Bukefalos 28 år!

Berättar ni vad er häst kostat?

oj, jag har hört massor. alltifrån "vad ska hon med en så bra häst till" till "herregud att de inte sparar lite till och lägger lite mer istället, den där kommer dte ju aldrig bli bra med, vad tror man att man får för x tusen..."
Jag tror de personerna hade kommenterat ändå helt utan att veta priset ;), det handlar mer om de som kommenterars ego än om häst och ryttare. Och om avundsjuka.
 
Jag tror de personerna hade kommenterat ändå helt utan att veta priset ;), det handlar mer om de som kommenterars ego än om häst och ryttare. Och om avundsjuka.
det är klart de gör, men likväl som man låter bli att mata troll förstår jag attman inte vill ge folk mer att snacka om än de kan spekulera fram på egen hand.
 
det är klart de gör, men likväl som man låter bli att mata troll förstår jag attman inte vill ge folk mer att snacka om än de kan spekulera fram på egen hand.
Att vägra svara är lika mycket att mata de trollen, om inte mer. Har man sådan i närheten så förstår jag dock om man inte delar med sig om saker mer än nödvändigt.
 
Och du vill då inte förklara utan bara tala om vilken bra människa du är som visar hänsyn för du är sådan, till skillnad från mig som inte är en sådan som visar hänsyn ;).

Nä, jag har förklarat i minst två inlägg och tycker det räcker.

Jag jämför mig inte med någon annan eller lägger värdering i skillnaderna i hur vi gör i detta fall. Jag tycker inte du heller ska göra det. TS frågade hur vi gör och jag svarade.
 
Det händer ganska ofta att folk frågar typ "Vad får man ge för en sån här häst?", främst medryttare, vänner osv som kanske funderar på att skaffa häst, men även folk vi mött ute på ridtur som velat klappa, mest små tjejer då. En flicka undrade om jag ville byta min häst mot hennes hundvalp :D.

Vissa hästmänniskor är ju snorkiga och typ "varför köpte hon en så dyr och fin häst som knappt tävlar" eller "den där hästen kommer aldrig komma någon vart, vad hon betalade överpris." Och de är man väl inte så sugen på att berätta något alls för :p. Men vet de inte vad hästen kostade brukar de ju hitta något annat att gnälla över, typ att man har köpt en för gammal/för ung/för stor/för liten eller vad som helst. Jag har inga problem att tala om vad våra hästar kostade :)
 
När det gäller hästar i de högre prisklasserna är det väl lite som att fråga hur mycket pengar folk har på banken. Har någon lagt 100-200 000 utöver vad som krävs för att få en "normal" ridhäst säger det att personen hade väldigt mycket pengar på hobbykontot, vilket alla uppenbarligen inte vill skylta med.
 
Fast vill du verkligen ha reda på vad man får för pengarna är det betydligt bättre att kolla på hur läget ser ut på marknaden (kolla annonser mao). Det är ju marknaden som bestämmer priserna, vad grannen gav för sin häst/lägenhet/osv igår är helt irrelevant idag.
Att fråga vad någon betalade ger ju i praktiken just information om hur mycket pengar de har att röra sig med och var beredda att spendera på hästen/lägenheten etc, och ger ingen relevant information om marknaden.
Alla vet att annonser är överpris... ofta tror folk lite väl mkt om sina hästar...
Jag fråga grannen vad han fick för sin lägenhet, hos oss går de flesta för samma pris och är rätt populära.. Så det är intressant. Vet man att fler har budat så vet man att man får minst samma (i samma skick så klart).

äsch alla tycker olika, jag har inga problem att snacka pengar.
 
Jag tycker det är lite ohyfsat att fråga vad någon köpt eller sålt sina djur eller saker för. Förstår inte vad andra har med det att göra eller varför man är nyfiken på sånt. Tänker på saker som exempelvis om man har köpt/sålt en häst, bil, bostad, oavsett prisnivå.
Frågar någon så svarar jag, kanske lite beroende på vem som frågar.

Själv går jag inte runt och frågar, är helt ointresserad av vad folk köpt/sålt för eller får i lön osv.
 
Jag tycker det är lite ohyfsat att fråga vad någon köpt eller sålt sina djur eller saker för. Förstår inte vad andra har med det att göra eller varför man är nyfiken på sånt. Tänker på saker som exempelvis om man har köpt/sålt en häst, bil, bostad, oavsett prisnivå.
Frågar någon så svarar jag, kanske lite beroende på vem som frågar.

Själv går jag inte runt och frågar, är helt ointresserad av vad folk köpt/sålt för eller får i lön osv.
När jag var på väg att sälja min häst var jag nyfiken på hästpriser och diskuterade det gärna, syftet var då givetvis att lägga mig rätt i pris för min häst. Det handlade alltså om marknadsundersökning, det samma är läget när jag är på väg att köpa häst eller vad so helst annat. Då är man intresserad av liknade objekt både en period före och en period efter.

Jag frågar i och för sig sällan men har de gånger jag frågat aldrig mött något negativt omkring det, det känns som bukefolk är känsligare än andra.
 
Om det finns ett syfte med att fråga är det ju helt ok. Men när man får frågan av någon av ren nyfikenhet som inte har något behov av att veta tycker jag inte det finns någon anledning att berätta det. Det är egentligen ingen större hemlighet för mig, men tycker inte heller att vem som helst har med det att göra.
 
När jag var på väg att sälja min häst var jag nyfiken på hästpriser och diskuterade det gärna, syftet var då givetvis att lägga mig rätt i pris för min häst. Det handlade alltså om marknadsundersökning, det samma är läget när jag är på väg att köpa häst eller vad so helst annat. Då är man intresserad av liknade objekt både en period före och en period efter.

Jag frågar i och för sig sällan men har de gånger jag frågat aldrig mött något negativt omkring det, det känns som bukefolk är känsligare än andra.

Jag är inte känslig eller bemöter folk som frågar negativt, svarar som på alla andra frågor dvs normalt.

Skulle man som du sälja en häst, så har man ju en annan agenda när man frågar och har man likvärdiga hästar så har man ju något gemensamt. :up:

Jag tycker mest frågan brukar komma av nyfikna grannar och folk som brukar vara avundsjuka på allt möjligt. Därav min åsikt (som fanns även innan jag började på buke ;))
 
Jag är inte känslig eller bemöter folk som frågar negativt, svarar som på alla andra frågor dvs normalt.

Skulle man som du sälja en häst, så har man ju en annan agenda när man frågar och har man likvärdiga hästar så har man ju något gemensamt. :up:

Jag tycker mest frågan brukar komma av nyfikna grannar och folk som brukar vara avundsjuka på allt möjligt. Därav min åsikt (som fanns även innan jag började på buke ;))
Det är svårt att veta syftet när någon frågar, man går inte runt med en skylt i pannan med "jag funderar på att köpa/sälja häst","jag är avundsjuk" etc. Ingen granne har någonsin frågat mig om hästpriser dock ;).
 
Svarar helt glatt ärligt priser har ju oftast sin förklaring i tex ras, utbildning, behov av att sälja , problem , stam, meriter, nätverk och 2000 andra orsaker
 
Funderat lite på det här med att vilja/inte vilja berätta vad man betalat för sin häst. Har märkt att det varierar mycket om man tycker att det känns OK att berätta vad man betalat.
Hur resonerar ni kring detta? Berättar ni vad ni betalat för er häst? Tycker ni det är OK att fråga andra eller bli tillfrågad om detta? Vad är det som gör att ni resonerar som ni gör angående detta?
Jag har en känsla av att ju mer man betalat desto mindre benägen att berätta vad man betalat är man, har ni samma känsla? Och vad är det som gör att det är känsligt?
Självklart är det helt upp till var och en vad man vill berätta och inte berätta, men det är intressant att fundera över varför det är känsligt.
Personligen har jag inga problem med det, men jag har andra sidan aldrig köpt ngn superdyr häst.Tycker däremot att det är intressant att veta vad olika hästar kostat, men jag lägger ingen värdering i det heller vilket kanske många gör?
Dela gärna med er av era tankar och funderingar kring detta...

Jag tycker att det är helt OK både att ställa frågan och att berätta.
Det har sitt intresse ibland, för att jämföra marknaden som andra påpekat.
Annonspriser behöver ju inte stämma med verkliga priser.

Fast jag kan tänka mig att det är jobbigt att berätta om man betalt ett kraftigt överpris för sin häst.
 
Jag känner mig som ett stort frågetecken när jag hör att du undviker att tala om priset pga vad säljaren vill. Det känns absurt med hysch-hysch kring priser på det viset om man nu inte fått kompispris eller så.

Fast inom mindre raser kan det nog tänkas bli en del kompispriser från rätt säljare till rätt köpare.
Och då kan ju ett svar vara "jag fick till kompispris" om man nu inte vill berätta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 793
Senast: fio
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 597
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 174
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp