jag. Och bilen och huset och andra grejer svarar jag också på. Jag är inte intresserad av vad andras prylar kostar, men får jag veta det så lägger jag ingen värdering i det.
Jag tror aldrig att jag har hört folk snacka skit angående om vad folk har gett för sina hästar. Det enda jag har hört är typ "vilket fynd".
oj, jag har hört massor. alltifrån "vad ska hon med en så bra häst till" till "herregud att de inte sparar lite till och lägger lite mer istället, den där kommer dte ju aldrig bli bra med, vad tror man att man får för x tusen..."
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 788
Senast: fio
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 138
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp