Betäckningar 2018

När det äntligen började ordna sig med hingstplanering och allt så kom nästa stora suck. Stoet såg ut att brunsta i fredags så jag hade kontakt med seminstationen för att planera till nästkommande brunst. Då man kan räkna med en ungefärlig tid på 21 dagar så är det en fredag hon kommer brunsta, kristi himmelsfärd är på torsdagen 10/5. Hon kommer alltså förmodligen brunsta vid helgerna under säsongen :banghead:
De frågade om jag hade någon back up hingst helst ståendes i sverige men jag vill ju ha just den hingsten (som givetvis står utomlands) :cry:
 
När det äntligen började ordna sig med hingstplanering och allt så kom nästa stora suck. Stoet såg ut att brunsta i fredags så jag hade kontakt med seminstationen för att planera till nästkommande brunst. Då man kan räkna med en ungefärlig tid på 21 dagar så är det en fredag hon kommer brunsta, kristi himmelsfärd är på torsdagen 10/5. Hon kommer alltså förmodligen brunsta vid helgerna under säsongen :banghead:
De frågade om jag hade någon back up hingst helst ståendes i sverige men jag vill ju ha just den hingsten (som givetvis står utomlands) :cry:

Men äsch! Kan du få frusen sperma från honom kanske? Jag ska ju seminera mitt ena sto med fruset i år, känns himla skönt att inte behöva tänka på helgdagar och allt sånt där.

Annars kan det evt vara ett alternativ att spruta igång henne på lämpligt tidspunkt?
 
Mitt sto verkar vara lätt i osynk i kroppen. I fredags var vi inne, då hade hon en större follikel men hon var inte öppen så kroppen var inte i brunst. I måndags var vi där och då brunstade hon ordentligt och stod och kissade i gången när vi väntade på vår tur. Då var kroppen redo men endast små folliklar. Jag hoppas att det bara beror på den kalla våren och att hon är lite dåligt igång ännu, eller som veterinären sa att det kunde vara förbrunst och att hon är på G. De kunde i alla fall ta bakterieprov så det var ju ett steg i rätt riktning. På fredag åker vi dit igen.
 
Men äsch! Kan du få frusen sperma från honom kanske? Jag ska ju seminera mitt ena sto med fruset i år, känns himla skönt att inte behöva tänka på helgdagar och allt sånt där.

Annars kan det evt vara ett alternativ att spruta igång henne på lämpligt tidspunkt?

Jag var i kontakt med hingsthållaren som skulle kolla upp hur transporterna ser ut under helgdagar. Jag tror banne mig att jag kör på honom ändå och helt enkelt håller tummarna, stoet kan ju överraska och matcha in allt ändå. Tänk om man kunde ha sådan tur :laugh:
 
Jag var i kontakt med hingsthållaren som skulle kolla upp hur transporterna ser ut under helgdagar. Jag tror banne mig att jag kör på honom ändå och helt enkelt håller tummarna, stoet kan ju överraska och matcha in allt ändå. Tänk om man kunde ha sådan tur :laugh:

Vad var det för hingst?
 
Usch, jag som precis sa att allt var så mycket enklare med frusen sperma, men den kommer ju för fasen aldrig.... :arghh: Börjar nästan fundera på att köra till Sverige och hämta hem den själva.... :nailbiting:
 
Vår är seminerad och klar, men hon hade en ordentlig E. coli-infektion så att hoppas på dräktigt törs jag inte... Just nu är mitt största problem att jag vill betäcka allt med fyra ben och en livmoder med Donkey Boy, men det får vänta tills nästa år :cautious:
Vore intressant att veta varför du vill använda honom till fler ston. Er fölis är ju fantastisk men vad anser du att han har förbättrat?
 
Här känns det som vi inte riktigt kommer någonstans. Bakterieprovet visade inte helt oväntat på infektion, e-coli och något mer. Idag var hon dock varken öppen eller hade några större folliklar. Som jag förstod det ville de vänta med att sätta in behandling tills hon är öppen för bäst effekt. Veterinären ville kolla henne redan på måndag igen. Det känns som att det haltar lite just nu. Med tanke på att veterinären vill kolla så tätt så verkar det ju hända grejer, men samtidigt händer inget alls känns det som. Tur att det fortfarande är så tidigt på säsongen. Hellre färre men bra försök tänker jag.
 
Vore intressant att veta varför du vill använda honom till fler ston. Er fölis är ju fantastisk men vad anser du att han har förbättrat?

Han är en typförärvare av rang, tar upp längden på benen, typar i uppförsbacke, fina huvuden, vackra halsar. Gångarterna blir stora, luftiga och mjuka. En perfekt hingst till bra ston av lite äldre och grövre typ helt enkelt. Jag tror han kommer lämna avtryck i aveln. Kommer dessutom ur vår svenska stofamilj 36 som är rätt känd för att ge bra hästar :p
 
Vårt sto har inte brunstat än ens :cautious:
Brunstade i mars men inte nu inte..


Det ska tas ett baktprov först, men om det inte visar nåt (ser man det direkt?) kan man inseminera på den brunsten då?
 
Vårt sto har inte brunstat än ens :cautious:
Brunstade i mars men inte nu inte..


Det ska tas ett baktprov först, men om det inte visar nåt (ser man det direkt?) kan man inseminera på den brunsten då?

Vår vet tog bak. prov och beställde semin samma dag (efter överenskommelse med oss), och stoet seminerades sedan dagen efter då skicket kom. Provet togs på en fredag och svaret kom på söndagen. Vi har haft ston som tagit sig och burit fram friska föl trots infektion vid insemineringen, så vi seminerar i regel på samma brunst ändå. Skillnad hade varit om man t.ex. endast får tre skick på hingstens språngavgift totalt, eller om det handlade om frysdoser, då hade vi väntat.
 
Vår vet tog bak. prov och beställde semin samma dag (efter överenskommelse med oss), och stoet seminerades sedan dagen efter då skicket kom. Provet togs på en fredag och svaret kom på söndagen. Vi har haft ston som tagit sig och burit fram friska föl trots infektion vid insemineringen, så vi seminerar i regel på samma brunst ändå. Skillnad hade varit om man t.ex. endast får tre skick på hingstens språngavgift totalt, eller om det handlade om frysdoser, då hade vi väntat.
Aha då är jag med!
Tänkte att det kanske ev blir tajt med tid om man måste vänta en brunst till. Om allt ändå ser bra ut.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 123
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
615
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 734
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp